DILOG DT-655HD DVR
227 svar till detta ämne
Postad 31 October 2009 - 21:05
frav
-
frav
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
DILOG DT-655HD DVR  ¤ Boxergodkänd HD-mottagare för det digitala marknätet ¤ 160 GB extern HDD ¤ Miljömärkt med Svanen ¤ Klar för MPEG4/MPEG2 HD/SD sändningar ¤ Utvecklad, designad och tillverkad i Sverige ¤ Förberedd för väggmontering ¤ Strömförbrukning i drift: <9,7W - i Stand-by <0,9W ¤ Dubbla IR-mottagare ¤ HDMI ut. ¤ Strömförsörjning: 12V/220V ¤Mått: Box: 298x38x198mm, HDD: 163x38x198mm ¤ Design: Per-Johan Svensk http://www.dilog.se/.....R Svenska.pdfhttp://www.dilog.se/...55_download.htm.
Postad 31 October 2009 - 21:28
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Lite mer info hittar man i länkarna från tråden om Triax-variantenSpontant drar det inte i köptarmen hos mig. Extern hårddisk är väl en följd av stolliga skatteregler antar jag, men känns likafullt knöligare än en inbyggd. En del andra begränsningar känns också lite fel på en dubbeltunerbox introducerad 2009.
Postad 31 October 2009 - 21:39
frav
-
frav
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Extern HDD kan jag tycka vara okej.
Vad är det för begränsningar?
Postad 01 November 2009 - 00:59
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
De flesta dubbeltunerboxar av idag kan spela in två kanaler (eller fler) samtidigt. Extern HD kan för all del vara både för och nackdel, men här har man av allt att döma valt en lösning där kompatibilitet kan bli ett problem (enligt tillverkaren själv). Enligt manualen så verkar TextTV simplare än på många andra boxar.
Att filerna lagras krypterade på hårddisken är ju tyvärr mer regel än undantag, här är de till råga på allt knutna till en specifik box (åtminstone de som säljs på den danska marknaden. Även om det för många kunder kanske inte kommer att upplevas som något direkt problem så är det synd (OK, de skyller på krav från Boxer, men det finns trots allt boxar utan denna begränsning, både med och utan godkännande).
I nuläget används inte nätverksporten, kanske inte så mycket en begränsning som en outnyttjad möjlighet. Men det kan ju för all del komma att ändra sig med tiden.
Men oavsett vad man tycker om boxen på papperet, om man ser "begränsningarna" som problem eller inte så kommer kvaliteten på mjukvaran att vara det avgörande. I princip alla boxar av den här typen har haft många buggar vid introduktionen, i fallet med Dilog 550 var den mer eller mindre obrukbar. Långt om länge fick man hjälplig ordning på den, men vissa buggar lyckades man aldrig råda bot på. Jag utgår från att den här blir bättre (den har f ö inget gemensamt med äldre Dilogboxar) men den kommer knappast vara buggfri. Frågan är hur allvarliga problem den har och hur snabbt de kommer att lösas.
Postad 01 November 2009 - 23:54
jekroth2
-
jekroth2
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Lustigt att uttala sig med kritik om en box man inte ens testat själv.
även Dilog boxen kommer att kunna spela in 2 kanaler samtidigt och titta på en tredje om den ligger på samma mux som någon av de inspelande programmen. men funktionen är inte helt klar och kommer som uppdatering.
Även om det är teckniskt möjligt så vet jag ingen box som spelar in mer än två kanaler samtidigt
DT-550 s buggar löste sig vid uppdateringen till navigator
Johan
Postad 02 November 2009 - 10:24
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Jag behöver väl inte själv testa en box för att bekräfta de specifikationer som tillverkaren publicerat, och det är främst dessa jag kritiserat. Angående mjukvaran så är det en kvalificerad gissning att den kommer att ha mer eller mindre buggar vid introduktion, mig veterligen har alla helt nya boxar av denna typ haft många problem. Med tanke på vad som sagts från Dilog om denna box så känns tveksamheten än mer motiverad. Därmed inte sagt att den inte kommer att bli bra, men i likhet med de flesta kommer det att behövas en uppdatering eller två.
