Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic DMC-TZ10

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic Lumix DMC-TZ10 (Kompaktkameror) 9 8.687498 (15) Inga priser

Postad 26 January 2010 - 12:50

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
DPreview

Sensor
• 1/2.33" Type CCD
14.5 million pixels total
12.1 million effective pixels
Image sizes
• 4:3 Aspect Ratio: 4000 x 3000, 3264 x 2448, 2560 x 1920, 2048 x 1536, 1600 x 1200, 640 x 480
• 3:2 Aspect Ratio: 44176 x 2784, 3392 x 2264, 2656 x 1768, 2048 x 1360, 640 x 424
• 16:9 Aspect Ratio: 4320 x 2432, 3552 x 2000, 2784 x 1568 , 1920 x 1080, 640 x 360

• Program AE
• Aperture Priority AE
• Shutter Priority AE
• Manual

ISO:
• Auto
80,100,200,400,800,1600
• High Sensitivity Mode : Auto (1600 - 6400).

Power O.I.S lens-shift stabilization

Och GPS.

Redigerat av Biggles2002, 26 January 2010 - 13:09.

Postad 26 January 2010 - 12:57

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
GPS... :)
Min Z6 är lite enkel ut i jämförelse ;)
Snart kan man säkert ringa med dom :)

Postad bild

Postad 26 January 2010 - 16:37

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Trevlig nyhet. :)

Antar att GPS inte innebär att du kan navigera dig fram Audio Code 3. :) Det är nog för att spara positionen i bilden så du kan gå in på datorn och se vart bilden är tagen. Mycket smart funktion som jag gärna skulle velat ha i min systemkamera.

Ska bli intressant att se tester med denna.

Postad 26 January 2010 - 18:33

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Panasonic Lumix DMC-TZ10 / ZS7 preview

Bifogad fil  DMC_ZS7_2_S.JPG   23.66K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DMC_ZS7_3_S.JPG   22.42K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Biggles2002, 26 January 2010 - 18:51.

Postad 27 January 2010 - 22:24

mkreku
  • mkreku
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Den största nyheten mellan den här och föregångaren (TZ7, som jag själv äger) är att TZ10 nu har fått helt manuella inställningsmöjligheter för slutartid och exponering! Det är egentligen det enda jag har saknat på min kamera, så det blir väl till att köpa ny.. igen :D

Postad 28 January 2010 - 00:46

reflux
  • reflux
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Hmmm, ja, det hade ju varit trevligt men å andra sidan köpte jag min för att den skulle vara så automatiskt som möjligt, en rätt skön omväxling från när man släpar på dubbla DSLRer. Ack. Jaja.

Postad 28 January 2010 - 00:52

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Hmmm, ja, det hade ju varit trevligt men å andra sidan köpte jag min för att den skulle vara så automatiskt som möjligt, en rätt skön omväxling från när man släpar på dubbla DSLRer. Ack. Jaja.

+1 :D

Postad 10 March 2010 - 19:26

Jones
  • Jones
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Någon som har hunnit testa denna kamera än och kan recensera?

TZ7an börjar komma ner ordentligt i pris nu så känns inte riktigt som att gps-funktinen kan motivera skillnaden på 1400-1500pix till TZ10an. Det enda skulle vara om TZ10an inte har den där 15min.inspelningsspärren som TZ7an har, någon som vet hur det ligger till?

Postad 11 March 2010 - 12:16

Stensture
  • Stensture
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Recensioner

Cnet (DMC-ZS7=namn på USA-modell)

TrustedReviews

PhotographyBLOG

Edit: Lagt till länk

Redigerat av Stensture, 14 March 2010 - 16:47.

Postad 23 March 2010 - 19:22

tc08
  • tc08
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Har läst en mängd reviews på både TZ7 och TZ10 samt konkurrenter, och häromdagen beställde jag en svart TZ10 från camerabox.co.uk - 3300 kr inkl frakt blev det. Lutade lite åt Sony HX5V som faktisk verkar väldigt intressant, men jagvill åt manuella inställningar som TZ10 har, som slutartider, mer zoom, högre bländaröppning, och bättre ljusinsläpp. Kika själva på https://www.prisjakt...j=562553,544349 Sonyn har dock bättre burst-funktionalitet, sparar höjdinfo i GPS och ska ha lite vassare auto-läge. Känns som att vilken man än köper av dem så gör man inte fel!

