Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Behålla gamla "dyra" plasman eller skaffa ny budgetvariant?

33 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 March 2010 - 19:04

stobbart
  • stobbart
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Sitter på en äldre Hitachi 42 plasma, nämligen denna:
https://www.prisjakt...kt.php?p=138068

Den var riktigt bra när den kom (och kostade en del).Har alltid varit rätt nöjd med den, men sitter och funderar på om man skulle investera i en ny. Har ju haft den ett tag nu. Har funderat på en budgetvariant eftersom plånboken inte tillåter nåt värre. Har tittat på denna lite snabbt på nätet bara. Har inte kollat in den i verkligheten: https://www.prisjakt...kt.php?p=412520 - En Panasonic Viera TX-P42S10E.

Skulle det vara någon vinst rent bildmässigt att uppgradera tv? Den har ju 400hz, Full HD samt mycket mer konstrast. Brorsan har en lite värre variant av Panasonic och den gillar jag verkligen. Lite kommentarer och idéer skulle uppskattas då jag fått ett bud på den gamla Hitachin..

Postad 09 March 2010 - 19:22

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Sitter på en äldre Hitachi 42 plasma, nämligen denna:
https://www.prisjakt...kt.php?p=138068

Den var riktigt bra när den kom (och kostade en del).Har alltid varit rätt nöjd med den, men sitter och funderar på om man skulle investera i en ny. Har ju haft den ett tag nu. Har funderat på en budgetvariant eftersom plånboken inte tillåter nåt värre. Har tittat på denna lite snabbt på nätet bara. Har inte kollat in den i verkligheten: https://www.prisjakt...kt.php?p=412520 - En Panasonic Viera TX-P42S10E.

Skulle det vara någon vinst rent bildmässigt att uppgradera tv? Den har ju 400hz, Full HD samt mycket mer konstrast. Brorsan har en lite värre variant av Panasonic och den gillar jag verkligen. Lite kommentarer och idéer skulle uppskattas då jag fått ett bud på den gamla Hitachin..

Har egentligen ingen större erfarenhet av Hitachi-plasan. Vet att vi hade en riktigt bra sådan på jobbet med morot-drivet bordsstativ. Den presterade väldigt bra gentemot allt som fanns i dåläget, och minns bara att Pioneer var den enda tillverkaren som slog denna.

Detta var väl dock 3-4 år sedan kanske, och det borde väl vara ungefär i samma tidsperiod ungefär, även om jag inte känner igen just den modellen du hänvisar till.

Men ställ dig frågan såhär då:
Är det nånting du inte gillar med din nuvarande TV? Är det dålig på nåt? Vad vill du kunna göra som du inte kan göra idag? Saknar du anslutningar? Är du missnöjd med bilden i allmänhet? Har du fått inbrännigar eller dyligt?

FullHD spelar ingen som helst roll på den panelstorleken, och vill du komma billigt undan skall du satsa på en X20-modell från Panasonic som säljs för strax under 7000:- idag, och den är helt ny på marknaden.
Kontrasten skadar ju aldrig att den är högre, och den kommer garanterat ge dig en helt ny typ av bild med bättre färgåtergivning, och kanske framförallt bättre svärta.

Men frågar du mig, skulle jag personligen se till att mitt nya TV-köp innebar ganska rejäla förändringar, och kanske även uppåt i storleken om man vill ha lite mer "wow-upplevelse" vild filmtittande och tv-spelande.

Postad 09 March 2010 - 19:25

Kischen
  • Kischen
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Vet att vi hade en riktigt bra sådan på jobbet med morot-drivet bordsstativ.

Ekologisk arbetsplats.

Postad 09 March 2010 - 19:32

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
Jag håller med salmonboy i att om jag skulle uppdatera skulle jag se till att göra det ordentligt, annars kan jag ju lika gärna behålla den jag har. Även om tekniken gått framåt och de nya säkerligen är bättre på det mesta än din lite äldre. Men, har du fått ett bud på din nuvarande du inte vill tacka nej till så tja, "gamla" tv-apparater sjunker ju rejält i värde rätt fort. Om jag vore i dina kläder skulle jag dock vänta lite tills jag kan köpa mig en tv som innebär en rejäl wow-känsla, precis som salmonboy

Är även jag lite nyfiken på hur ett morotdrivet stativ ser ut :wub:

Mvh

Postad 09 March 2010 - 19:36

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
Morot-drivet :wub:

Den bjuder jag på!

Postad 09 March 2010 - 19:49

stobbart
  • stobbart
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Haha :wub:

Tack för era synpunkter! Det som är minde bra med tvn är bilden vid vanligt tv-tittande. Har iofs bara boxer, samt en aning suspekt lösning från hyresvärden.. Han får tv från en närliggande kåk genom en lååång kabel över äppelträden ;) Men det ska inte vara något fel på kablar eller mätvärden till boxern. Men där ger tvn ingen vidare bild. Den har "bara" en hdmi och sen tycker jag att den är allmänt slö vid kanalbyten och i menyer. Vilka i-landsproblem va?

Annars är jag nöjd men bilden från Bluray och DVD. Den är bra. Men saknar den där riktiga svärtan.

Har funderat på en större, men jag sitter rätt nära. Så jag vette tusan om man kan ha en större. Har inte fått några inbränningar. Men det är just det här att jag fått ett bud på den som jag tycker är rätt okej..

Om man skulle upp någon/några prisklasser eller storlekar, vilken skulle man då kika på?

Redigerat av stobbart, 09 March 2010 - 19:53.

Postad 09 March 2010 - 20:28

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0

Haha :wub:

Tack för era synpunkter!
Om man skulle upp någon/några prisklasser eller storlekar, vilken skulle man då kika på?

https://www.prisjakt...kt.php?p=561636

eller den mest prisvärda per tum https://www.prisjakt...kt.php?p=562110 som du nog onekligen blir nöjd med.
Ta salmonboys råd! He know everything ;)

Postad 09 March 2010 - 20:35

stobbart
  • stobbart
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

eller den mest prisvärda per tum https://www.prisjakt...kt.php?p=562110 som du nog onekligen blir nöjd med.
Ta salmonboys råd! He know everything :wub:

Köper man den där kommer man ju ångra sig i efterhand att man inte köpte en full-hd ;) Fast den ser ju onekligen väldigt prisvärd ut!

Postad 09 March 2010 - 20:49

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Köper man den där kommer man ju ångra sig i efterhand att man inte köpte en full-hd :wub: Fast den ser ju onekligen väldigt prisvärd ut!

Eftersom FullHd inte spelar någon roll på den bildytan ö.ht är det inte det du skulle ångra dig på, utan kanske snarare ännu bättre svärta, fler anslutningar (då X20 saknar VGA-ingång av någon outgrundlig anledning). Det är en på många sätt bättre bildpanel, men det har ingenting med upplösningen att göra. G20 är självklart att rekommendera. Men då skulle jag nog satsat på 50" av G20. Då pratar vi lyft från din nuvarande TV på alla tänkbara sätt.

Annat skulle jag inte rekommendera dig, då jag gissar på att Hitachi-plasman är en bra apparat på alla tänkbara sätt, även fast den har ett par år på nacken. Ett annat råd är ju om du tittar en del på tv, är att skaffa en egen digitalbox samt en egen antenn, för så som ni kör nu....tja...i don't know :/

Postad 09 March 2010 - 22:55

stobbart
  • stobbart
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Eftersom FullHd inte spelar någon roll på den bildytan ö.ht är det inte det du skulle ångra dig på, utan kanske snarare ännu bättre svärta, fler anslutningar (då X20 saknar VGA-ingång av någon outgrundlig anledning).

Om du vill får du gärna förklara lite närmare varför det inte spelar nån roll på den bildytan. Vid vilken storlek börjar man se skillnad? Trodde faktiskt att det var skillnad även på mindre ytor. Man har väl lyssnat för mycket på säljare på giganten eller mediamarkt :wub:

Angående tv-antenn så har jag en sådan och en egen digitalbox + hyresvärdens något konstiga lösning. Men det hjälper inte så mycket att köra genom min egna digitalbox heller. Blir helt enkelt ingen vidare bild.

Man kanske får ta sig en runda och kolla hur G20:n ser ut live så att säga.

Postad 10 March 2010 - 01:09

Orbitaliztic
  • Orbitaliztic
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0
Måste fråga, om så bara för att eliminera eventuella felkällor, hur du kopplar digitalboxen till TV'n?

Postad 10 March 2010 - 08:29

stobbart
  • stobbart
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Måste fråga, om så bara för att eliminera eventuella felkällor, hur du kopplar digitalboxen till TV'n?

Den är koppla via scart. Boxen har inget annat uttag. Antar att det spelar viss roll i bildkvaliteten. Men så himla mycket ska det inte behöva påverka tycker jag.

