Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför kan ingen tillverkare göra en bättre telefon än iPhone?

392 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 maj 2010 - 20:55

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Jag har hört ordet iPhonedödare ett dussin gånger sen iPhone kom ut på svenska marknaden. Flera tillverkare har själva ansett att dom har skapat en utmanare till Apples telefon. Första gångerna trodde jag på det, jag menar vem saknar inte widgets, filhanterare, fullt stöd på blåtand, ett mer hållbart chassi och bättre garantier.

Varje telefon jag provat har varit en stor besvikelse, fokus har hela tiden legat i tekniska specifikationer istället för i användarupplevelse. Om jag scrollar på en webb-sida vill jag inte att det ska hacka, scrollar jag i kontakter ska det inte heller hacka. Jag vill inte behöva dubbelklicka (läs. symbian) Jag vill inte behöva ladda hem ett program för att få svenskt tangentbord (läs. android). Eller ladda hem ett program för att avsluta program (läs. andriod).

Hur tänker man när man gör en telefon, är det ingen på företaget som vågar säga att att produkten verkligen suger för det har många produkter gjort den senaste tiden. Jag provade SE X10 i en timme, sen jag inte klarade av skärmen längre, den har fruktansvärt dålig respons. Är det inte iPhone-kunnder/köpare dom vill åt när dom gör en telefon i den prisklassen eller vem är det tänkt ska köpa den, Sony-Ericsson-patrioter?

Skulle verkligen vara roligt att se någon tillverkare som satsar på en användarvänlig smart telefon. Jag har lite förhoppningar om att Nokia N8 kommer vara vass, men svårt att säga före man provat den.

Vad tror ni är anledningen till att tillverkare släpper telefoner med stora brister som har så långt kvar till upplevelsen i iPhone är det för att dom inte vet hur man gör? För att Apple har patent på vissa tekniker?

Mvh

Postad 07 maj 2010 - 22:44

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0
Du har ju läget klart för dig. Köp en iPhone!

Postad 07 maj 2010 - 22:50

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Nu är jag trött men personligen ser jag så många nallar som krossar iPhone att det inte är lätt att räkna upp dem, det blir en lång lista då.:)

Ja, jag har faktiskt använt iPhone och enligt min enkla åsikt är den inget att komma med annat än som iPod/spelkonsol/mediaspelare.

Postad 07 maj 2010 - 22:56

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Iphone är en mobil med extra allt för den som gillar googla fejjan tuba twittra se på filmer lyssna på musik mejla osv..

Postad 07 maj 2010 - 22:59

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0
I don't know what planet you're on, but this is earth... ;)

Du har tydligen redan blivit lite hjärntvättat (i och med att du bland annat indirekt menar att ingen tillverkare har lyckats göra en användarvänlig telefon, vilket är nonsens - det är bara du som har fått en uppfattning själv om att Apples lösning är den enda). Jag har bara ett bidrag till dig:
http://www.fudzilla....t/view/16826/1/

Själv kan jag utan problem räkna upp 20 telefoner som är bättre än iPhone, men eftersom jag har haft sådana här diskussioner för många gånger både på nätet och "live" och där de alltid tenderar till att spåra ur, så - jag hoppas du finner vad du söker. Den ultimata telefonen är det ingen som har gjort eller kommer göra heller. Då skulle företaget inte sälja så mycket mer. Se bara på "Hajfenan" från SonyEricsson - en livsfarlig produkt eftersom den aldrig gick sönder... Sen gick den att ringa med också. :)

Den här tråden KOMMER i alla fall att spåra ur. *gnuggar min kristallkula*

Postad 07 maj 2010 - 23:08

Micke prylgalen
  • Micke prylgalen
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0
Du har rätt i det du skriver. Iphonens (apples) gränssnitt är helt kalas och följsamheten i skärmen m.m är svårtoppat.

Själv har jag bytt till x10 och nu efter ett tag så vill jag inte tillbaks till en 3Gs, trivs kalas med den bättre kameran och skärmen där allting ser mkt bättre ut. Kan se youtube i hög kvalité även via 3G och den känns snabbare när man surfar med att rendera sidor. Bättre batteritid även om det ändå är relativt kasst

Det är för och nackdelar med allting. Själv vill jag ha en mobil i ungefär x10:ans storlek med aluchassie som HTC Legend, den skall ha iphonens gränssnitt med MT fast helt öppet så man kan göra allt man vill, Samsung pixons eller Sations kamera med riktig xenonblixt samt linsskydd :)

Postad 07 maj 2010 - 23:11

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2 184 inlägg
  • 0
Är man mer intresserad av att flasha med prylen än rätta vara produktiv så förstår jag att Iphonen är det rätta valet.

Sedan anser jag att valet är personligt. Det som är bäst i mina ögon kanske är sämre i dina. Så att säga att Iphonen är den bästa luren på marknaden är lite befängt.

