People Of LAVA Sweden
35 svar till detta ämne
Postad 05 April 2010 - 22:11
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Nice! Ett svenskt företag ger sig in i TV branschen igen Deras LCD Scandinavia serie finns i 3 storlekar, 42" 47" 55" Scandinavia A window to the world There was a time when we were not yet connected. When we didn‘t know. When we couldn‘t choose. We were isolated then. Islands, floating about, without interconnectivty. It was a lonely time. It was boring. But then, one day, all that changed. Suddenly, we spoke! Suddenly, we saw, showed and we shared. That day is today. Welcome to open your window to the world. Scandinavia – Window to the World TV, Internet, Multimedia, Internet and Social Media – all interconnected. Finally, it´s here. The Android-based (or Google TV as some call it) television from People of Lava. Watch TV, chat with your friends, play Youtube-clips, surf the net. This is your window to the world! Apps, apps, apps!… Out-of the box – your Scandinavia Window to the World comes pre-loaded with your favorite applications. YouTube, Google Maps, Weather, Time, Calendar and Internet Browser! But this is just the start. From the Lava App Store new applications will become available, both free and payed! From the start there’s Facebook, Twitter, E-mail and more! Surf the net Your Scandinavia Television has a built-in web-browser, based on Webkit (the foundation of many current web-browsers. So surf the web like you are used to! Facebook We all love it, don’t we? Facebook! Your Scandinavia MediaTV has Facebook, ready to go! Read more about Facebook here http://www.facebook.com. Youtube Youtube, yet another brilliant platform from Google. Watch your favorite clips, and let your video-world come alive! Google Maps No further introduction required. Google Maps from Google is just the best way to map your trip, check how close that hotel is to the beach, or just zoom in on your own house! Mail Why use a separate computer for your emails? With the build-in mail program, use your Scandinavia to check your emails! Twitter Another great application with no further introduction required. Hemma sajt
Postad 05 April 2010 - 22:18
godissugen
-
godissugen
-
Användare
-
-
190 inlägg
vad ska diskuteras? ser mest reklam för märket! har du anknytning till bolaget?
Postad 05 April 2010 - 22:27
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1973 inlägg
Hade varit kul med lite info och ett test på hur bra de är.
Postad 05 April 2010 - 22:31
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
Nya är de ju inte vad jag vet. Om jag inte missminner mig är det ju Northern Star som bytt namn/gått ihop med några andra. Northern Star är väl ett av de märken jag skulle kunna tänka mig att köpa en LCD ifrån, om jag skulle tvingas köpa en sådan, vilket är ett ganska gott omdöme.
Postad 05 April 2010 - 22:31
oliven
-
oliven
-
Beroende
-
-
1347 inlägg
Det lär ju inte vara några nytillverkade paneler utan köpta paneler av t.ex samsung. Precis som Andersson gör. Sen kan ju mjukvaran vara egen.
Postad 05 April 2010 - 22:33
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Verkar mer vara programvara för teven som de gör reklam för. Hade de sagt "vi har en Kuro-dödare!" hade de fått min totala uppmärksamhet.
Vi lär nog inte se ett svensk TV-märke på många år, tyvärr.
Postad 05 April 2010 - 22:41
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
Hade de sagt "vi har en Kuro-dödare!" hade de fått min totala uppmärksamhet.
Det hade varit grejer det Har en polare som har en NS-skärm, och jag måste säga att det är en av de få LCD:er som imponerat på mig genom åren, även om hans nu är ca 2 år gammal eller nåt liknande. Vet inte hur de står sig i dagsläget. Men sen är det ju lite så också att man inte bara köper deras TV-apparater för bild osv, utan mer som en lösning. Ungefär som BOSE profilerar sig. Mer lösning för dessa pengar, då man kan få mycket bättre ljud för mindre pengar hos andra aktörer. Tror att såväl NS/LAVA, NAD osv gör just såna apparater. Tittar vi tillbaka lite gjorde ju även Yamaha plasmor
Postad 05 April 2010 - 22:47
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Nä, jag har inget med bolaget att göra med
Swedish manufacturer launches world's first Android TV
Sweden's People of Lava beat everyone to the chase to launch the world's first fully interactive internet TV. Following the launch at IFA Berlin in September, the new People of Lava "Scandinavia" will hit the stores, complete with Full-HD LED display and a fully integrated Android platform. But starting already early summer, selected early users will be able purchase and evaluate the Scandinavia TV through a beta-test program. And discussions are already ongoing with potential future partners and developers for content and media.
The Scandinavia TV set is the embodiment of People of Lava's vision to build a machine that goes beyond push-TV to become "a window to the world".
– Think of it as a device that provides all the functionality that you would expect from an Android smart phone, combined with the quality and definition you demand of a high-end Full-HD LED TV set, says Christian Svantesson, co-founder and CEO of People of Lava.
The Scandinavia Android TV - which will first be released in a 42" version, followed by 47" and
55" - is built without compromises. It features top-of-the-line components and is carefully put
together by hand to ensure the kind of quality that customers expect from a People of Lava Full-
HD LED TV set. Its Android platform and internet capabilities provide a wide range of
functionalities, including:
-Out of the box Android TV applications such as:
-YouTube, Google Maps ,Weather, Time, Calendar, Internet Browser
-Downloadable Apps, both free and from coming App-store:
-Facebook, Twitter, Email and more...
- Internet connection
-USB connection
The Scandinavia TV is unique in many ways. Not the least in the design and materials. People of
Lava have worked with the German office of the well-respected design-firm Designit to capture
the sprit of the company in the design. The materials have never been used in televisions before
- a nearly natural material, with a very deep gloss, and hard as stone, otherwise mainly found in
exclusive kitchen and yachts.
According to current plans, this is even the first TV to be built in Sweden for several decades -
thus bringing a proud Swedish tradition back to life. For this reason, People of Lava has set up
their own assembly-line at their offices in Stenungsund, outside of Gothenburg.
The price of the Scandinavia 42" will be between €2,000 and €2,500 at the global sales-start in
September.
Postad 05 April 2010 - 23:01
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5323 inlägg
Bara att önska dem lycka til.
Northern star hette de tidigare och jag har för mig att de hetat Lava i flera år nu.
Android känns väl inte klockren i TV:n, borde väl varit Chrome OS istället.
Priserna är ju inte blyga heller med relativt blygsamma specifikationer som bara 3 HDMI.
Redigerat av junkan, 05 April 2010 - 23:02.
Postad 05 April 2010 - 23:04
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Behövs det fler än 3 hdmi?
Min tv har 2st.
Postad 05 April 2010 - 23:07
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5323 inlägg
Allt har ju HDMI numera så visst behövs det fler... tom kameror och mobiltelefoner kommer med HDMI. Scandinavia Window to the World – Android-based, internet-enabled, multimedia-TV. Television + 42“ / 47″ / 55″ MediaTV + Full-HD 1920*1080 pixels + Backlight LED + PAL/SECAM, DVB-T with Common Interface + Inputs: – PC RGB – CVBS – S-Video – Component – 3 HDMI – 2 Scart (DP Connector included) – USB slot + Outputs: – Coaxial Audio – Earphone Television + Built-in AndroidTM platform + Out of the box applications: YouTube, Google Maps, Weather, Time, Calendar, Internet Browser + Free downloadable applications: Facebook, Twitter, Mail… (With more coming on App Store) + OS: Android 1,5 Cupcake (upgradable through Internet) Hardware + Processor: SOPC100 (Cortex A8) 833MHz + Wireless keyboard + Optional USB periphials + Operating voltage: 100-240V AC, 50-60Hz Embedded media-player + Video player + Audio player + Image viewer + Video-formats: MPEG4, H.264 HD (720p), 3GP + Audio-formats: MPEG-1 layers 1,2 and 3(MP3) Keyboard + Wireless keyboard with pointer/mouse, in the box Apps and Open Source The Scandinavia Window to the World from People of Lava is based on Google’s operating-system Android. Read more here http://www.android.com. This is a small, efficient, fast, power-saving operating-system. And it´s “Open Source”, which means that 1000’s and 1000’s enthusiastic skilled developers around the world will make “apps” (applications) for the TV. Apps that you can download and install! And so will we – So expect a continuous flow of new cool apps to give you even more to view through your window! Remember – this is Open Source – so although we will provide Apps, they don’t all have to come from us! Your window Finally, it´s all about you. Your time, your content, your friends. Your window to the world. Welcome! Please note: All specifications subject to change without notice. Och problemet med Android:Har den samma begränsningar som dagen Android-telefoner så är det lite tråkigt: Appar har mycket begränsat minnesutrymme på mellan 50-150MB, det blir snabbt fullt och man kan inte göra speciellt avancerade appar. Butiken funkar inte utanför USA för betalappar. Extremt svåröverskådlig butik med mängder av appar som heter ungefär likadant och svårt att veta vad de egentligen gör. Apparna funkar inte i alla versioner, det börjar bli lite som linuxsörjan där vissa program funkar med vissa distributioner och andra kräver andra distributioner... Annars visst funkar det ganska bra men de måste lösa dessa problem. Undrar hur de löst tangentbord för surfning + att android saknar flashstöd?