Kommer funktionen med att spela in två kanaler så faller naturligtvis den invändningen mot boxen. Den typen av påståenden om framtida förbättringar är dock inte värda elektronerna de är skrivna med tills det verkligen levereras, något som gäller oavsett vem avsändaren är. Dilog har i alla fall inte gjort sig förtjänta av större tilltro än konkurrenterna i det avseendet.
Att spela in fler än två samtidiga program är rätt sällsynt, men det finns. Känns väl lite överkurs och inget jag personligen känner något behov av.
Det råder ju lite delade meningar om hur bra navigatorversionen av mjukvaran till DT-550 funkar. Jag har valt att ligga kvar på en opublicerad beta utan den funktionen, inte helt problemfri men det går att gå runt de buggar som finns kvar. Tyvärr hade de boxarna rätt usel nätdel, har fått fixa min ett par gånger men det blir inte riktigt bra om man inte får tag på komponenter av samma dåliga kvalitet som satt där från början så den lever på lånad tid.
Den nya boxen har ju inget alls med de gamla att göra och när man nu (till skillnad från de flesta tillverkare) ansträngt sig för att få en låg energiförbrukning så kan ju det indikera att man lagt lite mer jobb än vanligt på att få fram en robust produkt.
Postad 02 November 2009 - 10:32
Pearbaw
-
Pearbaw
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Detta med extern HD låter som en möjlighet att lindra det huvudsakliga problem som alla HD-boxar tycks lida av i större eller mindre omfattning, dvs ljudnivån. Med en lång kabel kan man ju t ex stoppa undan hårddisken i ett skåp ifall den lever rövare eller varför inte skaffa en egen modern och ljudlös HD?
Ser fram emot användarrapporter om denna box.
Postad 02 November 2009 - 18:34
haboso
-
haboso
-
Användare
-
-
189 inlägg
Lustigt att uttala sig med kritik om en box man inte ens testat själv. även Dilog boxen kommer att kunna spela in 2 kanaler samtidigt och titta på en tredje om den ligger på samma mux som någon av de inspelande programmen. men funktionen är inte helt klar och kommer som uppdatering.
Även om det är teckniskt möjligt så vet jag ingen box som spelar in mer än två kanaler samtidigt DT-550 s buggar löste sig vid uppdateringen till navigator
Johan
Sagem´s DTR 94xxx HD klarar av att spela in 2 program paralellt samt titta på ett tredje ur disken. Samt buffert av 2tim på den kanal man tittar på, även om man spelar in något. Dilog och Triax har tyvärr begränsningar om man tex spelar in 1 program så kan man inte ens pausa det andra man tittar på.
Postad 02 November 2009 - 20:41
kevinergo
-
kevinergo
-
Användare
-
-
185 inlägg
Även om det är teckniskt möjligt så vet jag ingen box som spelar in mer än två kanaler samtidigt DT-550 s buggar löste sig vid uppdateringen till navigator
Arion AT-9400PVR kan spela in 4 olika kanaler samtidigt som du tittar på en femte (så länge alla kanaler ligger på samma två muxar).
Postad 02 November 2009 - 22:17
jekroth2
-
jekroth2
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Jodå redan dilog 550 klarade av att spela in ett program och samtidigt pausa den kanal man tittade på eller spela in 2pgrogram samtidigt så varför tror du inte den nya klarar minimum samma och enligt Dilog kommer funktionen att spela in 2 samtidigt titta på ett 3e progran på samma mux. visst kan man förvänta signågon bugg men läs trådarna om andra boxar så är det något alla tillverkare dras med. och jag har bara goda erfarenheter av Dilog så jag har redan beställt nya 655 an
Postad 03 November 2009 - 09:56
philipsguy
-
philipsguy
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Någon här som vet hur en extern ESATA disk ska vara formatterad för att boxen ska känna igen den? Står i ett pressemeddelande att "diskar upp till 2TB stöds" och att disken "även ska kunna användas till annat"... Formatterar boxen disken vid första anslutning?
Postad 03 November 2009 - 11:18
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Jodå redan dilog 550 klarade av att spela in ett program och samtidigt pausa den kanal man tittade på eller spela in 2pgrogram samtidigt så varför tror du inte den nya klarar minimum samma och enligt Dilog kommer funktionen att spela in 2 samtidigt titta på ett 3e progran på samma mux.
