Zone2 - Hur ska förstärkare hantera flera zoner, igentligen?
15 svar till detta ämne
Postad 25 februari 2010 - 11:22
marjo775
-
marjo775
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hej,
Jag har skaffat en Yamaha RX-V765 förstärkare, bla för att man med den lätt kan hantera volym och source-val i dess Zone2 system.
Till min förfäran märker jag därmot att denna förstärkare inte kan hantera samma ljud källa i de båda zonerna och få ljudet att spela upp samtidigt. Det blir då ett fasligt eko mellan zonerna, då zone2 spelar före zone1. När jag ringer Yamahas tekniska chef i Sverige (Markus Karlsson) säger han att så är var aldrig Zone2-system tänkt att användas. Han säger att Zone2 är till för att spela källor i 2 helt oberoende rum, och alltså alldrig samma källa samtidigt i de båda zonerna där ljud kan komma att blandas. Då behöver man något som han kallar Partymode.
Finns där fler än jag som känner sig lurade vid marknadsföringen av Zone-system hos förstärkare?
Finns det andra förstärkare som kan spela de båda zonerna samtidigt?
Postad 25 februari 2010 - 12:09
marjo775
-
marjo775
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Jag har redan försökt att koppla tillbaka både lågnivå: Audio-out, Pre-out-front, Av-out. och kopplat in dem på typ AV5 ingång och kör sedan den på Zone2.
Ekot är dock fortfarande kvar
Det är faktiskt ingen skillnad alls. Markus hävdade även det skulle göra skillnad på att koppla bort DSP, dvs använda 2-ch Stereo eller "Straight".
Inte heller detta tar bort ekot.
Postad 25 februari 2010 - 15:58
olasahl
-
olasahl
-
Forumräv
-
-
757 inlägg
Det verkar skumt för att pre out ska väl inte ha någon tidsdifferens? Det används ju för att förse signal till ett eventuellt slutsteg i samma rum osv?
Postad 28 februari 2010 - 10:23
marjo775
-
marjo775
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Det verkar skumt för att pre out ska väl inte ha någon tidsdifferens? Det används ju för att förse signal till ett eventuellt slutsteg i samma rum osv?
Enligt försäljaren tappas alla lågnivå-utgångar innan ljudet processeras av DSPn för att sedan routas till slutsteget.
Postad 10 mars 2010 - 21:36
marjo775
-
marjo775
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Så, nu hag jag undersökt andra förstärkare och kommer fram till att problemet framförallt hör till Yamahas produkter. Yamaha kan inte spela samma ljud källa i Zone1 och Zone2 samtidigt. Det kan därmot både Harman Kardon AVR255, och även Denon AVR3310. Jag har provlyssnat dessa båda i butik, men även tagit hem dem för att lyssna hårdköra dem i huset. Båda lämnar en ljuvlig samtidig klang i rummet när man använder deras interna slutsteg. Har dock inte undersökt hur det står till med samtidigheten om man kopplar externa slutsteg på lågnivå utgångarna.
Jag har därför lämnat tillbaka Yamahan och har beställt en Denon istället. Denon har dock också lite svårt med samtidigheten, ifall man väljer att köra HDMI bild på Zone1. Men ifall man väljer bort bildvisning sker allt samtidigt. Denon förstärkaren erbjuder även möjligheten att speal digitala ljudkällor i Zone2 och i dess Zone3. Denna möjlighet avgörde för mig valet framför HKn. Dessutom kan man påverka Denons alla zoner med treble/bas.
Yamahan är ingen dåligt AVR. I ett 7.1 system är den tvärtemot underbar. Men som Zone hanterare får den av mig ett klart underkännt.
Postad 19 april 2010 - 14:40
Unregistered72210f23
-
Unregistered72210f23
-
Användare
-
-
161 inlägg
Jag funderar på att skaffa mig en förstärkare med två zoner (marantz eller ngt dylikt). Min budget är begränsad till ungefär 6000 kr.
