Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur skarvar jag en antennkabel?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 december 2002 - 09:57

Unregistered96699cf0
  • Unregistered96699cf0
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hej! Jag har ett problem som jag hoppas kunna få hjälp med här. Som så många andra har jag fler TV-apparater hemma med åtföljande skarvar. Hur skarvar jag en vanlig TV-antennkabel på bästa sätt? Som nu är fallet får jag oerhört dålig bild trots kort avstånd. Jag har provat med antennförstärkare utan effekt. Hur noga är det med den silvriga "skärmen"? Om ni har någon länk till en sida på nätet med utförliga anvisningar så är jag jättetacksam.

Mvh

Postad 13 december 2002 - 10:36

Unregisteredc3936bb4
  • Unregisteredc3936bb4
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hej!

Absolut bästa sättet att skarva antennkabel är att använda F-kontakter och skarvstycke. Om du klickar på länken til min anläggning så hittar du en bild på hur du ska montera F-kontakten. Sedan finns det både skarvstycken och IEC-kontakter att skruva fast i F-kontakten för att ansluta till din TV eller video.

Postad 13 december 2002 - 10:57

Unregisteredd3ff26f3
  • Unregisteredd3ff26f3
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Zkalman
Hej!

Absolut bästa sättet att skarva antennkabel är att använda F-kontakter och skarvstycke. Om du klickar på länken til min anläggning så hittar du en bild på hur du ska montera F-kontakten. Sedan finns det både skarvstycken och IEC-kontakter att skruva fast i F-kontakten för att ansluta till din TV eller video.

Det enda vettiga sättet skulle jag säga. Många som har dålig bild på tv:n skulle kunna åtgärda detta genom att göra som Zkalman (eller byta kabel). Om du ska ha antennförstärkare ska du använda en sån som sitter i närheten av antennen. Inte en sån som sitter mellan tv och antennuttag.

Postad 13 december 2002 - 11:05

Unregistered96699cf0
  • Unregistered96699cf0
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Ok, jag tackar för hjälpen. Kul med hjälpsamt folk, nu kanske ungarna blir glada till jul igen [:)]

Postad 13 december 2002 - 11:14

Unregistered96699cf0
  • Unregistered96699cf0
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Liten undran bara, på min antennkabel så har jag både någon form av silverfolie och silvertrådar innan för det vita höljet. Skall man vara lika försiktig med båda de delarna vid skarvningen?

Mvh

Postad 13 december 2002 - 11:26

Unregisteredd3ff26f3
  • Unregisteredd3ff26f3
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Terje71
Liten undran bara, på min antennkabel så har jag både någon form av silverfolie och silvertrådar innan för det vita höljet. Skall man vara lika försiktig med båda de delarna vid skarvningen?

Mvh

Jag är inte säker, men jag tror att folien bara är en extra skärm. Jag brukar klippa av den när jag "skalar" kabeln. Var döremot försiktig så att du inte blir av med för mycket av skärmen som består av tråd och att det inte finns en enda lite tråd som ligger emot kopparkärnan. Då blir det dålig bild direkt.

En annan sak som du ska tänka på är att signalen kanske inte är tillräckligt stark för att kunna skickas ut till flera apparater. Så har jag det hemma. Jag har haft en antennkille hemma som konstaterade att antennen borde bytas ut. Jag valde istället att köpa ett Canal Digital paket.

Glömde tidigare att skriva att vår hovleverantör Clas Ohlsson har ett stort sortiment av antenn tillbehör. Men det vet du kanske redan

Postad 13 december 2002 - 11:30

Unregistered96699cf0
  • Unregistered96699cf0
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Bra, ett steg närmare en lösning. Det är ju helt otroligt att detta skall bli så komplicerat. Jag får ta och åka upp till Clas Ohlson i helgen, då kan man ju passa på att köpa lite klappar till sig själv också ;-)

Postad 13 december 2002 - 23:56

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0
Vid skarvning av antennkablar undvik ALLTID den vita skarvhylsan. Typ sockerbit med vitt plastskydd. Den förekommer ofta på stormarkadernas pinnpackställ.[xx(]

Om jag, vid felsökning i en antennanläggning, får syn på en sådan skarv klipper jag bort den direkt och gör en riktig skarv med två F kontakter och en F skarvhylsa.

Postad 14 december 2002 - 01:15

Unregisteredd3ff26f3
  • Unregisteredd3ff26f3
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by AC3
Vid skarvning av antennkablar undvik ALLTID den vita skarvhylsan. Typ sockerbit med vitt plastskydd. Den förekommer ofta på stormarkadernas pinnpackställ.[xx(]

Om jag, vid felsökning i en antennanläggning, får syn på en sådan skarv klipper jag bort den direkt och gör en riktig skarv med två F kontakter och en F skarvhylsa.

Ja, dom är verkligen värdlösa. Det är sådana kopplingar som gör att många får dålig bild.

Postad 14 december 2002 - 16:22

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0
Om ni vill få tag på riktiga antennkablar med ordenliga kontakter kan ni kontakta ett CANT auktoriserat företag.

http://www.cant.se/

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.