Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

får höja mycket på vårans hemmabio reciver normalt?

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 August 2009 - 19:15

klimpan
  • klimpan
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
hej vi har nyss in skaffat en pioneer vsx-919 och vi får höja rätt mycket för att det ska bli nått direkt högt ljud vilket på verka förstäkaren igenom att bli varm. är detta normalt kankse finns nån inställning vi inte har hittat ? nån som kan berätta om detta är normalt på denna förstäkare?

Postad 08 August 2009 - 19:25

lystriod
  • lystriod
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Detta skiljer sig väldigt mycket mellan förstärkare och vad folk upplever som varmt så det går inte klart att svara på egentligen, men såvida den inte blir så varm att det är direkt obehagligt att hålla kvar handflatan ovanpå den är det troligen inget utöver det vanliga. Sen blir det såklart mer att göra för den beroende på högtalare, så om du anger vilka det är kan säkert nån gen en ungefärlig bättre åsikt om hur den bör kännas. Se även till att du följer rekommendationerna för hur fritt den står.

Jag har förresten också en Pioneer, och den blir nära nog bastuvarm oavsett om den gör nått eller ej. :)

Postad 08 August 2009 - 19:32

klimpan
  • klimpan
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
kan hålla kvar handflatan :) men det luktar även varmt. men dom högtalarna som vi har är canton le 109 om det kankse hjälper lite =)

Postad 08 August 2009 - 19:44

lystriod
  • lystriod
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Ja då är det nog ingen katt på isen, dom verkar heller inte vare sig så värst trögdrivna eller utgöra en onormalt svår last. Volymen borde börjas kännas riktigt påfrestande runt mellan -20 och -10 på dessa tycker jag.

Varmt luktar det nästan alltid i ett stereorack, härligt bränt damm är ju den bästa lukten näst efter ny frigolit! :)

Postad 08 August 2009 - 19:48

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Ja då är det nog ingen katt på isen, dom verkar heller inte vare sig så värst trögdrivna eller utgöra en onormalt svår last. Volymen borde börjas kännas riktigt påfrestande runt mellan -20 och -10 på dessa tycker jag.

Varmt luktar det nästan alltid i ett stereorack, härligt bränt damm är ju den bästa lukten näst efter ny frigolit! :)

Allt är relativt.. Med min Z-11a, 11 högtalare och fyra subbar var jag uppe på +10 på volymen igår...

Postad 08 August 2009 - 19:59

klimpan
  • klimpan
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
är nere vid -20 och då är det ganska lagom högt eller vad man ska säga är skit svårt att förklara hur det låter men kan säga att högatalarna har mycket kvar att ge känns det som:P

Postad 08 August 2009 - 20:03

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

är nere vid -20 och då är det ganska lagom högt eller vad man ska säga är skit svårt att förklara hur det låter men kan säga att högatalarna har mycket kvar att ge känns det som:P

Höj då ?? -20 och du tycker att du får dra på mycket ??

Postad 08 August 2009 - 20:20

klimpan
  • klimpan
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
ja precis tycker man får dra på ornomalt mycket. gemfört me andra pioneer spelare som vi hafft innan.

Postad 08 August 2009 - 20:24

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Ligger mellan -20 till -15 på min Marantz som matar ut 110W till 5 st 200 wattare.

Postad 08 August 2009 - 20:29

klimpan
  • klimpan
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
så ni mennar att det är fullt normalt att man får höja så mycket då ? vill bara vet för inte vart med om det innan så blev lite fundersam :)

Postad 08 August 2009 - 20:37

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

så ni mennar att det är fullt normalt att man får höja så mycket då ? vill bara vet för inte vart med om det innan så blev lite fundersam ;)

Skulle vilja påstå att det är helt ofarligt att dra på hur mycket som helst. Alla stärkare är olika. Du kan dra på tills det börjar låta illa. :) Som sagt.. Igår spelade jag på +10. Det var hyfsat högt, men ingen fara för stärkaren.

Postad 08 August 2009 - 20:40

klimpan
  • klimpan
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
okej då kan jag vara lung =) känns lite konstigt att höja lite mera :) tack för alla svar =)

Postad 08 August 2009 - 20:51

lystriod
  • lystriod
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Allt är relativt.. Med min Z-11a, 11 högtalare och fyra subbar var jag uppe på +10 på volymen igår...

Subbarna förmodar jag dock att du inte driver med förstärkaren.

Men visst är det så, men jag bara måttade lite löst baserat på att jag själva har en Pioneer i ungefär samma angivna effektklass och även högtalarna är ungefär lika känsliga. Men det är ju mycket annat som spelar in med, rum, material, öron..

Det känns även som många har blivit ytterligare lite nervösare för att vrida upp sen "klockan 12" försvann på de flesta förstärkare. (min har dock fortfarande en sån) ;)

Skulle vilja påstå att det är helt ofarligt att dra på hur mycket som helst. Alla stärkare är olika. Du kan dra på tills det börjar låta illa. :) Som sagt.. Igår spelade jag på +10. Det var hyfsat högt, men ingen fara för stärkaren.

Jo öron brukar ge sig först faktiskt numera, och de flesta surroundförstärkare har nån form av skyddsfunktioner och begränsningar som ytterligare hjälper att inte skada den, och ibland även hjälper öronen att inse att den nått sin gräns.

Redigerat av lystriod, 08 August 2009 - 20:53.

Postad 08 August 2009 - 21:39

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Brukar maxa vid ungefär -10 på min stärkare. Har kört +5 nån gång när man ska dema ljudtrycket.

Postad 08 August 2009 - 21:55

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Ja -20 är inget konstigt jag ligger på -16 när det är filmtajm :)
När musik ska spisas blir det ner mot -10 eller lägre.

Redigerat av jonasprivate, 08 August 2009 - 21:56.

Postad 09 August 2009 - 00:14

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Hehe.. Fan vad rädda ni är för att kräma på lite... Ni skulle kanske börja jobba på hifiklubben ? :)

Subbarna förmodar jag dock att du inte driver med förstärkaren.

Förstår inte riktigt vad det har med saken att göra...? Subbarna spelar väl också relativt till volymkontrollen på stärkaren...?

Postad 09 August 2009 - 01:24

lystriod
  • lystriod
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Förstår inte riktigt vad det har med saken att göra...? Subbarna spelar väl också relativt till volymkontrollen på stärkaren...?

Jovisst, även om man styrt upp dem mer eller mindre än vad som är rätt och rimligt till resten förhåller de sig just relativt.

Men nu var ju själva utgångspunkten för frågan om när i volym det är fara för förstärkaren och om det är den överbelastningen som värmer upp den och när och varför den klipper eller skydden börjar begränsa osv. Har man en subba som står för merparten av den jobbigaste delen av oväsendet så blir genast allt detta rejält mycket mindre relevant än om man bara kör ett par brutala fronthögtalare för det. Så det har naturligtvis väldigt mycket med saken att göra.

Postad 09 August 2009 - 13:23

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Hehe.. Fan vad rädda ni är för att kräma på lite... Ni skulle kanske börja jobba på hifiklubben ? :)

Jag kan inte köra så mycket högre,mina grannar skulle bli ganska sura då.

Postad 09 August 2009 - 17:40

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag kan inte köra så mycket högre,mina grannar skulle bli ganska sura då.

Äh...? Sura ? Avundsjuka menar du ! :)

Jovisst, även om man styrt upp dem mer eller mindre än vad som är rätt och rimligt till resten förhåller de sig just relativt.

Men nu var ju själva utgångspunkten för frågan om när i volym det är fara för förstärkaren och om det är den överbelastningen som värmer upp den och när och varför den klipper eller skydden börjar begränsa osv. Har man en subba som står för merparten av den jobbigaste delen av oväsendet så blir genast allt detta rejält mycket mindre relevant än om man bara kör ett par brutala fronthögtalare för det. Så det har naturligtvis väldigt mycket med saken att göra.

Så en tvåkanalare som får jobba hårt med att driva två golvare som spelar fullregister får jobba hårdare än en förstärkare som får jobba hårt med att driva 11 högtalare, fast inte behöver spela nåt under 80 hz...?

Postad 09 August 2009 - 19:12

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0
Jag brukar köra -20dB som referensvolym på försteget, på normalt mastrade skivor (Michael Jacksons Thriller, Bad osv t.ex.)

Sen finns ju de skivor med massor av dynamic headroom, då kan man få trycka på hela vägen till -10dB, men det är mycket ovanligt. Dagens loudness-war söndermastrade skit, det går ju knappt att köra över -24dB innan det skär i öronen, det finns dock en hel del undantag, som tur är.

7*160 Watt har jag på slutsteget

Postad 09 August 2009 - 19:25

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0
Som en klok man skrev i en tidigare tråd i ungefär samma ämne:
att mäta ljudstyrka på en förstärkare med hur mycket man vrider upp volymkontrollen är som att mäta hastighet på bilen med hur långt ned man trycker gaspedalen :)
Alltså är frågan egentligen omöjlig att svara på med givna uppgifter...

Postad 09 August 2009 - 19:30

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Igår när jag var hemma hos bror och körde en musik-dvd tyckte jag att han spelade lite lågt. Då gick stärkaren på 0.
Jag berättade att jag hade varit uppe på +10 på min. På Z-11an är 0 halva volymen. "Kan väl jag också göra", sa han..
Hehe.. Det kunde han inte.. På hans HK255a gick bara volymen till +8.. Hehe...

Postad 09 August 2009 - 19:35

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Som en klok man skrev i en tidigare tråd i ungefär samma ämne:
att mäta ljudstyrka på en förstärkare med hur mycket man vrider upp volymkontrollen är som att mäta hastighet på bilen med hur långt ned man trycker gaspedalen :)
Alltså är frågan egentligen omöjlig att svara på med givna uppgifter...

Fast om vi pratar hembiostärkare så är det relativt lika. I alla fall på de 7-8 st jag ägt.

Runt -30 brukar vara kvällsvolym, -20 normalhögt, -10 när inte kärringa är hemma, 0 när man är själv hemma och grannarna i husen bredvid är borta ... uppe på + när man tagit för många öl med kompisarna :P

Postad 09 August 2009 - 23:35

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Fast om vi pratar hembiostärkare så är det relativt lika. I alla fall på de 7-8 st jag ägt.

Runt -30 brukar vara kvällsvolym, -20 normalhögt, -10 när inte kärringa är hemma, 0 när man är själv hemma och grannarna i husen bredvid är borta ... uppe på + när man tagit för många öl med kompisarna :)

Stämmer som sagt inte för mig. förflytta hela skalan 10 (alltså börja på -40) så har du mina prytlar..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.