Mycket riktigt klarar 550 (men f n inte 655) att göra en normal inspelning samtidigt som timeshiftbuffern används och sedan kan timeshiftbuffern sparas som en fil, dock kan den max vara 90 min om jag minns rätt. Det jag avsåg var två normala inspelningar samt att man tittar på någon kanal från de två muxarna, alternativt ett inspelat program. Detta är något som mig veterligen samtliga boxar introducerade på svenska marknaden efter 550an klarar, fram tills 655an kom vill säga. Att det eventuellt kommer sedan låter ju bra, frågan är varför något som kan anses som grundfunktion på en modern box av denna typ inte redan finns på 655an. visst kan man förvänta signågon bugg men läs trådarna om andra boxar så är det något alla tillverkare dras med. och jag har bara goda erfarenheter av Dilog så jag har redan beställt nya 655 an
Jamen det är ju det jag menar, alla har haft buggar och det är därför jag känner mig rätt övertygad om att även denna kommer att ha det. Frågan är snarare hur svåra problemen är och hur smidigt de åtgärdas, och här är Dilog knappast något föredöme. De första versionerna av 550ans mjukvara var hopplösa, tog ett halvår ungefär innan man fick ut en mjukvara där man kunde spola i inspelningarna utan hängningar och ytterligare ungefär ett år innan timerinspelningarna blev någotsånär tillförlitliga. Dilog lämnade ytterst knapphändiga upplysningar kring sina uppdateringar och hävdade inte sällan att fel som lätt kunde återskapas inte existerade eller berodde på dålig antennsignal. Ingen uppdatering levererades "over the air" utan det var helt upp till användarna att hålla sig informerade om eventuella nya versioner och själv installera via USB. Jag känner mig för all del inte bränd på Dilog, jag visste vad jag gav mig in på och när jag köpte min 550 var det den på box på marknaden som bäst passade mina önskemål. Hade Dilog återigen kommit med en box som känts rätt så hade jag köpt den, men den här attraherar åtminstone inte mig.
Postad 03 November 2009 - 13:08
clark
-
clark
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Enligt Dilog skall den finnas både med och utan disk, men jag har bara sett den med 160 disk. Helst vill man ju köpa den utan disk, eftersom man verkar ta duktigt betalt för den lilla disken..
Vet någon hur mycket plats man behöver för inspelning av MPEG4 HD-material? Tar det mer än 4 GB för en långfilm? Min MPEG2 mottagare har 160 disk och jag har alltid trångt med utrymme.
Postad 03 November 2009 - 15:26
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2791 inlägg
Vet någon hur mycket plats man behöver för inspelning av MPEG4 HD-material? Tar det mer än 4 GB för en långfilm? Min MPEG2 mottagare har 160 disk och jag har alltid trångt med utrymme.
8 Mbit/s*60sek*60min/8bitar = ca 3,5 GByte/h, om HD-tjänsten ligger på 8 Mbit alltså.
Postad 06 November 2009 - 21:43
jekroth2
-
jekroth2
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Jag har fått hem boxen och jag är hel nöjd
kopplar in antenn, HDMI, eSATA kabeln, S/PDIF i med kontakten och 5 tryck på OK knappen så var det klart att titta. Bilden blinkar en liten stund medan boxen letar efter uppgraderingar.
efter div undersökning av alla menyer provande av inställningar var det dags att utvärdera
Boxen är liten och diskret smälter bra in i hyllan den är helt tyst, hårddisken hörs inte och det finns inga fläcktar inga signalproblem alla sagem utan bara tuta och köra.
Bild och ljud är efter förväntan bra, är kopplad genom en Yamaha RX-V 3800 reciver som matar en LG 50" plasma.
EPGn har nytt gränssnitt i 2 tabeller vänster tabell = kanalarna höger visar programmen tydligt med veckodag och tid. trycker man på inspelning får man automatiskt frågan om man vill spela in hela serien. enkel att hantera helt enkelt
det enda jag nu saknar är möjligheten att spela in och använda time skiften samtidigt, men den funktionen har prio att komma i försata uppgraderingen
jag hade gärna haft en utgång för externt IR öga då min möblering skymmer fri väg för fjärren men det går ju att höja eller sänka armen också
Sammanfattning, en box jag kommer att trivas med och jag gärna rekomenderar.
Redigerat av jekroth2, 06 November 2009 - 21:44.
Postad 07 November 2009 - 18:07
philipsguy
-
philipsguy
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Okej, nu har jag använt boxen några dagar.
Vad gäller att byta ut disken i lådan mot en annan disk är säkert inga problem, har inte dissekerat den medföljande lådan utan skaffade ett externt kabinett med en 1 TB Western Digital Green-disk i, när boxen startade första gången så sa den mycket riktigt att den inte gick att använda utan att formatteras först. Värt att veta är att jag testade med en 2,5" disk i ett Icybox-kabinett jag hade liggande och den disken kändes boxen inte alls vid.
Annars verkar den vara ett hyggligt köp, det enda jag tänkt på är att det blir ett litet ryck i bilden i samband med att inspelningar startar och slutar (?). Det är bara 1080i eller 720p på utgången (inte 1080p) men det är väl så HDTV en gång ska sändas antar jag. Snabb i starten och snabba växlingar är bra. Och så sätter man Boxerkortet direkt i lådan utan CA-modul, ÄNTLIGEN!
Postad 07 November 2009 - 18:46
jekroth2
-
jekroth2
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Jag tänkte också sätta in en större disk, det sitter en WD caviar blue S-ATA 2 i lådan, jag hittade på Dustin en 1,5TB för 1057.00 kr.
Men sen satt jag på skoj på timer inspelning 8 tim med SVT HD kanalen inspelning tog 66 GB i anspråk det innebär 8,25 GB/ Tim, 149 GB tillgängligt för inspelning gör att disken klarar18 timmar HD inspelning. samma fast med SVT1 8 tim tog 21 GB 2,625 GB/tim och den medlevererade hårddisken klarar då 57 tim
jag sparar aldrig inspelningar så jag beslutade att vänta och se. jag tror inte jag behöver mer utrymme.
Redigerat av jekroth2, 08 November 2009 - 19:48.
Postad 08 November 2009 - 17:53
frav
-
frav
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Så att den finns att köpa för mellan 2700kr-3000kr.
Det hade dock varit intressant att veta vad en utan HDD skulle kosta.
Postad 08 November 2009 - 19:45
jekroth2
-
jekroth2
-
Amatör
-
-
60 inlägg
borttaget
Redigerat av jekroth2, 08 November 2009 - 20:46.
Postad 26 November 2009 - 21:03
hjn76
-
hjn76
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Är det bara att byta ut disken mot vilken extern HDD som helst med samma gränssnitt?
Hur ser DVR-listan ut på 655:an? Går det att lägga upp mappar för att sortera eller liknande. På 550:n blev det ju bara en enda lång lista ...
// Henric
Postad 27 November 2009 - 19:03
philipsguy
-
philipsguy
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Är det bara att byta ut disken mot vilken extern HDD som helst med samma gränssnitt?
Hur ser DVR-listan ut på 655:an? Går det att lägga upp mappar för att sortera eller liknande. På 550:n blev det ju bara en enda lång lista ...
// Henric
1. Se inlägg 16 ovan. Svaret på frågan är väl "nja". Men "passar" den så får du en fråga när du startar boxen om disken ska formatteras. 2. Nej, det finns inga mappar. Program med samma namn får ett löpnummer med parantes efter i listan
Postad 27 November 2009 - 19:07
philipsguy
-
philipsguy
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Värt att veta om en inrapporterad bugg som finns i initial releasemjukvaran och som enligt Dilog ska fixas i nästa uppdatering:
Om man sätter ett program på inspelning och börjar sedan spela upp det innan det slutat (chase play) är problemet att då att strax efter att programmet slutat och därmed slutat spelas in så stannar uppspelningen av programmet med en frusen bild och man måste stoppa uppspelningen och stega fram till punkten där uppspelningen slutade för att fortsätta uppspelningen.
Heder åt Dilog som faktiskt svarar på synpunkter och buggrapporteringar!
