Ny här.. Har precis köpt en navigon 6310. Sen såg ja att 7310 har samma pris. Har inte öppnat ännu.
Vilken e bäst?
//Niklas
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 10 December 2009 - 21:44
Hej.
Ny här.. Har precis köpt en navigon 6310. Sen såg ja att 7310 har samma pris. Har inte öppnat ännu. Vilken e bäst? //Niklas Postad 13 December 2009 - 17:59
Hej!
6310 är efterföljaren till 7310. Så du har gjort ett bra köp helt klart. /S Postad 09 February 2010 - 19:28
Om man köper 6310, följer det med en rabattkupong på kartuppdateringar då? Vad ligger priset på då?
Är det samma gamla svarta hållare som på 2110 MAX eller är det modell lyx som på 8410? Jag funderar mellan 6310 och 8410, egentligen vill jag ha 8410 men det är nog mest pga utseendet och hållaren. Jag tror inte att det rättfärdigar priset på ca 4000kr? Postad 14 February 2010 - 17:01
Det var med en rabattkod i min 6310 låda som jag köpte i Fredags. Istället för 949kr betalar du 199kr för 24mnd kartuppdateringar.
Postad 25 February 2010 - 10:24
Jag fick min 6310 igår men lyckas inte göra nåt vettigt i Navigon Fresh programmet. Trycker jag på Shop eller Download maps så kommer det bara en popup "Programmet stöds inte.". Den kan däremot hitta info om själva enheten när den är inkopplad. Jag har uppdaterat både Navigon firmware och Navigon Fresh till senaste. Vad har jag missat? =P
Postad 26 February 2010 - 21:31
När du jobbar med Navigon Fresh programmet så ta ut minneskortet från Navigatorn och sätt den i en kortläsare, tyvärr verkar det uppstå problem med att låta minneskortet ligga kvar i navigatorn, så har det varit på tidigare modeller och jag skulle bli mycket förvånad om detta har rättats till.
Ett tips! Om du inte har en minneskortsläsare så köp en besparar dig på väldigt mycket problem och du slipper alla anslutningkablar Innan du sätter igång med allt så säkerhetskopiera ditt minneskort till en map i din dator OBS! INTE I NAVIGON FRESH PROGRAMMET. Troligen blir 6310 min nästa navigator har nu 2100 MAX. Har du fortsatta problem har vi våran egen navigatorguru här på forumet Kuenring (Franz) han brukar ha lösningar på det mesta!! Lycka till med din nya navigator! Redigerat av RedMarathon, 26 February 2010 - 21:35. Postad 27 February 2010 - 13:38
Har du hunnit registrera apparaten? /Franz Postad 12 March 2010 - 17:04
Har beställt och ska få en 6310 nästa vecka. Har tidigare haft Garmin och gillar enkelheten med att själv kunna lägga in pois. Om jag har förstått rätt så kan man inte göra det med 6310 utan programmet POI-Warner? Någon som har erfarenhet av programmet? Vi är tre stycken på jobbet som har beställt samtidigt, räcker det med att köpa ett ex av POI-Warner eller låses programmet till en gps? Är det, som RedMarathon skriver, ett måste med kortläsare eller är buggen borta på de nyare modellerna som 6310?
Postad 13 March 2010 - 02:16
Verkar konstigt då 7310 har en snabbare processor, bortsett från det är det inte mycket som skiljer; 7310
6310
Följer man upp det och kollar in på SiRF Atlas IV vs SiRF Titan verkar det som att Titan är snäppet bättre? Atlas IV: http://www.sirf.com/...function4g.html Titan: http://www.sirf.com/...ifunctiona.html Postad 13 March 2010 - 02:50
Jag skulle inte chansa det har varit så mycket problem med att låta minneskortet sitta kvar i navigatorn och sedan köra det via Navigon Fresh programmet, tror knappast att det är förbättrat. Det är ju en enkelt att ta ut minneskortet och sätta den i kortläsaren och sedan köra Navigon Fresh programmet det har fungerat helt klockrent! Men kom ihåg att ta en backup på minneskortet innan du börjar med några uppdateringar gör detta också via kortläsare till ny map i t.ex dokuments ej i Navigon Fresh programmet, det är säkrast så! Redigerat av RedMarathon, 13 March 2010 - 02:53. Postad 14 March 2010 - 19:53
Jag tänkte mer på att mukvran är nyare och bättre. Tex är Röststyrningen i 6310 samma nya som 8410 har. Och den är grym.
/S
Postad 07 June 2010 - 17:28
Ja gjorde en fabriksinställning på min navigon 6310 o nu kommer ja inte in på fresh längre funkade innan ja har installerat om programmet flera gånger, vad är felet?
