Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Nu kommer Blu-ray med Àkta 3D

19 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 19 December 2009 - 01:49

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1902 inlĂ€gg
  • 0

Postad bild

Nu kommer Blu-ray Àven med Àkta 3D

The Blu-ray Disc Association (BDA) today announced the finalization and release of the "Blu-ray 3DTM" specification. The specification, which represents the work of the leading Hollywood studios and consumer electronic and computer manufacturers, will enable the home entertainment industry to bring the 3D experience into consumers' living rooms on Blu-ray Disc, the most capable high definition home entertainment platform.

Det kommer att fungera med alla displaytyper (ny TV krÀvs sÄklart ;)), och det blir 1080p för varje öga.

The "Blu-ray 3D" specification fully leverages the technical advantages of the Blu-ray Disc format to deliver unmatched picture quality as well as uniformity and compatibility across the full range of Blu-ray 3D products, both hardware and software. Notably, the specification allows every Blu-ray 3D player and movie to deliver Full HD 1080p resolution to each eye, thereby maintaining the industry leading image quality to which Blu-ray Disc viewers are accustomed. Moreover, the specification is display agnostic, meaning that Blu-ray 3D products will deliver the 3D image to any compatible 3D display, regardless of whether that display uses LCD, Plasma or other technology and regardless of what 3D technology the display uses to deliver the image to the viewer's eyes.

Sonys Playstation 3 kommer att fungera med den nya tekniken.

"From a technological perspective, it is simply the best available platform for bringing 3D into the home," said Benn Carr, chairman, BDA 3D Task Force. "The disc capacity and bit rates Blu-ray Disc provides enable us to deliver 3D in Full HD 1080p high definition resolution." The Blu-ray 3D specification is also designed to allow PS3 game consoles to play back Blu-ray 3D content in 3D. Additionally, the specification supports playback of 2D discs in forthcoming 3D players and can enable 2D playback of Blu-ray 3D discs on the large installed base of Blu-ray Disc players currently in homes around the world.

De nya 3D-skivorna kommer att fungera i dagens 2D-spelare.

The Blu-ray 3D specification calls for encoding 3D video using the Multiview Video Coding (MVC) codec, an extension to the ITU-T H.264 Advanced Video Coding (AVC) codec currently supported by all Blu-ray Disc players. MPEG4-MVC compresses both left and right eye views with a typical 50% overhead compared to equivalent 2D content, and can provide full 1080p resolution backward compatibility with current 2D Blu-ray Disc players. The specification also incorporates enhanced graphic features for 3D. These features provide a new experience for users, enabling navigation using 3D graphic menus and displaying 3D subtitles positioned in 3D video

KĂ€lla: Engadget.com

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

Är det nĂ„gon som har upplevt riktig 3D pĂ„ bio (eller pĂ„ nĂ„got annat stĂ€lle) och funkar det?

Redigerat av Addex, 19 December 2009 - 01:50.

Postad 19 December 2009 - 13:04

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • ForumrĂ€v

• 640 inlĂ€gg
  • 0
Jag har sett ca 30 min av en 3D klipp pÄ Disney Land i Tokyo och det var hÀftigt mÄste jag sÀga, man hade pÄ sig "vanliga" glasögon som ovan och inte sÄna dÀr grön/röda frÄn Kalle Anka tidning. Jag tror det kommer bli mer och mer 3D dÄ det blir en Ànnu bÀttre upplevelse helt enkelt ;)

Postad 19 December 2009 - 13:14

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlĂ€gg
  • 0
J*vlar var lÄng tid det tog dÄ ;)

Postad 19 December 2009 - 13:34

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlĂ€gg
  • 0
Det kÀnns inte bra det hÀr, tror vi blir blÄsta igen ;)

Postad 19 December 2009 - 14:08

-danjel-
  • -danjel-
  • LĂ€rjunge

• 365 inlĂ€gg
  • 0
Vad skiljer den hÀr tekniken frÄn fusk-3D som finns idag? Jag har inte sett nÄgot i 3D utöver bilder i serietidningar (mÄnga Är sedan) sÄ berÀtta gÀrna vad som Àr fel med dagens teknik och vad som kommer bli bÀttre med den nya.

Redigerat av -danjel-, 19 December 2009 - 14:08.

