monitor audio rs6 VS xtz 99.36?
27 svar till detta ämne
Postad 23 August 2009 - 17:44
xarl
-
xarl
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Hej, sitter i tankarna att byta ut mina gammla högtalare
har verkligen läst mycket gott om båda och båda har fått väldigt bra recensioner, men även att rs 6an ska vara väldigt överskattad med skrikig diskant och ett tamt mellanregister,
nu när det är utfärsäljning av rs6orna så ligger båda på 8 laxar.
dom kommer förmodligen drivas av en hk980 då den har bra med kraft och spelar mer mörkt än ljust vilket jag gillar mer, den har även ett väldigt bra pris.
så snälla om ni lyssnat på båda vilken skulle ni välja? det blir mycket rock, men även annan musik beroende på humör
tacksam för svar
Postad 30 August 2009 - 00:57
xarl
-
xarl
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Postad 30 August 2009 - 17:39
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Jag valde mellan XTZ 99.36 och Monitor Audio RS6 när jag skulle köpa nya högtalare och valet föll i slutändan på XTZ eftersom de kändes som mycket bättre allroundhögtalare! Monitor Audio fungerade väldigt bra till rock och hårdrock, men det gjorde XTZ också och jag tyckte att XTZ fungerade betydligt bättre till andra sorters musik än MA. Speciellt mellanregistret och diskanten är fantastiskt bra i XTZ. XTZ känns som ett fynd för sitt pris, men Monitor Audio är också väldigt bra högtalare så du skulle nog säkert vara nöjd med båda två till din musiksmak.
Postad 31 August 2009 - 06:36
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Postad 31 August 2009 - 13:41
olasahl
-
olasahl
-
Forumräv
-
-
757 inlägg
Vänta på de nya RS6 skulle jag säga! Ska komma i september...
Postad 31 August 2009 - 15:58
xarl
-
xarl
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
jo det har jag funderat på, dom vita är väldigt läckra, dock så skilljer det lite i pris mot xtz:n
Postad 31 August 2009 - 17:48
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
Har haft både RS6 och RS8..., XTZ låter bättre än dessa, men har en lite bumlig/ burkig bas. MA lider väl mest av bristen på djupbas. Tar man det bästa från båda och tillsätter rejält bra bas får man Elac FS207A......, dessa listar förvisso 14000:-, men spelar sanslöst bra efter en rejäl inspelning.
Postad 31 August 2009 - 17:53
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
XTZ låter bättre än dessa, men har en lite bumlig/ burkig bas.
Jag tyckte också det men efter några månaders spelande så försvann det problemet helt på mina. Jag har aldrig stött på någon hifi-produkt som har krävt så mycket inspelning faktiskt! Har dock fortfarande basregistret pluggat för att de låter rappare då. Har lagt till en sub vid sidan om istället! Elac gör också många bra högtalare. Det är också något du skulle kunna provlyssna.
Postad 31 August 2009 - 20:18
Unregistered8d911b7a
-
Unregistered8d911b7a
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Läs testet av RX6 i senaste numret Hifi & musik. Verkar vara något man måste lyssna på. Är själv väldigt nöjd med mina RS6. Saknar definitivt inte någon djupbas och subben är sällan på vid filmtittande. Speciellt inte när det gäller Blu-ray med DTS-hd etc. Trots en del botaniserande ibland olika högtalare så har jag inte hittat något under 16kkr som gör en uppgradering intressant. Men RX6 kanske kan bli något..
Postad 31 August 2009 - 23:46
xarl
-
xarl
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
trevligt med olika åsikter  det tackar jag för.
Postad 01 September 2009 - 08:40
Unregistered8d911b7a
-
Unregistered8d911b7a
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Skall man köpa högtalare för ca. 10kkr så får man inte missa att provlyssna RS 6. Smaken är ju väldigt olika och en viss hänsyn till vad man skall driva högtalarna med kanske är relevant. Men som sagt, svårt att komma runt RS 6 ifall man vill göra en jämförelse i prisklassen.
Postad 01 September 2009 - 14:14
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Köpte just nya Hifi & Musik och de nya RX6:orna är ju skitläckra precis som RS6:an. Undrar dock om det är värt priset dock när man nu kan få RS6:orna till kanonbra rabatterat pris!?