Redigerat av junkan, 05 April 2010 - 23:07.
Postad 05 April 2010 - 23:07
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Vilka är det som kommer att sälja dessa och i vilket prissegment kommer de hamna i?
Postad 05 April 2010 - 23:09
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5323 inlägg
Det är inget nytt märke, det finns massvis med butiker: http://www.peopleofl...onnect-with-us/
Postad 05 April 2010 - 23:09
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
On off,siba, audio video mfl.
Postad 05 April 2010 - 23:10
nice_lad
-
nice_lad
-
Rookie
-
5 inlägg
People of Lava tillverkar också häftiga motordrivna väggfästen som man kan styra med valfri fjärrkontroll: http://www.peopleoflava.com/mounts/
Redigerat av nice_lad, 05 April 2010 - 23:26.
Postad 06 April 2010 - 08:21
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
Min tv har 2st.
Tja, jag skulle behöva 5-6 stycken i alla fall
Postad 06 April 2010 - 09:11
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Min tv har 2st.
En räcker om man har en hyfsat ny förstärkare.
Postad 06 April 2010 - 12:42
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
En räcker om man har en hyfsat ny förstärkare.
Eller så ja...
Postad 08 April 2010 - 17:29
dandersson75
-
dandersson75
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Känns dödfött med en företagsidé som går ut på att köpa komponenter och bygga ihop själv - de har ju redan misslyckats under namnet Northern Star som ingen handlare med självrespekt sålde med rak rygg.
Postad 02 July 2010 - 09:53
jockaio
-
jockaio
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej!
Jag har fått en LAVA-TV, närmare bestämt en Lava LH-26LVW. Tyvärr har jag problem med att få den att fungera ordentligt.
Jag kan inte på något sätt komma åt någon sorts meny för att tex ställa in kanaler och annat! Jag misstänker att det är pga att den förut stått på ett hotellrum och att man har spärrat tillgång till inställningar för gästerna. Det går helt fint att använda alla vanliga funktioner som byta kanal, ändra volym och så vidare.
Nån som vet hur man kommer åt att ändra inställningarna på min LAVA LH-26LVW?
Just nu har jag bara SVT1 och MTV på den....
Postad 02 July 2010 - 20:15
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2261 inlägg
Har du möjligen testat att kontakta tillverkaren?
//P
Postad 03 July 2010 - 10:43
FyrkantigaÖgon
-
FyrkantigaÖgon
-
Användare
-
-
149 inlägg
Jag var på deras kontor i sthlm förra månaden, vårt företag hoppas på samarbete med dom. Helt ok apparater, jag hoppas POL lyckas riktigt bra!!
Redigerat av FyrkantigaÖgon, 03 July 2010 - 22:31.
Postad 03 July 2010 - 12:14
Kazutoyo
-
Kazutoyo
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Min tv har 2st.
Jag skulle inte köpa en ny TV utan minst 4 HDMI-kontakter. I nuläget använder jag visserligen bara 3 av dom, men det är skönt att ha en liten säkerhetsmarginal om man köper en ny pryl (om Nintendo skulle få för sig att släppa en Wii HD, till exempel).
Postad 04 July 2010 - 01:33
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1866 inlägg
Jag skulle inte köpa en ny TV utan minst 4 HDMI-kontakter. I nuläget använder jag visserligen bara 3 av dom, men det är skönt att ha en liten säkerhetsmarginal om man köper en ny pryl (om Nintendo skulle få för sig att släppa en Wii HD, till exempel).
Man kopplar väl ändå sakerna till sin förstärkare. Eller du kanske kör med tv-ljudet?
Postad 04 July 2010 - 04:11
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Man kopplar väl ändå sakerna till sin förstärkare. Eller du kanske kör med tv-ljudet?
Exakt. Man har sin förstärkare som "växelstation".