Postad 10 March 2010 - 13:15

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
vad skickar du för signal genom scarten? komposit? rgb? skickar du komposit kan jag bara meddela om att det är absolut sämsta möjliga bildsignal :) eftersom du är nöjd med bild från dvd som i grund och botten har samma upplösning som digitaltv är det möjligt att det är där flaskhalsen ligger

mvh

Postad 10 March 2010 - 13:28

stobbart
  • stobbart
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

vad skickar du för signal genom scarten? komposit? rgb? skickar du komposit kan jag bara meddela om att det är absolut sämsta möjliga bildsignal :) eftersom du är nöjd med bild från dvd som i grund och botten har samma upplösning som digitaltv är det möjligt att det är där flaskhalsen ligger

Det var en mycket bra fråga. Kanske är där skon klämmer. Måste kolla upp det när jag kommer hem.

Postad 10 March 2010 - 13:56

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Lät som en skojig hyresvärd, det där med äppelträden! :)

Postad 10 March 2010 - 14:07

oliven
  • oliven
  • Beroende

• 1347 inlägg
  • 0
Insignalen är A och O för bra bild. Tål att upprepas många gånger :)

haha undrar om hyresvärden gjort en deal med grannkåken :)

Postad 10 March 2010 - 15:00

Orbitaliztic
  • Orbitaliztic
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0

Den är koppla via scart. Boxen har inget annat uttag. Antar att det spelar viss roll i bildkvaliteten. Men så himla mycket ska det inte behöva påverka tycker jag.

Där har du nog boven i dramat, som några redan konstaterat här ovanför. Så ett alternativ kanske skulle vara att byta box?

Postad 10 March 2010 - 16:45

stobbart
  • stobbart
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Jodå, han har gjort en deal med grannen, så det är lugnt :)

Har kollat och det är rgb via boxen. Man kanske skulle ta och låna hem en nyare box med hdmi och se hur bilden blir då.

Postad 10 March 2010 - 16:59

Orbitaliztic
  • Orbitaliztic
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0

Jodå, han har gjort en deal med grannen, så det är lugnt :)

Har kollat och det är rgb via boxen. Man kanske skulle ta och låna hem en nyare box med hdmi och se hur bilden blir då.

Låter som ett bra alternativ. Det blir ju dessutom betydligt billigare att köpa en ny box, och den kan du även använda när du nån gång i framtiden skaffar ny tv.

Postad 10 March 2010 - 17:02

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Hehe "en deal med grannen" - undrar om Radiotjänst vet om det. Eller ComHem då. Tv-pejlarna borde börja titta upp i träden... :)

Postad 10 March 2010 - 20:32

stobbart
  • stobbart
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Hehe "en deal med grannen" - undrar om Radiotjänst vet om det.

Man kanske skulle ringa och fråga.. :blink:

Postad 11 March 2010 - 04:13

Gallimatias
  • Gallimatias
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Om du vill får du gärna förklara lite närmare varför det inte spelar nån roll på den bildytan. Vid vilken storlek börjar man se skillnad? Trodde faktiskt att det var skillnad även på mindre ytor. Man har väl lyssnat för mycket på säljare på giganten eller mediamarkt :blink:

Det finns ingen speciell storlek där man börjar se skillnad. Det beror på tittavstånd. Du har mer nytta av Full HD två meter ifrån en 40" än fem meter ifrån en 60". Om du sitter riktigt nära behöver du Full HD på redan en 23-tummare. Det är därför datorskärmar i den storleksordningen har det.

Postad 11 March 2010 - 11:44

stobbart
  • stobbart
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Jag hittade på ett diagram i en annan tråd här på forumet. Enligt detta så måste jag ha över 50 tum för att dra nytta av full hd hemma hos mig.

Postad 11 March 2010 - 13:04

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Sen ska man inte glömma att på billiga Full-HD-apparater kan svärtan vara grå, färgåtergivningen åt helsike, verkliga kontrasten dålig, osv. Då spelar det ingen roll hur många pixlar panelen har.

Dåliga pixlar blir inte bättre bara för att de är fler.

Postad 11 March 2010 - 13:22

oliven
  • oliven
  • Beroende

• 1347 inlägg
  • 0

Sen ska man inte glömma att på billiga Full-HD-apparater kan svärtan vara grå, färgåtergivningen åt helsike, verkliga kontrasten dålig, osv. Då spelar det ingen roll hur många pixlar panelen har.

Dåliga pixlar blir inte bättre bara för att de är fler.

+1 :blink:

Postad 11 March 2010 - 20:15

stobbart
  • stobbart
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Man tackar för alla tips och funderingar. Har lite att fundera över...
Är det så att panasonics s20 är instegsmodell? Vad är då x20 för modell? Modellen över s20:n?

Postad 12 March 2010 - 01:42

Gallimatias
  • Gallimatias
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
X20 är Panasonics bästa "HD-ready" plasma. S20 är Panasonics sämsta "Full HD" plasma.

X är billigare än S och allmänt ansedd som mer prisvärd. Kanske är den rent av bättre på lågupplöst material och 720p jag vet inte så noga. Få vet nog så värst mycket om årets modeller (#20). Jag har inte sett några recensioner.

Postad 12 March 2010 - 07:40

oliven
  • oliven
  • Beroende

• 1347 inlägg
  • 0
Flatpanels.dk har fått in en X20, borde dyka upp en recension vilken dag som helst. ;)

Postad 12 March 2010 - 14:55

stobbart
  • stobbart
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Flatpanels.dk har fått in en X20, borde dyka upp en recension vilken dag som helst. ;)

Då ska jag hålla utkik.

Postad 12 March 2010 - 23:48

rosenlorden
  • rosenlorden
  • Forumräv

• 598 inlägg
  • 0

Flatpanels.dk har fått in en X20, borde dyka upp en recension vilken dag som helst. :)

Dom har en review på g20 42" såg jag nu. En sak är oroväckande med tv-n, BUZZING!

If you’re standing around 1-1.5 meters from the 42-inch you can spot the plasma noise.

Vilket säkerligen innebär att på en 50" så har du buzz a'la Samsung 50".. Tur att man inte inväntade nya Pannorna ändå, trodde dom skulle vara tysta :)

Postad 13 March 2010 - 16:33

stobbart
  • stobbart
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Äh, fettar man på med ljud i förstärkaren märks det inte.. :)

Redigerat av stobbart, 13 March 2010 - 16:34.

Postad 13 March 2010 - 17:47

oliven
  • oliven
  • Beroende

• 1347 inlägg
  • 0

Dom har en review på g20 42" såg jag nu. En sak är oroväckande med tv-n, BUZZING!

If you’re standing around 1-1.5 meters from the 42-inch you can spot the plasma noise.

Vilket säkerligen innebär att på en 50" så har du buzz a'la Samsung 50".. Tur att man inte inväntade nya Pannorna ändå, trodde dom skulle vara tysta :)

Det beror ju helt på, dom låter ju olika mkt även fast det är samma modell. Och 1 till 1½ meter ifrån? i ett tyst rum så är de ingenting. Jag hör min X10 från soffan vid ljusa bilder men då får det inte finnas något annat ljud, minsta lilla volym på tvn räcker för att dränka de. Plasmor låter mer eller mindre....

Postad 13 March 2010 - 19:10

rosenlorden
  • rosenlorden
  • Forumräv

• 598 inlägg
  • 0
Jo självklart låter plasmor mer eller mindre. Hade buzzing på min 42" q97 Samsung innan som du själv beskriver, vid ljusa bilder o låg volym kunde man höra den liiiite. Men efter jag bytte till 50" så har buzzingen blivit enormt mer, vid alla bilder och konstant. Jag hoppas inte Panasonic får samma utsträckning på problemet med sina 50". Eller framförallt inte i samma omfattning som Pioneer hade med sina!

Nåväl, tv-n verkar ju få bra kritik, får hoppas resten av serien levererar lika bra :)

Angående plasma vs lcd inlägget. Jag tror det finns en uppsjö med sådana trådar om du vill diskutera det :)

Postad 14 March 2010 - 00:15

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Den perfekta skärmen finns inte, båda teknikerna har brister - och alla enskilda skärmar har brister.

Sen vilken panelteknik som är bäst så beror det på vad man diskuterar:

Handlar det om korrekt bild (= objektivt) så kommer de bästa plasmorna närmast (referens). Det vet hela branschen, det är inget som några tomtar på forum har hittat på, och det är inget farligt att det är på det sättet.

Handlar det däremot om en bild man gillar (= subjektivt) så ligger svaret i betraktarens öga och är inget man kan resonera sig fram till. Och det finns det ju ingen anledning att göra heller.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.