Postad 03 December 2009 - 07:40
Bordius
-
Bordius
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Har oxå beställt denna nu.
Ska hård testa den o skriva vad jag tycker.
Postad 04 December 2009 - 16:26
jeccou
-
jeccou
-
Användare
-
-
102 inlägg
Det här verkar ju vara en intressant box! Lite surt att man inte kan köpa den utan en hårddisk man inte behöver, men å andra sidan ligger den ju ungefär på samma pris som jämförbara konkurrenter, så det kanske man kan leva med.
Några frågor till er som redan har den hemma.
1. Jag antar att det är helt kört att kunna lyfta ut inspelningar för redigering och flytt till en extern mediaspelare, eller? Lite fånigt med e-SATA i så fall, men, men.
2. Hur känns stabiliteten? Jag är trött på instabila boxar och Dilog har väl inte forats bästa rykte i den frågan precis!
3. Kommer man kunna lita på att Dilog uppdaterar och förbättrar boxen kontinuerligt, eller ska det bli samma visa som med den Force jag har nu? Är de uppdateringar som kommer av hög kvalitet, eller är det ett steg fram och två tillbaka som gäller för Dilog som för så många andra?
4. Finns det nån vettig konkurrent till den här som kostar mindre än 4-4,5 kkr?
Tack på förhand!
Postad 04 December 2009 - 20:30
jekroth2
-
jekroth2
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Jag har nu haft min box ett tag nu och är fortfarande nöjd
den har inte vid ett enda tillfälle låst sig eller behövt omstart vid vanligt tv tittande, däremot så finns den bugg som beskrivs i tidigfare inlägg var för övrigt jag som rapporterade in den. den fryser bilden om du tittar på inspelat material som fortfarande spelas in eller om du tittar med time shiften aktiverad det sker vid det inspelade programmets slut och du ligger lite efter i tittandet
sen´saknar jag grymt mycket att inte kunna spela in ett program och använda time shiften samtidigt, men både buggen och funktionen är utlåvade i nästa uppdatering.
Jag hade Dilog 550 navigator tidigare och som alla andra märken hade Dilog en del buggar att ta hand om vilket jag tycker dom gjorde på ett bra sätt, så därför har jag satt min tillit till den här boxen
Postad 05 December 2009 - 00:07
jeccou
-
jeccou
-
Användare
-
-
102 inlägg
Gott, tack för det!
Ingen kommentar på ettan? Nu är jag rätt säker på att det inte går, men det vore ändå "skönt" att få det bekräftat.
Redigerat av jeccou, 05 December 2009 - 00:08.
Postad 05 December 2009 - 07:16
philipsguy
-
philipsguy
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Gott, tack för det!
Ingen kommentar på ettan? Nu är jag rätt säker på att det inte går, men det vore ändå "skönt" att få det bekräftat.
Nej du kan bara spela upp på samma box. Ett krav från Boxer? Men du kan ha flera hårddiskar om du vill spara dina inspelningar för alltid. Tråkigt dock om boxen går sönder och måste bytas ut då kan du inte spela upp dem längre
Postad 05 December 2009 - 10:19
jeccou
-
jeccou
-
Användare
-
-
102 inlägg
Nej du kan bara spela upp på samma box. Ett krav från Boxer? Men du kan ha flera hårddiskar om du vill spara dina inspelningar för alltid. Tråkigt dock om boxen går sönder och måste bytas ut då kan du inte spela upp dem längre 
Just ja, inspelningarna på en hårddisk knyts till och med till boxen de är gjorda med. Egentligen är det så idiotiskt att boxen nog går bort av ren princip! Nåt krav från Boxer betvivlar jag att det är. Maximum 8000 är väl godkänd och den tillåter ju att man för inspelningar fram och tillbaka mellan box och dator. Tyvärr har ju den en del andra nackdelar som gör att jag inte gärna köper den. F-n, ska det vara så svårt att tillverka en vettigt funktionell box? Det känns som att alla boxar har minst några allvarliga brister. En Dreambox 8000 skulle ju lösa alla problem bortsett från att jag tittar för lite på teve för att överväga att betala vad den kostar. Fast kanske jag bara är dumsnål... Nå, tack för svaren!
Postad 05 December 2009 - 10:23
jekroth2
-
jekroth2
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Gott, tack för det!
Jag använder bara disken till spara, titta, släng och har bara andrahands uppgifter på att det inte går. Efter vad jag läst är det väll ingen box som inte krypterar inspelat material, det ska finnas vägar runt men som sagt det får dom som kan, svara på
Postad 05 December 2009 - 10:25
James Bond
-
James Bond
-
Användare
-
-
145 inlägg
Gillade inte boxen alls,
Dålig fjärrkontroll man måste sikta exakt på boxen för att den skall fungera,
Fick ingen ordning på bilden vid 4:3 sändningar på min 16:9 TV antingen svarta kanter eller inzoomat för långt
så att texten inte syns.
Plastigt hölje.
Orkade inte testa den mer efter det utan packade ner den igen och skickar tillbaks den.
har en gammal sagem 6280 idag det enda som var bättre med dilogen var kvaliten på bilden.
Redigerat av James Bond, 05 December 2009 - 10:27.
Postad 06 December 2009 - 12:10
jekroth2
-
jekroth2
-
Amatör
-
-
60 inlägg
dubbel skickad
Redigerat av jekroth2, 06 December 2009 - 12:21.
Postad 06 December 2009 - 12:16
jekroth2
-
jekroth2
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Även jag reagerade på den dåliga vinkel som fjärren funkar i och har påtalat dett för Dilog. Dilog 550 Navigator var grym där kunde man sikta i taket och få funktion ändå. Så den kunskapen finns hos Dilog hoppas bara att den går att överföra till den nya boxen.
Skumt att du inte fick skärmen att stämma med bilden, Jag fick ändra en parameter i i menyn sen funkade det. kontaktade du Dilog för support och vad sa dom
"Plastigt hölje" vad konstigt ? fresten min har också ett hölje av plast men det är svart och snyggt avrundad, jag tycker facktiskt att den är liten och diskret.
Är inte de flesta av boxarnas hölje av plast
Redigerat av jekroth2, 06 December 2009 - 12:19.
Postad 07 December 2009 - 14:19
Bordius
-
Bordius
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Fick ingen ordning på bilden vid 4:3 sändningar på min 16:9 TV antingen svarta kanter eller inzoomat för långt så att texten inte syns.
Det finns en Zoom knapp längst ner till höger på fjärren som fixar detta problem. Ställde bara in bilden på en 4:3 sändning sen kunde den det:) Är nöjd hittills förutom den okänsliga fjärrmottagningen
Redigerat av Bordius, 07 December 2009 - 14:24.
Postad 10 December 2009 - 08:27
Unregistered2249a0d1
-
Unregistered2249a0d1
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hej
Jag har precis fått hem en dilog 655 och det som jag saknar på boxen är en display som visar vilken kanal man tittar på eller spelar in etc. Man har ju inte alltid tvn på (det händer!) och erfarenheten med dilog 550 gör att man gärna vill kolla att inspelningen av favoritprogrammet verkligen har kommit igång! Är det så hos alla som har denna box eller är det något som inte fungerar på min box?
När man tittar på en inspelning är det svårt att se på skärmen om man tittar på en inspelning eller tv, det kommer inte heller "play" på displayn. Det enda sättet att få reda på om man tittar på en inspelning är genom att spola fram eller tillbaka.
När det gäller fjärrkontrollen så håller jag med, den är svår att använda och trög. Jag har direkt lagt till denna box till min multifjärr Harmony 525, som klarar styrning av boxen galant.
hoppas att någon kan svara på mina frågor, tack.
Postad 10 December 2009 - 15:41
Bordius
-
Bordius
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hej
Jag har precis fått hem en dilog 655 och det som jag saknar på boxen är en display som visar vilken kanal man tittar på eller spelar in etc. Man har ju inte alltid tvn på (det händer!) och erfarenheten med dilog 550 gör att man gärna vill kolla att inspelningen av favoritprogrammet verkligen har kommit igång! Är det så hos alla som har denna box eller är det något som inte fungerar på min box?
Syns inget på min box heller så det är nog inget fel på din box
Postad 10 December 2009 - 19:56
jekroth2
-
jekroth2
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Där är nog smaken olika, visst reagerade jag över att inte kanal nr syndes på boxen när jag första kvällen provade boxen en vana från 550n men nu skulle jag helre släcka den gröna lampan som indikerar att boxen är på än att få tillbaka displayen
Redigerat av jekroth2, 10 December 2009 - 19:57.
Postad 10 December 2009 - 23:54
Unregistered2249a0d1
-
Unregistered2249a0d1
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Postad 11 December 2009 - 06:40
Bordius
-
Bordius
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Tror ni som har denna att man någonsin kommer att få använda media knappen och ethernetporten på denna box eller är det bara att få folk sugen att köpa boxen genom att lova fler funktioner inom sinom tid ???
Postad 11 December 2009 - 13:09
jekroth2
-
jekroth2
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Utan att han någon bakgrunds info så tror jag att det finns en tanke för framtiden med porten, kollar du andra jämförbara boxar så har alla samma port så något sälj argument är det väll knappast
Redigerat av jekroth2, 11 December 2009 - 13:09.
Postad 22 December 2009 - 11:09
Unregistered451ec1c9
-
Unregistered451ec1c9
-
Användare
-
-
102 inlägg
Hej
Min gamla trokänare till box dog så jag måste köpa en ny.
Funderar på denna. Men är det någon som vet om den fungerar med Smart Wii ?
Jag har för mig att Dilog boxar av äldre typ ej fungerade så bra med denna lösning.
MVH
Dunet
Postad 03 January 2010 - 01:04
Unregisteredbc025998
-
Unregisteredbc025998
-
Användare
-
-
116 inlägg
Någon som kan uttala sig vidare om denna box?
Postad 03 January 2010 - 10:52
Unregistered0ff464da
-
Unregistered0ff464da
-
Rookie
-
4 inlägg
Har haft den nu som andra-box i gästrummet en tid och kan bekräfta att den funkar utmärkt med SmartWi (jag har v8 på korten). Som föregående talaren tycker jag dock inte om att man inte kan spola tillbaka i direktsändning då det är ngt jag har vant mig av från min gamla Sagem 6280.Fjärrisen är också onödigt känslig, men det blir nog en multi så småningom så det problemet löser sig. Ser dock fram emot uppdatering så man kan spola tillbaka i direktsändning, någon som vet var man kan följa uppdateringarna av mjukvaran? När det är tänkt att de skall komma och vad som skall ingå och liknande?
Postad 04 January 2010 - 11:43
klp
-
klp
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Köpte den på Elgiganten för ett par veckor sedan och har jämfört mot en Dilog 555:
++
EPG snabbare vid uppstart
Liten bild på tv-programmet under EPG-körning
32x snabbspolning
+
Ngt bättre bild via HDMI
Hdd i separat låda
--
Riktningskänslig fjärr
Ingen display
Ingen yttre indikering av pågående inspelning
Ingen Timeshift samtidigt som vanlig inspelning
-
Inte mycket bättre bild, scart på 555an
Ingen möjlighet att "hoppa" ca 1 minut framåt/bakåt i inspelat material (skip-funktion) endast normal spolning
på 555 kan man hålla knappen intryckt och hoppa tiotals minuter på några sekunder.
Hdd i separat låda (fult och extra kablar)
Då bildskillnaden var väldigt liten och priset stort och ingen Timeshift-samtidig-inspelning finns så lämnade jag tillbaka den.
Skulle dock kunna tänka mig den senare om firmware uppgraderas och jag får ett bra pris med abbonemang.
Rent estetiskt tycker JAG att den är fulare än 555, fördel dock att hddn är lätt utbytbar.
Postad 04 January 2010 - 17:28
Unregistered2249a0d1
-
Unregistered2249a0d1
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
hej, jag har haft boxen nu i ett par veckor och är mycket nöjd. jag köpte min box via Boxer för endast 800 kr om jag minns rätt. de visar inte detta på hemsidan men efter ett antal samtal med de i slutet på nov, början på dec beställde jag boxen mot en förlängning av mitt abonnemang med 24mån. att spola med siffror fungerar hos mig.
