Hjälp med förslag på budget ljud!
18 svar till detta ämne
Postad 29 July 2010 - 18:51
MartinHug
-
MartinHug
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Hejsan, denna djungel med billjud gör mig galen!
Behöver nu hjälp med att hitta något vettigt till min första bil, en Subaru Legacy kombi!
Jag har ingenting i dagsläget och det jag vill börja med är en bas, singel 10 eller 12 tum känns ganska lagom i en portad låda, en ny HU med konverter om det behövs för att den ska kunna gå att använda, ett slutsteg som passar till basen och alla sladdar som behövs.
Kravet för HU är USB, gärna på baksidan. Har 22mm spånskiva jag hade tänkt att ha till lådan, annars behöver jag allting som hör till med säkringar osv, tips på färdiga kundvagnar med allt jag behöver tas tacksamt emot! Jag prioriterar bra ljud före att kunna spela högt osv.
Budgeten är max 6000, men gärna ner mot 5000 riksdaler.
Edit: om det gör någon skillnad har jag inom en snar framtid planer på att uppgradera högtalarna i dörrarna också!
Mvh Martin
Redigerat av MartinHug, 29 July 2010 - 18:54.
Postad 29 July 2010 - 19:36
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Mitt råd är nog att du börjar åt andra hållet, skaffa HU och ett par hyggliga dörrhögtalare först och spara ihop till bas och slutsteg senare. Lägger du ca 2500 på en HU och lika mycket på ett par bar högtalare så får du bra ljud för pengarna och det bör även ge hygglig bas om du kan använda 6,5" högtalare, det beror ju lite på om du vill modda dörrarna så du får in sånna högtalare.
Postad 29 July 2010 - 20:22
MartinHug
-
MartinHug
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Det kan ju alltid vara ett alternativ, dock vill jag inte modda något i dörrarna:/ Tycker även att ljudet i dörrarna är hyffsat och får duga sålänge.
Blir lite fundersam nu, kanske bättre med en lite dyrare HU och börja med att bygga i dörrarna, har så att jag kan montera en liten diskant uppe vid instrumentpanelen.
Postad 29 July 2010 - 20:31
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Även om du inte får in 6,5or i dörrarna så kan du få väldigt bra ljud med en bra hu och bättre högtalare än orginal. eftersom att du är ute efter välljud så är det bättre att få ett så rent ljud som möjligt från början, hu räcker till att driva frontarna med i början, sen kan du spara ihop till ett vettigt 4-kanalssteg och en bas i lugn och ro. Så kan du driva hela systemet på det steget sen. Det är en bättre väg att gå än att köpa halvtaskiga prylar och nästan omgående känna ett uppdateringsbehov.
Postad 29 July 2010 - 20:37
MartinHug
-
MartinHug
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Även om du inte får in 6,5or i dörrarna så kan du få väldigt bra ljud med en bra hu och bättre högtalare än orginal. eftersom att du är ute efter välljud så är det bättre att få ett så rent ljud som möjligt från början, hu räcker till att driva frontarna med i början, sen kan du spara ihop till ett vettigt 4-kanalssteg och en bas i lugn och ro. Så kan du driva hela systemet på det steget sen. Det är en bättre väg att gå än att köpa halvtaskiga prylar och nästan omgående känna ett uppdateringsbehov.
Okay, då litar jag på dig! Har du något bra tips på några vettiga 6,5" högtalare med lösa diskanter till framdörrarna och 5,25" koaxialer till bakdörrarna, det är dessa storlekar jag har original. HU kör jag gärna på Kenwoods http://www.pricerunn...DC-BT60U-priserOm du inte misstycker. Tack för hjälp till en nybörjare
Postad 29 July 2010 - 20:51
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Svårt att säga exakt vilka högtalare nån ska kolla på, men jag har alltid varit svag för dls, men har även byggt en del på mtx och blaupunkt, har lite tappat bort billjud då jag inte byggt på ett tag, men jag vet att det ofta blir mest bomp och lite välljud om man börjar med bas, börjar man åt andra hållet med ett bra frontsystem så letar man också upp en musikalisk bas när man har råd och får då välljud i hela registret.
Postad 29 July 2010 - 21:03
MartinHug
-
MartinHug
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Okay, det låter ju vettigt!
Kommentaren på denna setup:
Fram dörrarna och i-panel: DLS C6A 6,5" Högtalarsystem 1260 kr
Bakdörrarna: DLS 225 Högtalare Koaxial 5,25" 630 kr
HU: står mellan KDC-6047U CD-radio USB 2470 kr och KDC-BT8044UY CD-radio USB 2470 kr lutar år den senare.
Summa: 4360 kr då har jag råd att köpa lite sladdar och dämpmaterial i butik.
Något jag bör förändra?
Postad 29 July 2010 - 21:14
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Har inte hört nån av HU men skulle tro att du blir nöjd med vilken som.
Och jag är rätt säker på att du kommer att få ett lyft mot det du har nu. Och med 6or i dörren så kommer du säkert att få bas också. Ett slutsteg när du får råd kommer att lyfta högtalare och ljud ytterliggare en nivå. Bakhögtalarna kan du dock fortsätta driva med hu så spar du några kronor som du kan lägga på en sub
Postad 30 July 2010 - 11:04
Unregistereddede14d8
-
Unregistereddede14d8
-
Lärjunge
-
-
432 inlägg
Har du behov av blåtand så kör på 8044an om du får tag i den (modellen har utgått och ersatts med KDC-BT60U vilket är samma maskin som 6047an men med blåtand). Båda LÅTER ngt bättre än 8044an.... Men räknar vi på 6K så är ett förslag: Kenwood 6047 DLS C6A https://www.ljudstud...1826-c-202.aspxDLS 225 https://www.ljudstud...-230-c-150.aspxKicker DX100.2 (Ny instegsserie från Kicker) https://www.ljudstud...002-p-2703.aspx5758:- plus kablage hos Ljudstudion....
Postad 30 July 2010 - 12:44
MartinHug
-
MartinHug
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Tyvärr är budgeten på max 5500 inklusive allt:/
Finns det något bättre för den summan än det jag har radat upp?
Postad 30 July 2010 - 13:20
Unregistereddede14d8
-
Unregistereddede14d8
-
Lärjunge
-
-
432 inlägg
Begagnat säger jag bara....
Postad 30 July 2010 - 13:23
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Tyvärr är budgeten på max 5500 inklusive allt:/ Finns det något bättre för den summan än det jag har radat upp?
Har du ofta folk bak i bilen annars kan du ju spara in lite på koaxarna där och få ihop till ett steg snabbare. alternativt följa lonefox lista men kika på en aningen billigare hu så att du kommer innom budget
Postad 30 July 2010 - 16:07
MartinHug
-
MartinHug
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Tack för hjälpen, beställde nu dls högtalarna och Kenwood KDC-6047U, plus lite dämpmaterial å kablar, tror det blir bra  När det senare bli slutsteg och bas så blir det ett steg som åtminstone kan driva framhögtalarna också
Ang. begagnat så handlar jag gärna det om jag vet vad jag är ute efter, men har ingen lust att köra en massa mil för en ny hu, tjänar liksom inget på det. Svårt att hitta bra grejor som finns i närheten.
Redigerat av MartinHug, 30 July 2010 - 16:09.
Postad 30 July 2010 - 18:25
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Börja med dörrarna säger jag med, har bara 5.25or fram i min lilla BMW (TEC SQ5), men det märks ändå på något skummt vis om jag högpassdelar dom i H/U.
Nä ett bra installerat framsystem tar man sig långt på och har man turen att ha plats i dörrarna och kan få det att likna något, så kan man nästan få subbas framifrån.
Postad 30 July 2010 - 19:06
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Börja med dörrarna säger jag med, har bara 5.25or fram i min lilla BMW (TEC SQ5), men det märks ändå på något skummt vis om jag högpassdelar dom i H/U.
Nä ett bra installerat framsystem tar man sig långt på och har man turen att ha plats i dörrarna och kan få det att likna något, så kan man nästan få subbas framifrån.
Väl talat. Har hört en del anläggningar när jag höll på mycket med billjud där det var omöjligt att avgöra om subben var inkopplad eller inte vid normala ljudnivåer, det som mest märktes då var att inredningen inte vibrera lika mycket  vid spl märktes det ju givetvis tydligt.
Postad 30 July 2010 - 21:19
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Väl talat. Har hört en del anläggningar när jag höll på mycket med billjud där det var omöjligt att avgöra om subben var inkopplad eller inte vid normala ljudnivåer, det som mest märktes då var att inredningen inte vibrera lika mycket vid spl märktes det ju givetvis tydligt.
Det är ju så det ska vara  Men då pratar vi BRA framsystem med BRA montering också
Postad 31 July 2010 - 00:46
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Det är ju så det ska vara Men då pratar vi BRA framsystem med BRA montering också 
Sant. Verkar iaf som att vi har rätt lika inställning även om budgeten är begränsad, bättre att köpa några få bättre komponenter än många sämre, billjud har ju fördelen att man kan uppgradera undan för undan, börjar man i rätt ände så så får man relativt bra ljud redan från början och det blir bara bättre när man har råd att uppdatera. men det krävs ju att man är noga vid montering.
Postad 13 August 2010 - 23:38
ThaBazZ
-
ThaBazZ
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Tja, funderade nyligen över vilken HU jag skulle köpa för att lyfta ljudet i min Peugeot och av ren slump fastnade jag för Pioneer DEH-4200SD Som kan fås till mycket bra pris https://www.prisjakt...kt.php?p=540303Kan spela från cd, SD, USB och AUX 3st Lågnivå utgångar och ett smart menysystem. Kan vara värd att kika på =) Lycka till! //Sebbe
Postad 06 September 2010 - 11:35
Unregisteredf4ac7e3f
-
Unregisteredf4ac7e3f
-
Användare
-
-
158 inlägg
Min bil fick i veckan skrotas, hade köpt ett bra paket där! 2st högtalare, en pioneerfront och en fet baslåda med inbyggt slutsteg samt dyra kablar, lade ca 10.000kr på det för ca 1 år sedan, håller på att leta kvitton på det hela nu. Men vill sälja mitt paket, du kan få det för 5000kr om du är sugen, vilket är jäkligt billigt för ett grymt ljud 
Låter det intressant ska jag ta fram modellnummer och allt på sakerna när jag kommer hem!
Redigerat av Unregisteredf4ac7e3f, 06 September 2010 - 11:35.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Bilstereo
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|