Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Strömkablar?

156 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 August 2010 - 22:11

r-l
  • r-l
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Jag funderar på att prova strömkablar som kostar lite,alltså byta standardkabeln som följer med vid köp.
Någon här som har provat å kan ge lite råd om vad som är prisvärt?
Vet att detta är ett väldigt infekterat ämne på detta forum,
men sticker ändå ut hakan för att höra vad ni säger!

Postad 04 August 2010 - 22:31

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0
Varför ska du testa? Vad är det som får dig att tro att det kommer att bli bättre?

Postad 04 August 2010 - 22:36

r-l
  • r-l
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Jag har hört dyrare kablar göra sjukt mycket men som ligger över min budget.
Så jag undrar om någon har erfarenhet av lite normalare kablar å vad dessa kan
göra.

Postad 04 August 2010 - 22:43

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0
Ok, där ser man, man ska kanske inte alltid lita på vad "folk" slänger ur sig utan tänka lite kritiskt så kan man spara en rejäl slant.

Postad 04 August 2010 - 22:47

r-l
  • r-l
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Ursäkta,men nu e jag inte riktigt med på vad du menar.
Kan du ta det där i klartext är du snäll.

Postad 04 August 2010 - 23:02

r-l
  • r-l
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Ingen som har provat?
eller är det fel ämne att ta upp här?

Postad 04 August 2010 - 23:12

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0

Ursäkta,men nu e jag inte riktigt med på vad du menar.
Kan du ta det där i klartext är du snäll.

Att hi-fi branschen är den bransch som är värst på att lura på "folk" vad som helst för att kritiskt tänkande, logiska resonemang och naturlagar inte tycks gälla där. Summa sumarum, tro inte på allt folk skriver, det blir dyrt i längden.
Testa ormolja, har hört att det gör underverk för elektronik, kablar och högtalare. Funkar inte det så blanda ut med krokodiltårar.

Ingen som har provat?
eller är det fel ämne att ta upp här?

Nej, men däremot är det över midnatt mitt i veckan, så de flesta ligger nog och sover eller har bättre saker för sig.

Redigerat av JetJaguarr, 04 August 2010 - 23:15.

Postad 04 August 2010 - 23:19

r-l
  • r-l
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Nej, men däremot är det över midnatt mitt i veckan, så de flesta ligger nog och sover eller har bättre saker för sig.

Ahh,har semester fortfarande å njuter av några kalla,missade helt vad klockan e.
Däremot är det inte frågan om vad folk säger eller tycker,utan har DU hört på något som kostar lite på enanläggning som kostar lite mer än medel?

Postad 04 August 2010 - 23:24

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0

Ahh,har semester fortfarande å njuter av några kalla,missade helt vad klockan e.
Däremot är det inte frågan om vad folk säger eller tycker,utan har DU hört på något som kostar lite på enanläggning som kostar lite mer än medel?

Jag har lyssnat på dyra anläggningar, ja, om det va det du frågade.

Postad 04 August 2010 - 23:32

r-l
  • r-l
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Ursäkta,tror fan att du har lyssnat på dyra grejer eftersom du håller på med den här (hobbyn)
var inte så jag menade,utan har du provat å byta lite kablar på en dyrare utrustning å jämfört vad som händer?

Postad 04 August 2010 - 23:43

Unregisteredd0294629
  • Unregisteredd0294629
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Jag funderar på att prova strömkablar som kostar lite,alltså byta standardkabeln som följer med vid köp.
Någon här som har provat å kan ge lite råd om vad som är prisvärt?
Vet att detta är ett väldigt infekterat ämne på detta forum,
men sticker ändå ut hakan för att höra vad ni säger!

Hade du tänkt byta ut kabeln hela vägen till transformatorstationen? Det blir nog rätt dyrt, du kan nog hitta en bättre ljudmässig investering för den pengen :)

Postad 04 August 2010 - 23:54

r-l
  • r-l
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Menar ni att det inte är någon som hellst skillnad?
Jag har inte provat detta hemma men när jag var i Uppsala på Esoterisk Hifi å
köpte min anläggning så demade ägaren ett par Nordost kablar som gjorde en
sjuk skillnad,visserligen på en ganska dyr rigg men inget ekstremt,finns inte en chans att jag inbillade mig skillnaden då jag var mer än skeptisk mot detta.Menar ni verkligen att allt skulle vara inbillning?

Postad 05 August 2010 - 07:15

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0

Menar ni att det inte är någon som hellst skillnad?
Jag har inte provat detta hemma men när jag var i Uppsala på Esoterisk Hifi å
köpte min anläggning så demade ägaren ett par Nordost kablar som gjorde en
sjuk skillnad,visserligen på en ganska dyr rigg men inget ekstremt,finns inte en chans att jag inbillade mig skillnaden då jag var mer än skeptisk mot detta.Menar ni verkligen att allt skulle vara inbillning?

Ja. Förövrigt finns det redan en tråd om just strömkablar.

Postad 05 August 2010 - 10:14

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
har du riktigt-riktigt bra referens högtalare som ger dig allt du begär?

har du en riktigt fin-strömstark referens förstärkare som ger allt du begär?

har du riktigt bra akustik i ditt rum? fixat rum?

om nej på någon av dessa..... skit i kablarna lägg pengarna där det gör skillnad :AKUSTIK OCH HÖGTALARE.

hade tidigare en 2kanals rigg i 200k+ klassen och jag har nog provat det mesta i kabel väg (obs bara lånat hem aldrig köpt) allt mellan 50kr diy och 30.000kr, ja jag har faktiskt haft en transparent strömkabel för 30k hemma.... dock gjorde den ingen som helst skillnad förutom att man hade en otroligt tjock kabel på golvet (kan ju inte vara bra akustiskt sett :) )

ett tips i all välmening... kablar kan man satsa på när man har allt annat fixat för sig.

ps: mina tidigare mark&daniel aragorn matades av drakaflex kabel (standard elkabel) och ett par tjocka-dyra neotech kablar låg i gareroben..... borde säga ett o annat?

Postad 05 August 2010 - 10:24

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Har funderat i dessa banorna jag med. Vet om en kille som fick bort ett svagt (knappt hörbart) brum i sitt densen steg med hjälp av en skärmad kabel. Dock hade han snuskigt mycket kabel bakom sina grejer.
Jag kör med mina original nätkablar.
Tycker dock att signalkabel och ht-kabel kan vara kul att laborera med. Har verkligen hittat rätt där,
så nu sitter jag nöjd faktiskt.

Postad 05 August 2010 - 11:15

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0

Har funderat i dessa banorna jag med. Vet om en kille som fick bort ett svagt (knappt hörbart) brum i sitt densen steg med hjälp av en skärmad kabel. Dock hade han snuskigt mycket kabel bakom sina grejer.
Jag kör med mina original nätkablar.
Tycker dock att signalkabel och ht-kabel kan vara kul att laborera med. Har verkligen hittat rätt där,
så nu sitter jag nöjd faktiskt.

Fast en skärmad nätkabel kostar inte många kronor.

Postad 06 August 2010 - 19:20

Efny
  • Efny
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Ok, där ser man, man ska kanske inte alltid lita på vad "folk" slänger ur sig utan tänka lite kritiskt så kan man spara en rejäl slant.

Då ska man väl inte lyssna på dig heller då om man ska följa ditt råd.

Postad 06 August 2010 - 19:25

Efny
  • Efny
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Hade du tänkt byta ut kabeln hela vägen till transformatorstationen? Det blir nog rätt dyrt, du kan nog hitta en bättre ljudmässig investering för den pengen :(

Första delen av kommentaren visar ju bara hur lite du vet om hur saker fungerar i den elektriska världen.
Andra delen håller jag med om. Kablar kan man tweaka med på slutet för att få det där lilla extra men du bör nog sattsa på bra komponenter innan dess. Har du en "billig" reciever för 8.000:- och högtalare för lika mycket så är nog en uppgradering av elektroniken att rekommendera först.
Placering av högtalare är ett annat tips.
Men lyssna inte på mig eller någon annan utan testa själv. En seriös butik brukar kunna låna ut prylar om du är intresserad av att testa t.ex. kablar.

Postad 07 August 2010 - 07:03

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Första delen av kommentaren visar ju bara hur lite du vet om hur saker fungerar i den elektriska världen.

Vad menar då den "elektriska världen" det är som händer i biten mellan väggen och förstärkaren, om den biten är flera tusen gånger så dyr som de elektriska ledarna innan och efter (i väggen och i förstärkaren)? På vilket sätt skulle det påverka signalen, då speciellt efter transformatorn, till det bättre? Se den fina bilden... :)

----------------------------------------l==============l----------------- llllllllllllllllllllllllllll------------------I-----------------
------Enkel ledare------------------Exklusiv ledare- Enkel ledare-Transformator- Enkel ledare- Högtalarkabel

Men lyssna inte på mig eller någon annan utan testa själv. En seriös butik brukar kunna låna ut prylar om du är intresserad av att testa t.ex. kablar.