Postad 19 December 2009 - 14:44

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlĂ€gg
  • 0
3D pÄ bio ger ett MYCKET bÀttre djup, och tack vare att det inte Àr röd/gröna filter utan fÀrgfritt glas, ungefÀr som vanliga glasögon, sÄ behÄlls alla fÀrgerna normalt som pÄ en 2D film. och spök/skugg bilder som Àr vanligt med grön/röda glasögon existerar inte tack vare att linsen i vÀnsterögat bara ser den vÀnstra bilden och tvÀrtom. Om jag inte minns fel sÄ Àr det vÀl Àven flytande kristaller i glaset/plasten som öppnar och sluter sig?
Med de nya displayerna sÄ kan skÀrmen, precis som pÄ bio, visa tvÄ helt separata vÀnster/höger bilder, jÀmfört med den gröt vi fÄr idag med fusk-3D. Finns garanterat nÄn hÀr inne som kan förklara betydligt bÀttre :D

Som sagt. Detta Ă€r ÄKTA 3D! ;)

TyvÀrr sÄ mÄste man som sagt va byta ut display och eventuellt spelare för att utnyttja det, vilket inte jag kommer att göra Àn pÄ nÄgra Är. Men nÀr det Àr dags om ca 5 Är sÄ finns det förhoppningsvis mer 3D filmer pÄ marknaden, om det nu inte floppat hÄrt vilket jag Àr lite orolig för, speciellt som Herr. Svensson köper ny TV var 10 Är och precis införskaffat sin första plattis ;)

SÄ detta kommer nog att förbli ett hardcore entusiast format i mÄnga Är framöver. Speciellt som 99,9 procent av allt material fortfarande Àr i 2D :D

Passa pÄ att se Avatar pÄ bio i 3D om ni har chansen. Mindblowing!!! :P

Redigerat av Svante Skoog, 19 December 2009 - 14:48.

Postad 23 December 2009 - 12:27

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlĂ€gg
  • 0
InstÀmmer föregÄende talare. GÄ och se Avatar i 3D sÄ kommer ni fatta.
Jag var ocksÄ grymt skeptisk till 3D men det funkar strÄlande.

Postad 24 December 2009 - 01:52

widL
  • widL
  • Wannabe

• 39 inlĂ€gg
  • 0
Efter att ha sett Avatar i 3D sÄ blev genast 3D-tekniken betydligt intressantare! Dock sÄ kÀnns det inte som det Àr nÄgot att vÀnta pÄ sÄ lÀnge man inte har en riktigt bra projektor eller liknande tycker jag.

Postad 29 December 2009 - 07:34

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1902 inlĂ€gg
  • 0
The New York Times skriver en artikel om det nya formatkriget 3D. Artikeln bekrÀftar ocksÄ att det blir XpanD:s teknik som kommer med Blu-ray 3D.

Postad 29 December 2009 - 09:28

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlĂ€gg
  • 0

The New York Times skriver en artikel om det nya formatkriget 3D. Artikeln bekrÀftar ocksÄ att det blir XpanD:s teknik som kommer med Blu-ray 3D.

glasögonen har vÀl inget med blu-raydelen att göra?
vilken sorts glasögon det blir Àr vÀl upp till varje displaytillverkare att vÀlja, BDdelens enda uppgift Àr att leverera en stereoskopisk bild till bildvisaren.
xpands lösning bör vara enklast att genomföra för hemmabruk, men sjÀlv hoppas jag definitivt att nÄgon kan knÄpa ihop en mer RealD-liknande lösning. LCD-glajjorna kÀnns vÀldigt otympliga i jÀmförelse.

och pÄ tal om nÄgot helt annat:
förresten kommer 3d att krÀva för hög bandbredd för HDMI1.3, sÄ Àven om ps3 kommer kunna spela upp 3d-filmer blir det bara i 1080i (och i det hÀr fallet, till skillnad frÄn oftast, spelar i:et faktiskt roll, dÄ varje öga ('sÄvitt jag kan förstÄ) bara fÄr tillgÄng till hÀlften av linjerna).

Postad 29 December 2009 - 10:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlĂ€gg
  • 0

och pÄ tal om nÄgot helt annat:
förresten kommer 3d att krÀva för hög bandbredd för HDMI1.3

Njae. Redan HDMI v1.0 specade tillrÀcklig bandbredd för 3D-film. 1080p60 krÀver mer bandbredd Àn 1080p24*2.

SÄ om vi inte fÄr "Full 3D" via HDMI-grÀnssnitt av version 1.3 och lÀgre sÄ beror det inte pÄ bandbredden iaf (dÀremot kan det finnas andra hinder).

glasögonen har vÀl inget med blu-raydelen att göra?
vilken sorts glasögon det blir Àr vÀl upp till varje displaytillverkare att vÀlja

Precis. Borde vara sÄ.
För vad jag vet behöver man inte ta pÄ sig nÄgra glasögon för att fÄ ut en bildsignal frÄn en BD-spelare. :)

Redigerat av pacman, 29 December 2009 - 10:35.

Postad 29 December 2009 - 11:02

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlĂ€gg
  • 0
1080p 120Hz, jaha, dÄ Àr all utrustning hÀr hemma inkompatibelt -igen.

Postad 29 December 2009 - 19:59

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlĂ€gg
  • 0

1080p 120Hz, jaha, dÄ Àr all utrustning hÀr hemma inkompatibelt -igen.

Byta förstÀrkare, byta teve. Usch vad du fÄr rÀtt.
En frÄga; hur förvandlar man gamla filmer som inte Àr inspelade stereoskopiskt...?!

Postad 29 December 2009 - 20:17

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlĂ€gg
  • 0
Iofs borde det ju inte komma som en överraskning för nÄn att displayen mÄste bytas.... :)

NÀr det gÀller signalöverföring sÄ fÄr vi vÀl se hur det blir men för film sÄ hade som sagt hdmi-spec v1.0 rÀckt. Men de kanske krÄnglar till det i onödan ja...inte första gÄngen det hÀnder.

En frÄga; hur förvandlar man gamla filmer som inte Àr inspelade stereoskopiskt...?!

HandpÄlÀggning, iaf initialt. Dvs man mer eller mindre fÄr gissa de olika djupen i resp frame. UtifrÄn det skapar man H+V bilderna. Eftersom man aldrig har filmat i tvÄ perspektiv tror iaf jag att fejk-filmer kommer fÄen "cardboard-look".

Postad 29 December 2009 - 20:29

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlĂ€gg
  • 0

Iofs borde det ju inte komma som en överraskning för nÄn att displayen mÄste bytas.... :)

NÀr det gÀller signalöverföring sÄ fÄr vi vÀl se hur det blir men för film sÄ hade som sagt hdmi-spec v1.0 rÀckt. Men de kanske krÄnglar till det i onödan ja...inte första gÄngen det hÀnder.

HandpÄlÀggning, iaf initialt. Dvs man mer eller mindre fÄr gissa de olika djupen i resp frame. UtifrÄn det skapar man H+V bilderna. Eftersom man aldrig har filmat i tvÄ perspektiv tror iaf jag att fejk-filmer kommer fÄen "cardboard-look".

Kommer bli mÄnga sköna felaktigheter bakpÄ blu-ray omslagen. "BEN-HUR i Àkta 3D"...hehe.

Postad 29 December 2009 - 20:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlĂ€gg
  • 0
"Ben Hur, now on cardboard paper" :)

Postad 29 December 2009 - 20:43

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlĂ€gg
  • 0

"Ben Hur, now on cardboard paper" :)

Hehe..
NÀsta frÄga; jag förmodar att det kommer spelas in med högupplöst video. Om inte, hur kommer filmkornen upplevas i 3D.. :D

Postad 30 December 2009 - 09:59

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlĂ€gg
  • 0
SvÀvande korn i 3D :)

Postad 30 December 2009 - 21:24

frhape
  • frhape
  • LĂ€rjunge

• 276 inlĂ€gg
  • 0
Jag blev faktiskt lite besviken pÄ Avatar i 3D. SÄ den först i 2D och sedan i 3D och jag tycker inte upplevelsen blev sÄ mycket bÀttre faktiskt. Det hÀftigaste med Avatar i 3D var trailern innan filmen.

Jag hade vÀldigt höga förvÀntningar pÄ filmen i 3D dÄ jag varit i pÄ Universal Studios i Los Angeles och sett "T2 3-D: Battle Across Time" samt "Shrek 4D".

Avatar i 3D var inte i nÀrheten av upplevelsen jag hade dÀr. Dessa filmer var iofs gjorde helt för 3D med effekter dÀrefter sÄ jÀmförelsen Àr orÀttvis.

T2 var helt sjukt hÀftigt. Film i 3D, filmduk i 180grader, live-skÄdisar i salongen som sköt med M16, vind som blÄser, vatten stÀnk samt stolar som skakar och rör pÄ sig.

DÀr har vi hur bio ska se ut pÄ 2010-talet.

Postad 31 December 2009 - 14:56

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1902 inlĂ€gg
  • 0

SvÀvande korn i 3D :)

He he ^_^

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.