Om jag köper en förstärkare med två zoner, hur funkar det då? Jag vill ha mitt 5,1 ljud i tvrummet, sedan skall jag ha högtalare ute på min altan och två högtalare i köket. Kan jag ha det med en förstärkare med två zoner? Jag vill att de lever ett eget liv, dvs när jag sätter igång de i köket så skall inte altan högtalarna gå igång och vice versa.
Tacksam för svar....
Postad 20 april 2010 - 12:57
Unregistered72210f23
-
Unregistered72210f23
-
Användare
-
-
161 inlägg
Finns det någon som kan guida mig i detta med två zoner? Vore så tacksam för svar....
Postad 20 april 2010 - 14:15
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5 778 inlägg
Då måste du minst 3 zoner om du ska ha både på altan och i köket som ska spela oberoende av varandra.
Postad 20 april 2010 - 21:15
marjo775
-
marjo775
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
.. Jag vill att de lever ett eget liv, dvs när jag sätter igång de i köket så skall inte altan högtalarna gå igång och vice versa.
Tacksam för svar....
Det här kanske blir lite grundläggande, men frågan är vad du menar med "ett eget liv". Om det räcker med att kunna slå av och på (on/off) högtalarna oberoende av varandra räcker det med en förstärkaren som har motsvarande A och B högtalar utgångar. Du kan då slå av och på A och B individuellt eller samtidigt. Däremot kan du inte från förstärkaren separat ändra volymen eller spela olika ljudkällor i ett A och B högtalar system. Det är här zone systemet kommer in i bilden. På en förstärkare som kan hantera zoner kan kan du ställa in ljud-källa, volym och on/off helt individuellt i varje zone. Om du har 3 separata platser som du vill kunna spela musik individuellt på behöver du alltså en förstärkare som har 3 st zoner. Varför då inte skaffa 3 separata stereo-anläggningar istället (zone 2 och 3 brukar nämligen alltid vara stereo och ej fler kanaler)? En till varje plats? En anledning är att en bra förstärkare (typ denon, men ej Yamaha) kan även spela samma ljudkälla samtidigt i alla zoner. I mitt fall har jag tex en media-dator som jag vill kunna lyssna på samtidigt i alla zoner. Nu kan man ju dock även splitta ljudutgången från media-datorn till 3 separata stereo-anläggningar, och då har man faktiskt uppnått exakt samma effekt. Man har dock i detta fall 3 separata fjärrkontroller för att styra varje stereo anläggning separat. Här finns då en annan smidig fördel med zone-förstärkaren, där man kan styra alla zonerna med en fjärr från en och samma plats. Nackdelen blir dock följdaktligen att alla zoner (rum) kanske inte har en IR-motagare som är kopplad mot zone-förstärkare, och då måste man gå ut till zonen där förstärkaren står för att styra. Här finns naturligtvis även andra metoder för att styra zone-förstärkaren. Vissa fjärrkontroller använder inte IR, utan Bluetooth och då är ju inte en skiljevägg ett problem längre då radio går rakt igenom husväggar. Min Denon AVR-3310 kan även styras över ethernet nätverket ifall du har en dator med nätverksuppkoppling. Placera då ut en dator i varje rum där du vill styra förstärkaren och problemet är löst. Eller varför inte använda din webbläsare i din telefon om den har Wifi-uppkoppling.... Efter att ha utvärderat Zone-technologien ett tag måste jag nog dra slutsatsen att man måste vara lite nördig för att få det att fungera. Det blir väldigt lätt mycket teknik. Min fru har efter 1månad ännu inte lärt sig styra zonera med medföljande fjärrkontroll. Om man vill ha en enkel teknik lösning skulle jag faktiskt rekommendera att dra lågnivå-signaler till 3 separata stereo-anläggningar (en i varje zone). De enskilda stereo anläggningarna är då troligen mer intuitiva att använda i det rum man befinner sig. Det kan ju vara minst lika bökigt/enkelt att dra lågnivåsladdar istället som att dra zone-högtalar-kabel.
Postad 20 april 2010 - 21:33
marjo775
-
marjo775
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Denon har dock också lite svårt med samtidigheten, ifall man väljer att köra HDMI bild på Zone1. Men ifall man väljer bort bildvisning sker allt samtidigt.
Jag har även hittat en annan lösning för att få samtidigt ljud i zonerna och även bild på min Denon-avr3310. Man måste stänga av Denons bild-behandlings kretsar, dvs uppskalning och dyllikt. Om man bara kör in en bild och tar ut den direkt obehandlad så kommer ljudet samtidigt. Jag matar nu förstärkaren med 1080p bild via HDMI, samt tar in PCM-stereo ljud via toslink-optisk kabel. Kan då lyssna på musik samtidigt i alla zoner, och använda TVn som bildskärm för media-datorn som spelar musiken. Jag är supernöjd.
Postad 21 april 2010 - 09:01
Unregistered72210f23
-
Unregistered72210f23
-
Användare
-
-
161 inlägg
Saken är den att vi bygger om, och i det har i princip alla väggar öppnats och sedan har jag fått hjälp med att lägga i rör med kabel i. Det kommer att gå två sladdar till köket samt två sladdar som jag har lagt på utsidan (altanen). Utöver det så är det sladdar lagda för 5,1 ljud samt andra sladdar, två för satellit, en för inkommande radio, com hem, styrenhet och nätverkssladd, detta är överkurs men å andra sidan det är ju nu man har chansen.
I köket kommer två högtalare att placeras i taket och som sagt var två ut på altanen. Jag kommer nog aldrig att ha på ljud i alla tre områdena samtidigt, men vad jag menar med eget liv är att när man är i köket så vill jag inte att altanhögtalarna går på samtidigt och tvärtom. När tv:n är igång så är det nog ingen risk att de andra är på.
Den marantz jag kollar på har två zoner och tyvärr bara 3 hdmi, men budgeten är begränsad, så det verkar som om min kära hd dvd får stå kvar i sovrummet, om ni inte har förslag på förstärkare med rimligt pris som har 4 hdmi samt 3 zoner, om det är det som krävs...
Postad 21 april 2010 - 19:23
marjo775
-
marjo775
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Om du inte är intresserad av att samtidigt kunna spela olika ljudkällor i de olika rummen är en zone lösning väldigt dyrt och tekniskt omständligt. Dessutom kan zonerna sällan spela ljud via HDMI, dels för att det krävs en egen D/A omvandlare och den lösningen är för dyr för förstärkare i 6000kr klassen. Dels anger tillverkare HDMI-kopieringsskydd som en anledning att inte få skicka ljud till andra zoner än 5.1/7.1 zonen.
Jag antar att du tittar på Marantz sr-5004. Den har för dig en annan feature som jag tror du är intresserad av. Till den kan du nämligen koppla 3 högtalar par (A, B och C högtalar par). Dessa par kan du individuellt slå av och på från förstärkaren. Alla par spelar samma ljudkälla. Alla par spelar på samma ljud-nivå. A högtalarna används i det här fallet i ett 5.1 system i hemma bion. B skulle kunna spela i köket, och C på altanen.
De billigaste förstärkarna som klarar av 3-zoner böjar mig veterligen runt 8-9000tkr. De jag känner till är Denon AVR-3310 och Onkyo TX-NR807.
Postad 21 april 2010 - 19:35
marjo775
-
marjo775
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Det kommer att gå två sladdar till köket samt två sladdar som jag har lagt på utsidan (altanen). Utöver det så är det sladdar lagda för 5,1 ljud samt andra sladdar, två för satellit, en för inkommande radio, com hem, styrenhet och nätverkssladd, detta är överkurs men å andra sidan det är ju nu man har chansen.
I köket kommer två högtalare att placeras i taket och som sagt var två ut på altanen.
