Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Byta sladd till TV'n?

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 August 2009 - 19:48

johnnyr
  • johnnyr
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Jag satte upp en vit Samsung LCD på den vita sovrumsväggen igår kväll. Kopplade i den vita antennsladden och den vita scartkabeln till DVD-spelaren. Sedan tog jag fram strömkabeln. Den är svart.

Frågan är alltså om man köpa en vit strömkabel? Är det någon form av standard eller måste man gå till Samsung och grina?

/johnnyr

Postad 18 August 2009 - 20:06

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Du får väl titta på den som följde med hur den ser ut, är ju någon märkningskod på den. Men i regel brukar det vara en standardsladd, sån strömsladd som det är till datorer t ex, och de finns ju som grå och beige i alla fall. Finns säkert vit också. Hittade en på clasohlson.se, borde vara en sån det ska vara:
http://www.clasohlso...spx?id=23375026
Om du inte hittar nån som passar så kan du ju alltid dölja sladdarna i en kabelränna, de är ju vita, så har jag gjort.

Edit: Jag fattar inte riktigt om det är lös ände på den där clasohlson-sladden, i så fall är den ju menad för fast installation, men du vill såklart ha en kontakt i änden... Kabelränna kan bli snyggt faktiskt, den gömmer ju sladdarna. http://www.clasohlso...spx?id=55533816

Redigerat av Unregistered7c808eec, 18 August 2009 - 22:24.

Postad 19 August 2009 - 10:05

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
jag säger att färgburken är din vän! akta kontakterna bara, men det kan bli snyggt om du målar :)

Postad 19 August 2009 - 11:07

nattochdag
  • nattochdag
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

jag säger att färgburken är din vän! akta kontakterna bara, men det kan bli snyggt om du målar :)

Nää, de blir inget vidare proffsigt!
Lägg de i en kabelränna som alla andra :)

Postad 19 August 2009 - 11:09

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Vit kabelkanal är din vän :)

Postad 20 August 2009 - 10:38

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
typiskt att ni försöker få fler att konsumera istället för att göra själv :( jag skulle nog också köpt kabelkanal, lite sugen på såna där som man kan dölja kabeln i vägglisten...

Postad 20 August 2009 - 10:47

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Den här kanske funkar? Vilken kontakttyp har du i TVn?
Postad bild

39kr

Jag har mina kablar iofs i kabelränna, men strömkabeln var så kort så jag tog vit förlängningskabel och kopplade ihop med orginalkabel, sedan gömde jag "ormboet" bakom TVn (syns bara om man tittar underifrån)

Postad 20 August 2009 - 10:58

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Kabelränna är naturligtvis val nummer 1
då du har flera sladdar som blir fula mot väggen även om de är vita
Dessutom är det enklare och billigare än nästa alternativ

Vill du absolut inte ha kabelränna, så köp VIT elkabel
Nästan alla är ju vita, eller hur ?

Det är samma kontakt som till datorer, så köp en kontakt
hos tex kjell&co

Snälla, hur kan detta bli så svårt och invecklat som svaren ovan
gör detta lilla ilandsproblem :(

Maveric

Postad 20 August 2009 - 10:58

Unregistered0d510bdf
  • Unregistered0d510bdf
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Apparatkabel:
Postad bild
http://www.kjell.com...tem=39261&path=
Jag vet inte om det är sådan vanlig apparatkabel som samsung använder?
Philips använder den typen av apparatkabel.

Men den kabeln i första länken är INTE vanlig till datorer men det är den ANDRA typen av kabel som jag länkar till.

http://www.dustin.se...5010110210.aspx
DENNA används till 99.99% av alla stationära datorer samt skärmar.

Redigering: Förenklande av inlägg, originalinlägget var tydligen för svårskrivet. :(

Redigerat av Unregistered0d510bdf, 20 August 2009 - 17:02.

Postad 20 August 2009 - 11:03

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Postad bild
http://www.kjell.com...tem=39261&path=
Jag vet inte om det är sådan som samsung använder, eller om det är den andra typen som är vanlig till datorer.
Men det finns vita datorkablar, men de kostar
http://www.dustin.se...5010110210.aspx

Den där första kontakten är inte alls vanlig till datorer, möjligtvis til en bärbar och den som sitter i ena änden av adaptern men inte i datorn.

Men som Maveric säger, varför krånglar ni till det? Oavsett färgen på kablarna vill man väl helst slippa se dom iaf? Därav om man skaffar sig en vit kabelkanal har man vips löst båda problemen i ett svep och tom sparat en slant.

Redigerat av masse70, 20 August 2009 - 11:06.

Postad 20 August 2009 - 11:14

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Självklart är kabelränna att föredra (Det är ju inte så snyggt med massa kablar hängandes på väggen) :(

Postad 20 August 2009 - 11:19

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Såhär enkelt är det att få det vitt, snyggt och stilrent med en standard billig kabelkanal för de som tvivlar:

Bifogad fil  7OJ8CAXIRBV0CAFCJZCBCAXO141ZCAIY3H9PCA6RRTPFCA7R8938CA6D7LF6CA9JTX9GCAXCM4T2CALG6YMFCAPF7P5DCA5472NACA361JL4CAPLUAUXCAZ0ZFAUCAXWR88UCARZFOU9CA9924DWCAHWNZU1.jpg   48.73K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av masse70, 20 August 2009 - 11:19.

Postad 20 August 2009 - 12:28

johnnyr
  • johnnyr
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Tack för alla svar! Jag har tänkt skaffa en kabelränna men vet inte vart jag hittar bra sådana. Jag har bara sett kabelrännor som man fäster med klister på väggen, exempelvis på Claes Ohlson. De lossnar ju efter ett tag. Finns det rännor man kan skruva fast i väggen?

Men, sedan är det ju så att en ränna inte täcker hela kabeln. Kabeln kommer ju fram högst upp, som man ser underifrån och från sidan, och längst ner, när kabeln ska in i vägguttaget. Därför vill jag ändå ha en vit kabel. Mailade faktiskt Samsung i förrgår men har inte hört ett ljud. Kabeln ser ju trots allt ut precis som en strömsladd till datorn. Gäller regeln "om sladden passar så fungerar det"? Eller kan en felaktig kabel ställa till det? Det är ju inte precis någon adapter, men jag är en fullkomlig idiot i tekniska sammanhang, så det är bäst jag frågar :(

Masse70, det där ser riktigt bra ut! Jag tänker komplettera med små vita Scandyna-högtalare (http://www.hifiklubb...rsystem_vit.htm) i framtiden så man kan säga att mitt sovrum kommer att bli en liten miniversion av ditt rum.

/johnnyr

Postad 20 August 2009 - 13:41

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Alla kanaler jag har är sådana man skruvar fast alt. limmar med eget lim. De självhäftande är helt värdelösa och bör undvikas likt pesten. Mina är köpta på Bauhaus men finns lite överallt i diverse varianter på likande byggvaruhus som K-rauta osv.

Sen som du säger att de syns från sidan och underifrån osv finner jag lite långsökt. Om du menar det som komme ut på baksidan tvn så får du i princip ställa dig med ansiktet tryckt mot tvns kortsida och blänga in bakom för att knappt ens få en skymt av kablarna. Vid vanlig förbipassering ser man ingenting varken från sidan eller underifrån.

Enda stället där en kabel kommer ev synas är där kontakten går in i vägguttaget eller andra apparater nertill. Men har man som mig och de flesta andra en bänk framför ser jag inte det som ett problem heller?

Så jag tycker du överdriver det hela en smula och gör det krångligare än nödvändigt.

Redigerat av masse70, 20 August 2009 - 13:42.

Postad 20 August 2009 - 14:29

Unregistered0d510bdf
  • Unregistered0d510bdf
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Den där första kontakten är inte alls vanlig till datorer, möjligtvis til en bärbar och den som sitter i ena änden av adaptern men inte i datorn.

Men som Maveric säger, varför krånglar ni till det? Oavsett färgen på kablarna vill man väl helst slippa se dom iaf? Därav om man skaffar sig en vit kabelkanal har man vips löst båda problemen i ett svep och tom sparat en slant.

Shit, trodde inte man var tvungen till att vara raketforskare för att förstå vad jag menade. :(

Som jag sa, så är den andra typen som är vanlig till datorer, det är en vanlig apparatsladd som används till mycket b la datorer, skärmar och hushållsapparater.

Alltså den ANDRA kabeln jag länkade till och inte den första, som det står i texten. :)

Den första är också en apparatsladd, men anväds mest till b la stereoapparater, dvd spelare och min Philips teve. :)

Redigerat av Unregistered0d510bdf, 20 August 2009 - 14:34.

Postad 20 August 2009 - 14:34

Unregistered0d510bdf
  • Unregistered0d510bdf
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Gäller regeln "om sladden passar så fungerar det"? Eller kan en felaktig kabel ställa till det? Det är ju inte precis någon adapter, men jag är en fullkomlig idiot i tekniska sammanhang, så det är bäst jag frågar :(

/johnnyr

Jäpp, passar den så funkar den... det är en standardkontakt som sätts i många apparater.
Hade jag varit medlem för ett år sedan och du frågade då, så hade jag kunnat fixa en vit för frakten bara. :)
Jobbade som vaktmästare och datoransvarig på en skola och vi hade drivor med vita apparatsladdar till datorer, från 1m till 4m. De hade inte saknat den. :)

Postad 20 August 2009 - 15:38

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Shit, trodde inte man var tvungen till att vara raketforskare för att förstå vad jag menade. :(

Som jag sa, så är den andra typen som är vanlig till datorer, det är en vanlig apparatsladd som används till mycket b la datorer, skärmar och hushållsapparater.

Alltså den ANDRA kabeln jag länkade till och inte den första, som det står i texten. :)

Den första är också en apparatsladd, men anväds mest till b la stereoapparater, dvd spelare och min Philips teve. :)

Ja och jag trodde inte man var tvungen att vara med i Mensa för att kunna läsa vad jag skrivit.... :)

Dvs enda jag sa var just det du sa att första inte var till dator, den andra vet jag mycket väl att du menade.

Eller vad var det i det du inte förstod?

Tro mig, jag vet mycket väl vad en apparatsladd är och vilka varianter som finns.

Redigerat av masse70, 20 August 2009 - 16:46.

Postad 20 August 2009 - 17:46

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Är det verkligen att rekommendera att köra platt tvåpolig apparatsladd, ska man inte köra med jordad kabel... jaja kalla mig fegis! :(

Postad 20 August 2009 - 18:57

Unregistered0d510bdf
  • Unregistered0d510bdf
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Är det verkligen att rekommendera att köra platt tvåpolig apparatsladd, ska man inte köra med jordad kabel... jaja kalla mig fegis! :)

Svårt att köra jordat om det följer med en tvåpolig apparatsladd med eurokontakt, och att det bara går att använda just en tvåpolig apparatsladd med eurokontakt, för det gå inte att sätta en trepolig jordad apparatsladd i det uttaget. :(
Så därför rekommenderas tvåpolig apparatsladd. :)

Redigerat av Unregistered0d510bdf, 20 August 2009 - 18:58.

Postad 20 August 2009 - 19:41

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Jaa det är ju en synpunkt. :( (som Farbror Melker sa en gång i tiden)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.