Postad 01 September 2009 - 22:07
xarl
-
xarl
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Köpte just nya Hifi & Musik och de nya RX6:orna är ju skitläckra precis som RS6:an. Undrar dock om det är värt priset dock när man nu kan få RS6:orna till kanonbra rabatterat pris!?
precis så har jag med tänkt, men dom är så jäkla läckra i vitt, rx6orna.
Postad 02 September 2009 - 08:32
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Vitt är riktigt läckert! Men mycket dyrare... svårt val...!
Postad 02 September 2009 - 20:53
xarl
-
xarl
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
golf gti 06a, eller ny hifiutrustning  ?
Postad 03 September 2009 - 15:00
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
golf gti 06a, eller ny hifiutrustning ?
Skit i bilen. Vintern närmar sig så säg upp dej från jobbet, skaffa ny hifi och släng nyckeln till ytterdörren
Postad 23 March 2010 - 08:13
AshtrayY
-
AshtrayY
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Bumpar upp den här tråden lite.
Jag tittar på att byta ut samtliga högtalare hemma. Planen är att de nya högtalarna som köps ska pryda biorummet när jag flyttar till villa om ett par år. Fram tills dess ska de även få spela musik, men film är högsta prio. Av nån anledning har jag fastnat på XTZ 99.36/25 & 93.23 (som surr) eller MA RX8/Center & RX1/FX (som surr).
Någon som har erfarenhet av båda högtalarserierna som kan komma med ett utlåtande om vilka som passar bäst i biorummet? Film som avhandlas är ofta actionbetonad men med många inslag av allt möjligt i filmväg.
Och när jag ändå är igång, XTZ 99W12 DSP eller Velodyne SPL-1200 Ultra?
/Ash
Postad 23 March 2010 - 09:52
ljungberg_sthlm
-
ljungberg_sthlm
-
Användare
-
-
170 inlägg
Man kan ställa sig frågan till varför Hifi och musik alltid lovordar Monitor Audio...... Har redan skrivit det i andra trådar. Lånade själv hem RS6 för 2 år sedan och vart besviken, XTZ lät bättre. Dock är RS6 grymt snygga att titta på. Och i byggkvalité kommer inte XTZ upp i samma klass.
Postad 23 March 2010 - 10:14
AshtrayY
-
AshtrayY
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Sen är ju RX-serien uppgraderad och ska låta mycket bättre än RS-serien.
/Ash
Postad 23 March 2010 - 11:07
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
De vita är grymt snygga, MEN - de vita högtalarskydden är jättefula och man kan inte få svarta istället.
Postad 23 March 2010 - 14:39
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Man kan ställa sig frågan till varför Hifi och musik alltid lovordar Monitor Audio......
Har redan skrivit det i andra trådar. Lånade själv hem RS6 för 2 år sedan och vart besviken, XTZ lät bättre. Dock är RS6 grymt snygga att titta på. Och i byggkvalité kommer inte XTZ upp i samma klass.
Jag provlyssnade också MA RS6 men valde i slutändan XTZ 99.36 pga av att det helt enkelt lät ännu lite bättre. Sen efter det har jag dock bytt ut mina XTZ 99.36 mot ett par minimala Monitor Audio RX1 som i mina öron låter ytterligare lite bättre (men utan speciellt mycket bas förstås...). Om RX6 är så pass mycket bättre än RS6 som jag tycker RX1 är bättre än sin förra inkarnation RS1... då kan nog RX6:orna vara ett kap! Har dock inte lyssnat på dessa än så jag kan egentligen inte uttala mig! Kanske kan vara så att Hifi & Musik helt enkelt gillar ljudet från dem..?  De vita är grymt snygga, MEN - de vita högtalarskydden är jättefula och man kan inte få svarta istället.
Men högtalarskydden ska du ju ändå inte använda! Om du nu inte råkar ha småbarn eller klösvillig katt förstås!
Postad 23 March 2010 - 16:56
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1421 inlägg
Om pris inte spelar någon roll så hade jag slagit till på RX8 fram och resten RX också naturligtvis.
Om pris spelar roll så låter det lilla jag har testat till just film XTZ 99.36 riktigt bra. (ska själv snart komplettera med centern 99.26)
Vet inte vad ni talar om för högtalarskydd men vita RX så är det väl svarta högtalarskydd som gäller och inget annat? i alla fall de jag har sett.
Om ni talar om XTZ så har jag både vita och svarta högtalarskydd till mina så att det inte går att få tag på är i så fall bull....
Redigerat av Unregistered0c078b54, 23 March 2010 - 16:57.
Postad 23 March 2010 - 20:13
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Men högtalarskydden ska du ju ändå inte använda! Om du nu inte råkar ha småbarn eller klösvillig katt förstås!
Jag har alltid använt högtalarskydden till de högtalare jag haft, och de flesta jag varit hemma hos likaså... Vet inte vad ni talar om för högtalarskydd men vita RX så är det väl svarta högtalarskydd som gäller och inget annat? i alla fall de jag har sett. Om ni talar om XTZ så har jag både vita och svarta högtalarskydd till mina så att det inte går att få tag på är i så fall bull....
Jag pratar om RX6. Säljaren jag pratade med sa att det inte går att få något annat än vita skydd till de vita och svarta skydd till de svarta högtalarna. Han skulle se om det inte gick att lösa på något sätt för han höll med om att de vita är väldigt svårsålda med vita skydd.
Postad 23 March 2010 - 21:07
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Jag har alltid använt högtalarskydden till de högtalare jag haft, och de flesta jag varit hemma hos likaså...
Alla högtalarskydd jag haft har försämrat återgivningen av de högre registren i större eller mindre utsträckning. Därför har jag alltid kört utan. Sen är många membran så pass snygga att de är väl värda att visa upp tycker jag!
Postad 23 March 2010 - 21:25
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1421 inlägg
Absolut, jag håller med. Men i mitt fall är högtalarelementen alldeles för intressanta för små barnfingrar att det tyvärr är uteslutet. När jag är hemma ensam och får lite stereotid över så åker dom av.
Ang. vita så nästan kräktes jag på mina vita i början men faktum är att jag har vant mig och insett att de gör att högtalaren smälter in bra om man har vita väggar. Mina svarta högtalarskydd ger ett mer lyxigt och strikt utseende men gör även att dom sticker ut, vilket dom naturligtvis även gör med dom svarta membranen utan skydd, men då är dom riktigt snygga. Jag har i alla fall tre valmöjligheter att välja mellan.
Ang. svarta skydd till RX så har jag bevisligen då fel. Kunde nästan ha svurit på att jag bara sett svarta skydd på de bilder jag sett på de vita. Har inte sett några skydd alls på de jag sett live dock.
Postad 24 March 2010 - 07:33
AshtrayY
-
AshtrayY
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Ja det är ju svart skydd på produktbilden på prisjakt iaf.
/Ash
Postad 24 March 2010 - 10:02
Unregistered32f0b602
-
Unregistered32f0b602
-
Mästare
-
-
3086 inlägg
Har ägt ett par RS6 och ett par GS 10 oc har nu XTZ 99.36.......har dessutom jämfört med nya RX6....jag skulle säga att guldserien och XTZ är jämnbördiga......där är mellanregistret lite mer färgat på monitor audio men valet rent musikaliskt mellan dem är hugget som stucket. Vad gäller XTZ gentemot de två övriga MA så skulle jag ta XTZ för enligt min mening så är det ganska stor skillnad mellan dessa till XTZ:s fördel.....ljudet är mycket renare och precis som några har nämnt så är XTZ mer allround till musik.
Postad 24 March 2010 - 13:08
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Absolut, jag håller med. Men i mitt fall är högtalarelementen alldeles för intressanta för små barnfingrar att det tyvärr är uteslutet. När jag är hemma ensam och får lite stereotid över så åker dom av.
Ang. vita så nästan kräktes jag på mina vita i början men faktum är att jag har vant mig och insett att de gör att högtalaren smälter in bra om man har vita väggar. Mina svarta högtalarskydd ger ett mer lyxigt och strikt utseende men gör även att dom sticker ut, vilket dom naturligtvis även gör med dom svarta membranen utan skydd, men då är dom riktigt snygga. Jag har i alla fall tre valmöjligheter att välja mellan.
Ang. svarta skydd till RX så har jag bevisligen då fel. Kunde nästan ha svurit på att jag bara sett svarta skydd på de bilder jag sett på de vita. Har inte sett några skydd alls på de jag sett live dock.
Jag såg också det, och även på produktbilderna på google. Dock verkar det vara exakt samma bild överallt och ingen bild alls från någon som faktiskt har köpt högtalarna. Den info jag har kommer från en butik som säljer Monitor Audio, där hade de vita skydd på de vita högtalarna och ingen möjlighet att välja svarta skydd istället.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|