Själv installerade jag dubbla skärmade CAT-6 nätverkskablar i huset lite överallt där jag tror att jag behöver ett uttag. Via en sådan kabel kan man med god kvalitet skicka upp till 4-kanaler ljud. På så sätt kan jag ta lågnivå ut från förstärkaren och led signalen vidare till ett godtyckligt rum där jag har en annan förstärkare som tar emot signalen. Vid kopplingcentralen kan man enkelt koppla en signal vidare från ett rum till ett annat godtyckligt rum. Eftersom du ändå håller på och drar kabel kan du ju göra samma sak. Högtalare som placeras i taket kan jag inte rekommendera. Min bror har en sådan lösning, och ljudet blir väldigt riktat neråt. Resultatet blir att ljudet ändrar sig väldigt mycket när man går genom rummet. Står man direkt under högtalaren är ljudet väldigt direkt. Kliver man 2meter åt sidan får man bara diffust och indirekt ljud. Jag skulle istället placera högtalarna på väggen så att ljudet sprids vågrätt i huvud höjd.
Postad 22 april 2010 - 06:53
Unregistered72210f23
-
Unregistered72210f23
-
Användare
-
-
161 inlägg
Om du inte är intresserad av att samtidigt kunna spela olika ljudkällor i de olika rummen är en zone lösning väldigt dyrt och tekniskt omständligt. Dessutom kan zonerna sällan spela ljud via HDMI, dels för att det krävs en egen D/A omvandlare och den lösningen är för dyr för förstärkare i 6000kr klassen. Dels anger tillverkare HDMI-kopieringsskydd som en anledning att inte få skicka ljud till andra zoner än 5.1/7.1 zonen.
Jag antar att du tittar på Marantz sr-5004. Den har för dig en annan feature som jag tror du är intresserad av. Till den kan du nämligen koppla 3 högtalar par (A, B och C högtalar par). Dessa par kan du individuellt slå av och på från förstärkaren. Alla par spelar samma ljudkälla. Alla par spelar på samma ljud-nivå. A högtalarna används i det här fallet i ett 5.1 system i hemma bion. B skulle kunna spela i köket, och C på altanen.
De billigaste förstärkarna som klarar av 3-zoner böjar mig veterligen runt 8-9000tkr. De jag känner till är Denon AVR-3310 och Onkyo TX-NR807.
Ja det här verkar faktiskt vara det som jag kan tänka mig, att den spelar från olika ljudkällor samtidigt är inte den stora grejen utan det viktigaste är att kunna välja så som du beskriver. Jag skall lägga en stund under dagen för att läsa på och skaffa mig en uppfattning, tack så hemskt mycket för all hjälp.
Postad 22 april 2010 - 16:42
olasahl
-
olasahl
-
Forumräv
-
-
757 inlägg
Själv installerade jag dubbla skärmade CAT-6 nätverkskablar i huset lite överallt där jag tror att jag behöver ett uttag. Via en sådan kabel kan man med god kvalitet skicka upp till 4-kanaler ljud. På så sätt kan jag ta lågnivå ut från förstärkaren och led signalen vidare till ett godtyckligt rum där jag har en annan förstärkare som tar emot signalen. Vid kopplingcentralen kan man enkelt koppla en signal vidare från ett rum till ett annat godtyckligt rum. Eftersom du ändå håller på och drar kabel kan du ju göra samma sak.
Högtalare som placeras i taket kan jag inte rekommendera. Min bror har en sådan lösning, och ljudet blir väldigt riktat neråt. Resultatet blir att ljudet ändrar sig väldigt mycket när man går genom rummet. Står man direkt under högtalaren är ljudet väldigt direkt. Kliver man 2meter åt sidan får man bara diffust och indirekt ljud. Jag skulle istället placera högtalarna på väggen så att ljudet sprids vågrätt i huvud höjd.
