Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Anmäla Telia till Konsumentverket pga förköpskampanjen iPhone

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 August 2009 - 09:53

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

• 1590 inlägg
  • 0
för er som vill anmäla Telias förköpskampanj till Konsumentverket:
http://www.konsument...gCategoryID=826

ni får gärna använda denna eller förbättra den samt sprida den till andra bloggar och webbsiter

jag kommer också att lägga upp detta på prisjakt om detta inlägg censoreras bort.

E-post skickad via Konsumentverkets webbplats

Hej jag vill anmäla Telias förköpskampanj för iPhone 3 GS. På deras butikssida så skrev de något liknande följande: "Slipp köerna vid release, förköp din telefon nu." Detta är enligt mig en tydlig antydan till att om man förköper en telefon så ska man få den kring release. Jag och många andra har fått denna uppfattning. De har ej heller antytt att något annat skulle gälla i det bekräftelsemail jag fick. Nu visar det sig att det har tagit emot lång långt mer förköp än vad de kunnat leverera telefoner till och jag (och många andra) sitter nu fast i en kö på 3-5 veckor för att få den telefon som vi enligt deras marknadsföring skulle få kring releasedatumet (31/7). Som ni kan se så är det en helt annan leveranstid än vad de lovat och som avtalats vid bokningen. De har inte någon gång under denna tid skicka ut information om att leveranstiden ändrats så man fått möjlighet att eventuellt avboka sin beställning och försöka få tag på telefonen någon annanstans.

Jag anser att de medvetet fortsatt ta emot förköp ända fram tills dagen innan release med meddelandet att om man förköper så får man telefonen kring release. Medvetet trots att de MÅSTE ha vetat om att de inte kunnat leverera utefter vad de utlovat, utan de har fortsatt med detta för att få så många kunder som möjligt och så många låsta 24-månadersabbonemang som möjligt. Att de inte gått ut med information om ändrad leveranstid så att konsumenter skulle kunnat avboka sina köp stärker detta påstående
De har alltså använt sig av: vilseledande reklam och annan marknadsföring, samt felaktig information efter köp/beställning.
De har också frångått den informationsplikt till kund vid ändrade förhållanden som är både praxis och sed vid köp.

Eftersom jag beställt på webshop så finns tyvärr inte den sidan jag beställde från kvar men jag bifogar lite länkar från officiella blogg och deras hemsida där de skriver om förköpet.
Viktigast är väl detta stycke: "Kl. 10.00 öppnas portarna till Telias förhandsköp av iPhone 3GS på telia.se och Telias butiker. Eftersom volymerna är små till Sverige så rekommenderas det att förhandsköpa nu om vill man verkligen ha en iPhone den 31 juli." (http://www.teliaipho...=200907&paged=2)

"Om man köper via telia.se nu så skickas telefonerna den 31 juli. Vill man ha den 31 juli rekommederas att man går till en Telia butik och förköper den där. Vill man ha den 31 juli men inte vill ha förköpserbjudandet får man hålla tummarna att det finns telefoner kvar i Telias butiker. Annars kanske man får förbereda sig på att det tar ett par dagar."
(http://www.teliaiphoneblog.se/?p=197)

En cachad kopia av förköpssidan den 27/7:
http://209.85.129.13...lient=firefox-a
Deras leveransvillkor:
"När du beställer via telia.se får du din Apple iPhone 3GS hemskickad fraktfritt. Vi börjar leverera i samband med lanseringen den 31 juli. Men då rusningen är stor och många vill köpa beräknas leveranstiden bli försenad med cirka en vecka.
Vi reserverar oss för eventuell försening i postgången."

Även andra medier har uppfattat telias kampanj som att man får telefonen vid release när man förhandsbeställer den:
http://www.idg.se/2.1085/1.238725
"Sedan klockan 10:00 i dag går det att förhandsbeställa iPhone 3GS från Telia. Leverans kommer att ske den 31 juli."

http://pici.se/pictures/EmTPKmRHL.jpg
http://pici.se/pictures/MawbCxLmF.jpg

Redigerat av Christopher_A, 03 August 2009 - 09:56.

Postad 04 August 2009 - 12:04

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Vad är problemet? Att dem inte har levererat någon iPhone än, eller är det nåt mer jag missar? Om det nu går att köpa den någon annanstans är det väl bara att häva köpet? Känner man sig lurad är det väl också bara att häva köpet?

Jag kunde då inte se nånstans att de garanterade att det skulle leverera den 31/7, även om det är ruttet om de nu medvetet försöker lura folk (vilket jag inte tror är fallet)

Postad 04 August 2009 - 12:10

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Jag undrar också vad problemet är?

Är du inte nöjd med leveranstiden så är det väl bara att häva köpet?

Att leveranstider kan slå fel ibland är väl knappast någon större nyhet eller nåt att hetsa upp sig så för?

Snacka om att dra på stora trumman för en bagatell....