Postad 08 maj 2010 - 00:10

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4 342 inlägg
  • 0
Kära TS, det är väldigt simpelt iPhone är världens mest överskattade mobiltelefon.

Postad 08 maj 2010 - 00:54

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1 019 inlägg
  • 0
Skulle gilla iphone om den hade en start skärm värt namnet start.den har bra appar men mycket skit,,thats it.
Blir symbian3 och meego besvikelser vilket meego knappast kan bli, symbian3 är jag lite osäker på.
Själv så tar jag upp luren ur fickan 9 gånger av 10 för att kolla start skärmen på min nokia där man har dom viktigaste sakerna genom att bara tända skärmen och släcka 3 sekunder senare är den i fickan igen, då har jag sett mail,väder,vissa rss feeds, Fb smidigt att se direkt om det är nåt intressant, twitter direkt på start skärmen. Det finns ju till android lurarna också, och det är skit bra tycker jag. orka gå in i nån app för att kolla vädret mm,,,ok om man vill kolla nogrannare uppgifter.
Navigation finns bara som köp till iphone Nokian ovi maps är hur grym som helst gratis, Android har Google maps gratis. iphone har inte det(navigation) gratis, kostar skjortan sen ska man ha alla dessa tillbehör till iphonen,,,det gillar jag inte heller, som till navigation(tomtom) antenn förstärkare annars strular den i bilen.
p,s kommer Nokia N8 för 3200kr att krossa iphone som kommer att kosta ???. ja hårdvaru mässigt kommer den att göra det, det vet vi redan nu. det säger väl en hel del om iphone. och då menar jag iphone HD eller vad dom nu döper den till. Därför så kommer meego lurarna va nåt outstanding, Nokia design team har fått 76,000 tips från användare på hur UI mm ska se ut på meego os.

Redigerat av passan1, 08 maj 2010 - 01:08.

Postad 08 maj 2010 - 00:54

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0
Men att säga att en telefon är bättre än en annan blir ju inte direkt trovärdigt, speciellt inte om man själv äger telefonen eftersom det då blir svårare att hitta negativa saker om just sin telefon. Jag äger själv iPhone och skulle i nuläget inte kunna tänka mig någon annan telefon just för att den fyller alla mina behov jag har hos en mobil telefon. Men därmed inte sagt att iPhone skulle vara bättre än någon annan märke/modell eftersom det upplevs ju så individuellt.
I mitt fall var det kombinationen av funktionalitet + design som avgjorde valet.

Sen ni som skriver att iPhone endast duger till att flasha med, utveckla gärna lite mer kring vad det är som är så dåligt produktionsmässigt? Väldigt nyfiken på det.

Redigerat av Mentos, 08 maj 2010 - 00:56.

Postad 08 maj 2010 - 02:10

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
Om du inte vill sticka ut utan var en i mängden (tänk på att vi bor i mellan-mjölkens land) så väljer du iPhone !
Uuuuh så hemskt om du inte passar in i mallen !

Postad 08 maj 2010 - 04:22

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3 147 inlägg
  • 0
Och för ett år sen var det precis tvärtom, vad är din poäng?

Redigerat av simulacra, 08 maj 2010 - 04:22.

Postad 08 maj 2010 - 04:23

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1 693 inlägg
  • 0

I don't know what planet you're on, but this is earth... ;)

Se bara på "Hajfenan" från SonyEricsson - en livsfarlig produkt eftersom den aldrig gick sönder... Sen gick den att ringa med också. :)

Den här tråden KOMMER i alla fall att spåra ur. *gnuggar min kristallkula*

En hajfena, åt hajpojken...? B)

@hajpojken
Btw, ska du handla, eller vill du bara låta oss andra forumister veta hur sjukt nöjd du är med din iPhone?

Redigerat av mrNoodles, 08 maj 2010 - 04:24.

Postad 08 maj 2010 - 04:42

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1 883 inlägg
  • 0
Mata inte Trollet! :)

Postad 08 maj 2010 - 08:41

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
:)

Iphone är ju en telefon för folk som behöver nått enkelt och smidigt.

men ingenting för en poweuser

Redigerat av moparman, 08 maj 2010 - 08:41.

Postad 08 maj 2010 - 09:03

Smith
  • Smith
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Iphone är ju en telefon för folk som behöver nått enkelt och smidigt.

men ingenting för en poweuser

Men det är folk som behöver något "enkelt och smidigt" som är den absolut största delen av mobilmarknaden. Gå tillbaka tio år och se hur Nokia 3310 kunde manövrera ut Ericssons mer tekniskt avancerade mobiler. Hur? Genom utbytbara skal och lite lull lull. Visst saknar Iphone oerhört mycket. Men det den har är välarbetat och genomtänkt, jag äger själv en x10 och har aldrig ägt en Iphone.