Är man intresserad så skall man absolut testa själv men imo då helst med tillägget förutsättningslöst. Är oerhört lätt att man omedvetet styrs till att lyssna efter fördelar med en dyrare / exklusivare produkt. Har visat sig i många olika sammanhang att det kan räcka för att man skall uppleva skillnader som inte existerar. Låt någon hemma (eller en kompis) dolt variera mellan standard och exklusiv strömkabel.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 07 August 2010 - 07:13.

Postad 07 August 2010 - 11:03

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0

Ursäkta,tror fan att du har lyssnat på dyra grejer eftersom du håller på med den här (hobbyn)
var inte så jag menade,utan har du provat å byta lite kablar på en dyrare utrustning å jämfört vad som händer?

Ja. Hände ingenting.

Då ska man väl inte lyssna på dig heller då om man ska följa ditt råd.

Jo. Läs om den där meningen igen så kanske du förstår.

En Nissan micra blir inte snabbare för att man målar den Ferrari-röd.

Redigerat av JetJaguarr, 07 August 2010 - 11:05.

Postad 07 August 2010 - 11:59

r-l
  • r-l
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
[quote name='robert293' date='Aug 5 2010, 11:14 ' post='2973245']
har du riktigt-riktigt bra referens högtalare som ger dig allt du begär?

har du en riktigt fin-strömstark referens förstärkare som ger allt du begär?

har du riktigt bra akustik i ditt rum? fixat rum?

om nej på någon av dessa..... skit i kablarna lägg pengarna där det gör skillnad :AKUSTIK OCH HÖGTALARE.

Proac D 28 http://www.whathifi....c-Response-D28/
Audio Research LS 17
Audio Research SD 135
Audio Research Dac 7
Har basabsorbenter,tjocka mattor m.m ska beställa mätning av rummet
Så,referensgrejor-nej,men helt okej prylar enligt MIN smak

[quote name='JetJaguarr' date='Aug 7 2010, 12:03 ' post='2975123']
Ja. Hände ingenting.

Om det är strömkablar du menar så ok,kanske är det så,som sagt ,har inte provat hemma,
däremot har jag precis lånat o provat lite signal å ht-kablar och kan säga att det är STOR skillnad å hör man inte det på en annlägning typ min så tycker JAG att man ska nöja sig med en köksradio,ingen skillnad ändå.
Fastnade för övrigt på Atlas Mavros XLR kablar och ht-kablar,ganska dyra men h.....e vilket lyft det blev.

Postad 07 August 2010 - 17:23

Efny
  • Efny
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Vad menar då den "elektriska världen" det är som händer i biten mellan väggen och förstärkaren, om den biten är flera tusen gånger så dyr som de elektriska ledarna innan och efter (i väggen och i förstärkaren)? På vilket sätt skulle det påverka signalen, då speciellt efter transformatorn, till det bättre? Se den fina bilden... :)

----------------------------------------l==============l----------------- llllllllllllllllllllllllllll------------------I-----------------
------Enkel ledare------------------Exklusiv ledare- Enkel ledare-Transformator- Enkel ledare- Högtalarkabel

Gillar bilden.
Vad jag menade var att de flesta verkar tro att ström rinner ner för en kabel ungefär som vatten i en vattenledning. Men så enkelt är det ju inte.

Postad 07 August 2010 - 17:57

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Gillar bilden.

Det är många timmars jobb bakom den... :)

Vad jag menade var att de flesta verkar tro att ström rinner ner för en kabel ungefär som vatten i en vattenledning. Men så enkelt är det ju inte.

Men vad är då, om jag åter får låna ditt uttryck, "den elektriska världens" motivering till att i kedjan placera in en ca 1,5 m lång ledare för tusentals kronor?

Postad 07 August 2010 - 18:18

r-l
  • r-l
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Jaha,verkar inte som de går att få tips om stömkablar så jag får helt enkelt låna hem å prova för
att höra om det gör någon skillnad eller om det enbart är bortkastade pengar.
Har inga förväntningar utan är bara nyfiken.

Postad 07 August 2010 - 19:00

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Jaha,verkar inte som de går att få tips om stömkablar så jag får helt enkelt låna hem å prova för
att höra om det gör någon skillnad eller om det enbart är bortkastade pengar.
Har inga förväntningar utan är bara nyfiken.

Även om jag saknar sannolika skäl till hur det skulle kunna bli bättre så återkom gärna med info och bilder från "prövningen".

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 07 August 2010 - 19:01.

Postad 07 August 2010 - 20:27

r-l
  • r-l
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Även om jag saknar sannolika skäl till hur det skulle kunna bli bättre så återkom gärna med info och bilder från "prövningen".

Absolut,kan bli kul :)
Har slutsteget på service för tillfället,får tillbaka det om 2-3 veckor,kommer då samtidigt att
låna hem 2 st strömkablar,en av dessa har jag sett på annat håll i forumet bli omskrivet som
rena idiotin att köpa :(
Som sagt,kommer att bli intressant.
Kommer att köra på min rigg som jag beskrivit tidigare i tråden + sonens hembioreciver å
eventuellt en till anläggning.
Kablarna kommer att bli
Nordost Vishnu https://www.prisjakt...kt.php?p=423731
Nordost Brahma https://www.prisjakt...kt.php?p=550533
Tar dessa enbart för att jag enkelt kan låna hem dom ock kan få en uppfattning om det
överhuvud taget tillför något.

Postad 07 August 2010 - 20:36

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Att slänga pengar på en massa dyrtrams-strömkablar med magiska och exotiska egenskaper är om du fråga mig en riktigt dålig investering av sina pengar.

Då tror jag du får bättre resultat med denna:

Bifogad fil  mugg_700.jpg   35.46K   3 Antal nerladdningar

Sorry, kunde bara inte hålla mig :)

Redigerat av masse70, 07 August 2010 - 20:37.

Postad 07 August 2010 - 20:40

r-l
  • r-l
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Att slänga pengar på en massa dyrtrams-strömkablar med magiska och exotiska egenskaper är om du fråga mig en riktigt dålig investering av sina pengar.

Sorry, kunde bara inte hålla mig :)

Mycket möjligt,men nu frågar jag inte dig,utan tänker prova och jag har INTE köpt något hokuspokus

Postad 07 August 2010 - 20:42

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Se till att köra ett riktigt blindtest i alla fall :)

Och lycka till! Håller tummarna för att du kan spara dina pengar.

Postad 07 August 2010 - 20:46

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Tar dessa enbart för att jag enkelt kan låna hem dom ock kan få en uppfattning om det

Brahma måste ju bara vara bäst med det priset och “Micro Mono-Filament technology” (vilket härligt uttryck!). :( :)
Både öppen och blind lyssning?

Masse: Håller med dig om muggen och då speciellt om du fyller den med lite "spirituosa"... Då ökar välljudet mer flera 100%.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 07 August 2010 - 20:47.

Postad 07 August 2010 - 20:48

r-l
  • r-l
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Se till att köra ett riktigt blindtest i alla fall :)

Och lycka till! Håller tummarna för att du kan spara dina pengar.

Jag kommer absolut att blindtesta och kommer INTE att köpa något som inte ger någonting,
hoppas på att det inte ska göra någon större skillnad för pengarnas skull :(

Postad 12 August 2010 - 00:51

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0

Gillar bilden.

Så, kan du vetenskapligt lite bättre förklara hur du menar?

Postad 12 August 2010 - 01:00

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Så, kan du vetenskapligt lite bättre förklara hur du menar?

:)

Postad 12 August 2010 - 10:10

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Postad bild

Postad 13 August 2010 - 12:38

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1195 inlägg
  • 0
Supra LORAD ström kablar och grendosor finns i två utförande 10A och 16A, det är säkringarna i mitt automatsäkringsskåp som styr vilken modell jag skall köpa? Framförallt inte koppla in 10A modellen om det är 16A säkringar?

EK

Postad 24 August 2010 - 19:09

NickeB
  • NickeB
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Supra LORAD ström kablar och grendosor finns i två utförande 10A och 16A, det är säkringarna i mitt automatsäkringsskåp som styr vilken modell jag skall köpa? Framförallt inte koppla in 10A modellen om det är 16A säkringar?

EK

Strömkablar (nätkablarna) har olika area. I utförande 10A är de 1,5mm2 och i 16A är de 2,5mm2. Om grendosorna har inbyggd säkring så fungerar den som en extra säkerhet mot överlast och överström (kortslutning) eller extra felkälla om man så vill.... Vilken säkring som löser ut först beror på utlösningskarakteristiken på säkringen i centralen respektive i grendosan och aktuell belastning på andra uttag på samma säkring så det går inte att säga utan vidare vilken som skulle lösa ut först vid ett ev. fel eller överbelastning i förstärkaren.

Med största sannolikhet har du bara 1,5mm2 till vägguttaget (10A säkring eller möjligen 13A) så för den skull så kvittar det vilken du väljer.

Postad 26 August 2010 - 00:05

Unregisteredb141c5bc
  • Unregisteredb141c5bc
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0
Har inte ork att läsa igenom tråden men ser att Lorad har nämnts. Detta är en utmärkt kabel för priset av en pizza och dryck lösmetern ( 90 kr ). Känns det för mycket får man en trevlig måltid i stället. Själv skippade jag maten och köpte 2 meter vilket jag inte anser var bortkastade pengar. Ljudmässig skillnad ? ingen aning, men visuellt tilltalande terminerade med kontakter från Clas Ohlson och handen på hjärtat. Är inte det en av anledningarna till att vissa, inklusive mig själv, gärna satsar en extra krona på en fin bänk att ha sina prylar på som exempel ?

ps. har faktsikt en "dyrkabel" med som nog kostade löjligt mycket. Dock följde den med min förstärkare vid köp så eventuella skeptiker kan sluta himla med ögonen.

Mvh // Mattias

Postad 26 August 2010 - 10:44

tops
  • tops
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Strömmen de sista 2 metrarna fram till förstärkaren kan aldrig bli bättre än vad som kommer in i vägguttaget. Fram till uttaget är det med all sannolikhet draget vanlig installationskabel för några kr/m, att då lägga 10k+ kr/m för de 2 sista känns bara idiotiskt. Möjligtvis att ett nätfilter kan vara en bättre investering.

Vad gäller grendosa med inbyggd säkring så finns ingen anledning att välja mer än 10A såvida du inte kopplar den i ett uttag som är avsäkrat med 16A eller högre och du har enormt strömkrävande utrustning. 16A grendosa i ett 10A uttag resulterar bara i att säkringen i proppskåpet går så fort du överstiger 10A, vilket gör säkringsfunktionen i dosan överflödig.

Redigerat av tops, 26 August 2010 - 10:53.

Postad 11 September 2010 - 12:50

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Absolut,kan bli kul ;)
Har slutsteget på service för tillfället,får tillbaka det om 2-3 veckor,kommer då samtidigt att
låna hem 2 st strömkablar,en av dessa har jag sett på annat håll i forumet bli omskrivet som
rena idiotin att köpa :D
Som sagt,kommer att bli intressant.
Kommer att köra på min rigg som jag beskrivit tidigare i tråden + sonens hembioreciver å
eventuellt en till anläggning.
Kablarna kommer att bli
Nordost Vishnu https://www.prisjakt...kt.php?p=423731
Nordost Brahma https://www.prisjakt...kt.php?p=550533

Det "bidde" aldrig något av detta?

Postad 11 September 2010 - 14:45

r-l
  • r-l
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Det "bidde" aldrig något av detta?

Det som "bidde" va att det hade gått sönder någon komponent i slutsteget(kommer ej ihåg vad)
som Audio Research tyckte berodde på undermåliga komponenter de fått av leverantören så
istället för att ersätta med samma komponent så har dom bytt leverantör av dessa komponenter.
Så,då skulle dom skicka helt nya slutstegsmoduler "uppgraderade" men så visar det sig att dom
har fastnat i tullen hos någon nitisk person som undrar vad det är,suck.
När dom fått papper på vad det var så skickades modulerna vidare till Audionord,där monterades allt förra veckan
och efter provlyssning så inser Audionord att en av modulerna förmodligen är transportskadad,dubbelsuck.
Så nu är nya moduler beställda igen å kommer å ta typ 2 veckor till, ;)
Börjar så smått få abstinens,tror inte jag har lust att prova kablar de första jag gör när jag väl får
tillbaka steget,men de kommer :D

Postad 12 October 2010 - 09:02

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag att det är roligt med kablar, tweaks etc. framför allt för att det ser snyggt ut och det är roligt med förändring. Som någon skrev tidigare så köper en del snabbmat, godis, läsk, osv. för sina pengar. Det är ju knappast mindre bortkastade pengar om båda sakerna ger en välbefinnande.

Postad 23 November 2010 - 10:30

knegar´n
  • knegar´n
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Hej

Ingen som har provat att byta till en "finare" strömkabel till sin cd-spelare? Har läst någonstans att det ska göra mer skillnad där än till förstärkaren. Kommentarer någon?