Postad 04 January 2010 - 19:52
Unregisteredbc025998
-
Unregisteredbc025998
-
Användare
-
-
116 inlägg
hej, jag har haft boxen nu i ett par veckor och är mycket nöjd. jag köpte min box via Boxer för endast 800 kr om jag minns rätt. de visar inte detta på hemsidan men efter ett antal samtal med de i slutet på nov, början på dec beställde jag boxen mot en förlängning av mitt abonnemang med 24mån. att spola med siffror fungerar hos mig.
800:- låter väldigt billigt så jag ringde men de hade inte boxen kvar, slut. Sagem kunde de erbjuda för 1995:- om jag förlängde 24mån. Kan du inte kolla upp om det var 800 du pröjsade...
Postad 04 January 2010 - 20:27
Unregistered2249a0d1
-
Unregistered2249a0d1
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Faktura från 091207, 795 kr. har haft kontakt med kundtjänsten flera gånger innan dess, fått olika besked beroende på vem man pratade med. det verkar som om alla inte har samma info där. De lovade att boxen skulle erbjudas via hemsidan, vilket aldrig har skett. jag ringde dem om något annat och fick då reda på att de hade haft boxen i ca en vecka, och då passade jag på! lycka till
Postad 04 January 2010 - 21:33
nosinen
-
nosinen
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag har också köpt denna boxen och använt den en vecka. Har en Topfield TF5710Pvrt HDMI sen tidigare och kör i alla fall än så länge Dilogen som fribox till extra-tv:n.
Är nöjd än så länge även om jag ser fram emot uppdateringen som beskrivits tidigare i tråden. Jag saknar också yttre indikation på t.ex. inspelning och kanalnummer vilket är mycket bra på Topfielden. Kvalitetskänslan på hårddiskdelen var helt ok men själv boxen är ju väldigt plastig. Blev lite orolig när jag packade upp den för att det låg en lös plastbit och skakade inuti boxen men jag lyckades skaka ur den och har inte märkt någon försämrad funktion. Men angående plastigheten märker man ju det mest när man installerar den, sen är det ju mest fjärren man pillar på. Min fjärr har också enormt snäv funktionsvinkel men känns annars bra.
Jämfört med Topfielden känns den mer säker på inspelningarna även om det kanske är för tidigt att uttala mig säkert än.
En sak som jag reagerat på är att hårddisken tycks gå jämnt, även när boxen är avslagen. Är det så på era boxar också?
Redigerat av nosinen, 04 January 2010 - 21:34.
Postad 05 January 2010 - 20:02
Unregistered2249a0d1
-
Unregistered2249a0d1
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Just nu är min box igång med en inspelning, vilket inte syns på displayn, hårddisken är ganska tyst men man känner att den vibrerar. Någon spelar PS3 på den tv just nu och jag avbröt för att se om den höll på med en inspelning, vilket den gjorde. Nackdelen med avsaknad av kanalindikation etc är ju att man inte kan ta ut kortet utan att sätta på tvn för att kolla vad den gör. Ibland tar jag kortet för att titta på någon annan tv på Canal + som jag bara har på det kortet som brukar sitta i Dilogen. Jag kommer att känna/lyssna på hårddisken igen när jag är säker på att den inte spelar in igen- Marianne
Redigerat av Unregistered2249a0d1, 05 January 2010 - 20:02.
Postad 09 January 2010 - 12:31
jekroth2
-
jekroth2
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Jag mailade Dilog och frågade när vi kan förvänta oss en uppdatering och den ska komma under kvartal 1 så nerräkningen har börjat
Postad 09 January 2010 - 15:44
Unregistered2249a0d1
-
Unregistered2249a0d1
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Min hårddisk är också alltid på, även när själva boxen är avstängd.
Finns det någon som har försökt att ändra namnet på en inspelning? Jag lyckas att öppna namnet, sedan ska man ändra namnet med hjälp av tangenterna på samma sätt som man använder tangenterna på en mobil för att sms-a. Varken jag eller min son, som är väldigt duktigt på sms, lyckas att trycka så snabbt att man kan få rätt bokstav, detta i för sig med logitechs harmony, men i alla fall.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|