Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa subwoofern

511 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 November 2009 - 19:13

Unregistered76870ca0
  • Unregistered76870ca0
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Har idag en Infinity subwoofer, har tänkt utöka med en till.

Eller så köper jag två nya.

Tänkte därför att vi skulle försöka få fram den bästa hemabio woofern. Sunfire, Velodyne och så vidare.

Jag själv har inte så mycket att komma med just nu. Är mer en bild kille. Men sitter ny och söker vilt efter info.

Postad 21 November 2009 - 19:21

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Ja det är ju svårt som sagt. Finns så mycket man inte hört.

Ino Audio Profundus Z får nog min röst. Sitter själv med 4 st Profundus X som är 2 modeller mindre, och det saknas inte direkt något för min del :)

Postad 21 November 2009 - 19:22

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Den bästa subbasen är en väldigt intressant och klurig fråga, för en del tycker att den bästa subben är ett enda muller (hur många gamers prisar inte Z-5500s brutala muller utan definition?), samtidigt som andra avgudar att höra mer än bara muller och kanske på en lägre volym.

Titta bara på bilstereovärlden, hur många äldre blir inte snea när man pratar om baslådor till bil, då många tror att de enbart används för att det ska dunka och mullra hejvilt?

Postad 21 November 2009 - 19:27

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Det räcker med en bild för min del... :( :)

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  kl_.JPG   81.11K   1 Antal nerladdningar

Postad 21 November 2009 - 19:28

Assman
  • Assman
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Det räcker med en bild för min del... :( :)

Skön klump

Postad 21 November 2009 - 19:29

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0
Bästa subwoffern jag kan minnas är Paradigm Servo-15, ångrar så att jag sålde den. Såg nu att den utgått men ojoj 12hz är lågt

http://www.paradigm....4-5-16.paradigm

Min röst hammnar på denna:
http://www.paradigm....4-5-17.paradigm

Paradigm fan boy :)

Redigerat av Meller, 21 November 2009 - 19:32.

Postad 21 November 2009 - 19:30

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Bästa subwoffern jag kan minnas är Paradigm Servo-15, ångrar så att jag sålde den. Såg nu att den utgått men ojoj 12hz är lågt :)

Dit ner tror jag jag kommer med min "klump".... :(
Har ju dessutom två "klumpar"... :)

Redigerat av Bakerman, 21 November 2009 - 19:31.

Postad 21 November 2009 - 19:37

Unregistered76870ca0
  • Unregistered76870ca0
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
En bra woofer, enligt mig. Skall vara rapp och ge en skön känsla i magen när det exploderar på duken.

Ett diffust muller tror jag egentligen ingen föredrar?

Bästa subwoffern jag kan minnas är Paradigm Servo-15, ångrar så att jag sålde den. Såg nu att den utgått men ojoj 12hz är lågt

Min röst hammnar på denna:
http://www.paradigm....4-5-17.paradigm

Paradigm fan boy :)

Verkar helt klart intressant.

Jag skulle vilja veta om någon har kört sunfires subbar hemma.

Postad 21 November 2009 - 19:43

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0
Har en Sunfire HRS-10 idagsläget, helt okej sub för pengarna. Enda nackdelen igentligen är väl avsaknad av fjärrkontroll. Den blev dock för liten när jag flyttade nyligen så en Elac Sub 2080D väntar på mig nästa fredag, mycket spännande.

Postad 21 November 2009 - 20:18

Unregistered76870ca0
  • Unregistered76870ca0
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Har en Sunfire HRS-10 idagsläget, helt okej sub för pengarna. Enda nackdelen igentligen är väl avsaknad av fjärrkontroll. Den blev dock för liten när jag flyttade nyligen så en Elac Sub 2080D väntar på mig nästa fredag, mycket spännande.

Ser klart spännande ut.

Postad 21 November 2009 - 23:24

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Till film tror jag ingen subwoofer som finns att köpa slår denna: TH-221. I termer av ljudkvalitet låter väldigt många subwoofers, som inte är felkontruerade eller för små, bra så länge rummet har utformats och behandlats omsorgsfullt.

