Funderar på om man kan dela på spel och basenhet för att tvätta av dom eller om man kan sprita sakerna på något sätt?
Redigerat av drhedda, 08 December 2009 - 18:45.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Nintendo 8-bit + andra gamla konsoler
Startad av
drhedda
, Dec 08 2009 18:42
45 svar till detta ämne
Postad 08 December 2009 - 18:42
Har grävt fram mitt gamla goda 8 bit och nu när jag ska spela så blinka typ alla spel.
Funderar på om man kan dela på spel och basenhet för att tvätta av dom eller om man kan sprita sakerna på något sätt? Redigerat av drhedda, 08 December 2009 - 18:45. Postad 08 December 2009 - 18:45
Kassetterna rengör du smidigast med en tops med lite milt rengöringsmedel.
Basenheten är lite mer meck, har använt ett rengöringskitt, men hur man gör rent själv vet jag faktiskt inte. Postad 08 December 2009 - 20:30
Är det helt omöjligt att få igång spelen och inte hjälper att joxa lite med kassetten när den sitter i så kan det hjälpa att byta connector, denna: http://www.tvspelswe...CFdA93godC0qtqg (Vet inte om dom finns billigare någon annanstans) Brukar vara instruktion med hur man byter, men är inte så mycket skruvar så brukar vara ganska lätt att se vad man ska göra. Postad 10 December 2009 - 09:50
Det är fakitskt i pricnip lika effektivt att rengöra sin konsolls 72pins connector.
Kolla runt lite på www.nesdb.se Postad 10 December 2009 - 12:28
Det är glapp i basenheten för jag måste röra på kassetten/spelet då kommer bilden och när jag. Måste ha som en tyngd på spelet för att det ska funka.
Ska se om man kan byta några delar i den. Tackar för tipsen. Vilka spel får man inte missa? Ska försöka köpa några. Har även köpt ett Sega mega drive nu och det var jävligt roligt att få spela sonic igen. Vilka spel får man inte missa på sega? Tackar för svaren Postad 10 December 2009 - 12:35
Som den MegaMan-fan man är tycker jag givetvis inte du ska missa Megaman 1,2,3.Grymma spel.
Sen finns även 4,5,6, på Nes men dom är lite mer sällsynta och därav dyrare.Blaster Master är även det ett höjdarspel,det enda av mina spel jag fortfarande inte varvat. Men kolla på tradera t.ex.Där finns massor av spel till Nes och även en hel del till megadrive. Redigerat av k.rydberg, 10 December 2009 - 12:35. Postad 10 December 2009 - 13:25
Castlevania 1-3
Kid Icarus Metroid Turtles 2 Rush and attack Shadowgate Ghosts´n Goblins (Apsvårt) Bubble Bobble Zelda 1-2 Solomon's Key Probotector (Contra) Lolo Faxanadu Star Tropics Megaman 1-6 För att nämna några personliga favoriter Postad 10 December 2009 - 13:30
De självklara spelen, men som inte nämnt ännu är väl Mario 1, 2, 3, håller fortfarande mig sysselsatt ibland! =)
Postad 10 December 2009 - 13:43
Förutom de spel som redan är nämda av -Palle- så slår jag ett slag för:
Ice Hockey Excite Bike Kung Fu Ice Climber Gunsmoke Punch Out Dessa spel ger mig nostalgi så det står härliga till! Postad 10 December 2009 - 13:52 Ohh, riktiga goddies! Hur många gånger har man inte försökt bryta av kontrollen efter att man åkt på stryk av Tyson. Postad 11 December 2009 - 09:48
Hitta några till bra spel
Wild gunman Kung fu Duck hunt Metal gear Paperboy Redigerat av drhedda, 11 December 2009 - 19:03. Postad 11 December 2009 - 22:53
Spelade mycket Nintendo hos brorsan och vänner, men jag själv hade ju Sega, först Master System och sedan MegaDrive så då får jag nog komma med lite bra alternativ där. Inte utan att man blir lite sugen på att plocka fram Amigan och MegaDriven ur garderoben eller iaf ta fram en emulator och gå igenom spelen med. Flera av de bra spelen började dock i redan bra versioner på Master System. T.ex. Wonder Boy, R-Type, Shinobi, osv. Sedan en skillnad mot SNES var att på Megadrive så tillät man att Mortal Combat hade blod, SNES hade "svett", etc.