Redigerat av Unregisteredbc7538b2, 07 June 2010 - 17:29. Postad 12 June 2010 - 20:40
Hej,
köpte idag en 6310. Det första jag gjorde var att installera navigon fresh och köpte kartor med upptaderingar i 2 år för 191 spänn, rabatt 80%. Kopplade in GPSn i datorn och uppdaterade den. Men sen när jag startade den för första gången så att jag kom in i menyerna så kom det fram en text som talade om att den var i demoläge och att jag var tvungen att göra en reset till fabriksinställningar. Dessutom var batteriet inte alls mycket "förladdat" som man kan tycka att sakerna bör vara. Därför har jag nu börjat tro att jag fått en begagnad GPS. Hur var det när ni startade den? Kom det upp någon liknande text med demoläget där? Eller bör jag åka tillbaka med den? Även kartongen var skadad, precis där gpsen ligger i förpackningen, när man viker upp första partiet för att komma åt kablarna och det. Tacksam för svar. Mvh Micke Postad 13 June 2010 - 11:03
Att din 6310 startar i demoläge betyder inte automatiskt att det är en begagnad produkt. Det kan lätt hända att man aktiverar "demo" av misstag vid första starten. Däremot är det ej ok om kartongen är skadad och det ser "ej original" ut i förpackningen. I så fall bör man inte använda produkten förrän man har tagit kontakt med affären/webbshoppen. Batteriet är nästan alltid tomt vid leveransen. Därför ska det laddas upp direkt vid första användningen och en nätadapter rekommenderas. Det tar en evighet att ladda batteriet via USB sladden vid datorn. För övrigt finns det många goda råd i GPS-forumet som kan hjälpa till att undvika framtida problem. /Franz Postad 30 June 2010 - 15:15
Hejsan har nu införskaffat mig en 6310 och skulle nu uppdatera den till version7.5.9. vad händer jo (could not open the zipfile 1119. Och gpsen har även den slutat fungera står bara text på Tyska software kann nicht gestartet Werden.Fuhren sie ein resset des gerätes durch. står även på Engelska . jag har resetat gpsen men samma bild kommer åter vad ska jag göra tacksam för svar.
Mvh Kenneth Postad 04 July 2010 - 10:57
Så jag då oxå inför skaffat en 6310 nu i helgen. En sak jag tyckte var märklig var att det står "Live" upp i högra hörnet som det gör på 6350!!!
Min frågor äro. 1. Fick inte med en fullständig manual, var kan man hitta det? 2. Hur stort minneskort stödjer den? /TZ Postad 04 July 2010 - 14:08
1. http://www.navigon.c...;topicId_1=8548 2. 8Gb fungerar, men 4 Gb rekommenderas /Franz Postad 04 July 2010 - 21:09
1. tack men hitta det även i GPSen. Finns en fil som heter "pc_start.exe", om man startar den får man tillgång till manualen m.m. 2. 4Gb? Vad jag kunde hitta så fanns det bara upp till 2 Gb med microSD, men microSDHC finns med mer. Fungerar det med microSDHC? Jag hade oxå problemet med att upg. GPSen direkt ansluten till pc via Fresh. Åker till stan köper en ny kortläsare för stöd av microSD. Hem... in med kortet... Men ack den hittar bara mappen "NAVIGON" med undermapparna "map" och "sounds" så det gick inte alls!!! Läste mig till att det fanns ett sync program med. Installerar det och vips så fungerade det att upg. direkt med GPSen ansluten. Fråga mig inte vad det kan ha varit, för det vet jag inte. Än sak till jag undrar över... När jag kopplar in GPSen i pc för jag upp J: och K:. På K: ligger mappen "NAVIGON" med "map" och "sounds". Under J: hittar jag mappar och filer som ser ut att ha med "OS" att göra t.ex. "BT", "Installer", MAC_Start.app", "Manuals", "Navigon" samt filerna "autorunce.exe", "autorunce.xml", "PC_Start.exe", "pmcfg.ini", "RegKeySetter.exe" och "startmn.exe". Så när jag satte in microSD kortet i läsaren så hittade Fresh programet inget!!! J: är 1 884 MB stor, där har jag 73 MB ledigt. K: är 1 930 MB stor och ledigt 988 MB. När jag tittar i Fresh programet står det att jag har totalt 3726 MB, Belagt 2689 MB och Fritt 1038 MB. Ser nästan ut som jag hade 1000 MB inne i GPSen förutom de 2 Gb som jag har på minnes kortet!!!? Det är något som inte stämmer här!!!! Postad 05 July 2010 - 12:49
6310 visar två enheter, den interna Flash-enheten och minneskortet. Första lagringsplats är det interna minnet och om det inte finns plats där, så läggs övrig data på sd/sdhc-kortet. Därför kan man hitta kart-filer på bägge minnesplatserna. Vill man ha alla kartor på sd-kortet måste man också ändra sökvägen i filen "applicationSettingsPathes.xml" Fresh känner igen kortet i kortläsaren (din enhet K) om du lägger filen "version.xml" i mappen "Navigon" Första steget borde vara att köpa et 4Gb-kort. Om man säkerhetskopierar både flash- och kortminnet, kan man leka med konfigurationen utan att behöva vara rädd att förlora allt. /Franz Postad 08 July 2010 - 19:12
Hej Är det någon som vet vad det det blir för fel vid uppgradering av navigon 6310 datorn säger kan inte öppna zip filen 1119... Tacksam för svar
Mvh Pierre Postad 08 July 2010 - 20:55
Hej, Jag antar du menar en upgrade av 43xx till 6310 inkl. Q2- kartor och inte en update av 6310 med Q2-kartor. Fel 1119 har för det mesta med minneshanteringen att göra, men kan också ha andra orsaker. 1. för lite ledig plats - 5-7 Gb rekommenderas - på den partition i datorn var zip-filen sparas. Under "inställningar" i FRESH kan du se var temp-foldern ligger och eventuellt kan du ändra dessa inställningar så att zip-filen hamnar någon annanstans. 2. På SD/SDHC-kortet finns för lite plats. Köp ett 4 Gb kort, spela tillbaka din backup (!) och försök igen. Är man lite proffs, så kan man packa upp zip-filen manuellt och lägga de olika filerna i de rätta mapparna på 6310’s Flash- resp. kort-minnet. Se även inlägg #21 här i tråden. /Franz Postad 10 July 2010 - 10:17
Jag funderar på att köpa en GPS, antingen 6310 eller 7310. Vad är det för skillnad? Det skiljer ju ändå ~500 kr i pris. Jag såg 7310 och tycker displayen var riktig snygg iaf.