Jag är själv jäkligt trött på alla grafiska detaljer i min mobil, varför ska det ibland ta upp till två sekunder för att ladda en kontakt från adressboken? Utan tillagd bild etc.

Postad 08 maj 2010 - 09:21

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0

Du har ju läget klart för dig. Köp en iPhone!

Jag har redan iPhone, började med 3G köpte sen en 3GS och kommer köpa den som kommer i sommar.

Postad 08 maj 2010 - 09:26

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Jag vill byta, för det är inte den bästa luren för mig. Men idag ser jag inga alternativ idag?

Postad 08 maj 2010 - 10:08

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Nu kommer här en liten lista på vad som krävs för att slå iPhone. Jag talar då om vad som redan finns på marknaden:

*WVGA-skärm
*Ev fysiskt tangentbord
*5 - 12 MP-kamera
*Videoinspelning i 720/800 x 480 eller 720p
*WM, Maemo, Android eller Symbian beroende på modell
*Utbytbara minneskort, microSDHC eller rent av SDXC
*Inga idiotiska låsningar av program o.dyl

Enligt mig är det mycket enkelt att hitta en bättre lur än iPhone. Så de s.k "iPhone-dödarna" finns redan på marknaden.

För mig är det funktion som kommer först, eye candy och hype imponerar helt enkelt inte. Sett till funktionaliteten finns det ett stort antal lurar som slår iPhone.

Däremot har jag inga problem med att anse att iPhone är en utmärkt iPod Phone/spelkonsol och att den är mycket bra inom det segmentet. Egentligen skulle jag kategorisera den som en modern version av Palm Lifedrive - en produkt vars koncept inte var helt olika iPhone.

Problemet som jag ser det är alltid hypen kring iPhone och att den placeras på en piedestal över alla andra modeller parat med ett evigt gnällande på allting som inte Apple tillverkat. Den inställningen är jag helt emot.

Postad 08 maj 2010 - 10:12

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Jo den stora massan är ju inte powerusers..

För dom duger en iphone..

Likväl som att min far klarar sig med en mobil utan 3g...mms..mail

Iphone är polerad och flyter bra men det är dock allt...

Yta framför innehåll kan man säga

Men vissa gillar ju att vara instängda som får

Postad 08 maj 2010 - 13:41

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0

Jo den stora massan är ju inte powerusers..

För dom duger en iphone..

Likväl som att min far klarar sig med en mobil utan 3g...mms..mail

Iphone är polerad och flyter bra men det är dock allt...

Yta framför innehåll kan man säga

Men vissa gillar ju att vara instängda som får

Fåren är trygga i hagen, där kommer ingen varg in. (Läs. skadlig kod, skumma och osignerade appikationer med mera). Fast jag är nog ingen poweruser som vil ändra ROM i min telefon med mera.

Postad 08 maj 2010 - 13:48

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1 693 inlägg
  • 0

Fåren är trygga i hagen, där kommer ingen varg in. (Läs. skadlig kod, skumma och osignerade appikationer med mera). Fast jag är nog ingen poweruser som vil ändra ROM i min telefon med mera.

* Min telefon kan göra två saker samtidigt.
* Vart har du alla widgets?
* Hur får du bort applikationerna ifrån "skrivbordet"?
* Hur skickar du filer med BT?
* Live wallpapers (Eclair)
* Vart har du minneskortet?
* Hur känns det att vara så mainstream?
* Kopiera den länken och skicka den på ett SMS till mig.
* Vill du låna min laddare? Du vet en sådan sladd som all teknik använder!
* Min kostade 1/3 av din och kan mer.

http://www.swedroid....read.php?t=6130

Postad 08 maj 2010 - 14:00

dannovarius
  • dannovarius
  • Beroende

• 1 097 inlägg
  • 0
En sak som sällan dyker upp i diskussioner som denna är priset. Iphone är en fruktansvärt dyr produkt och jämför man vad man får för pengarna är den inte alls särkilt imponerande. Men på något sätt verkar folk blunda för att det är en av de dyraste mobilerna på marknaden (inte inräknat lyxpimpade nallar med guldplätering och diamanter) och jämför den med telefoner som kostar nära hälften så mycket. Visst är det konstigt? Och inte så rättvist.

Men det känns lite allmänt så att Apple får tillåtelse att släppa dyra produkter medan de flesta andra måste släppa något bättre för mindre pengar, detta gäller även bärbara datorer och även nu tablets. Om HTC släppte en i princip karbonkopia av iphone men med snapdragonprocessor och android skulle de aldrig få ta några 7000 kronor för den. Kolla bara på Desire. Kostar kring 4700 kr men ska ändå jämföras på samma premisser som iphone (det ironiska i det hela är ju dock att den faktiskt är bättre på det mesta).

Postad 08 maj 2010 - 14:03

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Jag har för närvarande en HTC Touch Pro 2 (Windows Mobile), en Nokia N900 (Maemo), en HTC Desire (Android) och en iPhone 3GS + en drös med äldre mobiler också och säkert någon nyare som jag glömt bort nu i hastigheten. Jag håller fullständigt med om att iPhonen har en hel del begränsningar, som t.ex. att den är ganska låst, att den inte har någon aktiv startskärm, att dess skärm har lägre upplösning, att den inte har något fysiskt tangentbord....men ändå är det ändå alltid till iPhonen som mitt SIM-kort återvänder efter sina utflykter till de andra mobilerna....sen får var och en dra slutsatser kring detta.

För egen del anser jag att HTC Desire är den enda telefon jag testat som på riktigt kan utmana iPhonen, HTC Touch Pro och Windows mobile skulle jag säga är det absolut bästa valet för ren business, men faller på att de är lite för trista i övrigt och det klart begränsade utbudet av intressanta applikationer och svårigheten att hitta och installera dessa. Nokia N900 ser jag för stunden mest som ett överskattat experiment för närvarande, intressant för oss telefonnördar och systemutvecklare, men långt ifrån att vara något seriöst hot mot iPhone och Android (trots överklockning, optimering osv). Kanske kan det bli något i framtiden, men jag är ändå tveksam, som utmanare räcker det inte långt att vara lika bra som de etablerade spelarna på vissa områden, och sämre på många andra, man måste vara bättre. Symbian 3 har jag för dålig koll på för att ha några åsikter om, och ännu finns väl ingen produkt att köpa med det vad jag vet. Gamla symbian har många fördelar, t.ex. i E72an som jag tycker är en riktigt fin mobil som jag funderat på att köpa många gånger, dock lite samma problem för Touch Pro 2, grym på business men sämre på övrigt (men det är ju inget Nokia gör någon större hemlighet av heller). Hade även en Nokia N97 ett tag som jag tyckte inte var så pjåkig faktiskt, även om hårdvaran inte riktigt räckte till, och tangentbordet inte hade en suck mot t.ex. det som återfinns på Touch Pro 2.

Redigerat av Unregistered1413, 08 maj 2010 - 14:11.

Postad 08 maj 2010 - 14:07

easycure1974
  • easycure1974
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0

* Min telefon kan göra två saker samtidigt.
* Vart har du alla widgets?
* Hur får du bort applikationerna ifrån "skrivbordet"?
* Hur skickar du filer med BT?
* Live wallpapers (Eclair)
* Vart har du minneskortet?
* Hur känns det att vara så mainstream?
* Kopiera den länken och skicka den på ett SMS till mig.
* Vill du låna min laddare? Du vet en sådan sladd som all teknik använder!
* Min kostade 1/3 av din och kan mer.

http://www.swedroid....read.php?t=6130

Jag har både iPhone 3GS och en Desire och älskar dem båda - de har båda sina för och nackdelar.

En jailbreakad iPhone har multitasking som faktisk till och med fungerar smidigare än i Desire

Widgets finns att ha på lockscreen med till en jailbreakad iPhone om man promt vill ha dem men jag finner inga widgets värda att ha på min Desire så jag kör den helt utan widgets. Finns inget som slår lokcinfo till en iPhone

Få bort applikationer från skrivborder är heller inga problem

Skicka filer med BT går också fint

Animerade bakgrunder finns det med vad man nu ska ha det till

Så läs på lite mer innan du börjar basha något.

Kopeiera en länk och skicka den i ett sms har iPhone kunnat sen OS 3 som kom förra sommaren

Och kom inte och gnäll på att det måste jailbreakas - en Android lur måste ju rootas för att kunna vara användbar så det är ju lika illa.

Redigerat av easycure1974, 08 maj 2010 - 14:07.

Postad 08 maj 2010 - 14:10

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1 356 inlägg
  • 0
Då trådskaparen verkligen lyckades reta skiten av en del :) så har detta utvecklats till en
Iphone vs Android tråd

Kul, för mig som varken har det ena eller det andra, men snart skall välja

Har jag förstått det rätt, att apparna till iphone kostar pengar, men inte till android ?

Kan man köra allt nödvändigt med android ?

Redigerat av cedergren, 08 maj 2010 - 14:14.

Postad 08 maj 2010 - 14:15

dj_komodo
  • dj_komodo
  • Beroende

• 1 194 inlägg
  • 0

Då trådskaparen verkligen lyckades reta skiten av en del :P så har detta utvecklats till en
Iphone vs Android tråd

Kul, för mig som varken har det ena eller det andra, men snart skall välja

Har jag förstått det rätt, att apparna till iphone kostar pengar, men inte till android ?

Kan man köra allt nödvändigt med adroid ?

Vissa appar kostar vissa är gratis, finns mkt bra som är gratis... Jailbreakar man sin iPhone så är alla appar gratis :)
Har även testat HTC Hero och Legend, gillade inte skiten, dålig respons på skärmen samt sämre appar...

Postad 08 maj 2010 - 14:19

easycure1974
  • easycure1974
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0
Nej Android har också betalappar - i många gratisappar kan man få stå ut med reklam och skit. Men i Sverige kan vi inte köpa appar utan att roota luren eller köra via emulatorn och krångla. Vill man inte det får man hålla till godo med gratisversionerna av programmen

Redigerat av easycure1974, 08 maj 2010 - 14:20.

Postad 08 maj 2010 - 14:23

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Något som alltid får mig att skratta i sådana här diskussioner är hur fanatiska många är, en sak måste alltid vara bäst och då är den bättre än allt annat som finns på alla områden. Och lustigt nog är motståndarna till en viss produkt nästan alltid mer fanatiska mot den, än vad anhängarna är för den....

Postad 08 maj 2010 - 14:24

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Jag har både iPhone 3GS och en Desire och älskar dem båda - de har båda sina för och nackdelar.

En jailbreakad iPhone har multitasking som faktisk till och med fungerar smidigare än i Desire

Widgets finns att ha på lockscreen med till en jailbreakad iPhone om man promt vill ha dem men jag finner inga widgets värda att ha på min Desire så jag kör den helt utan widgets. Finns inget som slår lokcinfo till en iPhone

Få bort applikationer från skrivborder är heller inga problem

Skicka filer med BT går också fint

Animerade bakgrunder finns det med vad man nu ska ha det till

Kopeiera en länk och skicka den i ett sms har iPhone kunnat sen OS 3 som kom förra sommaren

Och kom inte och gnäll på att det måste jailbreakas - en Android lur måste ju rootas för att kunna vara användbar så det är ju lika illa.

Jo, det där argumentet brukar alltid dyka upp, men det är ju stört, att man ens ska behöva jailbreaka telefonen för att få den att fungera "normal" och få funktionalitet som borde vara normal och som så många andra har. Dessutom blir telefonen instabil och drar betydligt mer batteri när man har jailbreakat den (det är allmänt erkänt idag och inte bara min åsikt) så det känns ändå bara helt fel.

Att jämföra med att behöva roota är ju bara löjligt. Du behöver inte roota en Androidlur för att kunna göra något så enkelt som att köra två eller flera program samtidigt. LMFAO liksom... Behöva roota en Androidlur? Nej...

Jag påstår inte att andra telefoner är bäst, men jag påstår och kommer göra till dess att verkligheten är en annan, att iPhone är en sjukt överreklamerad lur, som "massan" köper eftersom vi i tusentals år har varit flockdjur. Det är jättejobbigt med förändring och att inte göra som alla andra. En eloge till alla som vågar säga något annat och som vågar köra sitt eget race. :)

Redigerat av sean.wiklund, 08 maj 2010 - 14:34.

Postad 08 maj 2010 - 14:40

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Multitasking på iPhone är ju ett intressant ämne, ibland kan man ju få känslan av att det är JB:t som skapar mutlitasking möjligheter i iPhone OS, men så lär det ju knappast vara, snarare så att Apple valt att stänga av möjligheten av någon anledning, och att JB:t går runt detta. Jag gissar att det kanske skälet kanske är att man vi förbättra batteritiden osv men det finns säkert andra som har bättre koll på skälen.

Postad 08 maj 2010 - 14:48

dj_komodo
  • dj_komodo
  • Beroende

• 1 194 inlägg
  • 0
Multitasking är en av nyheterna med OS 4.0 som kommer i sommar...
http://www.youtube.c...feature=related

Postad 08 maj 2010 - 14:52

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Ja, precis. Det tog dem bara dryg TRE ÅR att fixa det. Tjena... :)

Postad 08 maj 2010 - 15:18

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3 147 inlägg
  • 0
Vilken "orka" -tråd, inte lönt att argumentera för iPhone, vilken funktion man än snackar om så får man skit, Applehatet har blivit så jäkla stort att de mer påminner om en religion långt större än man kan säga att Applefolk är det.

Apple gör saker på sitt sätt, deras produkter är användbara på ett mer instinktivt sätt, första gången jag provade en polares hero tog det mig 2 minuter att ens fatta hur man skriver in en adress i browsern, varför är det mest grundläggande undangömt i en meny? Android verkar inte heller få unifierade os.uppgraderingar, trenden verkar mer vara att de släpper en produkt och sen är tillverkaren måttligt intresserad att ens fortsätta stöda den.

Och det tog dem tre åt att få multitasking, ja det är för att Apple vill att de nya funktioner de bygger in ska funka på ett bra sätt, dessutom är Android fortf nyare, att sitta och basha på en äldre plattform är ju väldigt vettigt, not.

Postad 08 maj 2010 - 15:28

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0

Postad 08 maj 2010 - 15:36

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Hur kan något som redan finns vara en nyhet? Det är väl snarare så att "aktiverad multitasking" är nyheten, eller mer troligt gissar jag "förbättrad aktiverad multitasking". T.ex. Apples egna program har väl alltid haft multitasking i nån form har jag för mig?

Postad 08 maj 2010 - 15:43

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2 184 inlägg
  • 0

Vilken "orka" -tråd, inte lönt att argumentera för iPhone, vilken funktion man än snackar om så får man skit, Applehatet har blivit så jäkla stort att de mer påminner om en religion långt större än man kan säga att Applefolk är det.

Apple gör saker på sitt sätt, deras produkter är användbara på ett mer instinktivt sätt, första gången jag provade en polares hero tog det mig 2 minuter att ens fatta hur man skriver in en adress i browsern, varför är det mest grundläggande undangömt i en meny? Android verkar inte heller få unifierade os.uppgraderingar, trenden verkar mer vara att de släpper en produkt och sen är tillverkaren måttligt intresserad att ens fortsätta stöda den.

Och det tog dem tre åt att få multitasking, ja det är för att Apple vill att de nya funktioner de bygger in ska funka på ett bra sätt, dessutom är Android fortf nyare, att sitta och basha på en äldre plattform är ju väldigt vettigt, not.

Är ju lika stort åt det andra hållet om inte större ibland. Eller om det är mindre folk som hörs mest.

Dock ingen "riktig" multitasking utan den sparar ner statusen på applikationen.

Redigerat av Unregistered0354d681, 08 maj 2010 - 15:44.

Postad 08 maj 2010 - 15:51

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1 892 inlägg
  • 0
Appstore är Iphonens fördel och troligtvis den främsta orsaken till dess framgång (trots att det var hackarna som började med konceptet). Flera svenska företag utvecklar app först och främst till en iphone (SVTplay, Tv4play, Res i STHLM, Prisjakt, Aftonbladet, Blocket, Swedbank, SEB, SF-bio osv...) många av dessa appar finns även till android men i grund och botten så började man utveckla de flesta först till Iphonen. Man hittar alltid en app för att göra livet lite enklare. Det här kan jämföras med Windows och MacOS... Iphonen har tagit windows plats i mobil världen.

Så självklart tilltalar det här massmängden medan de som gillar att trixa med sina telefoner föredrar android osv... lik hur hackarna föredrar andra OS än Windows.

Iphonen är säkerligen inte den bästa mobilen på pappret, men den är utan tvekan den telefon en vanlig person har mest nytta av, just pga "apparna".

Men på långsikt så måste man som vilket annat företag som helst försöka utveckla det här, det har gått 3-4 år och man har inte direkt sett något makalöst nytt med Iphonen.. bara förväntade standard uppgraderingar.

Redigerat av Unregistered1232, 08 maj 2010 - 15:54.

Postad 08 maj 2010 - 15:54

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1 693 inlägg
  • 0

Oj, det tog skruv, jag skulle så klart gjort en :P då det var lite med glimten i ögat.
Men nej, jag vet inte om jag håller med om att Android måste rootas för att vara 'lika användbar' som en rootad iPhone.

Men vi kan kalla iPhone för "det senaste" om det känns viktigt för dig och TS. :)

PS. jag har en plastig, klumpig, laggig, oldschool (1.6) X10a, som jag trivs med, och det är ju det som är huvudsaken, att man själv gillar och är nöjd med sin lur :P - trevlig lördag! DS.

Postad 08 maj 2010 - 16:00

easycure1974
  • easycure1974
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0

Oj, det tog skruv, jag skulle så klart gjort en :lol: då det var lite med glimten i ögat.
Men nej, jag vet inte om jag håller med om att Android måste rootas för att vara 'lika användbar' som en rootad iPhone.

Men vi kan kalla iPhone för "det senaste" om det känns viktigt för dig och TS. :)

PS. jag har en plastig, klumpig, laggig, oldschool (1.6) X10a, som jag trivs med, och det är ju det som är huvudsaken, att man själv gillar och är nöjd med sin lur :P - trevlig lördag! DS.

Skrev inte att iPhone är det senaste - bara att det faktiskt finns möjlighet att ha det du skrev om. Älskar som sagt både min iPhone och Desire så jag är ingen apple fanatiker :P Kan ju inte ens köpa apps till Android utan att roota eller krångla med emulator eller köpa direkt från programutvecklaren - det suger ordentligt och det måste Google ta sig i kragen och fixa

Postad 08 maj 2010 - 16:10

easycure1974
  • easycure1974
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0

Jo, det där argumentet brukar alltid dyka upp, men det är ju stört, att man ens ska behöva jailbreaka telefonen för att få den att fungera "normal" och få funktionalitet som borde vara normal och som så många andra har. Dessutom blir telefonen instabil och drar betydligt mer batteri när man har jailbreakat den (det är allmänt erkänt idag och inte bara min åsikt) så det känns ändå bara helt fel.

Att jämföra med att behöva roota är ju bara löjligt. Du behöver inte roota en Androidlur för att kunna göra något så enkelt som att köra två eller flera program samtidigt. LMFAO liksom... Behöva roota en Androidlur? Nej...

Jag påstår inte att andra telefoner är bäst, men jag påstår och kommer göra till dess att verkligheten är en annan, att iPhone är en sjukt överreklamerad lur, som "massan" köper eftersom vi i tusentals år har varit flockdjur. Det är jättejobbigt med förändring och att inte göra som alla andra. En eloge till alla som vågar säga något annat och som vågar köra sitt eget race. :)

Haha, har du haft en iPhone och provat så du vet eller? Min iPhone har då aldrig kraschat eller hängt sig trots att den är jailbreakad - önskar jag kunde säga det samma om min Desire där man får FC lite då och då. Och batteritid, klart att det drar lite mer och man har en massa program och ligger i bakgrunden. Men trots det klarar min iPhone sig lika bra eller bättre när det gäller batteritid jämfört med Desiren - båda måste laddas dagligen.

Tycker inte det är löjligt, du kan ju inte ens köpa en sketen app utan att roota, eller köra via emulator eller köpa direkt från programutvecklaren. Det är appstore som gjort iPhone till sån storsäljare - enkelt att köpa och mängder med schyssta program. Det måste verkligen Google ta sig i kragen så vi får möjlighet att köpa program i Sverige med.

Och min Desire - den har 130 mb tillgängligt internt lagringsutrymme om jag inte minns fel när den är nyuppstartad. Går rätt snabbt att fylla det ynkliga utrymmet - kan man då installera på minneskorte? Nej det kan man inte utan då måste det rootas och patchas med App2SD.

Så visst måste en Android lur rootas om man ska kunna göra det man vill med den, precis som en iPhone

Postad 08 maj 2010 - 17:19

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1 693 inlägg
  • 0

Och min Desire - den har 130 mb tillgängligt internt lagringsutrymme om jag inte minns fel när den är nyuppstartad. Går rätt snabbt att fylla det ynkliga utrymmet - kan man då installera på minneskorte? Nej det kan man inte utan då måste det rootas och patchas med App2SD.

Så visst måste en Android lur rootas om man ska kunna göra det man vill med den, precis som en iPhone

[flamesuit on] Du ser, hade du valt en X10 så hade du haft lite mer space [/flamesuit on]

Postad 08 maj 2010 - 17:55

easycure1974
  • easycure1974
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0

[flamesuit on] Du ser, hade du valt en X10 så hade du haft lite mer space [/flamesuit on]

Haha, nä jag vill ha 2.1 den här sidan nyår så X10 var aldrig något alternativ :P

Postad 08 maj 2010 - 18:19

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
Med tanke på hur stora de flesta apps till android är så klarar man sig ganska bra med det utrymmet som finns i de flesta lurar.
Och man behöver heller inte roota sin lur för att få tillgång till betalapps, räcker med ett simkort från tex england så kan man ladda hem dem över wifi. Omständigt men möjligt. Förhoppningsvis så släpps hella android market även i sverige snart.

Har haft iphone men bytte den mot en htc touch cruise efter en vecka, nu ersatte jag cruoisen med en tattoo och har inte ångrat mig en sekund.

Postad 08 maj 2010 - 18:57

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
När det gäller iPhone som en motsvarighet till Windows på datorn: intressant jämförelse. Det gör mig nämligen än mer övertygad om att gå min egen väg och alltså använda andra plattformar (för närvarande Symbian OS och WM).

Hade iPhones OS varit en öppen standard och licensierats till andra tillverkare kunde det varit mer intressant men som det är idag gör hypen och det ensidiga utvecklandet av lokala widgets (banker o.dyl nationella tjänster) att Apple får en allt mer ohälsosam ställning vilket skadar konkurrensen.

Självfallet är det ett guldläge för Apple att utvecklare väljer att enbart släppa iPhone-appar eftersom det ger bra PR. Det gör ju utan tvekan att människor känner sig manade att satsa på en iPhone.

Hotet mot Apple är då plattformar som används av flera tillverkare. Även om iPhone på ytan kan förefalla attraktiv är min uppfattning att den har allvarliga konsekvenser för mobilmarknaden i stort och det överväger ev fördelar.

Hela konceptet med EN programbutik som Apple bestämmer med järnhand över är motbjudande - likaså alla låsningar och sådan saker som att t.ex Flash inte fungerar (Apples krig mot Adobe) etc.

För min del är lokala widgets/appar (banker o.dyl) inget som jag ens funderar över i samband med mobilvalet. Detta då jag anser det vara oacceptabelt att dessa företag bl.a ignorerat smartphones i många år för att sedan helt plötsligt börja släppa appar till den mest låsta plattform marknaden skådat - en monopolistisk plattform som dessutom är i minoritet.

När det gäller produktiva och användbara program är WM helt klart den mest utvecklade plattformen. Jag har tyvärr svårt att räkna SVT Play eller en bankapp till den produktiva kategorin - framförallt skulle jag inte få för mig att låta sådant styra valet av plattform. Då når jag hellre innehållet via webbläsaren. När det gäller bra program är Android starkt på G och detsamma gäller Maemo/Meego.

När det gäller att hitta program ser jag inga problem med plattformar som har flera källor. Tvärtom tror jag på konkurrens på samma vis som jag inte gråter över att inte ICA har monopol på all livsmedelsförsäljning i landet "för det är mycket enklare att kunna köpa livsmedel i en butik, det är så jobbigt att kunna välja".:)

Tyvärr har dock iPhone och hypen kring den styrt in mobilmarknaden på fel väg: mot låsta, begränsade plattformar. Detta p.g.a okunskap som resulterar i felaktiga hyllningar av låsningar och begränsningar som något bra - uppenbarligen utan konsekvensanalys.

Windows Phone 7 är ett utmärkt exempel på vad som händer då iPhone-hypen går för långt och påverkar ett OS negativt.

Fortsätter denna avveckling, d.v.s smartphones blir i praktiken feature phones men med bättre appar än Javamidlets finns det för mig enbart en lösning: övergå till en UMPC, gärna med telefondel.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 08 maj 2010 - 18:59.

Postad 08 maj 2010 - 19:34

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
AVR4000

Kunde inte skrivit bättre om jag så ens försökt :)

Postad 08 maj 2010 - 19:40

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0
Apples produkter är en livsstil, ett sätt att vara trots vissa begränsningar! Man utvecklar stora delar av sin egen hårdvara, det fungerar och det är snyggt. Man är lite låst, man tvingas göra som Jobs säger annars kommer en uppdatering. Det som många tycker om (inkl mig) är just hur det ser ut på skärmen, snyggt enkelt och intuitivt.

Nu finns det dock massor av alternativ i form av telefoner som erbjuder exakt samma sak, fast både billigare och snyggare men är man fast hos Apple så är man, inget fel i det.

Alternativen där ute är många, det finns bättre telefoner, snyggare telefoner och lika enkla telefoner men har man väl börjat med iPhone är det lätt att följa med tåget, för det fungerar, trots en hel del nackdelar.

Flame on ungdomar.

Postad 08 maj 2010 - 19:43

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Alternativen där ute är många, det finns bättre telefoner, snyggare telefoner och lika enkla telefoner men har man väl börjat med iPhone är det lätt att följa med tåget, för det fungerar, trots en hel del nackdelar.

Flame on ungdomar.

Eller så provar man att åka med ett tag, och inser att tåget är på väg helt åt h-vete, så man stiger av och tar ett annat tåg. Det finns ju trots allt som du skriver bra många tåg nu och fler och fler upptäcker det. Känslan att kunna åka vart man vill och inte dit Apple vill, är riktigt skön, även om interiören och viss service på tåget är bra ibland. :)

Postad 08 maj 2010 - 21:10

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3 147 inlägg
  • 0

Massa text

Hur man än vrider och vänder på det så ger låsta plattformar en sak, stabilitet och en jämn användarupplevelse.
För mig är det viktigare att telefonen funkar i alla lägen än att jag är fri att ladda mjukvara från kreti och pleti, vad är nästa steg för alla öppna plattformar? Antivirusprogram? Brandväggar, det kommer ju att förenkla upplevelsen.

Öppen plattform eller inte, framtiden ligger i stabilitet och väl genomtänkta plattformar.

Postad 08 maj 2010 - 21:18

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Låsta plattformar övergav jag 2004 med Motorola A920 och jag ser ingen anledning för min del att återgå till ett koncept där tillverkaren bestämmer allt inkl vilka program jag skall köra etc.

iPhone är horribelt låst och jag ser inte ens att jailbreaking räddar den. De moddar jag sett till modellen lockar mig inte, nackdelarna överväger fortfarande.

En öppen plattform behöver förövrigt inte nödvändigtvis innebära säkerhetsproblem. Däremot är det lämpligt om programutvecklare och användare kan anpassa nallen med olika gränsnitt etc.

Att försvara Apples låsningar med stabilitet är ohållbart. Av någon underlig anledning kör jag en mycket stabil Mac med Mac OS X men trots det går systemet att modifiera och jag kan installera program från flera källor. Men Apple borde kanske avveckla sina datorer och ersätta med iPad.:)

Så blir det enkelt och bra, utan onödiga program, besväret med fler än en programleverantör och annat hemskt som man får genomlida som datoranvändare!:P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.