Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Placering av center högtalare

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 September 2009 - 20:49

aSson
  • aSson
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Har nu suttit och funderat på placeringen av centern, har tänkt köpa ett paket som innefattar den här:

Bifogad fil  IMAGE_285.jpg   387.4K   6 Antal nerladdningar

Storlek (H x B x D):
150 x 400 x 191 mm
Frugan vill ju alltid ha prylar överallt, så det är nog inget allternativ att flytta på ljusen på höger sida
om man skulle hänga centern i karmen mellan fönsterna ovanför tvn, kan det på verka ljudbilden?
eller ska man ställa den på högkant bredvid TVn?

eller om någon har nått annat förslag..

Postad 13 September 2009 - 07:01

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Under TV med en lite påbyggnad av en hylla. Takmontering med C riktad snett nedåt.

Postad 13 September 2009 - 09:58

aSson
  • aSson
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Det var snabbt svar, alltid lika roligt..
Om man tar tak monterat hur långt ner ska man sätta den är 2,4 i takhöjd.

Postad 13 September 2009 - 10:17

HmSRodge
  • HmSRodge
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Antingen med en hållare så du kan rikta den mot platsen där ni sitter och ser på film eller provmontera den löst, bygg en kil och sätt fast den på högtalaren och sedan sätt fast allt i taket.

Postad 13 September 2009 - 10:28

aSson
  • aSson
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Har tagit en titt till i vardagsrummet nu med Era tankar i huvudet.
Och det ser nog ut som att jag kan sätta den på väggen ovanför fönstret, är c:a 50cm till tak,
och riktar den mot soffan.

Postad 13 September 2009 - 12:55

HmSRodge
  • HmSRodge
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Låter som en bra placering, lite lagom dold men välriktad kan det göra susen

Postad 15 September 2009 - 17:32

Unregisterede5d795f9
  • Unregisterede5d795f9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Egentligen är ju vertikal montering av elementen, det vill säga traditionell centerhögtalare "på högkant" att föredra, den liggande varianten ger rejäla utsläckningar offaxis (dålig horisontell spridning men bra vertikalt). Om du estetiskt sett kan tänka dig att ha centern på högkant är det nog det ljudmässigt bästa alternativet..

Postad 26 September 2009 - 14:07

Glaucous
  • Glaucous
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Lånar denna tråden då jag har ett liknande problem.
Jag sitter just nu med en 32", men jag sitter en aning för långt ifrån TV:n, och tack vare bordet mellan TV bänken och soffan är det lite problem med att flytta närmare. Det är här centerhögtalaren kommer in, den är framför TV:n, och jag skulle komma i alla fall 25 cm närmare TV:n, plus lite extra då jag säkert kan flytta möblerna lite.

Var ska jag då ha centern? Jo, på TV:n, att bygga ett ställ till det ska inte vara något problem. Men problemet är höjdskillnaden mellan fronthögtalarna, just nu är centern ungefär 20-22cm under diskanten på fronthögtalarna, och om jag placerar den på TV:n blir det runt 23-24 cm ovanför. Kan detta fixas genom att bara vinkla centern mot "hotspot"?

Jag har Dali Concept center och Dali Concept 6 högtalare, så någon kvalité är det.

Edit: Bild,
http://bayimg.com/image/laeoeaacb.jpg

Och just nu är centern ungefär 185 cm från hotspot, och blir en bit till med placering på TV:n.

Redigerat av Glaucous, 26 September 2009 - 16:20.

Postad Idag, 13:46

MauserMan
  • MauserMan
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Lånar också den här tråden då min fråga också rör centerhögtalarens placering.

Jag håller på att bygga ett biorum i källaren med 7:1 ljud, och kommer att ha två soffrader. Funderar på om man lika gärna kan placera centerhögtalaren ovanför duken, lite vinklad neråt för att bättre nå den bakre soffraden, eller finns det några nackdelar med detta?

Jag har i stort sett bara sett centerhögtalare som placeras under duken, skulle vara kul med lite info från er lite mer erfarna om vad ni tror om detta.

Postad Idag, 14:43

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0

Det kommer att fungera bra OM H/V placeras i liknande höjd.

skall det kombineras med musiklyssning kanske det inte blir optimalt, men som rent biorum blir det nog bra.

Postad Idag, 15:12

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1251 inlägg
  • 0
Jag testade faktiskt att ha centerhögtalaren ovanför duken först. Tanken var just att lösa problemet med två soffrader så att den främre raden inte skulle skymma ljudet för de som sitter bakom, men jag fick ganska snabbt flytta ner den igen för det funkade inte alls i praktiken.
Det absolut största problemet var att det kändes helt fel för hjärnan. Varje gång någon pratade i en film så upplevde jag jättetydligt att rösterna kom uppifrån taket istället för från personerna på bilden. Dessutom satt högtalaren så nära taket att ljudet studsade direkt i takytan, vilket gjorde att dialogen lät grötig och blev svår att uppfatta. Det blev inte heller bra ihop med resten av systemet, för när ett ljud rörde sig i sidled lät det helt brutet eftersom sidohögtalarna stod mycket lägre än centern.

Till slut gav jag upp och flyttade ner den under duken istället, och så vinklade jag den bara en aning uppåt mot den bakre raden. Det blev en enorm skillnad och mycket bättre biokänsla direkt. Om jag hade byggt om allt från grunden idag hade jag nog satsat på en ljudtransparent duk så man kan gömma högtalaren mitt bakom bilden

3 användare läser detta ämne

2 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

arcspin, Jonas_GBG2
  • Titan Noir Max
    Rian
    2026-09-06 21:47:55
  • Använda filter
    johan b-lund
    2026-09-02 18:54:35
  • LFE reference och Center ch
    johan b-lund
    2026-09-02 18:43:15
  • Resultat
    johan b-lund
    2026-08-29 19:05:31
  • johan b-lund
    2026-08-29 18:55:18
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.