Postad 22 November 2009 - 00:40

Unregistered76870ca0
  • Unregistered76870ca0
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Till film tror jag ingen subwoofer som finns att köpa slår denna: TH-221. I termer av ljudkvalitet låter väldigt många subwoofers, som inte är felkontruerade eller för små, bra så länge rummet har utformats och behandlats omsorgsfullt.

Vad kostar en sån? och vart hittar jag den?

Postad 22 November 2009 - 02:44

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
SVS lär väl nämnas i denna tråd, har inte haft turen att lyssna själv men någon annan kanske kan berätta om dessa :)

Postad 22 November 2009 - 02:51

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Vad kostar en sån? och vart hittar jag den?

Kontakta Tom Danley, produkterna finns ju lite överallt runt jordklotet så det borde inte vara något problem att skicka det till Sverige. Eller bor du i USA?, kollade i ditt album men kunde inte dra några säkra slutsatser. Annars finns ju DTS-10 som DIY-kit som ju har väldigt mycket av samma prestanda men antagligen till en bråkdel av priset. I tråden nämns att den ska vara likvärdig med TH-50 över 20hz men med betydligt mer mos under 20hz.

Postad 22 November 2009 - 04:36

Unregistered76870ca0
  • Unregistered76870ca0
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Kontakta Tom Danley, produkterna finns ju lite överallt runt jordklotet så det borde inte vara något problem att skicka det till Sverige. Eller bor du i USA?, kollade i ditt album men kunde inte dra några säkra slutsatser. Annars finns ju DTS-10 som DIY-kit som ju har väldigt mycket av samma prestanda men antagligen till en bråkdel av priset. I tråden nämns att den ska vara likvärdig med TH-50 över 20hz men med betydligt mer mos under 20hz.

Tackar,
Bor just nu i USA, skall höra med han som hjälper mig med installationen här.

Postad 22 November 2009 - 09:23

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Fånigt reklamblad med tanke på att den inte går så extremt djupt (-3dB 22Hz). Det verkar vara en produkt för väldigt stora lokaler och jag kan tänka mig att den kan spela extremt högt med sin höga känslighet. En PA-högtalare vad det verkar.

Jag har inte hört något som är bättre än mina Profundus Y-4. Å andra sidan har jag väl inte hört så många fina basar, så det kan ju finnas en massa bättre produkter där ute, vad vet jag. Det mesta jag har hört har låtit skräp tycker jag. Jag hörde en svindyr Klipsch-sub i Palladiumserien som verkligen inte lät något vidare.

Det vore kul att provlyssna SVS finare subbar någon gång. De borde du kunna hitta i USA.
Glöm inte att det är minst lika viktigt med en bra akustik i basområdet som med en bra uppsättning subbar. Ofta behövs basabsorbenter mm för att det skall bli riktigt bra.

Postad 22 November 2009 - 10:29

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1649 inlägg
  • 0
Jag har ägt 2st olika SVS subwoofers och jag kan säga att de bör definitivt vara med på en shortlist om du bor i USA. Aldrig tidigare stött på så prisvärda woofers. Enda nackdelen är väl att de tar plats, så lite större rum skadar inte ur estetisk synvinkel :) .

Cylindriska sakerna kan spela lågt som få andra så en room analyzer och en ljudtrycksmätare rekommenderas starkt för att kunna justera frekvenserna så att inte fel saker skakar. Själv har jag ett vägghängt vitrinskåp som får frispel vid 31.25 och 62.5Hz utan justering.

Har även erfarenhet av Kef, Mirage, Swan speakers, Yamaha och betonghögtalare (Rauna) från den gamla goda tiden :P.

Funderar själv på att köpa dubbla XTZ i nästa uppgradering om någon månad.

/Micke

Postad 22 November 2009 - 12:21

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
För mig är DD-18 den ultimata basen, ren djup kraftfull bas ton utan distortion.
Och möjligheten att integrera den efter rummet och anläggningen..... :P
Jag har byggt och haft många basar men nu har jag slutat leta.... :)
Och förresten så ska jag under veckan svepa basen och ställa in den så ska jag visa på bild hur det gick.
För jag har fixat akustik prylar Mega Fusor Bass Trap
i mina två fria hörn.
Sedan har jag i taket Multi Fusor DC
Ska bli spännade och se om man kan få till basen vid taket,jag har kört basen ett tag som den står.
Och det fungerar alldeles utmärkt men den är inte inställd än,men otroligt skönt att få bort den från golvet.

En länk för DD-18......DD-18

Mvh
Roger

Postad 22 November 2009 - 12:35

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Fånigt reklamblad med tanke på att den inte går så extremt djupt (-3dB 22Hz). Det verkar vara en produkt för väldigt stora lokaler och jag kan tänka mig att den kan spela extremt högt med sin höga känslighet. En PA-högtalare vad det verkar.

På vilket sätt är det fånigt? Den har en känlighet på 102dB vid 20 hz, vill man lyfta upp infrafrekvenserna kan man ju bara använda en processor. Dessutom, vad är det som säger att en PA-högtalare automatiskt skulle låta dåligt? Det är ju ingen inbyggd egenskap.

För övrigt tror jag det finns en jämförelse på avforums med SVS PB Ultra 13 och lillebrorsan till DTS-10, Mini-spud, där SVS får rejält med pisk.

Om jag hade plats skulle jag utan att blinka välja en Danley(TH-50, DTS-10 el. Mini-Spud) före SVS, Ino eller något annat.

Postad 22 November 2009 - 12:40

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0
Procellas 18 tummare :)

Postad 22 November 2009 - 13:20

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
renaste basen jag någonsin hört är ifrån en :) loewe :P sub med en 10" o horn utblås...denna konstruerades o byggdes av linn....finns betydligt roligare film subbar dock... då 10" sa ifrån lite väl tidigt typ 25-30hz eller nått....men till musik var den bäst av allt jag hört.

Postad 22 November 2009 - 14:00

beyma
  • beyma
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Jag rekomenderar svs pb12-plus 2-ultra :P helt ekelt för att jag har en själv :)
Jag har lyssnat på ett duktigt gäng subbar i olika prisklasser. Slutsatsen jag kommit fram till är att det mesta låter som en fjärt i en garderob i jämförelse :)

Grannen råkar ha en svs pb13-ultra och tycker det är lika förnedrande varje gång jag låter subben sträcka lite på sig :D hehe

Den stora skillnaden är att pb13-ultra går att få tag på. Det gör ju inte pb12 plus2-ultra längre dessvärre :P riktigt illa o jag hoppas att svs tar sitt förnuft till fånga o gör en uppföljare till pb12 plus2-ultra kanse med dom nya 13" elementen :blush: Det vore grejor det...

Postad 22 November 2009 - 14:07

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
vad tror ni om denna?

http://www.blocket.s..._...m?ca=15&w=2

150kg :) och som jag förstått det, då jag har för mig den varit ute innan så sitter det element ifrån nht i den.....nästan så jag har lust att åka o lyssna...1,80 bred.....

Postad 22 November 2009 - 14:10

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Jag sitter inne med två st Jamo D7 subbar och är mycket nöjd med dessa till film. De flyttar ofantligt mycket luft och går att pressa hur långt som helst utan att de tappar eller låter konstigt.

Postad 22 November 2009 - 14:16

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Ino Audio profundusZ-4. :)

Postad 22 November 2009 - 14:21

beyma
  • beyma
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

Ino Audio profundusZ-4. :)

Har du någon bild på denna?? man har hört en del om den men aldrig sätt skapelsen..

Postad 22 November 2009 - 14:24

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Tyvärr inte. Tror inte det finns så många installerade. Har sett ngn bild på en Z-modul under ihopsättning dock. De är inte små. Bild finns på Faktiskt.se, hittar du inte ska jag rota fram i kväll. Surfar via mobilen nu.

Postad 22 November 2009 - 15:00

beyma
  • beyma
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

Tyvärr inte. Tror inte det finns så många installerade. Har sett ngn bild på en Z-modul under ihopsättning dock. De är inte små. Bild finns på Faktiskt.se, hittar du inte ska jag rota fram i kväll. Surfar via mobilen nu.

Jag hittar tyvärr inga bilder :P

Varför har inte herr öhman någon hemsida med sina produkter?? Det är ju uppenbarligen bra prylar. Så varför vill man inte nå ut till en bredare kundkrets? i dag tycks det vara lite säktliknade slutet sälskap som gäller :D
Det är ju ganska enkel matematik detta :) ju mer man säljer destå mer klirr i kassan :P

Kan det vara så att stoltheten bedrar visheten i detta fall :)

Postad 22 November 2009 - 15:09

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Jag hittar tyvärr inga bilder :P

Varför har inte herr öhman någon hemsida med sina produkter?? Det är ju uppenbarligen bra prylar. Så varför vill man inte nå ut till en bredare kundkrets? i dag tycks det vara lite säktliknade slutet sälskap som gäller :D
Det är ju ganska enkel matematik detta :) ju mer man säljer destå mer klirr i kassan :P

Kan det vara så att stoltheten bedrar visheten i detta fall :)

Ganska överreklamerat hur hade hans alster klarat sig med bara en modul i ett hörn??
Nu baseras det på flera moduler helst 4st och det är klart att det blir ett sju###### tryck i dom då men det kan man få med nästan vilken sub modul som helst .

Postad 22 November 2009 - 15:38

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
sdx: Det är väl det totala välljudet som ska värdesättas? Det är bassystem och säljs endast som sådana. Kritiken gentemot Ino är helt ovidkommande på den punkten - möjligen kan vi som drar in dem här kritiseras för det, om "reglerna" för tråden endast gäller produkter som säljs styckvis.

Postad 22 November 2009 - 15:47

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

sdx: Det är väl det totala välljudet som ska värdesättas? Det är bassystem och säljs endast som sådana. Kritiken gentemot Ino är helt ovidkommande på den punkten - möjligen kan vi som drar in dem här kritiseras för det, om "reglerna" för tråden endast gäller produkter som säljs styckvis.

Ja just det som jag vill komma till då ino moduler ej säljs styckvis men ändå så skall det jämföras.

Postad 22 November 2009 - 16:53

Unregistered54dfbb50
  • Unregistered54dfbb50
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Har lyssnat på en del subbar genom åren och senast var det dubbla procella p10 och dubbla Klipsch KW-120 THX och det var inget som imponerade mej, dom orkade inte hålla ljudtrycket uppe vid låga frekvenser (den bättre av dom två var Klipsch enligt mej).

Jag slår ett slag för SVS som jag trycker är oöverträffad vad det gäller pris/prestanda, visst det kommer alltid att finnas tillverkare som är bättre men till vilka pengar? Dom funkar mycket bra till musik också, baskaggen sitter torr och fin mitt i bröstkorgen.

Har demat min anläggning en del och ingen har lämnats oberörd.. (vill med det uttalande dock inte framstå som skrytsam) :)

Dom ovan nämnda subbarna kostar mångdubbelt mer än mina SVS men har inget att hämta hos mej..

Kolla in SVS sortiment dom har nog en hel del spännande nyheter som kommer framöver också.

/Magnus

Redigerat av Unregistered54dfbb50, 22 November 2009 - 17:09.

Postad 22 November 2009 - 16:57

micke123
  • micke123
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Min röst går till SVS pb13 alt pc13
monsterbas för billig penning.

lägger in en dräggel bild :) 30 kilos baselement

Bifogad fil  SVS_Ultra_13_woofer_front_sq_comp.jpg   35.42K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av micke123, 22 November 2009 - 17:02.

Postad 22 November 2009 - 17:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

På vilket sätt är det fånigt? Den har en känlighet på 102dB vid 20 hz, vill man lyfta upp infrafrekvenserna kan man ju bara använda en processor. Dessutom, vad är det som säger att en PA-högtalare automatiskt skulle låta dåligt? Det är ju ingen inbyggd egenskap.

För övrigt tror jag det finns en jämförelse på avforums med SVS PB Ultra 13 och lillebrorsan till DTS-10, Mini-spud, där SVS får rejält med pisk.

Om jag hade plats skulle jag utan att blinka välja en Danley(TH-50, DTS-10 el. Mini-Spud) före SVS, Ino eller något annat.

För att om det är ett horn eller en portad konstruktion så är det direkt olämpligt att via LT filter eller posses kompensera för detta.... det blir inte bra helt enkelt...

bara en liten iaktagelse: Har du lyssnat på Ino (svs...?!) innan du avfärdar... ?! :)

Ganska överreklamerat hur hade hans alster klarat sig med bara en modul i ett hörn??
Nu baseras det på flera moduler helst 4st och det är klart att det blir ett sju###### tryck i dom då men det kan man få med nästan vilken sub modul som helst .

Ja just det som jag vill komma till då ino moduler ej säljs styckvis men ändå så skall det jämföras.

Jag jämför alltid med 2 vs 2 eller 4 vs 4 för att få det rättvist på den punkten, gällande just yta som subbarna tar upp i rummet m.m.
Men om man har 1st subb som kostar 50k så jämför jag naturligtvis även 1st av denna 50k subb mot PY-4 + steg och filter också för att få en prismässig jämförelse.

Postad 22 November 2009 - 17:51

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Jag jämför alltid med 2 vs 2 eller 4 vs 4 för att få det rättvist på den punkten, gällande just yta som subbarna tar upp i rummet m.m.
Men om man har 1st subb som kostar 50k så jämför jag naturligtvis även 1st av denna 50k subb mot PY-4 + steg och filter också för att få en prismässig jämförelse.

Det går inte att jämför så heller för det slutar alltid i att oavsett hur mycket en modul kostar så är alltid ino bättre med bättre ljud lägre frekvens högre tryck och sen är dom inte så jäkla biliga när py2 kostar 21800 och det är ett gammalt pris
cr 80 4800kr också gammalt pris
py z2 41000 kr också ett gammalt pris
sen tillkommer slutsteg för ca 3000 kr
och då måste man jämföra färdiga versioner och inte halv fabrikat.

Postad 22 November 2009 - 18:36

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

bara en liten iaktagelse: Har du lyssnat på Ino (svs...?!) innan du avfärdar... ?! :)

Har hassesolo lyssnat på någon Danley-konstruktion? Eller är det så att det råder olika bevisbördor beroende på vilken produkt man ifrågasätter?

Fakta är att hornkonstruktioner spelar starkare än alla andra konstruktioner för ett givet(passande) element. Sen att INO drivs med förlustsyfte(?), långa väntetider, villkorade köp etc gör ju att de faktiskt inte kan mäta sig med andra produkter utom just prestanda/pris. Att ett INO bassystem med 4 separata enheter låter bra är väl inte konstigt, det handlar om flertalet stora vettiga lådor och det är som bekant ett bra grundrecept för bas.

Postad 22 November 2009 - 18:43

Unregistered54dfbb50
  • Unregistered54dfbb50
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Har försökt att hitta den jämförelsen men hittar den inte avsforumet. Har du någon länk till denna ?

/magnus

Postad 22 November 2009 - 18:59

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Det går inte att jämför så heller för det slutar alltid i att oavsett hur mycket en modul kostar så är alltid ino bättre med bättre ljud lägre frekvens högre tryck och sen är dom inte så jäkla biliga när py2 kostar 21800 och det är ett gammalt pris
cr 80 4800kr också gammalt pris
py z2 41000 kr också ett gammalt pris
sen tillkommer slutsteg för ca 3000 kr
och då måste man jämföra färdiga versioner och inte halv fabrikat.

?? va....

Jag tycker att det fungerar mycket bra att jämnföra så som jag beskrev... du menar alltså att det inte går att jämnföra Ino med något annat för att Ino alltid vinner... det är din personliga åsikt för jag anser att det finns en några bra produkter där ute som ligger i nästan klass med ino. Men väldigt många olika hemmabyggen som absolut ligger i klass med Ino's moduler.

Har hassesolo lyssnat på någon Danley-konstruktion? Eller är det så att det råder olika bevisbördor beroende på vilken produkt man ifrågasätter?

Fakta är att hornkonstruktioner spelar starkare än alla andra konstruktioner för ett givet(passande) element. Sen att INO drivs med förlustsyfte(?), långa väntetider, villkorade köp etc gör ju att de faktiskt inte kan mäta sig med andra produkter utom just prestanda/pris. Att ett INO bassystem med 4 separata enheter låter bra är väl inte konstigt, det handlar om flertalet stora vettiga lådor och det är som bekant ett bra grundrecept för bas.

nej, jag frågade dig nu och skulle lika gärna kunna fråga honom....

överanalysera inte detta i onödan :)

Hmm, jo men om du läser mina inlägg så ser du att jag inte jämför 4st Ino vs 1st annat märke för det är orättvist...
Varför skulle man vilja göra det... det är ju väldigt dumt då det blir helt omöjligt att göra en vettig jämförelse på det viset...

om dock priset är en parameter så kan man ju tänka sig att 1st subb för 50k vs pY-4 vore intressant i alla fall, pY-4 + steg och filter blir ca 50K (om man tar ett dyrt och fett steg !)
och då är det fråga om vad som ger bäst ljud/ prestanda för priset.

i ett annat fall så kan man ta pY-4 vs 4st andra subbar som gemensamt blir ca 50k och göra ett test 4st vs 4st och se vad som spelar bäst för att avgöra vad som ger bäst prestanda i det fallet.

det senare är "rätt" i fråga om "rättvishet" men i första fallet så kostar ju faktiskt den där subben väldigt mycket och då kan det ju vara kul att testa om denna jätte dyra subb kan stå sig mot flera billigare.

finns inga regler eller lagar på "vad man får testa" men det säger ju sig självt at tdet är väldigt orättvist att köra pY-4 mot 1st annan subb... det blir liksom en haltande jämförelse om det är ljudkvalitet/prestanda vi ska testa enbart...

Redigerat av DVD-ai, 22 November 2009 - 19:09.

Postad 22 November 2009 - 19:06

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
:) Jag menar bara att jag inte håller med reklamen om att 22Hz -3dB är exeptionellt lågt. Inget att haka upp sig på.

Postad 22 November 2009 - 19:08

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Det vore trevligt om alla kunde komma med egna förslag istället för att göra detta till en Ino-tråd...

Priset är inte ens en parameter i den här tråden så det behöver vi inte ta upp alls.

Redigerat av Martin, 22 November 2009 - 19:08.

Postad 22 November 2009 - 19:40

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

Jag rekomenderar svs pb12-plus 2-ultra :blush: helt ekelt för att jag har en själv :)
Jag har lyssnat på ett duktigt gäng subbar i olika prisklasser. Slutsatsen jag kommit fram till är att det mesta låter som en fjärt i en garderob i jämförelse :D

Grannen råkar ha en svs pb13-ultra och tycker det är lika förnedrande varje gång jag låter subben sträcka lite på sig :D hehe

Den stora skillnaden är att pb13-ultra går att få tag på. Det gör ju inte pb12 plus2-ultra längre dessvärre :P riktigt illa o jag hoppas att svs tar sitt förnuft till fånga o gör en uppföljare till pb12 plus2-ultra kanse med dom nya 13" elementen B) Det vore grejor det...

Min polare har en också en pb12-plus 2-ultra och sjäv har jag en Pb13 ultra. Jag håller med dig helt och hållet :P BRUTAL är den. Vill också ha en uppföljare på den typ en PB13/2 plus ULTRA B)
Lite kan man drömma :)

Postad 22 November 2009 - 19:44

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

:) Jag menar bara att jag inte håller med reklamen om att 22Hz -3dB är exeptionellt lågt. Inget att haka upp sig på.

Nej det är absolut inte exceptionellt lågt, men man kan inte heller stirra sig blind på att det absolut viktigaste alltid är ha så flack kurva under 20 hz. MIna subbar spelar ner till -3 db@12hz i frifält och det egentligen onödigt eftersom man ändå måste dämpa bort basen under 30 hz i ett rum. Jag skulle hellre ha en DSL-sub trots att de inte går lika djupt.

Vill man ha en seriös upplevelse så ger en eller flera buttkicker LFE bättre effekt i filmer på material under 25 hz, nästa inköp för min del.

Man ska inte glömma att till de subbar som diskuteras i tråden behövs rejäla högtalare för att matcha.

Postad 22 November 2009 - 21:23

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Varför vill du dämpa bort basen under 30 Hz i ditt rum? Som jag ser det gör det inget om man har lite extra djupbas eftersom den upplevs mycket lägre volymmässigt än vad den är.
Angående buttkickers så är jag nyfiken men skeptisk. Hela rummet vibrerar redan och jag är inte säker på att jag vill att det skall skaka mer. Det känns mer som ett komplement för de som har dåliga subbar som inte går lågt i frekvens eller för de som måste hålla volymen låg för att inte störa grannar eller familjemedlemmar.
Jag tror att det kan vara häftigt vid rätt tillfälle dock. Om jag lyckas få dem att spela lagom och vid rätt frekvenser.

Postad 22 November 2009 - 22:06

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0

Har du någon bild på denna?? man har hört en del om den men aldrig sätt skapelsen..

Från Studio Blue

Bifogad fil  studiobue.png   612.21K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Mr_Empa, 22 November 2009 - 22:11.

Postad 22 November 2009 - 22:21

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Det där tror jag inte här Z-moduler väl? Har för mig de har elementen spelandes mot varandra.

Edit: Jo det stämmer, det där ska nog vara Z-moduler trots allt. Fasen, måste rota fram den där bilden jag sett.

Redigerat av shifts, 22 November 2009 - 22:30.

Postad 22 November 2009 - 22:30

beyma
  • beyma
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

Från Studio Blue

O herre gud det var lite väl överdrivet.. Även fast det inte stämmer i detta fall så får man känslan av kvantitet före kvalitet :(
Personligen tror jag att dessa skulle få se sig slagna med hästlängder av 4 st svs pb12 plus 2-ultra. Eller vid närmare eftertanke så räcker det nog med 2 st ;)

Därimot ser den här ino skapelsen högst intressant ut.
http://user.faktiskt...lder/profZ4.JPG

Postad 22 November 2009 - 23:36

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Varför vill du dämpa bort basen under 30 Hz i ditt rum? Som jag ser det gör det inget om man har lite extra djupbas eftersom den upplevs mycket lägre volymmässigt än vad den är.
Angående buttkickers så är jag nyfiken men skeptisk. Hela rummet vibrerar redan och jag är inte säker på att jag vill att det skall skaka mer. Det känns mer som ett komplement för de som har dåliga subbar som inte går lågt i frekvens eller för de som måste hålla volymen låg för att inte störa grannar eller familjemedlemmar.
Jag tror att det kan vara häftigt vid rätt tillfälle dock. Om jag lyckas få dem att spela lagom och vid rätt frekvenser.

Angående buttkickers så är det betydligt enklare att kontrollera vibrationerna än från subbar, men man måste då frikoppla sofforna/fåtöljerna från rummet med SD-fötter eller liknande.

Jag dämpar inte basen akustiskt utan ställer in subbarna så de får en brantare kurva från ca 50 hz. 20hz ligger då ändå på + 4-5dB i förhållande till 100hz, när jag har dem inställda på att vara så flacka som möjligt låter det inte alls lika bra - blir på tok för mycket enrgi i djupbasen och filmen låter helt felmixad.

Blackcine: Vad kommer du använda för högtalare?

Postad 22 November 2009 - 23:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Från Studio Blue

Den där är väll absolut inte några Z moduler.... ;)

Edit: Har nu fått veta att det är Z moduler, men det är den gamla varianten med 15" basar i stället för dom nya som har 2x12"/ modul (och en lite annorlunda konstruktion) och som tydligen båda är bättre och billigare än den gamla varianten :(

Redigerat av DVD-ai, 23 November 2009 - 09:37.

Postad 24 November 2009 - 17:19

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

http://www.hometheat...ild-thread.html

Postad 27 November 2009 - 10:55

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Jag vill bara tillägga vad jag har kommit fram till efter 3 års efterforskningar vid datorn och provlyssningar på ett gäng olika basar. Var inne på Sunfire, Earthquake, Velodyne DD 15, Velodyne spl 1200, Xtz 12.18p och lite fler basar som jag avfärdade ganska snabbt pga att jag insåg att det var skräp, bla Dali. Efter en del velande fram och tillbaka om hur mycket pengar jag skulle lägga på basarna ( Jag var hela tiden inne på att skaffa 2 st ) så kom jag fram till att 2 Svs passade MIG och MINA behov bäst och gav mest för pengarna.
Såhär i efterhand så har jag även lyssnat på Ino basar och dom är också grymt bra, men dom passar inte riktigt för mig pga design, inga skydd för elementen, måste köpa separat slutsteg och delningsfilter.
Ino låter skitbra men jag kan inte ha dom hos mig helt enkelt.

Jag tycker det är synd att det är så svårt att lyssna på Ino / Svs innan man ska handla. Vore det lättare så skulle fler veta om att dessa märken finns och fler skulle köpa dessa fina produkter.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.