* Megadrive Sonic är ju givet Shinoby-serien är också given. Castle of Illusion - Helt klart ett av mina favvospel genom tiderna. Ghouls'n Ghost - bästa versionen av dem alla i min mening. Truxton (om du gillar vertical scroller shooters såklart). Quack Shot Eswat Strider Golden Axe Castlevania Bloodlines (intressant kontrast mot Nintendos version) Streets of Rage Spelade inte själv men många gillade även Phantasy Star Herzon Zwei Wonder Boy Edit: Lägga till lite saker för Nintendo 8-bit Gradius - en av de bättre side-scroller skottarna som fanns. Instämmer för övrigt med Metroid, Castlevania, Megaman och Super Marie serierna... Redigerat av Damocles, 11 December 2009 - 22:54. Postad 12 December 2009 - 21:51
Appråpå 8-bit hittade jag en länk till en rolig Video på Youtube... inte helt min musiksmak, men video passar den här tråden som handen i hansken...
Pato Pooh ft. Adam Tensta - Follow Me (Official Video) http://www.youtube.c...h?v=Plhgyp0KNQQ Postad 17 December 2009 - 12:28
Fick hem pac-man i dag till 8 bit. Det är en riktig klassiker tycker jag
Till sega mega drive fick jag hem Golden axe. Har inte spela det än men tyckte att det var så jä..a bra när jag var liten. Få se om man blir besviken Postad 22 December 2009 - 07:11
Här kan vi snacka 8-bit =) 1500 h legobitsflyttande sjukt cool film http://www.youtube.c...h?v=4qsWFFuYZYI Postad 22 December 2009 - 11:11
Fan tänk att få spela Super Mario 1-3 + ice climber, punch out Epic hade varit 10/10 nu (och ingen emulator tack) ska det va å ska det va. Postad 22 December 2009 - 11:17 Det är väl bara att damma av 8-bitarn och köra (För du har väl inte gjort dig av med den? Postad 22 December 2009 - 11:52
gissa 3 gånger Postad 22 December 2009 - 19:55
Spel som jag anser är bland de bästa på NES är Mega Man spelen, Metroid (SNES versionen tillhör en storfavorit
Megadrive: Sonic Shadow of the beast Eco the dolhin Alien 3 Another World Cannon Fodder Desert / Jungle / Urban Strike Earthworm Jim 1 and 2 Flashback Golden Axe 1 and 2 James Pond 2 Shinobi Zool Zombies Ate My Neighbours Strider Sparkster (Rocket Knight 2!) Shadow Dancer Rock & Roll Racing Prince of Persia Rainbow Islands Mega-Lo-Mania Mortal Kombat (minns hur jag var avundsjuk på att Megadrive version inte var lika censurerad som SNES versionen var). När det kommer till Megadrive spelen så rekommenderar jag en stor del av dom på grund av att jag spelat dessa på pc och tyckte dom var bra på den plattformen, kan hända gör sig vissa spel inte alls på Mega Drive. Redigerat av Jack of all trades, 22 December 2009 - 20:09. Postad 22 December 2009 - 20:11
star fox finns inte på nes, och metal gear på nes sägs vara det sämsta
dom andra däremot kan jag nog hålla med om. Postad 22 December 2009 - 20:38
Borde ha kommit ihåg själv att Star Fox inte fanns för NES, speciellt då jag nu vill minnas att spelet använde 3d grafik som var möjlig tack vare Super FX. Hade för mig att jag kört fler spel i denna serie men så är tydligen inte fallet=). Kan nog vara så att Metal Gear på NES är den sämsta men jag hade iaf väldigt kul med det och ångrar att jag någonsin sålde det spelet samt min NES. Man var bra korkad när man var yngre Redigerat av Jack of all trades, 22 December 2009 - 20:59. Postad 23 December 2009 - 12:38
För att stilla spelsuget lite så kan jag tala om att man tröttnar relativt snabbt om man sätter sig och lirar själv. Men nostalgi-afton och spel-maraton med polarna kan nog vara en höjdare =P Har mitt gamla 8-bitars uppriggat till en 33" CRT (måste ju ha CRT annars funkar väl inte Zappern). Postad 23 December 2009 - 20:52
Gjorde nyss detta på mitt NES.
Skruvade isär hela konsollen, tog loss connectorn och sprutade hej vilt med elektroniksprej på kontaktytorna och sen bockade jag upp alla pins i connectorn lite med en nål, funkar nu. Det är ett ****s pill med connectorn och om du inte är snål som jag är så kan du köpa en ny för typ 200 spänn eller vad det kan kosta. Putsmedel ska också funka på moderkortet där connectorn sitter fast.
Äh vadå, det är bara att sätta zappern mot en lampa så träffar du allt. Postad 23 December 2009 - 21:36 Typiskt dig att glitcha Postad 15 January 2010 - 14:10
Angående rengöring, kan ni testa Isopropylalkohol om ni har tillgång till denna, då den är specifikt menat för rengöring av elektronik.
Jag vill att personer som använder denna medel, läser också detta på Apotekets informationssida: http://www.apl.se/Do...kniskt-bruk.pdf Det finns också kemiskt ren Aceton och kemiskt ren bensin att köpa, LÄS informationstexten/bladen för dessa!. Är ni osäkra, fråga personalen!. Lycka till. //Ahlgren Postad 15 January 2010 - 14:15
där står ju att man inte ska rengöra med alkohol, men är det verkligen så farligt?
jag såg ett klipp där dom doppade hela kasetten i ett spritbad, men det funkade utan problem. Postad 16 January 2010 - 11:10
Bra tråd, tack. Jag måste göra något åt min 8-bit också. Den blinkar när man ska starta spel. Nu ligger den bara på en hylla i förrådet. Skulle vara kul att lira Mega Man igen
Postad 16 January 2010 - 16:31
PROBLEM! Har fått tag i ett tyskt NES, som inte riktigt vill funka med min LCD. TVn hittar spelet men färgerna är dova och flimrar. Förmodligen något med videoformatet? Har testat att ändra inställningar i TVn från (PAL, SECAM & NTSC), men inget hjälper. Vad kan det vara? Har testat både med antennkabeln och RCA. Samma dåliga färger.
Postad 18 January 2010 - 10:45
Har en del bilder på gamla spel i mitt galleri om ni är sugna på mer retro
Postad 18 January 2010 - 12:14
Har bytt min Connector till Nintendo 8bit Nes och det funkar mycket bra titta på den här sidan. http://www.tradera.c...px?ftgnr=215171 Postad 18 January 2010 - 13:05
Gjorde samma sak funkar prima och var lätt att byta. Visade sig att min connector var full med gul pastellfärg. Gårdagens ungar alltså... Postad 03 February 2010 - 09:32
Har inte gjort just det, men däremot slagit en skruvmejsel genom mitt Sega Mastersystem... Klart man blir frustrerad. Postad 06 February 2010 - 09:37
Okej, tack. Det blir väl kanske en sådan man får köpa då. Vore riktigt kul att få den att fungera igen. Postad 08 February 2010 - 14:55
Glöm inte att ha TÅLAMOD... Brukar få sitta ett par minuter innan det kommer igång, in, ut, blåsa osv. Och då är det nyligen isärplockat och rengjort. Ska nog skaffa en ny connector trots allt, även om den gamla såg fräsch ut.
Postad 08 February 2010 - 17:27
Jag hade ett piratnes som sag ut som ett snes nar jag var liten, sa skont det var att ha 100 in 1 kasetter och slippa byta hela tiden.
http://www.youtube.c...h?v=rHtHwdx-xnQ Postad 17 February 2010 - 20:53
Ingen som har det liggande?
http://www.aftonblad...ticle6602637.ab Helt galet vad folka kan betala för ett spel Postad 18 February 2010 - 00:21
Men enligt vad vissa skrev så verkar det bara vara NTSC versionen av Stadium Evens som är sällsynt, PAL versionen är tydligen inte lika eftertraktad.
Postad 01 March 2010 - 21:05
http://www.aftonblad...ticle6702579.ab
Helt otroligt. Såg några på tradera för 3-4000 kr Men som någon skrev var det inte samma helt otroligt mycket pengar Postad 19 January 2012 - 09:49
bara att blåsa på kasseten (underifrån) och blåsa lite inne i maskinen så kommer det fungera. Röda power knappen blinkar och bilden blinkar vitt o svart, eller hur?
Postad 19 January 2012 - 12:04
Aja bajja att blåsa. Kan med tiden leda till oxidation så bäst vore att rengöra med med elektronikrengörning allternativt t-röd.
Fungerar det inte ändå kan man behöva skruva isär konsollen och böja upp piggarna på connectorn där spelen sätts in. Postad 08 March 2012 - 15:00
blås aldrig i kassetten eller i konsolen pga varje gång man blåser så kommer det ut fukt som gör sedan att spelen oxiderar och går sönder. köp nes bit specialare och ta isär spelen och rengör med tröd eller elektronikolja. konsolen är bäst att byta connector 100 spänn på tradera.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |