Hur anlyserar man akustiken i sitt rum?
Startad av
Unregistered7fb84d09
, nov 26 2009 18:33
11 svar till detta ämne
Postad 26 november 2009 - 18:33
Postad 27 november 2009 - 06:41
Frekvensgången ser man på grafen (då ser man hur mycket olika frekvenser skiljer) - det är speciellt användbart förmätningar i basen och nedre mellanregistret där man oftast har mest problem.
Även t ex efterklang tider kan man enkelt mäta med att spela upp toner eller vitt brus (för bredspektrum-mätning) och stoppa och kolla hur lång tid det tar och klinga ut (det ser man på inspelningen och vågformen i programmet) - i ett obehandlat rum kommer efterklangstiden bli väldigt olika vid olika frekvenser - t ex vid vissa basfrekvenser kan den bli väldigt lång där man har resonanser.
Om man inte har hållt på så mycket med ljudinspelningar och ljudmätning etc så kan det dock vara enklare att skaffa ett program som är specialiserat på rumsmätningar som analyserar automatiskt - det finns ju ett utbud av såna också. T ex XTZ Room analyser är ett program som nämnts här på forumet.
Miken ska placeras normalt vid lyssningsposition vid frekvensmätningar och en bit från högtalarna vid efterklangsmätningar (vid lyssningsposition om man inte sitter närmare högtalarna än kanske 1/2 av rummets längd
- annars t ex på andra sidan rummet).
Postad 27 november 2009 - 08:17
Postad 28 november 2009 - 07:51
Diagram över frekvensgången och fasen (och äntligen hittade jag data för hur det ser ut över 20 kHz också):
http://www.holmacous...ffmicsWM61A.png
För frekvensmätning t ex vid rums-mätningar fungerar dom bra omodifierade - men ska man ha dom för t ex högtalarmätningar på full effekt (t ex för att kolla distorsionen i basen) eller om man vill ha dom till inspelningar, så är det bra om man modifierar dom så dom tål högre ljudtryck http://www.mp3forkidz.com/mic/mod.html
Om man modifierar dom bör man sedan kalibrera dom i basen då det finns en liten risk att tätningen bakpå kapseln förstörs med försämrad basupptagning som följd - desamma gäller om man t ex monterar in miken i en hållare och inte är väldigt försiktig - ev deformation av kapseln (långt mindre än vad som är synlig) kan också påverka basåtergivningen.
Jag har byggt en kalibrator som i princip består av ett lufftätt rör som man placerar miken i och en minihögtalare i ena ändan och ett lufttätt lock/förslutning i andra änden (i mitt fall har jag gjort hål i locket och dragit in en 3,5 mm tele-kontakt i locket och sen tätat runt med smältlim - då kan man koppla in miken inne i röret och få ett lufttätt utrymme därinne). När röret är lufttätt så varierar trycket i röret exakt i takt med påförd ström till högtalarspolen (den magnetiska kraften beror bara av strömmen), vilken då vanligen är test-toner eller svep - det gäller dock bara vid frekvenser under högtalarens egenresonans.
Det är viktigt att man använder en högtalare som har så hög egenresonans att det ligger långt över max frekvensen som ska kalibreras - alternativt får man räkna på högtalarens fs-värde ungefär som när man bygger högtalare med sluten låda. En sån kalibrator fungerar upp till den frekvens där rörets längd är lika med 1/8 av ljudets våglängd - för t ex ett 10 cm rör gäller 342/0,1/8 = 428 Hz
Vill man göra det enklare för sig kan man dock jämföra 2 eller flera omodifierade och kolla att dom är lika relativt varandra (det för att minimera risken att man råkar få ett avvikande exemplar) - sen kalibrerar man sina modifierade mot dom. Dom här kapslarna är så billiga så man kan köpa många.
Många mikrofoner som kommer med t ex surround-förstärkare använder liknande kapslar och för en sån här mätning skulle en sån också funka bra. Det är vanligen i diskanten (över 10 kHz) olika mätmikrofoner avviker mest - men där har man sällan så stora rums-problem ändå. Annars finns det lite andra som nämns i diverse forum på nätet t ex Behringer ECM8000 - vill man satsa lite mer pengar kan man ju köpa någon av dom rundupptagande modellerna här (då får man kalibreringsgraf och sånt med miken också) http://www.earthworksaudio.com/3.html
Postad 28 november 2009 - 22:08
Room EQ Wizard. Något som någon provat?
Tackar igen för ditt uttömmande svar. Behringer ECM-8000 verkar intressant och är inom vettiga summor. Jag hittade ett program jag tror jag ska kolla in lite närmare;
Postad 07 december 2009 - 15:45

Behringer mikrofonen kräver ju phantom matning, så antingen måste det väl till ett USB ljudkort med stöd för detta, eller en separat mikförstärkare?
Funderar på om det inte totalt blir lite onödigt mycket pengar om man kör med ovanstående lösning. (för att mäta ett rum dvs) ?
Postad 08 december 2009 - 09:57
Postad 10 december 2009 - 04:51
http://www.cross-spe...ponse_large.jpg
Panasonic WM61 är betydligt bättre i det avseendet
http://mysite.verizo...mic_fr_comp.gif
- den här diffar dock ett par dB från första diagrammet i diskanten (den kanske är mätt i diffust fält och den andra "on axis" eller så är inte kalibreringarna helt exakta - det är ju inte helt lätt att kalibrera mikrofoner exakt på väldigt höga frekvenser), den visar dock bättre individ-spridningen på dom. Jag har även jämfört många kapslar mot varandra och det skiljer oftast inte mer än +/- 1,5 dB i frekvensgång (det gäller främst då i diskant och ultraljudsområdet >10 kHz, samt i infraljudsområdet <15 Hz - i 15-10000 Hz området är skillnaden ännu mindre)
Postad 10 december 2009 - 15:23
Köp XTZ Room Analyzer eller kör med mätmicen till receivern samt Tombstone.
Postad 16 december 2009 - 11:05
Om man har en iPhone kanske den här appen är bra?
http://www.faberacou...ignalscope_pro/
testade och det var kass!!
Postad 16 december 2009 - 11:09
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar