Sony,Bravia KDL-40W5500 eller Sharp Aquos LC-40LE600S
14 svar till detta ämne
Postad 10 November 2009 - 14:22
Unregisteredb0b4b564
-
Unregisteredb0b4b564
-
Användare
-
-
133 inlägg
Hej Står i valet och kvalet mellan Sonys LCD eller Sharps LCD-LED. Båda kostar strax under 10 000, Vilken ska man köpa. Ska köra tv,ps3, blu-ray. Båda har mycket bra kontrast. Sonyn pratar dom backlite bleading, antar att detta inte finns på sharpen. Några tipps? Sony Bravia KLD-40W5500Sharp Aquos LC-40LE600S
Redigerat av Unregisteredb0b4b564, 10 November 2009 - 14:27.
Postad 17 November 2009 - 12:36
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Hej Står i valet och kvalet mellan Sonys LCD eller Sharps LCD-LED. Båda kostar strax under 10 000, Vilken ska man köpa. Ska köra tv,ps3, blu-ray. Båda har mycket bra kontrast.
Sonyn pratar dom backlite bleading, antar att detta inte finns på sharpen.
Några tipps?
Sony Bravia KLD-40W5500 Sharp Aquos LC-40LE600S
Är lite själv inne i samma tankebanor fast jag har uteslutit Sonyn just pga lite ojämn bakgrundbelysning och lite bleeding. Själv funderar jag på en LED-belyst LCD (inte samung som har problem med clouding osv just nu iaf) a la Sharp, LG. Eller så satsar jag på Samsung LE-46B655 som jag vet är mycket bra för att vara LCD. Iaf de gånger jag har sett den. Som alltid är Samsung lite overkill med färgerna men det kan man ju till viss del ställa. Har ännu inte haft möjlighet att se Sharp eller LG live, så dessa kan jag inte yttra mig om. Men tycker nog du ska ta med Samsungs säkra B655 (lcdn) i beräkningarna.
Postad 17 November 2009 - 14:33
Unregistered0c0b3eec
-
Unregistered0c0b3eec
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
Jag har en W5500 fast 52" och kan varmt rekommendera den! Grymt bra bild! Väldigt bra svärta och fina och klara färger! Den har också lågt input lag i spelläget(annars ganska högt).
Vad gäller backlight bleeding så har jag hört att det ska vara ett ganska vanligt problem, min har dock ingen backlight bleeding alls. Kanske hade tur
Redigerat av Unregistered0c0b3eec, 17 November 2009 - 14:34.
Postad 17 November 2009 - 17:24
iProtocol
-
iProtocol
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
w5500 är en schysst tv, men kontrasten/svärtan är inte lika bra som den på Sharp. Jag var och tittade på Sharp Aquos LC-40LE600S samt 700S igår på hembiobutikens showroom i Stockholm. Tyckte dem såg mycket bra ut bildmässigt, jag tänker själv köpa en (700S).
Postad 19 November 2009 - 20:32
pixelper
-
pixelper
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Såg ett test av 40-42 tummare i ljud o bild hemma men där hyllade man förstås sonyn w5500 före sharp Le700 mfl. Det som var tråkigt var att det inte alls togs upp något kring backlight bleeding eller coluding som sharp inte har problem med men som förekommer på sonyn och samsung?! Skall nog börja ta deras tester med en nypa salt hädanefter.
Postad 19 November 2009 - 20:45
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Kan inte längre se, el. sett på länge, att det skulle vara ett vanligt problem med backlight bleeding på W5500.
Verkar mer vara ett rykte som lever kvar, efter dom första som kom ut.
Postad 19 November 2009 - 20:52
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Såg ett test av 40-42 tummare i ljud o bild hemma men där hyllade man förstås sonyn w5500 före sharp Le700 mfl. Det som var tråkigt var att det inte alls togs upp något kring backlight bleeding eller coluding som sharp inte har problem med men som förekommer på sonyn och samsung?! Skall nog börja ta deras tester med en nypa salt hädanefter.
Du menar då med andra ord att det skulle vara nödvändigt att det var bleeding clouding, på det ex. dem testade då, eller ? Att man inte tog upp problemet beror så klart på att det inte fanns något.
Redigerat av ffodil, 19 November 2009 - 21:32.
Postad 19 November 2009 - 21:49
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
w5500 är en schysst tv, men kontrasten/svärtan är inte lika bra som den på Sharp. Jag var och tittade på Sharp Aquos LC-40LE600S samt 700S igår på hembiobutikens showroom i Stockholm. Tyckte dem såg mycket bra ut bildmässigt, jag tänker själv köpa en (700S).
Uppmätta svärtenivån efter kalibrering är ju faktiskt bättre på Sonyn med 0,05 cd/m2, medans Charpen har 0.07 cd/m2.
Redigerat av ffodil, 19 November 2009 - 21:52.
Postad 20 November 2009 - 11:25
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Uppmätta svärtenivån efter kalibrering är ju faktiskt bättre på Sonyn med 0,05 cd/m2, medans Charpen har 0.07 cd/m2.
OM man ska tro sådana siffror så piskar Samsung b655 de båda med 0.04.