Redigerat av masse70, 04 August 2009 - 12:11.

Postad 04 August 2009 - 12:12

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0
Telia har inte garanterat leverans den 31/7, de garanterade väl bara att dem skulle skicka telefonen den 31/7. Sedan ändrade dem till 1 vecka och sedan de sista dagarna stod det 3 veckors försening om jag inte minns fel.

Och ser heller inte problemet, det är ju bara att avboka telefonen...

Redigerat av hugeman, 04 August 2009 - 12:16.

Postad 04 August 2009 - 19:17

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0
Så länge det går att häva köpet så är det väl bara att göra det och handla nån annanstans..?
Går Telia däremot inte på så kanske det hamnari annat läge men..

Postad 04 August 2009 - 20:03

tedin
  • tedin
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
kanske lite overkill att nämna det, men vad är problemet? Jag tycker att telia var tydliga med att telefonen skulle bli försenad? De sa till en början att kunderna skulle få tele den trettio första. Men när de märkte att intresset var större än förväntat så ändrades leveranstideen. Man måste alltid läsa det finstilta. Tror tyvärr inte att du kommer få något genomslag för detta ärende.

Postad 04 August 2009 - 20:13

Simz
  • Simz
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med föregående talare.
Det stod tydligt att det kunde dra ut på tiden.

Postad 05 August 2009 - 07:14

ekke201
  • ekke201
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Jag är också sur på Telia. Kanske inte så mycket på att telefonen är sen utan det faktum att de är ett stort svart hål man pratar och skickar papper till.
Om man förhansbokar och får hem avtal och skriver på, så borde man få hem en bekräftelse eller annan kvittens på att de mottagit avtalet med mera.

Jag blir dock sur att man förhandsbokat till ingen nytta. Kunde köpt i butik istället....

Postad 05 August 2009 - 08:02

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Jag blir dock sur att man förhandsbokat till ingen nytta. Kunde köpt i butik istället....

Det många gånger jag vunnit på att INTE förboka saker utan kallt knallat till butik och köpt prylar framför näsan på de som förbokat =) Föribland händer det ju att saker och ting hamnar i butik någon dag innan dem ska och de som förbokat för vackert vänta till dagen då det släpps då deras trillar i lådan.

Postad 05 August 2009 - 08:14

Zenil
  • Zenil
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Vet inte om jag missat något, men kan inte en sak vara att man, vid bokningen, även signar upp sig på ett abonemang, porterar sitt nummer etc, och då står där och stampar, med ett abonemang, porterat nummer, men ingen telefon, som man blivit "garanterad" vid förbokningen.

Som sagt, jag kan ha missat något :blink:

Postad 06 August 2009 - 19:55

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2534 inlägg
  • 0
Då personen som startat tråden gjort det på flera forum kommer vi att lämna samma svar här som på ett annat forum:

Försäljningen har tagit oss med storm i form av ett fantastiskt kundintresse. Helst av allt hade vi velat förse alla med telefoner på en gång och vi beklagar väntetiden. Nya telefoner kommer de närmaste veckorna och vi betar av de köer som finns allt eftersom så att alla våra kunder ska kunna få sina telefoner så snabbt som möjligt. När vi startade vår förhandsförsäljning på www.telia.se den 17 juli informerade vi om att telefonerna skulle börja levereras vid försäljningsstart men när vi såg det enorma intresset ändrade vi omgående leveranstiden till tre veckor. Vi gör allt vi kan för att alla ska få sina telefoner så fort det bara går.

Med vänlig hälsning
Karin Nordlund, Informationsansvarig Telia Kundrelationer

Postad 07 August 2009 - 06:09

SkeeZ
  • SkeeZ
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Då personen som startat tråden gjort det på flera forum kommer vi att lämna samma svar här som på ett annat forum:

Försäljningen har tagit oss med storm i form av ett fantastiskt kundintresse. Helst av allt hade vi velat förse alla med telefoner på en gång och vi beklagar väntetiden. Nya telefoner kommer de närmaste veckorna och vi betar av de köer som finns allt eftersom så att alla våra kunder ska kunna få sina telefoner så snabbt som möjligt. När vi startade vår förhandsförsäljning på www.telia.se den 17 juli informerade vi om att telefonerna skulle börja levereras vid försäljningsstart men när vi såg det enorma intresset ändrade vi omgående leveranstiden till tre veckor. Vi gör allt vi kan för att alla ska få sina telefoner så fort det bara går.

Med vänlig hälsning

Oj företagen letar sig in bland oss vanliga Svenssons

Postad 07 August 2009 - 17:14

Vilo
  • Vilo
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Med vänlig hälsning

Bra Telia att svara!!!!!
Ärthjärnan skrev bara ett inlägg och har sen inte kommenterat nåt mer, trodde han kanske att alla skulle hålla med honom??

Postad 07 August 2009 - 19:51

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2534 inlägg
  • 0

Oj företagen letar sig in bland oss vanliga Svenssons

Tja, jag och mina kollegor har svarat här på forumet samt bloggar i flera månader nu så vi har varit här ett tag.

Bra Telia att svara!!!!!
Ärthjärnan skrev bara ett inlägg och har sen inte kommenterat nåt mer, trodde han kanske att alla skulle hålla med honom??

Vem som helst har rätt att göre en anmälan till konsumentverket och skriva om det här på forumet.

Vad han är får stå för er, men det du säger är ingen uppfattning vi officiellt delar med er.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 07 August 2009 - 20:29

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Tja, jag och mina kollegor har svarat här på forumet samt bloggar i flera månader nu så vi har varit här ett tag.

Det är uppskattat att ni finns här :)

Postad 07 August 2009 - 21:38

Murre R
  • Murre R
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Det många gånger jag vunnit på att INTE förboka saker utan kallt knallat till butik och köpt prylar framför näsan på de som förbokat =) Föribland händer det ju att saker och ting hamnar i butik någon dag innan dem ska och de som förbokat för vackert vänta till dagen då det släpps då deras trillar i lådan.

Beror ju förvisso helt på hur seriös butiken ifråga är. Visst, går du till den lokala stormarknaden och det råkar vara Svarte Petter bakom disken så kan det nog lätt hända att dom säljer iväg "någon annans" vara.

Postad 07 August 2009 - 22:43

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

• 1590 inlägg
  • 0
jag står för vad jag skrivit, och många andra håller med mig och har liksom mig gjort en anmälan till konsumentverket. Vi får se vad de säger. Att sen några idioter kallar mig ärthjärna utan att förstå den stora situationen (konsumenträttsligt) får stå för dem...

Ni (Telia) har fortfarande inte svarat på mina frågor
* Kan ni utveckla om vilket datum ni ändrade leveranstiden?
När jag "förköpte" telefonen den 21 Juli fanns ingen information om ändrad leveranstid. Med tanke på att inte ens alla som beställde den 17 juli fick sina telefoner vid första omgången borde ni redan kring den 18 vetat om att ni inte kunde uppnå de utlovade leveranstiderna. Tittar man på en googlecachad kopia av eran sida den 27 juli så hade ni ändrat leveranstiden till en vecka. Så exakt när efter den 27 juli är den "omedelbara" tidpunkten då ni nådde "insikt" om att ni inte kunde leverera ens inom 3 veckor?
* Varför gick ni inte ut med denna informationen (om ändrad leveranstid) DIREKT till de som hade beställt av er så att de kunde välja att försöka få tag på telefonen någon annanstans?
* Ni har medvetet valt att undanhålla information från de som förköpt från er, varför?

lite småintressant att ni jämfört med originaluttalandet ändrat första meningen ifrån att hävda att eran förköpskampanj var en "exempellös framgång!" till att ni blev tagna med storm...

Redigerat av Christopher_A, 07 August 2009 - 23:26.

Postad 08 August 2009 - 01:14

henryd
  • henryd
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Håller med Cristopher på vissa punkter men orkar inte gå så långt som att anmäla telia för deras misstag men kan säga att det kommer ta lång tid och ett bra mycket bättre erbjudande för dom att få mig som kund igen efter bindningstiden gått ut. Telia är dyrast och enda anledningen var att jag hade bindningstid kvar hos dom och skulle få "erbjudandet" att förlänga och få den nya 3GS på lanseringsdagen. Men fick kontraktpapperena på tisdagen alltså 4 dagar efter folk köpt den i butik. Snacka om blåsning. Har bindningstid kvar men bryr mig inte ,byter operatör ändå. Dom skulle skickat kontraktspapperena samtidigt som man tackade ja till erbjudandet. Och sett till att man sen kunde hämta den i butik eller fått den med posten på lanseringsdagen eller senast på måndagen. Men klantade sig rejält. Tror och hoppas att Telia lär sig en läxa när dom märker att flera inte vill förlänga sina abbonemang när man märker att man kommer andra hand. Dom kan inte lova en massa och skriva i det finstilta att nya kunder eller butikskunder prioriteras. Vad är det då för mening med att boka den? Tycker detta kunde framkommit mer tydligt i erbjudande sms för oss Iphone 3G kunder. Kul att telia svarar på frågor i forumet dock tycker jag att svaret kom alldeles försent. Sen av tråden att döma verkar det som vi har många telia supporters på minhembio.com forumet =).

Redigerat av henryd, 08 August 2009 - 01:21.

Postad 09 August 2009 - 17:17

Vilo
  • Vilo
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Vad han är får stå för er, men det du säger är ingen uppfattning vi officiellt delar med er.

Markus Johansson
Telia Kundservice
[/quote]

Jag menar bara att går man ut med nåt sånt här bör man väl vara lite aktivare i sina påsåenden. Eller........?
Roligt det där med "officiellt"-inofficiellt då..... :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.