Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpa ny säng ..

33 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 December 2009 - 09:02

MrLogan
  • MrLogan
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Ja som tråden skriver så känner jag det är dags för att köpa en ny säng .. börjar få ont i ryggen av den gamla jag har .. så frågan är vad skall man köpa. Är det jätte stor skillnad på å köpa det billigate på jysk på att köpa motsv på ikea eller köpa dyrare på dom affärerna .. eller hästen ja . är det någon som har koll eller testat runt. Priset spelar självklart roll men samtidigt lägger jag hellre mer pengar för att få sova gott än köpa skit för lite pengar, men så har man ju sett ikeas reklam kampanj om att dyrast inte behöver vara bäst mm .. ja så om nån har tips råd mm .. Blir jag kanon glad över hjälp.

Postad 15 December 2009 - 09:09

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Enda sättet är att besöka några handlare & testa vad som passar dig . IKEA är oftast prisvärt + dom har bra garantier på sina sängar . Tror även dom har någon prövotid typ 30 dagar & e man inte nöjd får man byta ut madrassen .

Postad 15 December 2009 - 09:16

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0
www.sova.se

vill du som du säger ha en bra madrass som ska hålla länge så är Sova Sveriges proffsigaste butiker.
där finns madrasser från 1500 och uppåt. Jag kan reka att du bör lägga mellan 15-25 tusen för en riktigt bra Kontinental modell (180x200) som du kan sova gott i 15år eller mer. Priser över 40 000 tycker jag inte man ska lägga då du inte längre betalar för komforten utan andra saker :(

Postad 15 December 2009 - 12:54

MrLogan
  • MrLogan
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Ok .. kollade sova och kan en säng var såå mycket bättre att man lägger 15-30k jämfört med en ikea säng ? jag har själv alltid haft billiga sängar och när man läser tester av sängar typ råd å rön så är det ju aldrig dom "bra" som vinner eller vad man vill kalla det, eller kan det vara plasebo (eller hur det stavas) att när man betalar så mycket så sover man bättre bara för att man betalat mer typ ..

Postad 15 December 2009 - 13:22

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

eller kan det vara plasebo (eller hur det stavas) att när man betalar så mycket så sover man bättre bara för att man betalat mer typ ..

Så länge man sover bättre är det väl ok?

För egen del har jag haft en Hästens sista 5 åren men har sover sedan ett par månader i en Ikea-säng och jag sover lika bra i den.

Postad 15 December 2009 - 14:02

mentalstamina
  • mentalstamina
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Jag sov bra i min gamla från IKEA, jag sover bra i min nya från Kungsängen. Tror det är väldigt individuellt vilken säng som passar.
Har du möjlighet så åk till IKEA och provligg, men inte 2min i varje modell utan välj ut den prisnivå du kan tänka dig och provligg länge. Tänk även efter på hur du sover, t.ex. om du sover mer på rygg än på sidan.

Postad 16 December 2009 - 09:08

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
Körde några år med hästens sängar, dom är väldigt hårda trotts att man valt rätt hårdhet så gillar man det är det säkert kanon, nu gillar jag lite mjukare sängar så jag köpte nya, blev faktist jysk och dom är riktigt sköna och har hållit bra i några år nu.

Postad 16 December 2009 - 21:53

bompaholm
  • bompaholm
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Bed Factory SWEDEN http://www.bedfactorysweden.se/

Har letat säng ett tag nu..
Hittade Bed Factory SWEDEN http://www.bedfactorysweden.se/
som enligt dem själva är samma som Carpe Diem.
Stämmer det?
Någon som handlat därifrån?
Någon som vet mer?

Postad 19 December 2009 - 19:44

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Det är skillnad på säng och säng!

För att få reda på vilken säng som passar dig och din kroppsform (axelbredd, midjebredd och höftbredd) bäst, så bör du uppsöka SOVA då de låter dig prova flera olika modeller och du får möjlighet att känna efter noga innan eventuellt köp i din antagligen viktigaste möbel.
Själv tycker jag det lätt är värt att lägga 1 krona för varje timma man sover för perfekt sömn!
(45.000kr / (8tim x 365dgr x 15år) = ~1 kr/"sömntimma")

Tips:
Kika på Jensen Ambassadör och Carpe Diem Härmanö 2 riktigt bra kontinental sängar som har utmärkt komfort! ;)

Postad 20 December 2009 - 01:49

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2015 inlägg
  • 0
Bytt till en Kungsängen och är väldigt nöjd, nu har de dessutom kampanj igen.

Postad 20 December 2009 - 02:16

lordalgar
  • lordalgar
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Som tidigare nämnts prova dig fram. Sängen skall anpassa sig efter dig, vilket innebär att du inte skall sjunka ner i den, du skall heller inte ligga ovanpå sängen så att säga. Jag tycker IKEA's dyraste sängar är mycket bra och du får mycket för pengarna.

Sedan är alla kontinentalsängar lite extra mjuka, så prova först en icke kontinental innan ni köper en sådan bara för att de ser bra ut. Sedan spelar vilken typ av bäddmadrass ni har på sängen stor roll.

Personal på många sängfirmor är duktiga och kan hjälpa till med vilken säng som passar, även om de kan vara pushiga. IKEA's personal tycker jag inte har lika bra koll. Jag tycker definitivt det är värt att lägga 15-20 000+ på en bra säng, speciellt om man har problem med ryggen. Det är ytterst viktigt att prova sig fram, det är inte så att en dyr säng automatiskt passar alla personer. En bra säng håller mycket länge, dock kommer du antagligen behöva byta bäddmadrass efter 3-5år. Har själv en Ekens Zymphony (icke kontiental) som jag är mycket nöjd med.

Postad 21 December 2009 - 03:13

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
är en dyrare säng bättre än en billigare, troligtvis inte om du känner att du ligger lika bra i en billig. dock så håller inte dom billigare sängarna formen lika länge som en dyrare.

jag var också runt och provlåg säkerligen dom flesta märkena på marknaden samt sökte information på Internet som bara den...

det jag kom fram till var att precis som med så mycket annat kan man inte lita på att en tillverkare av sängen verkligen har tillverkat den... detta är en jungel med dom där sängarna...

Jensen var den enda tillverkaren jag kunde hitta som utvecklar och gör sina egna sängar...

jag köpte en Jensen continental efter mycket letande... denna säng har jag haft nu i 4år och den är lika skön som den var första dagen...

men som sagt sängar är en smakfråga så prova så många du kan innan du bestämmer dig...

angående Hästen så sök lite på google om dom så hittar du en hel del om deras överpriser...

Postad 21 December 2009 - 07:37

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0

dom har alltid kampanj. hade dom inte haft 40% mer eller mindre alltid så hade dom inte sålt en säng!
sjukt skruvade bruttopriser för att kunna locka konsumentent via rejäla % rabatter.
Det finns 10-tal andra svenska varumärken som säljer mera prisvärda sängar isf.

Postad 23 December 2009 - 11:09

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0
Tänkte tipsa TS om den här tråden:
https://www.minhembi...howtopic=202653

kanske kan ge lite tips

Postad 23 December 2009 - 20:45

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0
Ett hett tips är http://www.ana.se/.
Vi köpte vår sängar därifrån (2 * 105 cm) - värstingar med elstyrning på allt. De har fungerat klockrent utan några som helst problem...att kunna vinkla upp sängen som man vill är perfekt vid läsning.

Sonen fick en säng från Kungsängen i samma mått...absolut inget fel på den heller och de levererade den snabbt. Dottern fick en säng från IKEA. Den var billigare och det märks väl på sätt och vis...dock ingen dålig säng det heller.

Man får väl lite vad man betalar för...men att gå på Dux, Hästens eller liknande lyxmärken är att slänga pengar i sjön enligt min uppfattning. Ana eller Kungsängen känns bättre än IKEA...men är då även ett lite dyrare alternativ.

mvh Manor

Postad 23 December 2009 - 21:01

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Blir nog min nästa säng. Svärföräldrarna slängde ut sina hästens till förmån för dessa.
Hästens står i gästrummet, ska sova där ikväll. Dom funkar också såklart men är inte lika sköna som Kungsängen.

Postad 26 December 2009 - 13:11

Unregisteredcc82d64c
  • Unregisteredcc82d64c
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
När man bestämt sig för att byta säng så bör man ställa sig några frågor innan man slår till.

Varför vill jag byta säng. Är det på grund av att den är fel för din kropp, ful eller utsliten?
Hur sover jag? Sover jag på magen, sidan eller rygg?
Hur upplever jag min nuvarande säng? Hård eller mjuk?

När du själv svarat på dessa frågor så är det dax att susa iväg mot butikerna. Väl där så måste man inse att man inte kan prova ut en säng på några minuter, utan detta ska ta lång tid. Säljaren ska kunna ge dig en klar och förståelig bild av hur sängen är uppbyggd och vad de olika teknikerna är bra för. En dyr säng med Zoner är ofta riktigt bra och värd den extra kostnaden MEN inte alltid. Allt beror på hur du sover, hur din kropp ser ut och vikten. Lita inte blint på säljarens argument som givetvis är sugen på att sälja på den så dyr säng som bara går. Det är i slutändan du och bara du som kan avgöra om en säng passar dig, säljaren kan bara bist med generella råd och tips i samverkan med dig.

Sedan har vi de olika sängtillverkarna....

Hästen var en gång en tillverkare med bra sängar (åtminståne i de högre prissegmenten) men nu är de inte bara ifattsprungna, de är passerade av alla andra tillverkare. De har satsat på rutan ,men inte på nya modeller och förfinat tekniken i sina sängar. Hästens agerande gent mot återförsäljare är minst sagt märkligt och har lett till att många möbel/sänghandlare fasat ut eller kommer fasa ut Hästen ur sina butiker. Varför betala för en Ferrari och få en VW som en handlare uttryckte det.

Kungsängen:
En ny tillverkare som med mördande reklam ska sälja sängar. Deras sängar med justerbar hårdhet är en intressant idé, MEN varför i ett privathem? Att kunna justera hårdhet i en hotellsäng där olika kroppar ligger varje natt kan jag köpa, men att kunna justera en säng där bara en person ligger ser jag bara som dumhet. Lägg pengarna på en bättre sängram i stället. Köper man en säng avsedd för din kropp så har man ingen anledning av justera hårdhet. Sedan så ligger de farligt nära lögn i sin reklam om att det är svenskt och bara innehåller svenska komponenter.. Reklamen är anmäld och vi får väl se vad som kommer hända.

Viking Beds:

Viking är en tillverkare som har sin tillverkning i Landsbro (småland) där all tillverkning sker. Företaget är lite drygt sju år, men har redan en stor andel av marknaden i Sverige och ökar ständigt. De har sängar i olika prisklasser, från ett par tusen till dryga 50-tusen om så önskas. Viking lägger ner mycket energi på materialutveckling och förfinar ständigt sina modeller. Enligt mig så är denna tillverkare väl värd att titta lite närmare på.

Zäng:

Ytterligare en purfärsk tillverkare av sängar. Bakom företaget står Scapa som sedan många år tillverkat soffor och fåtöljer. Många av er har säkert en Scapasoffa hemma utan att veta om detta. Tillverkningen sker i Alversta (Småland även detta) och företaget har under det år som de funnits tagit en självklar plats i sängstudiorna runt om i landet. "Zäng" (###### uselt namn dock, det måste man säga) har köpt över flera nyckelpersoner från övriga tillverkare och skapat ett litet "dreamteam" som med nytänkande kommer göra om i grytan framöver.

IKEA:

Deras sängar har enligt egna "opartiska" tester vinna överlägset i test med konkurrenter kunde man läsa i reklam från IKEA under hösten. Tja.... var det nu så? IKEA valde att trycka på vissa delar som de visste att de var bra på och bara dessa. Det"opartiska" testet som var beställt av och kontrollerat av IKEA har i nordiska branchtidninger betraktats som ett skämt och snudd på vilseledande reklam.

Bara lite löst svammel från mig, men hoppas att det bringar lite klarhet i sängdjungeln.. Lycka till.

Postad 27 December 2009 - 14:12

MrLogan
  • MrLogan
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Jahapp då har jag till slut kommit iväg till sova butiken och hittade en säng jag gillade det är en Jensen Exlusive limited edition eller nåt sånt .. nån mellandags rea köp .. är det någon som har någon erfarenhet av dom ? och hur är dom att jämföra med tex vikinbets eller ana sängarna som har tipsats eller för den delen kungsängen ..

http://www.sova.se/w...dandesangar.php

Det är den som kostar 7990 som jag har fastnat för ..

tack för alla tips å råd som har kommit in så länge ..

Postad 28 December 2009 - 09:47

Stringfellow
  • Stringfellow
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0
Som jag skrev i en annan tråd, någon som folk glömmer:

Fräscht att ha en säng i 25 år... Man svettas en hel del vissa nätter plus övriga kroppsvätskor gör att i alla fall jag gärna byter bäddmadrass vart tredje år och resårbotten 5-10 år.

IKEA har så ofattbart mycket större volymer än alla andra tillverkare tillsammans, detta gör att deras priser kan ligga så mycket lägre än t.ex. Hästens. Visst finns det skillnader i kvalitet, men då byter jag hellre madrass oftare.

Postad 28 December 2009 - 10:55

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0
som Svensk tycker jag absolut att man ska titta på att handla från Svenska tillverkare (som inte lägger 90% av tillverkningen utomlands) och stödja den inhemska marknaden.
Viking Beds, Stjärnbädden, Kinnabädden är 3st utmärkta sängtillverkare som ger "mycket säng för pengarna"
Alla 3 har ett brett sortiment där 90% av den svenska befolkningen utan problem kan sova gott i.
Som jag skrev innan så blir man inget annat än vilseledd när man springer in i en Kungsängen butik för att spara 40%. Kolla priset du betalar och jämför vad du får hos konkurrent för det aktuella priset efter rabatt.
Jensen och Carpe Diem är 2 andra aktörer på marknaden som även dom tillverkar riktigt bra sängar. Dessa 2 får man kategorisera in som "Premium märken" då dom inte fokuserar på det lägre prissegmentet utan ligger förhållandevis högt i pris. En välsorterad butik kan förklara mera ingående i vad som skiljer, sen är det upp till konsument att avgöra vad denne tycker är värt att lägga på en säng.

slutligen IKEA.... Ikea tillverkar ALLA sina sängar i Polen. Det finns inget svenskt i detta alls längre. Visst finns det helt ok sängar på IKEA med, Men då kostar även dessa rätt mycket pengar.

Postad 28 December 2009 - 13:22

MrLogan
  • MrLogan
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Måste tillägga att jag har varit på ikea och kände inte alls samma känsla som på jensen sängen .. likaså testade jag billigare modeller på Sova och dom var bättre än ikea men samtidigt inte lika sköna som jensen sängen skall tilläggas att jag är stor :lol: 110+ och nog kräver lite mer än ikea för att det skall kännas riktigt bra. Sen så är man i ett läge i livet där man kan klara utgiften av en bättre säng (om nu bättre innebär dyrare). Skulle velat testa några av dom svenska men dom har ingen butik i närheten .. :lol:

Provade tempur också .. var jätteskön när man legat några mins men nä det var för konstigt att ha en så hård i starten som dom är .. + svårt å tänka mig vissa aktiviteter i en sån säng :lol:

Tack så länge igen .. och som string säger så visst kommer man byta bäddmadrass om några år men det är en mindre summa i ekvationen ..

Postad 30 December 2009 - 18:43

MrLogan
  • MrLogan
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Sådär då var säng beställd ;) blev en Jensen limited .... var å testa flera andra sängar runt om i örebro trakten å ja vi hitta inget som var i klass med den för det priset .. inte som passar oss i alla fall ..Skall tala om hur det gick när dom kommit hem men det är ca 4veckors lev tid så det blir att vänta hehe tack för alla råd å tips .. jag testade i dag tills jag nästan somna ..

Postad 18 February 2010 - 09:37

MrLogan
  • MrLogan
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Tänkte bara informera :) nu efter en månads sovandes i den nya sängen så måste jag säga att det var värt varenda krona .. det där sega som känns i kroppen när man vaknar å går upp finns inte kvar längre, jag vaknar å är utvilad sambon som är gravid säger att hon känner jätte skillnad från tidigare inte alls samma värk i ryggen av att sova, och inga problem att ligga å läsa mm i sängen så ja för vår del så lönar det sig att lägga lite extra på säng.

Ja det var det nu kom jag ihåg att återkoppla .. :)

Postad 18 February 2010 - 20:43

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
var ju det jag skrev... :rolleyes: man kan aldrig få fel om man köper en Jensen...

Postad 19 February 2010 - 09:43

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0
Står även jag inom närmaste tiden att uppdatera säng. Sover just nu i en säng från DUX och sover väldigt bra, det kan bli så att en ny bäddmadrass kanske räcker då det inte alls är något fel på resten av delarna. Är en continentalsäng.
Har haft min i 10år och inte något att anmärka på. Allt är som det bör med andra ord.

Kungssängen ser intressant ut.

Får ju lov att bara undra vad detta är:
Hästens-säng
VIVIDUS
Kontinentalsäng 210x210 cm
inkl bäddmadrass.
Pris 541.900:-

Som hittat!

Men det finns ju i allt man köper onödigt dyra saker. framförallt saker på denna sajt :rolleyes:

Redigerat av Loud, 19 February 2010 - 10:02.

Postad 19 February 2010 - 11:13

Derox
  • Derox
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Blir en billig ikea för mig, helt meningslöst att betala massor extra för en säng. Så länge man knappt sjunker ner i sängen alls är det bra :D.

Postad 24 February 2010 - 13:07

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0
Jag lånar tråden lite...

Jag funderar också på ny säng.
Tanken var en stälbar säng från IKEA.
Tillsammans med latex madrass.
SULTAN ENGENES - Latex madrass
tillsammans med
SULTAN LANGHUS - Ställbar ribbotten.

Några erfarenheter på detta ???

Postad 25 February 2010 - 22:06

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0
Har idag varit å testat
Hilding Family
och
Viking Dacke
Två väldigt sköna sängar...
Även testat en sverigesäng som var till special pris på sängjätte.
(Antar att sverigesängen tillverkar av sängjätten?)

Postad 24 May 2010 - 21:29

Krillur
  • Krillur
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Har idag varit å testat
Hilding Family
och
Viking Dacke
Två väldigt sköna sängar...
Även testat en sverigesäng som var till special pris på sängjätte.
(Antar att sverigesängen tillverkar av sängjätten?)

Köpte en hilding family ställbar medium och är inte nöjd. Den sjunker på mitten så man får ont i ryggen. Efter lite tjat fick jag byta till en fast modell men får fortfarande ont i ryggen.
Det finns en Family plus som är zon-indelad och jag ångrar att jag inte köpte den.

Postad 25 May 2010 - 08:34

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

• 931 inlägg
  • 0
Börjar själv titta efter en ny säng i sommar.

Har haft en Koz säng som varit kanon men hittade det här erbjudandet på Europamöbler.
http://www.em.com/we..._180-21381.aspx

Det står att dessa madrasser ska vara svensktillverkade och priset passade min plånbok men skulle uppskatta åsikter om detta.

Postad 25 May 2010 - 21:28

Unregistered0d510bdf
  • Unregistered0d510bdf
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Svane Zefir med intelligel skulle jag köpt om jag hade ont i ryggen var ute efter en ny säng, kostar lite men är värd pengarna.

Postad 28 May 2010 - 13:01

Unregistered172f411e
  • Unregistered172f411e
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Svane Zefir med intelligel skulle jag köpt om jag hade ont i ryggen var ute efter en ny säng, kostar lite men är värd pengarna.

+1

Köpte en sån(Ekornes svane Zefir) i Februari och kan inte vara mer nöjd med nya sängen!
Har ryggproblem sen en olycka och har alltid haft svårt när det kommer till att hitta en bra säng. Men den här gången är jag supernöjd! Hoppas den håller några år...

Postad 31 May 2010 - 02:03

Deep9
  • Deep9
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Det är bara att åka ut o prova. Finns inga genvägar. Jag åkte ut till Sova, bad om hjälp, o hade en budget på ca 6000 spänn. Testade tre olika sängar, o det blev en Bozzolo (120x200). Gick på 5500 spänn. Störtnöjd, aldrig sovit så gott.

Min förra säng var en IKEA. Var inte alls bra. Köpte den dock online, så inte så konstigt :)

Postad 31 May 2010 - 04:58

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Det är bara att åka ut o prova. Finns inga genvägar. Jag åkte ut till Sova, bad om hjälp, o hade en budget på ca 6000 spänn. Testade tre olika sängar, o det blev en Bozzolo (120x200). Gick på 5500 spänn. Störtnöjd, aldrig sovit så gott.

Min förra säng var en IKEA. Var inte alls bra. Köpte den dock online, så inte så konstigt :)

sätt i det 5te benet annars så svajar sängen

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.