En snedställd vägg för montering utav ljudkomponenter är väl inte det mest optimala men det är också därför vi kallar den "media"-vägg och ej hifi- eller biovägg.
Vi är på jakt efter en bra kompromiss mellan ren musiklyssning (stereo) och att se på film (3-4 kanaler) och TV.
Jag har ej tänkt använda några bakre kanaler eftersom rumslayout med soffa, fönster, altandörr gör det omöjligt att få dessa BAKOM bektraktaren.
Tycker det bör gå att få ett bra ljud vid film tittande genom att använda höger, vänster kanal samt center och en aktiv sub.
Den aktiva subben hade jag tänkt försöka fälla in bakom all elektronik, se bilderna.
Förkunskaper:
Mina förkunskaper om att bygga ljud inomhus är inte så gedigna, ännu. I bilar har det blivit en del tidigar i livet. Ser mig som en duktig hantverkare. Som elektronikingenjör kan jag bygga mina egna filter om så önskas men jag har inte tänkt lägga detta på den nivån. Jag tänker köpa så mycket som möjligt färdigt ur kartong eventuellt att jag skulle kunna bygga den aktiva subben själv.
Eftersom vi håller på att renovera en hel gård så är det tidsbristen som gör att jag vill försöka skapa så vettigt "media"-rum som möjligt, utan att det kostar skjortan elelr att det tar för många arbetstimmar i anspråk.
Gillar allehanda film, Sagan om ringen-filmerna gör att man ryser av välbehag. Dessa filmer gör också att man vill känna grott-trummorna i ryggen. Riktig action ska ju också upplevas genom alla sinnen.
När det gäller lyssna på musik så gillas allt från Begees konserter till Van Halen och sen eurodisco. Det mesta utom dödsmetal...
FRÅGOR OCH FUNDERINGAR:
1. Går det få dit en aktiv baslåda som "spelar genom" utrymmet där PS3, förstärkare mm står. MAn monterar ljudgenomsläppligt tyg i botten utav elektronikutrymmet och basen får sen spela genom detta och in i lyssningsrummet?
2. Tips på prisvärda aktiva subbar att montera bakom mediaväggen eller tips på hur man prisvärt skulle kunna bygga en själv? Jag vill nog minst ha en 12", kanske en 15".
3. Angående fronthögtalare; Höger och vänster kanal kan gärna få vara utav trevägstyp med 8" som bas/mellanregister. Bra och fin bas som går att "rocka på" med är något jag önskar. Givetvis ska alla frontar byggas/fällas in i mediaväggen. Finns det några vettiga produkter med 8", 2,5" och diskant från tex sonance, jamo jbl!? eller nåt annat bra kvalitet?
4. Centern funderar jag på att lägga in i samma utrymme som övriga elektronikprylar, dåligt?
5. För övrigt så kommer mediaväggen kaklas med väggtegel, vikt 45 kg/kvadratmeter. Dvs färdig vägg inklusive skivor och reglar kommer väga cirka 300-350 kilo.
Övriga synpunkter eller förslag välkomnas varmt!!!
Sökningen pågår
Avancerad sökning

18 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?