Jag sitter fyra meter ifrån TV:n och kollar mest på sport och film, därför känner jag att ovanstående TV borde passa mig perfekt.
Redigerat av Fnk, 09 November 2009 - 23:36.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Går det inte att se full-HD på plasma?
Startad av
Colnago6
, Nov 09 2009 00:52
94 svar till detta ämne
Postad 09 November 2009 - 00:52
Jag funderar på att köpa en ny TV (PANASONIC TX-P50V10E Plasma TV). Men jag har blivit osäker då jag har börjat höra att de inte går att se full-HD på plasma, de går endast att se HD-ready fastän det är en full-hd TV och att man kör en blueray-skiva. De påstår att det endast går att se full-hd på LED och LCD. Stämmer detta? Jag vore tacksam om jag kunde få ett utförligt svar på denna fråga.
Jag sitter fyra meter ifrån TV:n och kollar mest på sport och film, därför känner jag att ovanstående TV borde passa mig perfekt. Redigerat av Fnk, 09 November 2009 - 23:36. Postad 09 November 2009 - 01:01
Be de som har sagt det att dra något gammalt över sig och som nummer två att inte uttala sig om TV-apparater igen. Någonsin.
Kort sagt: De har, givetvis, fel. Fattar inte var folk får allt ifrån. Postad 09 November 2009 - 01:14
köp tvn å sätt på en bluray film så ber du dom komma hem till dig å kolla.. garanterar att du har bättre bild än dom,
sen så passar den tv bra för dig då den är perfekt för film och sport, Postad 09 November 2009 - 08:45
SC-Zap:en sa det så bra: Utförligare än så behöver det inte vara. De må bladdra om blommor, frimärken eller modelljärnvägar, ja vad som helst, men de ska aldrig, aldrig yppa ett ord om bildteknik. Ok? Huga, folk må vara okunniga men att sprida sin okunnighet till andra borde ta mig fasen vara olagligt. Postad 09 November 2009 - 12:58
Vilka exakt är "de" om jag får fråga? Jag chansar på Siba, Onoff, Elgiganten eller Medimarkt iaf! ^^
Postad 09 November 2009 - 15:51
Den första som informerade mig om det var butikschef på Onoff.
Den andra personen var en bekant som precis har köpt TV. Hon hade blivit informerad på elgiganten, onoff och siba att det inte gick och titta på Full-HD på plasma. Därför köpte hon en LCD. Postad 09 November 2009 - 15:58
Bedrövligt. De där nissarna borde bli degraderade till städjobb.
Antagligen har de högre marginaler på lcd-apparater. Postad 09 November 2009 - 15:59 Oj oj oj, är det så illa? Att det var illa det visste jag men att t.om okunskapen börjar på toppen är fan inget mindre än ren skandal. Det var inte Expert iaf, dessa är ju vad dem heter Vilken butik var detta? Postad 09 November 2009 - 16:13
å herregud.. illa illa Postad 09 November 2009 - 16:20 Urill,urilla, usch, usch, usch. Skandal, det är vad det är. Jag håller med. Krävs det ingen utbildning för att sälja elektronik nuförtiden? Det hör ju till allmänbildningen att veta om sådant om man skall sälja elektronik tycker jag. Redigerat av Bergen, 09 November 2009 - 16:21. Postad 09 November 2009 - 16:32
Glöm inte heller att plasma tillverkarna även äter barn till frukost, så köper du en plasma-tv så stödjer du även indirekt mord på små barn. Och icke att glömma all regnskog som måste skövlas och alla kolkraftverk som måste byggas och förstöra miljön för att tillverka energi (för du vet väl hur hemskt mycket ström plasma-teven drar!?!), allt detta för att några envisa människor måste ha plasma-tv!
Usch och fy, amen! Postad 09 November 2009 - 16:32
När ja satt o läser denna tråd känner ja inge mer än att jag blir riktigt arg på dessa försäljare. Undra hur många gånger dom själva blir lurade när dom är ute och handlar.
Postad 09 November 2009 - 17:26
Kan inte tro annat än att försäljarna ifråga pratade om någon Hd ready modell (t.ex Panasonic X10) och inte om plasma i allmänhet.
Postad 09 November 2009 - 17:36
Tror mer på, att någon missuppfattning har det blivit, på ena el. andra hållet.
Låter lite väl överdrivet dumt annars. Postad 09 November 2009 - 17:41
Det kan ju också vara den lite äldre uppfattningen om att det inte är värt att köpa Full-HD-plasma för att det var alldeles för dyrt. Detta var väl sant bara för ett par år sedan. Då var det väl LCD som gällde om man prompt skulle ha Full-HD till ett lägre pris.
Postad 09 November 2009 - 17:46
Jag har hört internt om en kille, (jag jobbar på en stor elektronikkedja) att han sålt en TV och sagt till kunden att det fanns en knapp på baksidan av tvn, där man kunde växla mellan lcd och plasma......... Skulle ha hänt i en stockholmsbutik.
Låter dock nästan osannolikt för att vara sant..... Postad 09 November 2009 - 18:10 Good point. Känns som en alternativ möjlighet. No offense hoppas jag, trådskaparen, men måste man fråga om försäljarens påstådda uttalande stämmer så är risken rätt stor att man från början missförstått uttalandet så att säga... Eller har jag för höga tankar om säljarna nu? Postad 09 November 2009 - 18:17
Om du köper en plasma kommer du även tvingas leva ett liv i ensamhet, aldrig vinna på lotto, samt att alla dina växter kommer dö en smärtsam död (i förtid). Postad 09 November 2009 - 19:20
Kan inte nån ändra trådrubriken, lite farligt att skriva osanningar där, jag lovar att nybörjare tittar in i forumet och köper vad som står där, och vips så har vi odlat myterna i stället för att krossa dem. Eller har jag blivit paranoid
Postad 09 November 2009 - 19:39
Det var absolut ingen missuppfattning; så här löd historien.
Jag var på fest och träffade en kille, som jag kan tillägga, då var butikschef på onoff, personen är inte det längre. Jag sa att jag hade varit hos en bekant och kollat på bluerayfilm på hans nya TV (Panasonic 42-tum), en full-hd plasma. Då började han med att förneka att det inte går att se full-hd på plasma, det går endast att se hd-ready. Han sa att plasma-tillverkare lurades med att skriva full-hd på apparaterna när de ändå bara kan visa hd-ready. Ska man kunna se Full-HD måste man köpa LCD eller LED. Jag så då att jag fundera på att köpa Pioneer Full-HD tv. Men han påstod bestämt att det kvittar vilken Pioneer TV jag köper kan jag bara få HD-ready. Han sa också att det är därför man räknar 30 tum - 3 meter, 40 tum - 4 meter, 50 tum - 5 meter på LED och LCD, man kan inte sitta närmare för de apparaterna ger full-hd. Men på plasma kan man sitta 3 meter ifrån 50 tum för dem ger bara hd-ready. Han påstod också att vid testerna av tv-apparater testades det bara i formatet HD-ready och det var därför att Pioneer plasma oftast var bäst. Hade dem testat i Full-hd hade LED och LCD alltid vunnit! Så det var ingen missuppfattning, men jag pratar inte hifi-produkter med personen ovan längre. Postad 09 November 2009 - 19:41 Jag skulle inte heller prata med honom. Jösses... Postad 09 November 2009 - 19:47 Hehe, isf är jag också lite paranoid Sir Duke. Tycker nog att moderatorerna lite oftare kunde ändra rubriker där rena påståenden framställs som ett faktum. Typ omvandla det till en fråga med ett frågetecken bara eller omformulera det helt och hållet. Tycker mig sett en tendens på sistonde med trådar där trådrubriken kan få folk att tro både det ena och det andra. Vad det gäller plasma och Full-HD så känns det som att det måste blivit ngt missförstånd mellan säljare och trådskapare. Lustigt påstående i vart fall... :-D *edit* såg att det tydligen inte var ett missförstånd ändå, jisses sicken stjärna den där OnOff-killen... *edit* Redigerat av Teppic, 09 November 2009 - 19:50. Postad 09 November 2009 - 19:57 Haha, ska man skratta eller gråta, vad är detta för person. Jobbar själv i en elektronik och fattar inte hur man kan lura sina kunder så, så fruktansvärt okunnig kan man inte va. Eller får inte vara i denna branchen. Jag har hört många konstiga saker från stormarknaden av kunder men detta tar nog priset. Redigerat av Sekely, 09 November 2009 - 19:58. Postad 09 November 2009 - 20:03
Låter som ett missförstånd, tror dom syftar på "testet" att man inte ser skillnad på full Hd och Hd ready tv'n.
Sen vad svaret är bryr jag mig inte om men det e vad jag tror dom snackar om. Postad 09 November 2009 - 20:36
Han kan inte ha varit nykter för fem öre! Postad 09 November 2009 - 21:14
Varkar vara en skön lirare detdära
Även detta verkar ju helt bakvänt, vad är poängen med många pixlar om man endå inte kan se dem? Postad 10 November 2009 - 04:33
Är det bara jag som tycker det är så otroligt dumt att påpeka detta hela tiden, i varje tråd? Jag ser detta på andra forum också. Det är så uppenbart att man vill "verka duktig". Inte ens Samsung själva går ut i sin reklam och säger LED-LCD eller LCD-LED, utan kort och kort LED-TV, så varför ska vi andra göra det? Postad 10 November 2009 - 07:02
Hehe. Jag missade faktiskt att han skrev så. Nu känner jag mig som en försäljare. Det försäljaren hade rätt i var att det under en lång tid inte gick att se fullhd på 42" plasma. Men det går att se hd-ready. Postad 10 November 2009 - 07:22
Kräv av din säljare att ha gjort detta test http://www.hdtvforum...p;articleid=338
Den av HDTV Forum och Blu-rayforum gemensamt finansierade utbildningen och certifieringen av säljare och butiker är nu klar. Målsättningen är att öka kunskapen om HDTV och Blu-ray. Den säljare som klarat provets bägge delar kan ansöka om att butiken får skyltar och badgar som de certifierade kan bära om de så önskar. Klicka här för att komma till såväl utbildningskompendium (i form av en pdf på 14 sidor) som själva provet (i form av 55 frågor). Provet är främst avsett för säljare i butik, men vem som helst är välkommen att göra det. Det behövs inget lösenord för att starta provet, men man måste ange namn och personnummer (anledningen till detta är att underlätta administration av skyltar och badgar). Listade butiker En lista över certifierade butiker finns här. Redigerat av Jacobsson, 10 November 2009 - 07:26. Postad 10 November 2009 - 07:28 Av den väldigt enkla anledningen att det hjälper till att just sprida denna mycket felaktiga uppfattning om vad det är man pratar om. Men du kanske tycker det är en bra utveckling? "Alla andra gör ju det så därför gör jag det" håller liksom inte, inte ens om Samsung själva skirver så. Fel är fel och kan man hjälpa till att stoppa denna felaktiga uppfattning så bör man det. Har ingenting att göra med att "vara duktig" eller inte. Snarare att man aktivt agerar "dumt" genom att blunda för det. Summering av detta är att jag personligen anser att säljare som inte vet eller vill veta bättre borde få sparken med omedelbar verkan och aldrig mer få jobba inom samma bransch tills dom bevisat att dom gått en kurs i ämnet. Postad 10 November 2009 - 08:21 Ett mycket bra initiativ och säkert en bra sak att göra med tanke på vilka skrämmande historier man får höra från el-ladornas säljare. Dock måste jag säga att all information är bra men jag gick just in och gjorde testet själv utan att ta del av nåt material som dom erbjöd. Jag fick mer än väl godkänt och nivån var väldigt basic minst sagt, iaf i mitt tycke. Så detta borde tom vara miniminivån för en säljare att veta och helst betydligt mer om jag fick bestämma. Undrar nu bara vart man ska sätta upp skylten hemma Postad 10 November 2009 - 08:35 Word! Trodde jag hade sett nog med dumheter i denna tråd och så kommer Falcy in och sänker det ytterliggare, är du butikschef eller? Postad 10 November 2009 - 10:39
I så fall lär vi ju få börja kalla "vanliga" LCD för CCFL? Att Samsung troligen medvetet bara kallar det för LED är ett försäljningstrick skulle jag tro. Postad 10 November 2009 - 16:05
Jag har inte sett några andra tillverkare benämna sina LED-TV som LED-LCDs heller. Samsung var bara ett olyckligt exempel
Ni kan ju inte mena på allvar att det spelar någon större roll om Svensson vill kalla det LED, LCD eller Plasma. LED-LCD låter ju bara helt galet, tekniken bakom skiter väl Svensson i. Och har alltid gjort, bara det fungerar. Men man tycker att säljare och framför allt tillverkare då, om det nu var så himla viktigt, benämner sina produkter korrekt. Tycker snarare LED-LCD är att göra det krångligt för konsument. LCD, Plasma och LED-TV. Enkelt? Har du ens läst tråden? Jag klagar ju så jag spricker på samtliga säljare i något av mina första inlägg i denna tråden. Så, nej, jag är inte butikschef. LED-TV. Postad 10 November 2009 - 16:16 Helt ärligt, så skiter som sagt Svensson i hur det fungerar, bara att det gör det. Att då börja blanda in LED-LCD kommer ju bara bli ännu krångligare. Många av oss som är här vet hur det fungerar, vi behöver inte sitta här och gapa om det. Men jag tycker det var bra att movieman nämnde det. Det var inget personligt mot han, han är ju veteran trots allt. Det var generellt. Men jag kan ha helt fel, dock är det min åsikt. Krångla inte till det ännu mer med tekniska termer, det vinner ingen på. Postad 10 November 2009 - 16:18
Tänk till lite! Samsung vill utnyttja det faktum att riktiga LED-tvs såsom OLED väntar runt hörnet. Folk tror att dessa LED-tvs är en helt anna grej än LCD-tvs och vissa säljare vill få det att låta som pixlarna helt kan släckas individuellt. Detta är sorgligt och bör motarbetas och inte främjas. Det finns ju faktiskt LED-displayer idag, tror det är nån sån jättelik apparat som hänger på time square. Hoppas samsung får mer skit för detta... Postad 10 November 2009 - 16:30 Jag tror dock inte att "folk" vet att det är OLEDs på gång. Det är naturligtvis inte helt osannolikt att säljarna kränger en onödigt dyr LED-TV till Svensson...vänta lite nu, har inte säljaren, i alla tider, oavsett teknik och pryl försökt kränga det dyraste och "bästa" till Svensson? Fenomenet är inte nytt. Men visst, jag kan hålla med om att det är missvisande och fel. Frågan är bara vem som vill ha korrekt information? Vi som redan vet. Eller Svensson som inte vill veta? Jag kommer släppa den här tråden nu, så länge inga personangrepp uppdagas. Ha en bra kväll Postad 10 November 2009 - 18:17
Svensson vill inte veta hur bilden blir till och han vill inte ha bra bild.
Här i forumet är vi dock noggranna med begreppen! Äkta LED/OLED är nästa stora utvecklingskliv för platt-tv och det är inte bra att urvattna det begreppet eller vilseleda för att lura på ovetande kunder gammaldags skärmar till 50 % högre pris. Postad 10 November 2009 - 20:46
Enlig din logik så har vi alltså Plasma-TV (med Plasma skärm), LCD-TV (med LCD skärm) och LED-TV ( med LCD skärm). Enkelt? Tycker själv att det vore enklare att kalla Plasma för Plasma och LCD för LCD, och sedan, då LED-skärmarna kommer (OLED,AMOLED), att kalla dessa skärmar med ny teknik för LED-TV. Postad 10 November 2009 - 21:36
Håller med!
LED eller LED-LCD borde förbjudas i marknadsföringen tills äkta LED eller OLED kommer Redigerat av junkan, 10 November 2009 - 21:37. Postad 11 November 2009 - 01:48 Nä, inte ens Samsung. Vad tror du det beror på? Inte kan det vara för att de vill sälja mer? Jisses, snacka om otroligt dumt. Postad 11 November 2009 - 07:59 Jo det kan jag visst det. Jag räknar mig själv som en "Svensson" dock en som kanske är lite mer insatt och intresserad av bildteknik än snittet. De flesta jag känner både privat och genom jobbet etc som de flesta är långt ifrån entusiaster bryr sig väldigt mycket om vad som är vad. Sen att du tycker LED-LCD är krångligt är ju pga att LED är ett onödigt tillagt ord, det är en LCD och inget annat. Eller säger du CCFL-LCD om andra LCDer som inte har LED? Om Svensson "sket" i tekniken skulle ju heller inte denna debatt råda om "ska jag köpa plasma eller lcd" som ständigt skapas trådar om här samt yttras av folk man möter. Så din teori håller inte nånstans tyvärr. Så du tycker det blir mindre krångligt att helt plötsligt lägga till en ny påhittad tv-teknik som dessutom inte ens finns till utbudet? Dvs tycker du det blir lättare att välja mellan plasma och LCD eller att istället välja mellan plasma LCD OCH LED? Jag kallar det att krångla till det och i samma veva skapa förvirring och vilseleda. Redigerat av masse70, 11 November 2009 - 08:48. Postad 11 November 2009 - 08:05
Brukar det inte vara så!! Okunskapen är som störs på toppen i företaget och blir större ju närmare man kommer själva kärnverksamheten. Postad 11 November 2009 - 11:02 Jag är inte tillräckligt insatt, därför att jag är totalt ointresserad av LED-LCDn. Jag borde kanske hållt käft istället Om det är så illa som du säger, så är det ju helt åt ****. Hur kan detta tillåtas undrar jag isåfall? Det är ju som att sälja ett päron fast det är en apelsin... För att få lite mer kött på benen då, vad skiljer en "vanlig" LCD mot den "nya" LED-LCDn? Rent tekniskt alltså. Hur kan man få peta in ordet LED om det inte existerar? Peace! Jag förstår att ni blir griniga på mig så för att ni inte ska vara ledsna ber jag om ursäkt för min okunskap gällande LED-LCDn. Det ska inte upprepas Redigerat av Falcy, 11 November 2009 - 11:04. Postad 11 November 2009 - 14:01
Jorå LED existerar i apparaterna. Men de har bara ersatt en del av "lysrörsbelysningen". Problemet är att de marknadsför LCD-tevena som LED-tv. De kunde lika gärna skriva LCD med ny bakgrundsbelysning. Men det låter inte lika snaffsigt som "LED-TV". Postad 11 November 2009 - 17:33 Som noterats tidigare i tråden har brittiska myndigheter reagerat surt på Samsungs försök att sälja gamla appelsiner dyrare genom att kalla dem päron... Så i Stobrittanien har Samsung varit tvungen att sluta kalla sina LCD:er med LED-bakgrundsbelysning för LED-tv, men det förbudet gäller bara där dessvärre. /Ville 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |