Uppgradera förstärkaren eller högtalarna?
75 svar till detta ämne
Postad 16 juli 2010 - 08:44
Katana-chan
-
Katana-chan
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Hej!
Jag har precis kommit över en Yamaha RX-V395 och ett surroundsystem, Yamaha NS-45e samt Yamaha NS-55 (surround+center). Jag tänkte höra runt huruvida det mesta är "skräp" eller ej? Högtalarna är i bra skick, inga skador på element eller koner o. dyl.
Vad skulle ni råda mig att uppgradera först? Ifall jag vill ha surround måste jag köpa en omvandlare för typ optisk-6 kanaligt analogt, vilket kostar 800. Då har jag allt klaffat.
Eller är förstärkaren så dålig att jag lika gärna kan upgradera den till en bättre förstärkare? Tanken var att, ifall jag kan behålla högtalarna, köpa en förstärkare i fyra-femtusen kronors klassen. Är det ovärt med en sådan bra förstärkare för dessa högtalare?
Borde jag i stället koncentrera mig på att uppgradera högtalarna först?
Tacksam för alla konstruktiva svar, idéer och funderingar!
Budgeten för ett helt nytt system skulle ligga på max 10000 kronor ,Typ Denon avr-1610 och concept 6-paketet, så detta är vad man i stort sett kan jämföra. Skulle bli mycket gladare ifall man kom undan med fyra-femtusen...
MvH,
Jack
Postad 17 juli 2010 - 17:07
Mashama
-
Mashama
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jag skulle satsa på en bra förstärkare till och börja med, för det är alltid bra o ha en bra stärkare, då vet man att den alltid klarar o driva, sen i framtiden om du får pengar så kan du börja uppgradera ditt system =)
MVH
Postad 17 juli 2010 - 21:22
Katana-chan
-
Katana-chan
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Hej,
Det låter som en bra idé, då jag får lite modernare in/utgångar och liknande. =)
MvH,
Jack Samuelsson
Postad 17 juli 2010 - 23:19
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1 271 inlägg
Fast det som gör störst skillnad är ju nya högtalare...
Så köp högtalare först oså har du betydligt bättre ljud direkt o sen blir det lite lite bättre med en ny förstärkare.
Postad 17 juli 2010 - 23:29
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Fast det som gör störst skillnad är ju nya högtalare... Så köp högtalare först oså har du betydligt bättre ljud direkt o sen blir det lite lite bättre med en ny förstärkare.
Jag håller inte med här, är väl bättre att uppdatera hjärtat i sin anläggning först, då det oftast är lättare att t ex hitta ett par bra beggade högtalare billigt i jämförelse till en förstärkare?
Postad 17 juli 2010 - 23:36
Schweppes
-
Schweppes
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Högtalarna är hjärtat i anläggningen
Det är de som slår
Finns inget i anläggningen som är mer personligt och som kan skilja mer i ljud olika högtalare
och med dåliga högtalare spelar det ingen roll vilken förstärkare man har
Svar på din fråga är Högtalarna uppgraderar du först och sedan hittar du en bra billig begagnad förstärkare
för sådana finns det många. Bra begagnade högtalare finns det färre
Postad 18 juli 2010 - 00:13
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Högtalarna är hjärtat i anläggningen Det är de som slår 
Vad är då förstärkaren för nåt om högtalarna är hjärtat i anläggningen? Högtalarna har väl ingen kraft att driva sig själva? Men det har förstärkaren. Skulle man ha ett 2 kanals system så skulle högtalarna vara lungorna
Redigerat av Bigrauk, 18 juli 2010 - 00:15.
Postad 18 juli 2010 - 00:25
Katana-chan
-
Katana-chan
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Jag vet inte om ni känner till något om högtalarna men jag tycker att de låter "dugligt".
Jag har inga problem att använda dem till musik då jag tycker frontarna låter lagom bra. Surroundet däremot suger då jag bara har fakesurround. Detta skulle kunna avhjälpas A), genom att köpa en omvandlare, eller  , genom att köpa en förstärkare. Skulle jag däremot köpa nya högtalare skulle jag få bättre musikljud men däremot troligen samma dåliga surround. Då jag kollar mycket på Blu-ray skulle jag i alla fall uppskatta riktigt surroundljud vilket, om jag prioriterar högtalarna, innebär en merkostnad på 600/800 kronor.
Nu har jag i och för sig i stort sett svarat på min egna fråga men vill väldigt gärna höra fler synpunkter (och argument) då det blir enklare att prioritera.
Postad 18 juli 2010 - 02:01
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Kan bara hålla med... Förstärkaren gör STOR skillnad på ett par högtalare. Bättre förstärkare vinner du ALLTID på skulle jag påstå.
Högtalarna kan du byta ut i all oändlighet, men har du inte bra grejer att driva dom med så kommer du aldrig få ut hela deras potential. Du kan alltid få dåliga högtalare att prestera bättre, men du kan inte få en dålig förstärkare att låta bättre, om du inte moddar den med nya komponenter förståss.
Postad 18 juli 2010 - 08:39
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5 090 inlägg
Jag tycker att du ska investera i en riktigt bra hembioreceiver. Förslagsvis från Denon. Deras nya receivers är riktigt bra. Även för musik.
Marantz, Pioneer, Sherwood etc. är också riktigt bra märken, men det har inte kommit så mycket nytt från dem än.
Postad 18 juli 2010 - 09:30
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2 573 inlägg
Kan bara hålla med... Förstärkaren gör STOR skillnad på ett par högtalare. Bättre förstärkare vinner du ALLTID på skulle jag påstå.
Du skulle kunna testa dina imo kategoriska påståenden genom att jämföra ljudet mellan två olika setups. Dels en med en förstärkare för 20 000 kr och högtalare för 3 000 kr och den andra med det motsatta förhållandet, förstärkare för 3 000 kr och högtalare för 20 000 kr. Är tveksam till att ens någon skulle välja alternativ 1 framför nr 2. Högtalarna är "mekaniska ljudfältsskapare" och påverkar därför imo mycket mer än en förstärkare vars uppgift är att förstärka en elektrisk signal.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 18 juli 2010 - 09:34.
Postad 18 juli 2010 - 09:38
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5 090 inlägg
Du skulle kunna testa dina imo kategoriska påståenden genom att jämföra ljudet mellan två olika setups. Dels en med en förstärkare för 20 000 kr och högtalare för 3 000 kr och den andra med det motsatta förhållandet, förstärkare för 3 000 kr och högtalare för 20 000 kr. Är tveksam till att ens någon skulle välja alternativ 1 framför nr 2.
Högtalarna är "mekaniska ljudfältsskapare" och påverkar därför imo mycket mer än en förstärkare vars uppgift är att förstärka en elektrisk signal.
Högtalarna påverkar ljudet mest, men i detta fall hade jag ändå valt att byta förstärkaren först. Jag förutsätter att högtalarna kommer att bytas ut förr eller senare och då är det trevligt att ha en stabil grund att utgå ifrån.  Angående din andra jämförelse så stämmer den ju inte riktigt, men jag förstår principen. Använder du en Yamaha-förstärkare för 3000 kr till ett par Dynaudio för 20 000 kr kommer det nog inte bara att låta ganska dåligt, det finns även risk för att förstärkaren inte orkar med livet med de fina högtalarna.  En Primare i30 för 20 000 kr och ett par Yamaha-högtalare för 3000 kr däremot kan låta helt okej, och spela på riktigt bra!
Postad 18 juli 2010 - 09:54
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2 573 inlägg
Använder du en Yamaha-förstärkare för 3000 kr till ett par Dynaudio för 20 000 kr kommer det nog inte bara att låta ganska dåligt, det finns även risk för att förstärkaren inte orkar med livet med de fina högtalarna. 
En Primare i30 för 20 000 kr och ett par Yamaha-högtalare för 3000 kr däremot kan låta helt okej, och spela på riktigt bra!
Nu var frågeställningen generell (se Lucifers inlägg) och gällde "bättre" förstärkare eller högtalare. Behöver högtalarna mycket kraft så finns t.ex. förstärkare från H/K eller Marantz med skaplig kraft även i låga prisklasser. Jag kopplar en sådan till ett par dynaudio så kan du sitta med dina Yamahahögtalare för 3 000 kr och dra på volymen med Primaren... Naturigtvis skall komponenterna matcha varandra och båda setupsen vara så bra de kan bli. Kommer ihåg ett test av ett par billiga Yamhahögtalare i H&M för några år sedan. Tom H&M sågade dem fullständigt med det dräpande "Undra om Yamaha ens lyssnat på sina högtalare". Jag tror hårt på ett primärt byte av högtalare - helst någorlunda lättdrivna.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 18 juli 2010 - 10:01.
Postad 18 juli 2010 - 10:08
Unregistered421f5d40
-
Unregistered421f5d40
-
Beroende
-
-
1 364 inlägg
Jag skulle börja att kolla på högtalarna , det är dom som gör störst skilnad . Sedan så är det mkt lättare att matcha en förstärkare efter valet av högtalare än tvärtom . När du väl har hittat högtalarna du vill ha då kan du börja planera vilken ordning du vill köpa grejerna .
Postad 18 juli 2010 - 10:11
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5 090 inlägg
Nu var frågeställningen generell (se Lucifers inlägg) och gällde "bättre" förstärkare eller högtalare. Behöver högtalarna mycket kraft så finns t.ex. förstärkare från H/K eller Marantz med skaplig kraft även i låga prisklasser. Jag kopplar en sådan till ett par dynaudio så kan du sitta med dina Yamahahögtalare för 3 000 kr och dra på volymen med Primaren...
Naturigtvis skall komponenterna matcha varandra och båda setupsen vara så bra de kan bli. Kommer ihåg ett test av ett par billiga Yamhahögtalare i H&M för några år sedan. Tom H&M sågade dem fullständigt med det dräpande "Undra om Yamaha ens lyssnat på sina högtalare". Jag tror hårt på ett primärt byte av högtalare - helst någorlunda lättdrivna.
Så är det. Men jag börjar alltid med förstärkare i mina anläggningar. Tur vi är olika, världen blir så tråkigt annars. Men jag håller som sagt med om att det är högtalarna som påverkar ljudet mest.
Postad 18 juli 2010 - 10:25
Unregistered32263a93
-
Unregistered32263a93
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
En förstärkare som kodar de nya ljudformaten och en subwoofer skulle jag satsa på.
Postad 18 juli 2010 - 10:46
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1 271 inlägg
Jag vet inte om ni känner till något om högtalarna men jag tycker att de låter "dugligt". Jag har inga problem att använda dem till musik då jag tycker frontarna låter lagom bra. Surroundet däremot suger då jag bara har fakesurround. Detta skulle kunna avhjälpas A), genom att köpa en omvandlare, eller , genom att köpa en förstärkare. Skulle jag däremot köpa nya högtalare skulle jag få bättre musikljud men däremot troligen samma dåliga surround. Då jag kollar mycket på Blu-ray skulle jag i alla fall uppskatta riktigt surroundljud vilket, om jag prioriterar högtalarna, innebär en merkostnad på 600/800 kronor.
Nu har jag i och för sig i stort sett svarat på min egna fråga men vill väldigt gärna höra fler synpunkter (och argument) då det blir enklare att prioritera. 
Asså Hur viktigt är swish o swosh i filmer för dig? om surround är jätteviktigt så köp en förstärkare om du vill ha så bra ljud som möjligt köp högtalare. Försök beskriva vad som är viktigtast för DIG. så kan du få revanta tips.
Postad 18 juli 2010 - 11:08
Katana-chan
-
Katana-chan
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Asså
Hur viktigt är swish o swosh i filmer för dig? om surround är jätteviktigt så köp en förstärkare om du vill ha så bra ljud som möjligt köp högtalare.
Försök beskriva vad som är viktigtast för DIG. så kan du få revanta tips.