Men vad är det för skillnad annars förutom utseende? Postad 12 July 2010 - 21:51
Postad 26 July 2010 - 13:49
Hej,
har förvisso en Navigon 4310 men den verkar ganska lik 6310 förutom viss funktionalitet och med övriga bra svar här kanske man kan få hjälp. Vill gärna se hastighetsgränsen för den väg/gata jag kör på, har aktiverat den men det verkar slumpvis när den visar det, har försökt stänga av det och på igen, trodde det bara visades när man hade en rutt inlagd men det stämde inte, ibland visas det på 50-väg och ibland inte, gäller även 70-väg. Nån som vet varför det är så och om man kan åtgärda? Hur i så fall? Har uppdaterat till senaste Sverigekator i Fresh. /Lasseman Postad 03 November 2010 - 22:45
Hej har haft en 6310i ca 1 månad,uppdaterade(köpte) med 24 månaders kartuppdatering+Guide Michelin.
Så långt inga problem. När jag gick in på Fresh senast såg jag att det fanns en uppdatering ifrån 6310 till 6350,trodde jag hade "live" versionen. Installerade denna. Startade om navigatorn som då talade om för mej att jag inte hade någon "live"modul installerad. nåväl inga problem,installera om via en backup tillbaka till gamla versionen igen,och går in på Fresh sidan för att uppdatera kartor mm Upptäcker då att på kartsidan finns inga kartor eller gratis filer överhuvudtaget? Kontakt med support som ber mej maila frågeställningen till dom. Detta var i början på veckan,och fortfarande inget svar ifrån support Så nu står jag med kartor ifrån Q4 2009 i en ny navigator inhandlad i augusti 2010. Förstår inte hur jag skall komma vidare,tidigare hade jag ju Q3 2010 kartor i Naven. ZIP ZIP Eftersom inget svar inkommit ifrån supporten,gjorde jag som så, att jag återigen uppgraderade till 6350,anslöt med Fresh,och vips så låg alla kartor,gratisprogram och michelinguider där i mappen Redigerat av skiffervag, 05 November 2010 - 09:44. Postad 23 January 2011 - 14:33
Hej!
Lånar denna tråd... Har köpt min första GPS, Navigon 6350 Live. Jag tycker den är extremt svårhanterad. När jag skriver in en adress och trycker navigera dit så är det som att GPS:en går av sig självt, den följer inte bilens rörelser. Stannar jag bilen så fortsätter pilen på bilden att röra sig och detta gör att gps:en ligger längre fram än vad jag i verkligheten gör. Det är som om den visar mig färdvägen mot den adress jag lagt in, utan att den överhuvudtaget bryr sig om var jag är eller hur jag kör. Jag har lyckats få den att koordinera med bilen någon enstaka gång, men detta efter att ha "mekat" med gps:en i flera minuter. Hur får jag den att navigera mig till den plats jag angett, följa min position och på ett enkelt sätt??? HJÄLP MIG... /Micke Postad 25 January 2011 - 18:07
Hej, kolla om du av misstag har hamnat i "Demo mode". Då kan nämligen GPS:en leva sitt eget liv. Eventuellt hjälper det om du återgår till "fabriksinställningar". /Franz Postad 12 June 2011 - 15:08
hej
jag funderar på att köpa en navigon 6310, har dock ett par frågor. Vilka är de senaste kartorna? hur är touchskärmen? och hållaren? ger navigon stöd till de äldre modellerna med kartor osv? då de senaste modellerna är 20,40,70 ska jag satsa på denna eller en 40 premium exclusive? vill egentlige inte lägga ut mer än 1500 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |