Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Osynliga väggkonsoller för tung H/K-receiver?

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 January 2010 - 22:36

Henrik F
  • Henrik F
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har nu äntlligen renoverat vardagsrummet och nu återstår bara de sista momenten med att få upp tv:n och hemmabiogrejerna på väggen. Tv:n är ju inget problem, men jag skulle vilja ordna så att jag kan ha min H/K AVR 5550 hemmabioreciever, dvd 30 samt min Dynaudio-centerhögtalare (122c) under tv:n på konsoller som inte syns. Jag vill alltså ha en effekt som gör att det uppfattas som om att de svävar fritt (vill inte se konsoller ovanför eller under, och helst inte heller något hyllplan).

En utmaning är att receivern väger 20 kg så det får inte vara en klen lösning. En fördel är att jag håller på att renovera rummet "bakom" den aktuella väggen så jag kan alltså fixa och dona där bakom (förstärka osv). Jag har sökt runt på nätet utan att hitta några bra lösningar (varesig köpbara och gds). Önskar helst tips på gör-det-själv-lösningar men även tips på off-the-shelves-lösningar mottas med varm hand.

Postad 12 February 2010 - 05:47

darkages
  • darkages
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
VM acoustics stereo rack på hifilkubben är rätt anonyma. Gillar egentligen inte glas detaljer själv men gillar dom hyllorna för dom inte drar till sig någon uppmärksamhet, det jag sett på bilder iaf.

Kanske du kan staga hyllplanen bakom väggen

Postad 13 February 2010 - 19:39

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har nu äntlligen renoverat vardagsrummet och nu återstår bara de sista momenten med att få upp tv:n och hemmabiogrejerna på väggen. Tv:n är ju inget problem, men jag skulle vilja ordna så att jag kan ha min H/K AVR 5550 hemmabioreciever, dvd 30 samt min Dynaudio-centerhögtalare (122c) under tv:n på konsoller som inte syns. Jag vill alltså ha en effekt som gör att det uppfattas som om att de svävar fritt (vill inte se konsoller ovanför eller under, och helst inte heller något hyllplan).

En utmaning är att receivern väger 20 kg så det får inte vara en klen lösning. En fördel är att jag håller på att renovera rummet "bakom" den aktuella väggen så jag kan alltså fixa och dona där bakom (förstärka osv). Jag har sökt runt på nätet utan att hitta några bra lösningar (varesig köpbara och gds). Önskar helst tips på gör-det-själv-lösningar men även tips på off-the-shelves-lösningar mottas med varm hand.

Jo men visst ska det finnas konsoller man kan gömma i hyllplanen. Ikea hade ju en sådan hylla i sitt sortiment. Om den klarar 20 pannor vet jag inte. Men du borde kunna hitta muttrar som du kan borra in i väggen och hyllplan med hål i, som du kan skjuta muttrarna i.

Det gäller bara att hitta en välsorterad butik.

Postad 14 February 2010 - 18:31

Unregistered8e2ab484
  • Unregistered8e2ab484
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0
Skulle behövas lite mer info om vad det är för konstruktionstyp på väggen tex och vad det ska vara på den andra sidan tex , ska det vara relativt anonymt på båda sidorna är ju en metallkonstruktion nog ett måste, annars kommer den aldrig klara 20kg, är väggen i gips måste man nog hitta på nån lösning för att den inte ska spricka....

Postad 19 February 2010 - 22:52

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1515 inlägg
  • 0
Det som du skulle ha gjort var att bygga in stål-konsoler i väggen som du sett till att stadga upp ordentligt. Byggt in dem i väggen och sedan tapetserat.

Redigerat av Unregisteredc953a7c3, 19 February 2010 - 22:52.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.