Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PS Audio Power Plant Premier beställd!

225 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
PS Audio Power Plant Premier (Övrigt) 0 8.75 (3) Inga priser

Postad 12 December 2009 - 00:13

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Jaha! Så har man gjort slag i saken och beställt sitt eget kraftverk. Som trådbeskrivningen antyder; det finns inga genvägar till det perfekta ljudet! Man kanske är galen. Men kul är det! :D Passade även på att köpa nya signalkablar; Purist Audio Design Venustas samt Purist Audio Design HDI (High Definition Interface). När jag ändå var igång, beställde jag Agile strömkablar till hela systemet; 7 stycken blev det till antalet! Som grädde på moset, ringde jag Erik Andersson, "pappa" till bl.a. Hesselvall Audio The Dream, och beställde nya trafos (Lundahl) till mina rörblock. Som bonus förvandlar han stärkarna från Push'n'Pull till Parallell Single End! Utan effektförlust, dessutom! Hela kalaset lossar på 54 papp (minus några lakan i rabatt)! Hur sunt är det? Att lägga mer på tillbehör än många skulle drömma om att lägga på en hel anläggning, alltså... Jag behöver feedback! Nu!

Det finns inget bättre än väntans tider... :D

Redigerat av bensnake, 12 December 2009 - 00:14.

Postad 12 December 2009 - 11:50

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Nähe... Tråkmånsar! Jag behöver ryggdunkar, fattar ni väl! :)

Postad 12 December 2009 - 12:27

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Har du en undermålig elinstallation hemma? Vad hoppas du på för förbättringar?

Utan att raljera kan jag säga våra (A/V-mässiga)prioriteringar skiljer sig åt :)

Postad 12 December 2009 - 12:35

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Jag behöver feedback! Nu!

Vill du ha feedback? På vadå? Eller ville du bara hävda dig...

" Audiofil, person som hyser ett starkt (ibland närmast sjukligt) intresse för ljudteknik. "

Grattis till excellenta prylar.
Renad ström är verkligen något att bita i. Kan man läsa mer om detta någonstans?
Tack.

Redigerat av Falcy, 12 December 2009 - 12:39.

Postad 12 December 2009 - 13:45

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Har du en undermålig elinstallation hemma? Vad hoppas du på för förbättringar?

Utan att raljera kan jag säga våra (A/V-mässiga)prioriteringar skiljer sig åt :)

Nja, undermålig vet jag inte men när vissa elapparater är igång samtidigt med hifianläggningen, hörs detta i högtalarna. Inge' bra. Ville först lösa detta med ny kabeldragning till en egen grupp i elcentralen men elektrikern gjorde bedömningen att detta inte var möjligt i befintliga rör. Eftersom huset är i massiv betong, skulle det även vara stört omöjligt att dra kablaget någon annanstans.

När det gäler prioriteringar, har jag nått så långt att jag har de prylar jag vill ha. Byte av någon komponent var alltså inte aktuell. Känner väl mer att jag vill se vad grejerna kan prestera, utan möjliga "flaskhalsar". När elen, högtalar- och signalkablage samt akustiken är fixad, ser jag resultatet. Hur prioriterar du?

Postad 12 December 2009 - 13:59

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Vill du ha feedback? På vadå? Eller ville du bara hävda dig...

" Audiofil, person som hyser ett starkt (ibland närmast sjukligt) intresse för ljudteknik. "

Grattis till excellenta prylar.
Renad ström är verkligen något att bita i. Kan man läsa mer om detta någonstans?
Tack.

Sjukligt intresse för ljudteknik vet i fåglarna, snarare ljudåtergivning. Självklart ville jag hävda mig. Ogillar Jantelagen. :) Är du av uppfattningen att "strömkvaliteten" inte påverkar ljudåtergivningen? Eller tycker du att det är att gå för långt att ha ett kraftverk? Ett vanligt strömfilter kanske hade räckt? Det är möjligt. Vi får se om jag blir nöjd. Nedan ett länktips som dock inte tar upp eventuella ljudförbättrande aspekter.

http://www.e24.se/pe...onik_671833.e24

Postad 12 December 2009 - 14:55

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Självklart ville jag hävda mig. Ogillar Jantelagen. :P

Det var väl det jag trodde. :lol:

Är du av uppfattningen att "strömkvaliteten" inte påverkar ljudåtergivningen?

Jag vill nog påstå att med den måttliga utrustning jag har och med den ström jag får här, inte påverkar min återgivning. Korrekt. Mina lampor blinkar t.ex aldrig när jag slår igång maskiner eller dylikt här. Stabil ström skulle jag säga. Ren ström? Mer än tillräckligt för mina behov.

Därmed inte sagt att att detta är helt fel, eftersom du enligt dig själv har Top High-End, från kablage till CD, förstärkare, rumsakustik och högtalare. Så kan ju detta vara en intressant grej att prova. Absolut.
Men jag vågar nästan lova att en omgång Revaxör hade gjort något liknande...
Fast jag förväntar mig att du återkommer och skriver att skillnaden är "utöver det vanliga".
Placebo effekt? Ja, det vill jag nog påstå. Men så är jag inte sjukligt intresserad heller :)

Eller tycker du att det är att gå för långt att ha ett kraftverk?

Du får ett kortare svar på denna, då jag känner att Jimi Hendrix nu fick igång min öltarm.
Kort svar: Ja, verkligen. Så länge man inte kan försörja hela huset med det egna kraftverket.

Tack för länken! Du har inte fler, konkreta länkar som påvisar vad som faktiskt händer under den här reningen?
Var bor du? B)

Postad 12 December 2009 - 15:20

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Därmed inte sagt att att detta är helt fel, eftersom du enligt dig själv har Top High-End, från kablage till CD, förstärkare, rumsakustik och högtalare. Så kan ju detta vara en intressant grej att prova. Absolut.
Men jag vågar nästan lova att en omgång Revaxör hade gjort något liknande...

Nja, det är nog snarare så att man kan börja fundera på strömrenare och liknande om man har undermåliga eller felaktiga apparater inte tvärtom.

Revaxör kan nog ge en större effekt men det är inte lika sexigt...

Postad 12 December 2009 - 15:30

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Nja, det är nog snarare så att man kan börja fundera på strömrenare och liknande om man har undermåliga eller felaktiga apparater inte tvärtom.

Fast det är fortfarande intressant att prova :) för TS.

Postad 12 December 2009 - 16:08

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Revaxör kan nog ge en större effekt men det är inte lika sexigt...

Tjena'!

Postad 12 December 2009 - 16:10

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Det är bara att gratulera att man har så mycket pengar som ligger och skräpar :)

Själv skulle jag nog tagit en shoppingresa till Usa samt en semester i Thailand några veckor.

Men lycka till och hoppas att prylarna ger dig valuta för pengarna!

Postad 12 December 2009 - 16:12

hoods
  • hoods
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Lägg upp lite bilder på riggen!

Postad 12 December 2009 - 16:25

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Fast det är fortfarande intressant att prova :) för TS.

Det får ju var och en bedöma (TS?) men det jag menade var att riktigt byggd elektronik fixar utan problem att ta hand om och omvandla / fördela den ström som kommer ur våra vägguttag utan att det behövs ytterligare filter emellan.

Postad 12 December 2009 - 16:30

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Lägg upp lite bilder på riggen!

Kommer...

Det är bara att gratulera att man har så mycket pengar som ligger och skräpar :)

Själv skulle jag nog tagit en shoppingresa till Usa samt en semester i Thailand några veckor.

Men lycka till och hoppas att prylarna ger dig valuta för pengarna!

Thanks. Det ena behöver dock inte utesluta det andra.

Postad 12 December 2009 - 16:34

JwK
  • JwK
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Hej!

Hur ser resten av anläggningen ut?

Mvh Jonas

Postad 12 December 2009 - 17:39

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Alltid kul att handla nya prylar. Jag hade prioriterat på ett annat sätt men det innebär inte att det ena är fel.

Postad 12 December 2009 - 18:16

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Alltid kul att handla nya prylar. Jag hade prioriterat på ett annat sätt men det innebär inte att det ena är fel.

Jag tror att du med flera har missförstått. Jag har inte prioriterat bort något. Bara köpt det jag vill ha. Eller egentligen har jag prioriterat tidigare, nämligen köpt den elektronik och högtalare jag ville ha. Strömmen har jag ju faktiskt fixat sist av allt. Låg prio, alltså. Eller vad menar du med att du hade prioriterat annorlunda?

Redigerat av bensnake, 12 December 2009 - 18:16.

Postad 12 December 2009 - 18:23

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Hej!

Hur ser resten av anläggningen ut?

Mvh Jonas

Audiovector S3 Avantgarde golvhögtalare, Audion Silver Night 300B-triodmonoblock klass A, Audion Premier 2.0 förförstärkare klass A, Naim CD5x cd-spelare, två styck Audio Pro AceBass 3 subbasar, Purist Audio Design Aqueous Anniversary biwire högtalarkablar.

Postad 12 December 2009 - 21:55

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Det får ju var och en bedöma (TS?) men det jag menade var att riktigt byggd elektronik fixar utan problem att ta hand om och omvandla / fördela den ström som kommer ur våra vägguttag utan att det behövs ytterligare filter emellan.

Det handlar väl om att ge prylarna bästa möjliga elektriska förutsättningar att prestera på topp. Det är inte bra för någon elektronik att utsättas för vare sig spänningsdippar eller -spikar. Eller "tror" du inte på det heller? Trodde att du åtminstone köpte klart mätbara parametrar som argument.

Postad 12 December 2009 - 22:23

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Inga dåliga saker du beställt, Purist Audio kablarna är riktigt nice.
Nu har du verkligen täckt allt som behövs,tror du kommer sitta nöjd lång tid framöver. :)

Postad 12 December 2009 - 22:33

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Inga dåliga saker du beställt, Purist Audio kablarna är riktigt nice.
Nu har du verkligen täckt allt som behövs,tror du kommer sitta nöjd lång tid framöver. :)

Tack, skönt med en ryggdunk som omväxling... :P Precis som du skriver; känns som om man har täckt in det som går att täcka in.

Postad 12 December 2009 - 22:35

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Du MÅSTE lägga upp bilder sen när du fått hem allt, jo schyst att du fixar nya trafos.

Postad 12 December 2009 - 23:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jag behöver feedback! Nu!

Om du har problem med elen, hörbara strömspikar när lampor tänds osv, så kan det bero på förstärkaren.

Felen kan orsakas av bristfälliig filtrering/likriktning i trafon osv. Starkare transistorförstärkare lider oftast inte av dessa problem.

Finns det brister i elektroniken du använder, så kan det bli en förbättring med grejerna du köpt (inte kablarna då).

Postad 13 December 2009 - 00:12

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Om du har problem med elen, hörbara strömspikar när lampor tänds osv, så kan det bero på förstärkaren.

Felen kan orsakas av bristfälliig filtrering/likriktning i trafon osv. Starkare transistorförstärkare lider oftast inte av dessa problem.

Finns det brister i elektroniken du använder, så kan det bli en förbättring med grejerna du köpt (inte kablarna då).

Mest hårtorken, faktiskt.

Postad 13 December 2009 - 00:28

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
Bifogad fil  PICT0089.JPG   1.23MB   1 Antal nerladdningar

PS Audio
Premier Power Plant.
PS Audio Premier Power Plant är en vidareutveckling av den tidigare toppmodellen Power Plant P1200. Power Plant Premier erbjuder förutom ren återskapad kraftfull ström även unika funktioner som MultiWave, CleanWave, styrning via fjärrkontroll, statusdisplay av spänning/strömdistorsion, fullt skydd från strömspikar, separation mellan nätuttag. Dessutom återskapar Premier Power Plant ren ström med 85% effektivitet, den arbetar svalt med små energiförluster.

Uppbyggnad
Tekniken bakom Premier Power Plant är en omvandling av inkommande växelström till en 5 V fyrkantväg via en synkroniseringskrets, en separat processor omvandlar fyrkantvågen till en sinusvåg som sedan behandlas i en DAC till en ren sinusvåg med samma fas som den inkommande växelströmmen. Rester av likström filtreras bort och vi har nu en mini-kopia av den inkommande växelströmmen, men som är stabil och renad från distorsion. Därefter förstärks den renade sinusvågen, men i exakt fas, varvid effektiviteten blir mycket hög, dvs energiförlusten i värme blir låg.

Premier Power Plant lämnar 1 500 W ren ström och håller en stabil spänning på 230 V, skulle strömförbrukningen kortvarigt överstiga 1 500 W, t ex just då en mycket kraftig effektförstärkare slås på, så kopplar Power Plant Premier tillfälligt om direkt till vägguttaget för att därefter koppla tillbaka till renad ström då effekttoppen avslutats.

Jag har en hemma"PS Audio Power Plant Premier"den gör det den ska göra,hemma hos mig har den inkommande ström mellan ca 2-4 procent Distortion.
Med Power Planten så ligger den på 0.3 Distortion.
Men det jag tycker är mest skrämmande är att det skiftar så mycket på Spänningen (volten).
Jag har mellan ca 214 -240 volt det tycker jag är för stor skillnad det är inte bra för elektroniken i längden.
Dom som levererar strömen om dom verkligen får ha så stora skillnader..!???
Men Power Planten så ligger den på ca 230 volt den lägger på och drar ifrån beroende på det som kommer in.
För mig är bensnake investering vettig om man vill nå det sista......(utbildad elektriker)

Mvh
Roger

Redigerat av cobra-427, 13 December 2009 - 00:32.

Postad 13 December 2009 - 00:42

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Det tar bättre skruv om du också postar inlägget på faktiskt.se...då åker popcornen fram :)

(och jag kommer heja på dig)

Postad 13 December 2009 - 00:47

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Det tar bättre skruv om du också postar inlägget på faktiskt.se...då åker popcornen fram :)

(och jag kommer heja på dig)

Det ska jag göra! :P Kan behöva understöd då, så jag räknar helt kallt med dig...

Postad 13 December 2009 - 09:31

Earshot
  • Earshot
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Ibland blir man lite "småtrött" och tveksam på jargongen här på forumet.

Bensnake kunde ju knappast yttryckt sig tydligare, han beskriver att han inte prioriterat bort något,
utan att han sitter med exakt de komponenter som han önskar, men som ett sista steg för att plocka ut
100% av systemet har han valt att satsa på omnämnda inköp och modifieringar.

Det är ju bara att gratulera. Att ha kommit så långt med sådan insikt tyder för mig på
ett stort kunnande i kombination med vad man önskar få ut av sitt HiFi anlägg.

Hur många här på formuet kan ställa sig i samma led och säga -jag har exakt den anläggning jag önskar att ha???
Maila mig gärna listan när den är klar (själv kommer jag aldrig komma dit, även om jag kan vara väldigt nöjd stundtals).

Beträffande power plantens förmåga och egenskaper så behöver kanske vissa personer läsa Cobras inlägg någon
mer gång, eller varför kommentera saken om man ändå inte bergiper vad man kommenterar???

Earshot

Postad 13 December 2009 - 11:03

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Jag skulle ha lagt den summan på att fixa rummet så gott det går. Hade rummet varit så bra det kunde bli (här får man tolka det som man vill – så bra som det går och fortfarande se ut som ett vardagsrum eller så bra som det går punkt slut) kunde man ju sedan ta en titt på den där trilskande strömmen. Någon skrev ovan att detta är ett inköp för att klämma ur de sista procenten ur anläggningen, men då säger jag att man helt och hållet glömt rummet.

Postad 13 December 2009 - 12:05

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0

Jag skulle ha lagt den summan på att fixa rummet så gott det går. Hade rummet varit så bra det kunde bli (här får man tolka det som man vill – så bra som det går och fortfarande se ut som ett vardagsrum eller så bra som det går punkt slut) kunde man ju sedan ta en titt på den där trilskande strömmen. Någon skrev ovan att detta är ett inköp för att klämma ur de sista procenten ur anläggningen, men då säger jag att man helt och hållet glömt rummet.

Hej...shifts
Du har alldeles...RÄTT
1. Rummet
2. Akustik
3. Higend-Högtalaren
4. DSP
Det som kommer under det gör "MAX" 10-15% av upplevelsen.
5.Förstärkare
6.CD-spelare
7.Kablar
Men sen är det bra att skydda sin utrustning.

Mvh
Roger

Redigerat av cobra-427, 13 December 2009 - 12:06.

Postad 13 December 2009 - 12:13

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Jag skulle gärna tagit hem hela Svanåteamet men då jag inte har just det rummet (det handlar ju trots allt om dryga 50 kvadrat högkvalitativ golvyta...) som renodlat ljudrum utan även för sällskap och TV-tittande, finns vissa begränsningar i vad man kan göra. Absorbenter på väggarna ska dock upp, draperi för att skärma av mot öppen planlösning kommer att sättas upp och jag har "smygit" in en del tjocka mattor samt hängt upp oljemålningar och en del snygga väggtyger utan att för den skull "förstöra" det cleana funkisutseendet. Jag har dock framtida planer på att göra ett rum till ett renodlat hifirum. Frågar man min fru, är det dock precis vad hon anser att jag redan har gjort... Och så har jag ju biorummet. Och entréplan. Fan, överallt finns det ljudprylar. :)

Postad 13 December 2009 - 12:14

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0

Hej...shifts
Du har alldeles...RÄTT
1. Rummet
2. Akustik
3. Higend-Högtalaren
4. DSP
5.Förstärkare
6.CD-spelare
7.Kablar

Mvh
Roger

Har för mig att han skrev att han har ett bra rum , alltså har han gjort rätt att fixa det han har gjort

Postad 13 December 2009 - 12:18

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Har för mig att han skrev att han har ett bra rum , alltså har han gjort rätt att fixa det han har gjort

Snart... Tror att prylarna jag nu beställt kommer att installeras ungefär samtidigt med de sista akustikfixen.

Postad 13 December 2009 - 12:52

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
Det blir BRA det här..bensnake....bättre att man gör efter sina visioner och förutsättningar,man vill också behålla fru...hehee.. :)
Sen det vi håller på med tycker jag att man ska "glimten" i ögat... baken är delad.
Mera uppmuntran än ifrågasättande det har vi nog av ändå...eller...?
Det finns så många som har visioner men "ALDRIG" får tummen "UR"... :)

Mvh
Roger

Redigerat av cobra-427, 13 December 2009 - 12:55.

Postad 13 December 2009 - 13:15

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Ibland blir man lite "småtrött" och tveksam på jargongen här på forumet.

Kan känna samma sak men säkerligen inte av samma skäl. :)

Hur många här på formuet kan ställa sig i samma led och säga -jag har exakt den anläggning jag önskar att ha??? Maila mig gärna listan när den är klar (själv kommer jag aldrig komma dit, även om jag kan vara väldigt nöjd stundtals).

Tror inte en enda faktiskt (om de är ärliga). För att kunna säga att man har den exakt önskade och optimala anläggningen så måste man ju ha provat alla alternativ och kombinationer under likartade förutsättningar.

Beträffande power plantens förmåga och egenskaper så behöver kanske vissa personer läsa Cobras inlägg någon mer gång, eller varför kommentera saken om man ändå inte bergiper vad man kommenterar???

Nu såg jag det mest som ett reklamblad (var det inte det?) men du kanske kan utveckla vad du menar med att vissa inte begriper?

Postad 13 December 2009 - 13:26

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
Hej mittiprick.
Det här är inget (reklamblad) ren fakta!

Jag har en hemma"PS Audio Power Plant Premier"den gör det den ska göra,hemma hos mig har den inkommande ström mellan ca 2-4 procent Distortion.
Men det jag tycker är mest skrämmande är att det skiftar så mycket på Spänningen (volten).
Jag har mellan ca 214 -240 volt det tycker jag är för stor skillnad det är inte bra för elektroniken i längden.
Men Power Planten så ligger den på ca 230 volt den lägger på och drar ifrån beroende på det som kommer in.
Sen hur mycket saker påverkar är och kommer alltid att vara en definitions fråga alltså som baken....delad.

Mvh
Roger

Postad 13 December 2009 - 13:51

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Alla apparater tillverkade för att användas här i Sverige klarar MINST 207 till 244V vilket är de godkända spänningsvariationerna på vårat elnät.

Postad 13 December 2009 - 13:58

Earshot
  • Earshot
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Hej...shifts
Du har alldeles...RÄTT
1. Rummet
2. Akustik
3. Higend-Högtalaren
4. DSP
5.Förstärkare
6.CD-spelare
7.Kablar

Mvh
Roger

Nja, hmmm... denna lista får helt stå för undertecknad (Rogers) åsikt.
Möjligen, jag säger möjligen ur rent mätbar aspekt är den någorlunda riktig,
i övrigt köper jag den ej.

Exempelvis att du sätter kablar som sista post... mkt mkt tveksamt (enligt min personliga åsikt) då du med dessa har
möjlighet att justera hela din anläggnings karaktär (även om det bara motsvarar 2-3% så kan de procenten
vara av högsta betydelse).

Jämförelse
När kocken "tappar" saltkaret i måltiden, hur stor % av ingredienserna utgör det?
Men vad blir följden av upplevelsen?

Att du underordnar förstärkare och CD (signalkällan) är också intressant.

Jämförelse igen
Inte byter väl musikern instrumnet(signalkällan) till enklare variant för att lokalens
betingelser där han skall spela är sämre ur akustiksynpunkt?

Bara mina personliga funderingar, nu hamande jag lite off topic, sorry!

Peace man.

Earshot

Postad 13 December 2009 - 14:20

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
Earshot.
Jag köper även det du säger.
Listan är lite grann utav vad som oftas satsas minst på....men när man har kommit en bit på väg så är pricken över I eller i et.
Exempel nya kablar m.m men som sagt en definitions fråga vad du tycker låter bäst.
Men det är en lista när du redan har hyfsade prylar.
Tack för diskussioner det är komplicerat det här..... :)
Men nu måste jag ut och bygga på Cobran...vi hörs.

Postad 13 December 2009 - 14:42

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Alla apparater tillverkade för att användas här i Sverige klarar MINST 207 till 244V vilket är de godkända spänningsvariationerna på vårat elnät.

Dessutom är det nätdelens uppgift att transformera och filtrera inkommande växelspänning till lägre likspänning. Om förstärkaren är korrekt konstruerad så behövs inte strömrenare. Det stora felet som görs är att det är "kvaliteten" på inkommande spänning som mäts, inte utkommande signal från förstärkaren.

Men jag utgår ifrån att alla förstod att mitt inlägg längre upp var skrivet med "glimten i ögat", överdrivet torrt och tråkigt för att provocera lite :)

Har några bekanta som bor i lägenhet och har problem med strömspikar, ploppande i högtalarna osv. Alla har de en sak gemensamt - de har billig/mindre bra elektronik, framförallt enkla subwoofersteg verkar ha en tendens att plocka upp och förstärka "skräp" från elnätet (och dessutom skicka det tillbaks till förstärkaren via RCA-kabelns skärm/jord).

Något som också kan orsaka liknande fenomen är om det är mindre smart kopplat i huset/lägenheten, med t ex kylskåp eller andra vitvaror på samma fas som eluttag till rummet där anläggningen står.

edit: stavfel

Redigerat av Ageve, 13 December 2009 - 14:59.

Postad 13 December 2009 - 14:49

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Jag skulle gärna tagit hem hela Svanåteamet men då jag inte har just det rummet (det handlar ju trots allt om dryga 50 kvadrat högkvalitativ golvyta...) som renodlat ljudrum utan även för sällskap och TV-tittande, finns vissa begränsningar i vad man kan göra. Absorbenter på väggarna ska dock upp, draperi för att skärma av mot öppen planlösning kommer att sättas upp och jag har "smygit" in en del tjocka mattor samt hängt upp oljemålningar och en del snygga väggtyger utan att för den skull "förstöra" det cleana funkisutseendet. Jag har dock framtida planer på att göra ett rum till ett renodlat hifirum. Frågar man min fru, är det dock precis vad hon anser att jag redan har gjort... Och så har jag ju biorummet. Och entréplan. Fan, överallt finns det ljudprylar. :)

Det låter ju kanon! Min nästa plan här hemma är just att plocka in lite passande saker på väggar och golv. Möblera rummet helt enkelt. Ska bli kul att se när du närmar dig ett färdigt resultat.

Postad 13 December 2009 - 17:05

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Hej mittiprick.
Det här är inget (reklamblad) ren fakta!

Tjenare! :) Men den första hälften i ditt inlägg var väl ändå från tillverkaren / säljaren?

Vad är det för typ av distortion du pratar om och hur är den uppmätt?

Finns det något belägg för att det verkligen är ett problem för elektronik eller är det mer att du tycker att man skall ha både hängslen och livrem? Kan ju vara en orsak till köp det med (även om det väl finns billigare skydd mot t.ex. strömspikar?).

Sen hur mycket saker påverkar är och kommer alltid att vara en definitions fråga alltså som baken....delad.

Japp - det är ju helt subjektivt.

Postad 13 December 2009 - 17:22

Earshot
  • Earshot
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Ok, Cobra vi förstår varandra, det är bra.

Citera
Hur många här på formuet kan ställa sig i samma led och säga -jag har exakt den anläggning jag önskar att ha??? Maila mig gärna listan när den är klar (själv kommer jag aldrig komma dit, även om jag kan vara väldigt nöjd stundtals).

Tror inte en enda faktiskt (om de är ärliga). För att kunna säga att man har den exakt önskade och optimala anläggningen så måste man ju ha provat alla alternativ och kombinationer under likartade förutsättningar.

Nja varför då...? Om man har en väldigt tydlig idé och smak om hur man vill att ens HiFi anläggning skall låta, så kanske det inte behöver bli så komplicerat. Väldigt, väldigt mkt faller ju då bort på eget grepp så att säga.

Jämförelse

Om bilentusiasten vet och känner med hela sitt hjärta att det är just en Cobra-bil han vill äga, köra och beskåda(när den står parkerad på garageuppfarten) så har han ju heller ingen anledning att provköra massa andra bilmärken, han är övertygad om vad han önskar att äga och framföra.

Vid väl ägandet kanske han däremot skulle kunna fundera på att testa nya tändstift eller vad det nu kan vara...

Eller hur menar du Mittiprick?

Någon har efterlyst bild på herr Bensnakes rigg...Pssst det finns en bild i subwofertråden - Ace Bass 3, på sidan 5

Earshot

Postad 13 December 2009 - 17:33

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Har några bekanta som bor i lägenhet och har problem med strömspikar, ploppande i högtalarna osv. Alla har de en sak gemensamt - de har billig/mindre bra elektronik, framförallt enkla subwoofersteg verkar ha en tendens att plocka upp och förstärka "skräp" från elnätet (och dessutom skicka det tillbaks till förstärkaren via RCA-kabelns skärm/jord).

Något som också kan orsaka liknande fenomen är om det är mindre smart kopplat i huset/lägenheten, med t ex kylskåp eller andra vitvaror på samma fas som eluttag till rummet där anläggningen står.

edit: stavfel

Jag har nätdelar som är rent ruskiga (vi snackar inga billiga prylar här...), dock tror jag att det finns mer att hämta i prestanda i och med stundande trafobyten. Sedan får man heller inte glömma bort att rörförstärkare stundtals lever sitt eget liv, även om just mina inte har några direkta "artefakter" att tala om (inget brus eller svagt jordbrum från högtalarna, t.ex.). Jag misstänker dock att elen, trots att jag i och med totalrenoveringen av huset säkert myntade 100 papp till elektrikerfirman, inte är helt smart dragen alla gånger. Men detta kommer jag ju nu undan, so to speak. Behöver alltså inte bry mina tankar om detta, vilket känns lugnt.

Postad 13 December 2009 - 17:39

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Men det är ingen nackdel att stabilisera spänningen en smula... Att optimera arbetsbetingelserna, så att säga. Men absolut nödvändigt? Självfallet inte.

Postad 13 December 2009 - 17:41

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0
Vad kostade denna skapelse? Det är väl skydd mot strömspikar och dyl?

Postad 13 December 2009 - 17:54

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Why? Vill jag helst av allt ha en Porsche och köper en sådan, innebär ju inte det att det inte finns högkvalitativa alternativ. Det är bara det att jag inte är intresserad av dessa.

Postad 13 December 2009 - 18:06

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Vad kostade denna skapelse? Det är väl skydd mot strömspikar och dyl?

22 papp. Det är alltså inget vanligt strömfilter det handlar om. Cobras inlägg ovan beskriver hur den fungerar. Nedan en länk från Hifibörsen.

http://www.hifiborse...ter/premier.asp

Postad 13 December 2009 - 18:14

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
Hej på er alla...vänta ...ska bara hälla upp..kaffe..:)
Är inne nu för en stund verkar bli en lång-bänk det här...
Det är som du säger Earshot helt nöjd blir man aldrig,cobran bygger jag precis som jag vill.
Men det innebär inte att jag trånar efter..bugatti veyron..hehhe.. :)
Skulle människan bli nöjd, skulle utvecklingen upphöra.
Förresten Earshot vad tror du om....Revel Ultima Salon2..ska ner i sommar och lyssna...Länk......Revel det verkar var en intressant högtalare...lite off topic, ursäkta.
ÅÅh måste fylla på..mittiprick du vet lika väl som jag billigare finns det inom alla prylar,men man betalar efter det man får.
Sen finns det aktiva och passiva så kallade strömreningsfilter,dom som har hållt på länge och har enormt dyra anläggningar.
Mycket kända Hi-Fi människor har en sådan hemma,mest passiva dom har ofta livrem hmmm men hängslen det har jag inte sett.
Så dom måste vara lite hollo och jag med, men det bjuder jag på..bensnake vad sa jag om inte lite.."Pisk"..när man sticker ut...
Den mäter bla likströmen som kommer in och tar bort den men du har dator så gå ut och läs..

Cobra

Postad 13 December 2009 - 18:32

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0
Aaaah, härligt.
Här får du en rejäl ryggdunk utav mig i alla fall.
Det blir nog kanon det där. Alltid kul med nya prylar som förbättrar, speciellt när du sitter nöjd med resten.
Det är alltid kul att köpa prylar. När man har det man vill ha i stereoväg, så är det alltid kul attköpa lite kringutrustning som lyser upp vardagen lite. Du har ju definitivt rejält grymma prylar i den anläggningen.
Det skall bli riktigt kul att höra hur det blir, du får verkligen inte glömma att berätta hur det blir.
Jag läste lite om den via länken du lagt upp. Det var en rejäl doning det där.

Redigerat av Bergen, 13 December 2009 - 18:40.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.