Dock har jag i efterhand läst att Camerabox är riktigt fula typer - jag ringde dock upp dem idag och de svarade direkt och sa att de får in den imorgon och att jag bör ha den hos mig på torsdag.

Återstår att se om jag får hem nåt!

Postad 31 March 2010 - 11:35

tc08
  • tc08
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Fick min TZ10 precis via DHL. Även om det finns mängder av kritik mot Camerabox på nätet så fick jag min produkt och allt verkar vara i sin ordning. De svarar när man ringer och har bra priser, så jag kan inte vara annat än nöjd än så länge :angry:

Postad 10 June 2010 - 20:22

Damashii
  • Damashii
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Ni som har TZ10:an... hör ni ljud från zoomen vid uppspelning av filmklipp, något som jag har läst har kunnat förekomma med TZ7:an när man spelar in och det är knäpptyst omkring?

Jag är precis på väg o köpa en TZ7:a. Viktigt för mig att stereoljudet är så bra som möjligt. Men jag kommer aldrig använda mig av GPS:en och tror inte heller jag kommer använda mig av de manuella inställningarna på TZ10:an. Har redan en systemkamera.

Men hur är det med ljudet? Hör man inte nåt från zoomen om man zoomar under videoinspelning när man sen spelar upp?

För övrigt är väl spärren på TZ10 satt till 30 min för video mot TZ7:ans 15 min?

/Andreas

Postad 10 June 2010 - 22:31

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Jag har också en fråga.

Kan man exponeringskompensera under pågående filmning?
Det går inte med TZ7.

Postad 12 June 2010 - 00:19

DalaMicke
  • DalaMicke
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej!

Funderar på att köpa en DMC-TZ10.
Någon som har erfarenhet av formatet AVCHD Lite? Måste man använda programmet PhotofunSTUDIO för att
kopiera sådana filmer till datorn?

I manualen står det:

"Filer och mappar som innehåller kopierade rörliga bilder i AVCHD Lite, kan inte spelas
av eller redigeras om de har tagits bort, ändrats eller flyttats med Windows Utforskaren
eller liknande metoder. Använd alltid PhotofunSTUDIO vid hantering av rörliga bilder i AVCHD Lite-formatet"

På en annan sida:
"Rörliga bilder som spelats in med formaten [AVCHD Lite(GPS INSP)] eller [AVCHD Lite] kan inte läsas."

Innebär detta att jag INTE kan kopiera hela mappstrukturen på kortet med Utforskaren till min dator och sedan låta
PhotofunSTUDIO arbeta från hårddisken?

Detta skulle ju innebära att inte heller foto data-banker fungerar.
En sådan (tex JOBO GIGA VU Sonic) lär ju räknas som "Windows Utforskaren eller liknande metod".

Kommer en sådan kopiering av hela mappstrukturen att göra filerna oanvänbara? Jag tycker själv att det vore orimligt
att det inte skulle gå att kopiera "på vanligt sätt" och sedan låta PhotofunSTUDIO arbeta från datorns hårddisk i stället för från kameran.
Manualen är dock väldigt tydlig på den här punkten.

För mig är det viktigt att kunna kopiera hela minneskort (med en foto data-bank) när jag är på semester och har ett begränsat antal minneskort med mig.
Att ta med en hel dator blir mycket klumpigare.

Som sagt, jag tror att det borde gå, någon som provat kameran och vet hur det fungerar?
Skulle gärna villa veta detta INNAN jag köper kameran.

Postad 14 June 2010 - 12:05

Zhentro
  • Zhentro
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Ni som har TZ10:an... hör ni ljud från zoomen vid uppspelning av filmklipp, något som jag har läst har kunnat förekomma med TZ7:an när man spelar in och det är knäpptyst omkring?

För övrigt är väl spärren på TZ10 satt till 30 min för video mot TZ7:ans 15 min?
/Andreas

Gjorde ett snabbtest igår, dvs. spelade in film, zoomade och spelade upp klippet i kameran. Om det är helt tyst när jag zoomar under filminspelning hör jag ljudet av zoomen när jag spelar upp klippet. Vet inte hur det lät på TZ7'an så jag kan inte säga om det blivit bättre.

Det stämmer att spärren på TZ10'an är satt till 29 min 59 sek.

Jag har också en fråga.

Kan man exponeringskompensera under pågående filmning?
Det går inte med TZ7.

Jag testade men kunde inte hitta något sådant. Har inte heller sett något om detta i manualen, så det ser mörkt ut på denna front.

Hej!

Funderar på att köpa en DMC-TZ10.
Någon som har erfarenhet av formatet AVCHD Lite? Måste man använda programmet PhotofunSTUDIO för att

Jag är ganska säker på att jag kopierat filmer via Utforskaren och sedan spelat dem i typ vlc, men jag ska testa igen och återkommer.

Postad 14 June 2010 - 16:35

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Jag testade men kunde inte hitta något sådant. Har inte heller sett något om detta i manualen, så det ser mörkt ut på denna front.

Tack för att du kollade. ;)

Postad 16 June 2010 - 21:56

Zhentro
  • Zhentro
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

I manualen står det:

"Filer och mappar som innehåller kopierade rörliga bilder i AVCHD Lite, kan inte spelas av eller redigeras om de har tagits bort, ändrats eller flyttats med Windows Utforskaren eller liknande metoder. Använd alltid PhotofunSTUDIO vid hantering av rörliga bilder i AVCHD Lite-formatet"

Innebär detta att jag INTE kan kopiera hela mappstrukturen på kortet med Utforskaren till min dator och sedan låta PhotofunSTUDIO arbeta från hårddisken?

Som sagt, jag tror att det borde gå, någon som provat kameran och vet hur det fungerar?
Skulle gärna villa veta detta INNAN jag köper kameran.

Jag kollade i den engelska manualen och jag skulle vilja säga att översättningen till svenska inte är den bästa. Så här står det på engelska:

Do not delete or modify folders or data in the AVCHD folder using Windows Explorer or other tools. The camera may be unable to play back the motion pictures correctly if any of these files are deleted or modified.

Dvs. man skall inte modifiera eller ta bort filer från AVCHD mappen på minneskortet med Windows utforskaren, dock är det inga problem att kopiera filerna med utforskaren och sedan bearbeta dem i datorn. Det är alltså kameran som kan få problem att spela upp filmer från minneskortet om man tagit bort eller modifierat någon fil. Så skall man ta bort filmer från minneskortet skall man alltså göra det från kameran eller via PhotofunSTUDIO.

Jag testade även att kopiera en fil via utforskaren och det var inga problem att spela upp datorn.

Edit: när det gäller denna text:
"På en annan sida:
"Rörliga bilder som spelats in med formaten [AVCHD Lite(GPS INSP)] eller [AVCHD Lite] kan inte läsas.""

så gäller detta endast om du sätter kameran i PictBrige(PTP) istället för PC-läget när du kopplar kameran till en dator. Jag ser ingen vits att göra detta eftersom PC-läget är det korrekta, men de ville väl vara övertydliga i manualen att det går att koppla kameran till en dator i PTP-läge men att det då inte går att läsa film-filerna. Dock funkar det ju utan problem om man väljer PC-läget.

Edit: Testade att öppna en film jag kopierat via utforskaren i PhotofunSTUDIO men jag lyckas inte med det. Jag får bara PhotofunSTUDIO att se de filmfiler som jag låtit programmet föra över från kameran. Vet inte om det beror på att jag fört över filen via utforskaren, PhotofunSTUDIO eller att jag inte kommit på hur man gör i PhotofunSTUDIO. Får se om jag testar mer en annan dag.

Redigerat av Zhentro, 16 June 2010 - 22:47.

Postad 17 June 2010 - 09:00

Mullsjönisse
  • Mullsjönisse
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Jag kollade i den engelska manualen och jag skulle vilja säga att översättningen till svenska inte är den bästa. Så här står det på engelska:

Do not delete or modify folders or data in the AVCHD folder using Windows Explorer or other tools. The camera may be unable to play back the motion pictures correctly if any of these files are deleted or modified.

Dvs. man skall inte modifiera eller ta bort filer från AVCHD mappen på minneskortet med Windows utforskaren, dock är det inga problem att kopiera filerna med utforskaren och sedan bearbeta dem i datorn. Det är alltså kameran som kan få problem att spela upp filmer från minneskortet om man tagit bort eller modifierat någon fil. Så skall man ta bort filmer från minneskortet skall man alltså göra det från kameran eller via PhotofunSTUDIO.

Jag testade även att kopiera en fil via utforskaren och det var inga problem att spela upp datorn.

Edit: när det gäller denna text:
"På en annan sida:
"Rörliga bilder som spelats in med formaten [AVCHD Lite(GPS INSP)] eller [AVCHD Lite] kan inte läsas.""

så gäller detta endast om du sätter kameran i PictBrige(PTP) istället för PC-läget när du kopplar kameran till en dator. Jag ser ingen vits att göra detta eftersom PC-läget är det korrekta, men de ville väl vara övertydliga i manualen att det går att koppla kameran till en dator i PTP-läge men att det då inte går att läsa film-filerna. Dock funkar det ju utan problem om man väljer PC-läget.

Edit: Testade att öppna en film jag kopierat via utforskaren i PhotofunSTUDIO men jag lyckas inte med det. Jag får bara PhotofunSTUDIO att se de filmfiler som jag låtit programmet föra över från kameran. Vet inte om det beror på att jag fört över filen via utforskaren, PhotofunSTUDIO eller att jag inte kommit på hur man gör i PhotofunSTUDIO. Får se om jag testar mer en annan dag.

Svensk manual finns här: http://pdf.crse.com/.../4172669921.pdf

( Du kanske måste registrera dig på Sony.se ? )

Postad 03 July 2010 - 09:46

DalaMicke
  • DalaMicke
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Har nu provat kameran och kan svara själv.

Det går utmärkt att använda utforskaren för att flytta/kopiera HD filmer till datorns hårddisk.
Det finns andra programvaror för hantering av HD-filmer (.mts filer) att köpa/ladda ner.
Om man man använder någon av dessa kan man kopiera HD filmer på valfritt sätt.

Vill man använda PhotofunSTUDIO måste dock mappstrukturen på minneskortet vara intakt.
PhotofunSTUDIO importerar filmer/bilder endast från minneskort. Programmer bygger sedan upp en
ny (annorlunda) mappstruktur på datorns hårddisk.
Återigen, denna mappstruktur (nu på datorns hårddisk) måste vara intakt för att PhotofunSTUDIO
skall kunna användas för hantering/redigering av filmer.

Den enda anledningen att använda PhotofunSTUDIO är egentligen möjligheten att konvertera
HD filmer till DVD filmer. Vill man göra detta måste man använda Panasonics "metod" hela vägen.
PhotofunSTUDIO kan inte alls hantera enskilda HD-filmer (.mts filer) utan hela mappstrukten måste finnas med.

Detta innebär lite "merarbete" om man har säkerhetskopierat (med utforskaren eller liknande) sina minneskort
till en hårddisk under semestern. Det går då inte använda PhotofunSTUDIO direkt. För att kunna använda
redigerings/konverterings funktionerna i PhotofunSTUDIO måste minneskortet först importeras till hårddisken.
Programmet vägrar hantera "direktkopierade" minneskort på hårddisken.

Minneskortet måste importeras med PhotofunSTUDIO för att skapa en korrekt mappstruktur. Det går inte att importera från "hårddisk till hårddisk" utan endast från ett minneskort till datorns hårdisk. Därför måste hela innehållet på minneskortet (med bevarad mappstruktur) kopieras tillbaka till ett nytt (eller samma) minneskort.

HD filmer lagras i mappen private på minneskortet. Det räcker att kopiera/bevara denna mapp. Har man den redan
på hårddisken, måste den dock kopieras tillbaka till ett minneskort för att kunna använda PhotofunSTUDIO.

Redigerat av DalaMicke, 03 July 2010 - 09:58.

Postad 09 July 2010 - 17:11

PuPrick
  • PuPrick
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Nu har jag filmat några 30min klipp som jag gärna skulle vilja dela upp i mindre klipp. Någon som har nå bra program för MTS filer? Lyckas då inte hitta nått fungerande.

Postad 18 July 2010 - 22:13

millstream
  • millstream
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Jag har nyss fört över bilder och filmer från TZ10:an för första gången. Jag har använt Photofun-programmet men när jag spelar upp filmerna och bilderna så är ljudet osynkat, bildkvaliteten sådär och det hackar ibland. Jag har en DualCore E5200-processor med 2,5 Ghz klockfrekvens. Måste jag köpa ny processor för att det ska bli bra? Vad använder ni? Funkar det för er?
Jag skulle vilja ha tag på ett enkelt redigeringsprogram där man kan klippa och lägga ihop filmer och stillbilder i HD och sedan göra en DVD-version av det färdiga resultatet. Finns det något sådant (gärna gratis)?
/Anders

Postad 22 July 2010 - 17:36

johanrundqvist
  • johanrundqvist
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
jag använder handbrake (http://handbrake.fr/downloads.php) för att konvertera .mts (avhcd lite) filerna till mp4 eller .mov ..osv. funkar mycket bra både till Mac och PC och är gratis. detta är dock inget redigeringsprogram men du kommer slippa osynkat ljud mm om du använder det.
själv är jag på mac så då har jag imovie 9 att redigera i, där dyker även mina importerade bilder och JPEG Motion filmer upp.

Postad 02 August 2010 - 09:29

millstream
  • millstream
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Jag fick min kamera utbytt för att ljudet från zoommotorn hördes tydligt vid uppspelning av videon. Vi gjorde en jämförelse med demoexet i butiken och min lät avsevärt högre. Ljudet lät ungefär som en filmprojektor.
Efter att ha testat den nya kameran tycker jag att den låter ungefär lika mycket.
Hur mycket låter era kameror?
Har ni märkt om ljudet har minskat när kameran och zoomen har använts en tid? Det kan ju varit det som skiljde mot demoexet, att mekaniken slitits in och blivit tystare efter flitig användning.
/Anders

Postad 13 September 2010 - 12:43

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0
Finns denna i USA? Ändå jag hittar där är DMC-ZS7R den?? Som är liknande.

Postad 27 September 2010 - 20:15

Sp1ndel
  • Sp1ndel
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Om man som jag, inte bryr sig om vare sig GPS eller AVCHD filmning med sin kamera kan jag starkt rekommendera TZ8 istället. Mycket prisvärd men i övrigt samma som denna kamera.

Postad 23 December 2010 - 23:29

Dudemeister
  • Dudemeister
  • Forumräv

• 501 inlägg
  • 0
Tjenare

Införskaffade en DMC-ZS7, i veckan när jag just nu befinner mig i USA.
Undrar lite om vad fotograf-proffsen här upplever gällande "grynig" bild... eller hur man nu beskriver det.
Kanske är det en kombo här att man köra 4000x3000 upplösning på en bild och tittar på den på en 24":are, med 1920x1200 men jag upplever bilders som väldigt "brusiga"?

Bilderna jag tagit var mestadels inomhus, sen eftermiddag eller lite skum belysning i en spelarkad. Men jag tog även någon testbild utomhus, men det var molnigt då.

Är det månne så att kameran är väldigt ljuskänslig, eller är det något fel?

Exempel:
Bifogad fil  ex.jpg   1004.45K   0 Antal nerladdningar
Känns inte den svarta tubsockan väldigt suddig? Tittar man även på väggen i bakgrunden eller mattan så känns det väldigt brusigt? Eller har jag fel?
Vad jag vet borde väl en bild i 100% zoom vara väldigt klar och skarp, men det är först när man går till 50% eller så som bilden överhuvudtaget känns ok, är det rätt?

Jag är som sagt absolut inte någon fotograf, jag kan inget om det här men bilderna upplevs lite konstiga måste jag säga?

/Kristian

Redigerat av Dudemeister, 23 December 2010 - 23:36.

Postad 19 January 2011 - 20:57

Merkurius
  • Merkurius
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Vad jag vet borde väl en bild i 100% zoom vara väldigt klar och skarp, men det är först när man går till 50% eller så som bilden överhuvudtaget känns ok, är det rätt?

Jag är absolut inte någon proffsfotograf, men jag upplever också att TZ10 tar väldigt brusiga bilder i lite lägre belysning, typ inomhus. I dagsljus är bilderna däremot mycket skarpa och fina.

Tog samma inomhusbild med min 8 år(!) gamla Olympus-kamera och knäckande nog tog den en skarpare och brusfriare bild. Det kan ju inte vara rätt, så jag har forskat lite mer i ämnet. Det visar sig att ISO-talet är väldigt mycket högre på bilden jag tagit med TZ10 (ISO 320). Om jag istället tar bilden med ISO 200, eller t om 100, så blir bilden grymt mycket bättre! Tyvärr verkar det som att auto-läget på TZ10 ofta medför högt ISO-tal och därmed en brusig bild vid fotografering inomhus.

Har även läst att man kan få bättre bild genom att sänka upplösningen lite och även genom att justera inställningarna för skärpa, brusreducering och mättnad. Detta har jag dock inte undersökt ännu.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.