Postad 20 November 2009 - 12:07
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
OM man ska tro sådana siffror så piskar Samsung b655 de båda med 0.04. 
Ja, det gör den, om än väldigt lite. Tog upp det bara för iProtocol sa att Charp hade bättre svärta och visst, bättre specad kontrast med dimmingen, vilket inte behöver vara en fördel, oftare en nackdel, med t.ex. förlorad detaljrikedom i mörka partier/cener, flackande ljus m.m. därför är svärtenivån viktigare, tycker jag. Visst kan man tro på dom uppmätta siffrorna, när mätningarna är gjorda av samma, HDTV Reviews. Har du förresten gjort en ricktig jämförelse mellan Samsung 655 och Sony W5500, nu när du letar TV. Sonyn har ju fördelen med bättre bildbehandling och inte minst, vad jag tycker, bättre fungerande 100 Hz motionflow. Personligen stör jag mig även på dom högblanka panelerna som Samsung har. Du behöver nog inte vara rädd för att få en med bleeding, clouding, mer än på Samsung, enl. vad jag sett och läst.
Redigerat av ffodil, 20 November 2009 - 12:20.
Postad 20 November 2009 - 16:56
pixelper
-
pixelper
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Du menar då med andra ord att det skulle vara nödvändigt att det var bleeding clouding, på det ex. dem testade då, eller ? Att man inte tog upp problemet beror så klart på att det inte fanns något.
Kan ju vara så men enligt testet nedan så finns det även om det nästan verkar kunna kalibreras bort. Och jag litar på hdtvreviews. http://www.hdtvtest..../Conclusion.htmJag måste fråga om man får byta ut en skärm som man ser har backlight bleeding?
Redigerat av pixelper, 20 November 2009 - 16:57.
Postad 20 November 2009 - 18:01
Lindfors
-
Lindfors
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Jag och brorsan bytte precis ut en W5500 idag mot en Samsung B650, just pga backlight bleeding som var outhärdlig.
Måste säga att det var rätt stor skillnad, till samsungens fördel.
När sonyn visade svart så var det vita fläckar som moln över hela bildytan. Samsungen hade även bättre upplevd svärta.
En fördel var även att samsungen klarade av mpeg4 sändningar för DVB-C, trots att det inte står i specen.
Redigerat av Lindfors, 20 November 2009 - 18:02.
Postad 14 December 2009 - 14:30
clark
-
clark
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Sonyn är en fin TV men mjukvaran har sina brister. Jag tycker folk stirrar för mycket på bildkvaliteten och för lite på övriga funktioner. Ljudet tex, men också sådana funktioner som man använder mycket i mjukvaran. Om man tex använder text-TV ofta, blir man ju knast om text -TVn är kasst utformad. Eftersom jag bor i södra Sverige tittar jag på dansk TV. Danskarna har MYCKET mer info än SVT i EPG:n/Info. Tex om det är en film anger man årtal, originaltitel, skådespelare, regi etc. Inte bara som SVT: "Amerikansk film från 2001" punkt slut. Problemet är för min del att Sonyn inte visar den danska programinfon. Kul va! Nu får man traska iväg till sin Samsung-TV för att titta på programinfo, och så tillbaka till Sonyn igen. J-a vandrande.
Redigerat av clark, 14 December 2009 - 14:31.
Postad 14 December 2009 - 14:35
Unregistered0c0b3eec
-
Unregistered0c0b3eec
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
Sonyn är en fin TV men mjukvaran har sina brister. Jag tycker folk stirrar för mycket på bildkvaliteten och för lite på övriga funktioner. Ljudet tex, men också sådana funktioner som man använder mycket i mjukvaran. Om man tex använder text-TV ofta, blir man ju knast om text -TVn är kasst utformad. Eftersom jag bor i södra Sverige tittar jag på dansk TV. Danskarna har MYCKET mer info än SVT i EPG:n/Info. Tex om det är en film anger man årtal, originaltitel, skådespelare, regi etc. Inte bara som SVT: "Amerikansk film från 2001" punkt slut. Problemet är för min del att Sonyn inte visar den danska programinfon. Kul va! Nu får man traska iväg till sin Samsung-TV för att titta på programinfo, och så tillbaka till Sonyn igen. J-a vandrande.
Beror väl på om man har nytta av/är intresserad av övriga funktioner. För min del är iaf bildkvalitén prio #1 och på den punkten är verkligen W5500 riktigt grym.
Postad 30 December 2009 - 18:44
Izak80
-
Izak80
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Var idag på On Off för att undersöka LC-40LE600Ssom hade mycket bra bild enligt mitt tycke. Tyvärr så gjorde bristen på 100HZ teknik att det hackade en del vid snabba rörelser vilket störde mig en del. Sen så tyckte jag att den inte klarade (trots recensioner som hävdar motsatsen) sd-material särskilt bra. Men som sagt en bra och billig Led-tv om man bortser från dessa brister. Om den lider av samma höga inputlag som W5500 vid spelande vet jag dock inte.
Redigerat av Izak80, 30 December 2009 - 18:46.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|