Det är såklart att det skulle vara väldigt roligt att ha surround men samtidigt känns det väldigt viktigt för mig att köpa grejer som kommer hålla ett långt tag. Därför lutar mina funderingar åt att köpa en stark hemmabioreceiver då jag, som sagt, är "nöjd" med högtalarna. =) Alla åsikter är värda, så det är bara att fortsätta diskutera! Ni är jätteduktiga! =)
Postad 18 juli 2010 - 14:38
Mashama
-
Mashama
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Det är såklart att det skulle vara väldigt roligt att ha surround men samtidigt känns det väldigt viktigt för mig att köpa grejer som kommer hålla ett långt tag. Därför lutar mina funderingar åt att köpa en stark hemmabioreceiver då jag, som sagt, är "nöjd" med högtalarna. =) Alla åsikter är värda, så det är bara att fortsätta diskutera! Ni är jätteduktiga! =)
Som du själv säger är du "nöjd" med högtalarna därför tycker jag att du utan tvekan köper en ny förstärkare, för att då får du en riktigt bra stärkare som driver det du vill köpa i framtiden, och alla nya uttag på nya förstärkaren, så du kan koppla allting med HDMI eller dylikt, bara ett exempel =) Enligt mig är det inge att tveka på, köpt en förstärkare till o börja med =)
Postad 18 juli 2010 - 17:15
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 690 inlägg
Jag tycker att du ska investera i en riktigt bra hembioreceiver. Förslagsvis från Denon. Deras nya receivers är riktigt bra. Även för musik.
Marantz, Pioneer, Sherwood etc. är också riktigt bra märken, men det har inte kommit så mycket nytt från dem än.
Du glömde Onkyo
Postad 18 juli 2010 - 17:23
Pixelina
-
Pixelina
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Jag är själv inne på samma spår, då jag har en lite för klen reciever utan de allra nyaste funktionerna och ett par högtalare som jag ändå känner mig relativt nöjd med. Kommer att köpa en ny reciever (Yamaha RX-V 1900) i höst för att då få en så pass kompetent och stark reciever att jag utan problem kan välja och vraka mellan nya högtalare om jag i framtiden vill uppgradera dessa.
Tänker att det är lite som när man uppgraderar sin dator. Visst, du kan köpa nya processor, nytt grafikkort, ramminnen osv och på så vis få en snabbare dator, men har du inte ett nätaggregat som är starkt nog att driva dina komponenter får du inte heller ut samma hastighet och komponenterna kanske inte fungerar som de skall (om alls). Det är lika bra att satsa på ett kvalitétsnätagg med något för hög strömstyrka för ditt system, om det skulle vara så i framtiden att man vill köpa till ett extra grafikkort eller överklocka processorn.
Kör på ny stärk! Tror du tjänar på det i det långa loppet
Redigerat av Pixelina, 18 juli 2010 - 17:25.
Postad 19 juli 2010 - 08:52
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5 090 inlägg
Du glömde Onkyo 
Glömde och glömde!
Postad 19 juli 2010 - 14:33
Unregistered328ea9a3
-
Unregistered328ea9a3
-
Användare
-
-
214 inlägg
Hej,
Jag undrar samma sak som TS men tyckte det var onödigt med en ny tråd..
Är sugen på att uppgradera mitt ljud.
Har idag Jamo E7 paketet, alltså Jamo E700 frontar till mitt stereoljud (95% av mitt lyssnande).
Dessa driver jag med en H/K AVR-635.
Kollade lite på RX8 eller något i den prisklassen runt 10.000kr. Behöver jag byta ut min förstärkare vid uppgradering av högtalare?
Postad 19 juli 2010 - 17:11
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Oj, här händer det grejer medans man ligger på latsidan!
Mittiprick var mitt i prick med sitt inlägg. Givetvis tycker jafg också att högtalarna är den komponent som bestämmer mest vilken ljudbild du kommer måla upp, nog för att det finns andra grejer som kan färga och dona i en anläggning, men det ska vi inte gå in på nu och här.
Men med ett par högtalare för 20.000,- spelar (ofta) inte så värst bra med en budget-instegsförstärkare. Dessutom tenderar dyrare mer hifi-inriktade högtalare att vara mer tungdrivna vilket ställer än mer krav på förstärkaren och dens strömförsörjning.
Du får alltid mer liv i dina högtalare om du har mer och stabilare kraft som driver dom oavsett om dom är billiga eller dyrare.
Alla sätt är bra utom de dåliga.
Postad 19 juli 2010 - 20:32
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2 573 inlägg
Du får alltid mer liv i dina högtalare om du har mer och stabilare kraft som driver dom oavsett om dom är billiga eller dyrare.
Nja - har "du" lättdrivna högtalare så är det inte alls säkert att de alltid "får mer liv" av mer kraft. Jag gillar, om jag får säga det själv, min gamla liknelse med höjdhopparen. Är muren 2,20 meter hög och du hoppar 2,25 så spelar det ingen roll om du skulle kunna hoppa 2,35.
Postad 19 juli 2010 - 20:48
Katana-chan
-
Katana-chan
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Nja - har "du" lättdrivna högtalare så är det inte alls säkert att de alltid "får mer liv" av mer kraft. Jag gillar, om jag får säga det själv, min gamla liknelse med höjdhopparen. Är muren 2,20 meter hög och du hoppar 2,25 så spelar det ingen roll om du skulle kunna hoppa 2,35. 
Fast på sättt och vis gör det ju det. Du får mer marginal innan skit kommer in i ljudet - innan du skrapar benet i muren, även om du kommer över.
Postad 19 juli 2010 - 21:20
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5 090 inlägg
Fast på sättt och vis gör det ju det. Du får mer marginal innan skit kommer in i ljudet - innan du skrapar benet i muren, även om du kommer över. 
Hehe, så sant!  Sen är det ju så att det kan dista även i lättdrivna högtalare utan att man märker det, utan man märker det när det inte distar vid samma parti och volym med en större förstärkare. Hm. Hur fan blev det där?  Mer ström åt folket! Jag kan faktiskt inte komma på någon anledning att ha en klen förstärkare. Oavsett högtalare.
Postad 19 juli 2010 - 21:27
Schweppes
-
Schweppes
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Vad är då förstärkaren för nåt om högtalarna är hjärtat i anläggningen? Högtalarna har väl ingen kraft att driva sig själva?
Lägg ner Kan bara hålla med... Förstärkaren gör STOR skillnad på ett par högtalare. Bättre förstärkare vinner du ALLTID på skulle jag påstå.
Stäng av Ni pratar ju i nattmössan båda två Ingen bra anläggning utan bra högtalare och så är det bara oavsett vad ni TROR
Postad 19 juli 2010 - 21:34
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5 090 inlägg
Alltså ursäkta, men varför är du så nedlåtande i princip alla dina inlägg?
Du skriver allt som oftast att vi har för dåliga anläggningar, har fel, inte kan någonting. Du verkar ju vara från himlen sänt som kan allt och har världens bästa stereo.
Ska alla vi andra avregistrera oss så kan du sköta alla frågor och svar åt Prisjakt?
Postad 19 juli 2010 - 21:47
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Lägg ner
Stäng av
Ni pratar ju i nattmössan båda två
Ingen bra anläggning utan bra högtalare och så är det bara oavsett vad ni TROR
Inte för att försöka gå till personangrepp eller liknande, men.... Nu pratar vi andra om en helt annan sak än dig tydligen. Frågeställningen gällde en enskild uppgradering. Men självklart har du rätt! Ingen har någonsin påstått någonting annat. Kan vara en fördel om man läser igenom tråden innan man börjar posta inlägg i den, men det är ju bara min åsikt.
Postad 19 juli 2010 - 21:56
Schweppes
-
Schweppes
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Inte för att försöka gå till personangrepp eller liknande, men.... Nu pratar vi andra om en helt annan sak än dig tydligen. Frågeställningen gällde en enskild uppgradering. Men självklart har du rätt! Ingen har någonsin påstått någonting annat.
Kan vara en fördel om man läser igenom tråden innan man börjar posta inlägg i den, men det är ju bara min åsikt.
Jo det var precis det de gjorde med de svaren som jag citerat De svarade på mitt inlägg Läs det först innan du påstår något annat Det är skrivet på svenska för att underlätta  Kan vara en fördel om man läser igenom tråden innan man börjar posta inlägg
Något jag rekommenderar dig att göra min vän, så tack för den  Mitt inlägg har nummer 6 om du har svårt att hitta i tråden  OBS Lägg märke till  det är skrivet med glimten i ögat
Redigerat av Schweppes, 19 juli 2010 - 22:02.
Postad 19 juli 2010 - 22:09
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Börja med en schyst förstärkare/reciver, så kan du i nästa steg köpa nya högtalare.
Postad 20 juli 2010 - 01:31
byterider
-
byterider
-
Amatör
-
-
56 inlägg
jag lägger min röst på nya burkar utan att tveka. Strunta i nya format etc i hemmabiorecivern så länge, går att strömma pcm över och då blir det ingen skillnad. Enligigt min erfarenhet så är högtalare det som gör klart mest på ljudet och efter det akustik.
mvh Micke
Postad 20 juli 2010 - 04:34
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2 573 inlägg
Visst aldrig fel med stor marginal men det jag menade var att man skall passa sig för att hävda att det alltid betyder något (är hörbart) för "dig". Så är det inte.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 20 juli 2010 - 04:34.
Postad 20 juli 2010 - 08:51
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5 090 inlägg
Visst aldrig fel med stor marginal men det jag menade var att man skall passa sig för att hävda att det alltid betyder något (är hörbart) för "dig". Så är det inte. 
Mm, det är klart. Alltid är nog att ta i. Spelar man på en moderat volym och inte har några tunga laster att driva så fungerar det mesta.
Postad 20 juli 2010 - 09:44
Katana-chan
-
Katana-chan
-
Amatör
-
-
90 inlägg
jag lägger min röst på nya burkar utan att tveka. Strunta i nya format etc i hemmabiorecivern så länge, går att strömma pcm över och då blir det ingen skillnad. Enligigt min erfarenhet så är högtalare det som gör klart mest på ljudet och efter det akustik.
mvh Micke
Det enda jag kan få in i receivern är analogt vilket medför en kostnad på minst 800 kronor.
Redigerat av Katana-chan, 20 juli 2010 - 09:47.
Postad 20 juli 2010 - 10:33
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Högtalarna gör störst skillnad i ljudet,men å andra sidan är det ju vettigt att köpa förstärkaren först också.
För köper du en förstärkare som ger bra med effekt "hela vägen ner" och även i 8 ohm,så orkar den ju driva i princip alla högtalare. Då kan du ju välja o vraka bland högtalare sen om det blir aktuellt.
Skulle du köpa nya högtalare först,som kanske är en väldigt svår last, så måste du ju iaf köpa ny förstärkare...
Eftersom du är nöjd med högtalarna,men inte med förstärkaren så är det väl egentligen inte mycket att tveka på?
Postad 20 juli 2010 - 10:41
Katana-chan
-
Katana-chan
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Högtalarna gör störst skillnad i ljudet,men å andra sidan är det ju vettigt att köpa förstärkaren först också. För köper du en förstärkare som ger bra med effekt "hela vägen ner" och även i 8 ohm,så orkar den ju driva i princip alla högtalare. Då kan du ju välja o vraka bland högtalare sen om det blir aktuellt. Skulle du köpa nya högtalare först,som kanske är en väldigt svår last, så måste du ju iaf köpa ny förstärkare...
Eftersom du är nöjd med högtalarna,men inte med förstärkaren så är det väl egentligen inte mycket att tveka på?
Nepp, men ville gärna höra vad folket säger. Det är alltid bra att få mer lärdom och fler idéer, och det här forumet är till stor hjälp.
Postad 20 juli 2010 - 10:59
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Det är sant,alltid bra att få lite åsikter.
Postad 20 juli 2010 - 12:06
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Det är rätt ofta jag lyssnar hos folk som anser 80 dB är högt och är ungefär max vad dom spelar. För skapa 80 dB med ett par högtalare med genomsnittlig känslighet så krävs det 1 watt. Även om dom skulle festa och dra på extra, säg 90 dB, så kräver det endast 10 watt.
Högtalarna är nästan alltid första delen man ska fundera på om man saknar något i ljudet.
Postad 20 juli 2010 - 12:08
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Ni pratar ju i nattmössan båda två
Ingen bra anläggning utan bra högtalare och så är det bara oavsett vad ni TROR
Och vice versa.
Postad 20 juli 2010 - 14:55
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Man skulle ju kunna sammanfatta det hela med att kolla på vad du vinner med det ena eller andra. Man kan även tassa förbi hos någon seriös hifi-handlare och be om en demonstration för att själv få en uppfattning om hur det är i verkligheten. Testa gärna ett par medelmåttiga högtalare med en billig och en dyr förstärkare. Testa även en medelmåttig förstärkare med ett billigt par högtalare och ett dyrt par. Lyssna och dra dina egna slutsattser. Skulle vara intressant att veta vad du tyckte. Jag har själv testat och, ja... alla vet redan vad jag tycker Det finns lika många teorier som det finns kombinationer av högtalare och förstärkare, så det enda som egentligen är rätt är det som låter bäst i dina öron! Det du vinner med mer kraft från förstärkaren är: mer kontroll över aalla register, högtalarna blir mer definierade, öppnare och ljudet känns klarare. Transienterna som kräver mest av förstärkaren (även i låga volymer) klipps inte av lika tidigt vilket medför att ljudet blommar ut mer. Det du vinner med bättre högtalare är: att du helt enkelt får en bättre högtalare i bästa fall. En som är statigare byggd klarar av att spela mer kontrollerat, bättre element blir mer ljudliga och renare samt ger mer dynamik. Sen är nog den vanligaste orsaken till sönderspelade högtalare en för klen förstärkare. Andra platts gissar jag är mp3 låtar på 96kb/s som spelas upp från dator via en sytråd som glappar eller är trasig....
Postad 20 juli 2010 - 15:28
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Sålänge inte högtalaren är extremt svårdriven så kommer helt klart högtalarbytet göra mest skillnad. Hade jag 50 000 att lägga på högtalare och förstärkare hade jag lagt 45 000 kr högtalare och 5 000 kr på förstärkare.
Postad 20 juli 2010 - 19:07
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5 090 inlägg
Sålänge inte högtalaren är extremt svårdriven så kommer helt klart högtalarbytet göra mest skillnad. Hade jag 50 000 att lägga på högtalare och förstärkare hade jag lagt 45 000 kr högtalare och 5 000 kr på förstärkare. 
Jag hade fördelat det 50/50 eller 40/60 (60 högtalare).
Postad 20 juli 2010 - 21:36
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Mja... kan vara svårt att säga att man skall lägga si eller så mycket på högtalare och förstärkare. Först skall man nog se till vilka behov man har, vad man har för förutsättningar och vilket ljud man är ute efter.
Postad 20 juli 2010 - 21:43
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Sant, pengar säger nada om prestanda. Det jag tänkte på var att man kan lätt få 100+ watt idag för 4-5000 kr.
Postad 20 juli 2010 - 21:44
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5 090 inlägg
Sant, pengar säger nada om prestanda. Det jag tänkte på var att man kan lätt få 100+ watt idag för 4-5000 kr.
Var köper man dessa watt? Är det lösvikt?
Postad 20 juli 2010 - 21:57
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
hehe, nja, man får nog köpa dom ihop, kanske under en Denon receiver eller dyl
Postad 20 juli 2010 - 22:08
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Det är rätt ofta jag lyssnar hos folk som anser 80 dB är högt och är ungefär max vad dom spelar. För skapa 80 dB med ett par högtalare med genomsnittlig känslighet så krävs det 1 watt. Även om dom skulle festa och dra på extra, säg 90 dB, så kräver det endast 10 watt. Högtalarna är nästan alltid första delen man ska fundera på om man saknar något i ljudet.
Nu är ju faktiskt 80 db känslighet väldigt lågt,finns det någon högtalare som har mindre än det? De allra flesta högtalare idag har högre,runt 85-90 skulle jag vilja påstå. Men det gör ju egentligen ditt påstående ännu mer relevant i sammanhanget. Nu tror jag även att folk som festar spelar bra mkt högre än 90 db,de allra flesta fester jag varit på så spelas det typ maxvolym,och det är på fester med helt olika folk,en del har varit med kompisar i samma ålder och en del med jobbet,där de flesta är betydligt äldre,och överlag så spelas det högt på privatfester när alla börjar bli lite överförfriskade. Och vi snackar då så högt att det distar rejält,jag brukar vara den som drar ner en smula för att skona grejerna.. Fast de fester du besöker kanske är lugna tebjudningar med gospel på viskvolym ?
Postad 20 juli 2010 - 22:12
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Jag skrev inget om 80 dB i känslighet, utan det är rätt vanligt att folk spelar så högt när man är och lyssnar hos dom. Jag vet att dom flesta som varit hos mig och lyssnat brukar spela runt 80 dB när dom lyssnar på deras egna skivor. Skulle man spela på till runt 100 dB så brukar dom flesta nästan bli rädda. En gång gick faktiskt två st ur rummet när vi spelade på för dom tyckte det var för högt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|