Postad 05 July 2010 - 16:45
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Jo precis det jag menade, nog majoriteten här har en receiver som fördelar källorna
Vist är det trvligt med fler ä'n 2 hdmi men som sagt, då lär man använda receiver ändå
Postad 05 October 2010 - 03:43
Unregistered2141
-
Unregistered2141
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
Northern Star gick i konkurs i December 2009.
Sökte på företaget på google.
Redigerat av Unregistered2141, 05 October 2010 - 03:44.
Postad 05 October 2010 - 17:39
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Med det teknikintresset borde du ha en reciever med hdmi-växel. Själv har jag allt kopplat så och kör endast en hdmi till tvn.
Postad 16 October 2010 - 21:56
Unregisterede93e9d1b
-
Unregisterede93e9d1b
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Northern Star gick i konkurs i December 2009.
Sökte på företaget på google.
NS har inte kursat, Lava köpte upp dom och tillsammans blev de People of Lava.
Postad 16 October 2010 - 22:04
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
NS har inte kursat, Lava köpte upp dom och tillsammans blev de People of Lava.
Dvs two bads doesnt make something good. SWEDX, NS, Lava....varför folk ens vill köpa detta kan man ju undra.
Postad 04 February 2011 - 16:29
Unregistered72210f23
-
Unregistered72210f23
-
Användare
-
-
161 inlägg
En kompis till mig har en lava (vet ej vilken modell mer än att det är en ny ganska dyr 42:a). När han kör mediaspelaren så får han fram bilden utan problem, däremot får han inget ljud. Ljudet fungerar bra när det gäller blueray spelaren men inte mediaspelaren dock.
Någon som har något förslag på hur man kan göra, skall man ändra någon inställning på ljudmenyn i tv:n (i så fall hur och till vad) eller skall man uppdatera eller klarar den helt inte av att hantera ljud med mediaspelaren?
(det är inget fel på hårddisken då den funkar utmärkt på hans samsung tv)
Postad 07 February 2011 - 15:14
People of Lava
-
People of Lava
-
Rookie
-
1 inlägg
En kompis till mig har en lava (vet ej vilken modell mer än att det är en ny ganska dyr 42:a). När han kör mediaspelaren så får han fram bilden utan problem, däremot får han inget ljud. Ljudet fungerar bra när det gäller blueray spelaren men inte mediaspelaren dock. Någon som har något förslag på hur man kan göra, skall man ändra någon inställning på ljudmenyn i tv:n (i så fall hur och till vad) eller skall man uppdatera eller klarar den helt inte av att hantera ljud med mediaspelaren? (det är inget fel på hårddisken då den funkar utmärkt på hans samsung tv)
Hej Storakorno, Det skall inte vara något problem att ta in ljudet från en extern media spelare också. Vänligen be din kompis kontakta oss på [email protected] eller 0303-79 80 90 så skall vi se till att hjälpa honom med inkoppling eller inställning för att få rätt ljud. mvh PoL
Postad 08 February 2011 - 08:42
Viz
-
Viz
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Alltså, ser man på priserna så ehh ja skulle jag nog aldrig köpa en, skulle vara kul att se en review dock
Postad 08 February 2011 - 18:52
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5323 inlägg
Jag har sett dem live och de är inte bra tyvärr.
Postad 09 February 2011 - 09:59
clawfinger
-
clawfinger
-
Användare
-
-
158 inlägg
Jag har sett dem live och de är inte bra tyvärr.
Intressant.Kan du utveckla lite? Vad var du inte nöjd med? Vad var bra? Vilka andra märken och modeller jämförde du med? Under vilka förhållanden? Eftersom jag är nyfiken på Lava, skulle det vara väldigt värdefullt för mig om du kan svara på ovanstående frågor! Tack!
Redigerat av clawfinger, 09 February 2011 - 09:59.
Postad 09 February 2011 - 22:01
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5323 inlägg
Det var på en mässa i Alingsås och det ssåg ut som de hade minst en generation äldre paneler pga usel svärta och dessutom extremt dålig tittvinkel.
Men är du intresserad skall du självklart bilda dig en egen uppfattning, tänk bara på att det där med Android kan vara snabbt övergående i deras TV när Sony, Panasonic med flera kommer med sina Google-TV (iof också Android/linux i grunden).
Gammal Android-version och få bra fungerande appar med Lavas system.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|