Kan du förklara hur det går till att skicka ljudsignalen via nätverket? Jag kommer flytta till hus där det är draget nätverk ut till 8 platser i huset. Vore trevligt om man kunde använda sig av dessa kablar för att skicka vidare ljud från min recievers zone 2 out eller liknande. Jag skulle till att börja med vilja skicka ljud lagrade på stationära datorn via PS3 (som kan styras av min PSP i mitt trådlösa nätverk) till recievern och vidare till min stereoanläggning i ett annat rum. Hoppas det var tydligt nog? Detta gör ju att jag kan välja låtar osv med min PSP var jag än befinner mig i huset. Eller är någon annan lösning att föredra? Jag har tittat på trådlösa sändare/mottagare för ljud men vore skönt att använda befintlig kabel.
Postad 26 april 2010 - 22:29
marjo775
-
marjo775
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Kan du förklara hur det går till att skicka ljudsignalen via nätverket? Jag kommer flytta till hus där det är draget nätverk ut till 8 platser i huset. Vore trevligt om man kunde använda sig av dessa kablar för att skicka vidare ljud från min recievers zone 2 out eller liknande.
Jag skulle till att börja med vilja skicka ljud lagrade på stationära datorn via PS3 (som kan styras av min PSP i mitt trådlösa nätverk) till recievern och vidare till min stereoanläggning i ett annat rum. Hoppas det var tydligt nog? Detta gör ju att jag kan välja låtar osv med min PSP var jag än befinner mig i huset.
Eller är någon annan lösning att föredra? Jag har tittat på trådlösa sändare/mottagare för ljud men vore skönt att använda befintlig kabel.
Att skicka ljud över nätverkskabel kan göras enligt 2 principer. Digitalt eller analogt. Det digitala sättet beskrivs ganska utförligt på andra sidor i det här forumet och bygger på att sändare och mottagare kan strömma ljud eller spela varandras filer. Tänker därför inte gå in djupare på det här. Ifall den lösningen är av intresse är det bara sätta igång och söka i forumet. Det jag ville åstadkomma var att spela analogt mellan olika rum. Med det nätverk som jag har byggt i huset har jag dragit dubbla CAT-6 PIMF kablar i ett stjärnnätverk. Jag har dragit dubbla kablar för att alltid kunna köra gigabitdata över den ena kabeln. Den andra kabeln kan jag samtidigt använda för att skicka analoga signaler. Det jag utnyttjar är att CAT6 PIMF kabel är parvis skärmad. Det betyder att jag kan skicka ljudsignaler för en kanal via ett par i CAT6 kabeln. Då detta par är skärmat tar det i väldigt liten omfattning upp störningar från omgivningen, och ljudet bevaras med riktigt bra kvalitet. Eftersom en CAT6 PIMF kabel har 4 st skärmade par, kan jag skicka 4 separata kanaler över en kabel. Det räcker för tex 2 st stereo ljudkällor, eller om man vill skicka s-video eller TV antenn ska även detta kunna göras över ett skärmat par. Bild har jag dock ännu inte testat i mitt hus. Då jag har ett stjärnnätverk kan jag i centralen kopplla ihop godtyckliga rum/väggutag med varandra via en CAT6 PIMF patch-kabel. På så sätt jag jag tex routa ljud från godtycklig plats i husets att spelas på en annan godtycklig plats. I vägguttageen pluggar jag sedan in en modifierad patch kabel. I ena änden sitter nätverks pluggen kvar. I andra ändan har jag lödit fast RCA-honor på varje skärmat par. Det tvinnade paret går båda till mittpolen, och kabelns skärm går till RCA-skärmen. Alla modularjacken i väggen är skärmade CAT6 uttag, där alla parens skärm klämms fast i modularjacket skärm. Jag köpte all min utrustning från Direktronik i Nynäshamn och byggde allt själv. Om man inte vill bygga själv kan man köpa färdig lösning från Lexcom home. Hittade lite bilder här http://lexcomhomenetwork.blogspot.com/
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|