Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga vardagsrum (media)

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 August 2009 - 21:50

nik77
  • nik77
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Vi ska nu under hösten färdigställa vårat vardagsrum. Som synes på bilderna hamnar "media"-väggen lite tvärställd i rummet.

En snedställd vägg för montering utav ljudkomponenter är väl inte det mest optimala men det är också därför vi kallar den "media"-vägg och ej hifi- eller biovägg.

Vi är på jakt efter en bra kompromiss mellan ren musiklyssning (stereo) och att se på film (3-4 kanaler) och TV.

Jag har ej tänkt använda några bakre kanaler eftersom rumslayout med soffa, fönster, altandörr gör det omöjligt att få dessa BAKOM bektraktaren.

Tycker det bör gå att få ett bra ljud vid film tittande genom att använda höger, vänster kanal samt center och en aktiv sub.

Den aktiva subben hade jag tänkt försöka fälla in bakom all elektronik, se bilderna.

Förkunskaper:

Mina förkunskaper om att bygga ljud inomhus är inte så gedigna, ännu. I bilar har det blivit en del tidigar i livet. Ser mig som en duktig hantverkare. Som elektronikingenjör kan jag bygga mina egna filter om så önskas men jag har inte tänkt lägga detta på den nivån. Jag tänker köpa så mycket som möjligt färdigt ur kartong eventuellt att jag skulle kunna bygga den aktiva subben själv.

Eftersom vi håller på att renovera en hel gård så är det tidsbristen som gör att jag vill försöka skapa så vettigt "media"-rum som möjligt, utan att det kostar skjortan elelr att det tar för många arbetstimmar i anspråk.

Gillar allehanda film, Sagan om ringen-filmerna gör att man ryser av välbehag. Dessa filmer gör också att man vill känna grott-trummorna i ryggen. Riktig action ska ju också upplevas genom alla sinnen.

När det gäller lyssna på musik så gillas allt från Begees konserter till Van Halen och sen eurodisco. Det mesta utom dödsmetal...

FRÅGOR OCH FUNDERINGAR:

1. Går det få dit en aktiv baslåda som "spelar genom" utrymmet där PS3, förstärkare mm står. MAn monterar ljudgenomsläppligt tyg i botten utav elektronikutrymmet och basen får sen spela genom detta och in i lyssningsrummet?

2. Tips på prisvärda aktiva subbar att montera bakom mediaväggen eller tips på hur man prisvärt skulle kunna bygga en själv? Jag vill nog minst ha en 12", kanske en 15".

3. Angående fronthögtalare; Höger och vänster kanal kan gärna få vara utav trevägstyp med 8" som bas/mellanregister. Bra och fin bas som går att "rocka på" med är något jag önskar. Givetvis ska alla frontar byggas/fällas in i mediaväggen. Finns det några vettiga produkter med 8", 2,5" och diskant från tex sonance, jamo jbl!? eller nåt annat bra kvalitet?

4. Centern funderar jag på att lägga in i samma utrymme som övriga elektronikprylar, dåligt?

5. För övrigt så kommer mediaväggen kaklas med väggtegel, vikt 45 kg/kvadratmeter. Dvs färdig vägg inklusive skivor och reglar kommer väga cirka 300-350 kilo.

Övriga synpunkter eller förslag välkomnas varmt!!!

Bifogad fil(er)

Postad 19 August 2009 - 11:19

tojofbg
  • tojofbg
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej!
Håller själv på att bygga mediavägg i vardagsrummet och har väl inga direkta svar till dig, men några tankar, tips och synpunjter ger jag gärna. Ska först försöka att hålla mig till dina frågor.

1) Att låta subben spela genom den snedställda väggen är jag lite tveksam till. För det första så får du pga. hörnplaceringen en bashöjning på ca 6dB i lägsta ömrådet.Det kan kanske verka häftigt i början men sen får man mest huvudvärk av något sånt. Sen så måste ju i så fall väggen vara mycket stabil eftersom den kommer att ligga nära basljudens hastighetsmax. Alltså stor risk att den börjar skramla. Vad det gäller ev ljudgenomsläppligt tyg etc. så tror jag inte det skulle göra någon skillnad eftersom basen går igenom det mesta, fråga gärna nån granne till en ljudfantast.

1 och 2.
Jag skulle kunna tänka mig att du i din mediavägg bygger in en dipolbas. Du har ju redan en avskärmning mellan två utrymmen. Fördelen med en dipolbas är inte bara snabbheten utan också att den mer eller mindre är vibrationsfri. Billigast tror jag att du får tag på både slutsteg och baselement genom att köpa något beg via hifimagasinet tex.
Själv har jag en Mirage dipolbas med 2 st 8" som spelar tillsammans med et par Magneplanar mgr 12QR som frontare och ett par Carlsson OA 12.2 som bakre system.

3 och 4
Såg inte förrän nu din kommentar om materialet i väggen. Det blir som du säger tungt och då blir ju mina kommentarer till 1:an lite omkullkastade. Risken med en hård kaklad vägg är ju också reflektioner. Själv har jag tankar på att låta min multimediavägg vara fylld med isolering och öppen framåt via ribbor, hål e.dyl. Förhandlingar pågår med estetiska rådet.

Övrigt:
Ett tips till dig som har svårt att placera bakhögtalare är att använda rundstråland typ Carlsson. Jag har ju det själv och är helnöjd samtidigt som estetiska rådet klart godkänt att ha 2 boxar stående på golvet bredvid soffan. man jkan hitta hyfsade för helt rimliga pengar.

Hälsningar
Tomas

Postad 22 August 2009 - 18:41

nik77
  • nik77
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hej Tomas,
Det här med dipolbas har jag inte hört så mycket om, ska ta och kolla lite mer på det.

Väggen lär nog inte skramla i första taget, hamnar på en färdig vikt 250-300 kg. Men det som kan vara riskabelt är att låta basen spela genom elektronikhyllan...förmodligen inte den bästa lösningen men eftersom vi vill få installationen så clean som möjligt tror jag att vi lär försöka. Iaf om ingen starkt avråder...

6 dB bashöjning pga hörnplacering, är det något allmänt vedertaget? Isåfall lär det väl räcka med en 10" för 6 dB är rätt mycket.

Hur skulle "surround" ljudet låta om man bara hade frontar, center och aktiv bas? ÄR det ens lönt att tänka center? Eller bara köra typ 2.1? Stereo höger och vänster samt en aktiv bas!? ÄR för dåligt insatt i om det finns något att vinna med center och aktiv sub när man ändå inte tänker använda bakkanaler?!

Går det att ta vilken modern reciever som helst och använda tex endast höger, vänster, center å aktiv bas...men låta bak-kanalerna vara oanslutna? Då skullen man troligen vilja kunna påverka ljudnivån på de individuella kanelerna oberoende utav varandra...men det kanske går på alla recivrar nu för tiden?

Mvh. Niclas

Postad 11 November 2009 - 19:21

nik77
  • nik77
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag har nu kommit fram till att smått börja med själva media-väggen.

Det blir ju en del prylar som ska in och fast i väggen och ingredienserna ser ut som följer:

-1 st Philips 52" LCD 1080x1920
-1 st Marantz SR7001
-3 st Sonace Virtouso 831D
-1 st 12" Peerless XXLS
-1 st Zachry DSW-250
-1 st PS 3 slim

Jag vet själv hur roligt jag tycker det är att läsa om andras projekt så därför tänkte jag försöka anstränga mig att lägga upp lite löpande info om projektet...gör man detta bäst i en forumtråd på detta vis? Eller kan man lägga in det under sin profil på något sätt?

Förväntningar och frågetecken:
Det svåraste är väl kanske att få systemet som helhet låta samspelat. Jag håller på att prova lite olika storlekar på basreflexlådor i programmet...har inte alls den erfarenhet som jag skulle vilja ha på detta område.
Det blir en hel del dragning av kablar hit och dit; RCA, HDMI, Ethernet, Strömkablar...och eftersom vi håller på med grundläggande vardagsrumsrenovering med fönsterbyten och nya belysningspunkter så blir det mer att göra än man förväntat sig.
Tidsplanen ser ut så att vardagrsummet ska vara klart till Lucia dvs 3-4 veckor från och med nu.

Bifogad fil(er)

Redigerat av nik77, 11 November 2009 - 19:24.

Postad 15 November 2009 - 11:29

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

Jag vet själv hur roligt jag tycker det är att läsa om andras projekt så därför tänkte jag försöka anstränga mig att lägga upp lite löpande info om projektet...gör man detta bäst i en forumtråd på detta vis? Eller kan man lägga in det under sin profil på något sätt?

När du ändå startat en tråd kan du väl lika väl slänga in lite bilder här! Annars finns ju alltid utrymme i ditt galleri!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.