Mvh

Postad 23 November 2010 - 10:59

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Sorry, kunde bara inte hålla mig :unsure:

Jag kör med denna just nu. Efterklangen i rummet är i princip helt borta. :)

Bifogad fil  SNC13928.JPG   95.15K   1 Antal nerladdningar

Postad 23 November 2010 - 11:11

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Hej

Ingen som har provat att byta till en "finare" strömkabel till sin cd-spelare? Har läst någonstans att det ska göra mer skillnad där än till förstärkaren. Kommentarer någon?

Mvh

Vad skulle bli bättre då menar "de"?

Postad 23 November 2010 - 12:44

knegar´n
  • knegar´n
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Det jag läst behandlar cd och dac via analoga kablar. I det fallet skulle en bättre strömkabel filtrera bort nätstörningar och därmed "isolera" varje apparat. Stod även nåt om att en bättre strömkabel kunde skärma av digitala rf (?) störningar som kunde gå vidare in i ljudkablarna och därmed påverka ljudet negativt.

Jag har själv inte provat att byta strömkablar i min anläggning så jag har ingen personlig erfarenhet eller egentlig åsikt. Tyckte bara det kunde vara kul å höra om nån hade erfarenheter av att byta till bättre strömkabel på just cd och/eller dac.

Ps. Man kanske läser för mycket för sitt eget bästa :)

Mvh

Postad 23 November 2010 - 14:09

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Jo, man kan nog läsa för mycket :)
Personligen så tycker jag det är bättre om du lägger pengarna på rummet, skivor, eller dyl. Det finns ingen vetenskaplig förklaring och det finns inga blindtest som bevisar att strömkablar påverkar som dom påstår (men det finns blindtest som visar att dom inte kunde skilja dom åt).

Postad 23 November 2010 - 17:15

Flyingrat
  • Flyingrat
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Jag kör med denna just nu. Efterklangen i rummet är i princip helt borta. :)

Bifogad fil  SNC13928.JPG   95.15K   1 Antal nerladdningar

Hear, hear - Jag kör en daglig tur med min slagruta och kollar jordstrålningen för att hitta rätt plats åt mina högtalare pga det skiftande magnetflödet när månen byter position. :unsure:

Postad bild

Postad 23 November 2010 - 17:21

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0
Transportera 50 Hz AC är knappast någon krävande uppgift för en kabel. Visst, skärmning kanske kan var till nytta i vissa fall under förutsättning att kabeln är ansluten till jord och kabelarean ska vara tillräcklig. Det måste finnas någon parameter som skulle motivera en skillnad. Föreslår någon "skin effect" smäller jag av....

Postad 24 November 2010 - 20:44

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5177 inlägg
  • 0
Om ni ska göra något åt strömmen som verkligen fungerar ska ni om ni har möjlighet sätta in en transformator i ert hus.

Hela historien började en dag då jag skulle ansluta PC:n till hembioförstärkaren och fick ström i kroppen. Fram med multimetern och mäta. 26 volt och 0,3 A strömmade i ljudkabeln mellan PC:n och förstärkaren. Jag ringde så en vän som professionellt håller på med avstörningar inom el av alla olika sorter som kom med ett oscilloskop och mätte. All ampere och 3 volt potentialskillnad kom från kabel-TV nätet och resten var potentialskillnader mellan PC:n och förstärkaren.

Jag fick efter några dagar låna en testtransformator och prova. Flera fel försvann. Inga potentialskillnader fanns längre. Ljudkortet som spelat in en mystisk signal slutade med det. Ljudet blev också bättre med klarare ljud framförallt. Testtransformatorn hade dock ett fel. Den klarade inte av strömavbrott utan stannade så var man på jobbet fick man fara hem och slå på den igen.

Efter över ett år av olika tester sattes en permanent transformator på plats och även galvaniska åtskiljare till kabel-TV nätet. Dessa åtskiljare har jag inte längre kvar då jag idag får kabel-TV via fiber.

Här har ni en bild på min transformator:
http://www.hmarkstro..._avstorning.htm

Från denna transformator drogs sedan skärmade strömkablar till hembions eluttag. Nu kommer de två sista metrarna in i bilden då vi fått maximalt bra ström till eluttagen för hembion. Det enda som ska löna sig om man får problem med att strömkablarna till apparaterna stör bild eller ljud är att använda skärmade strömkablar och dessa kan man köpa på Elfa för en dryg 100-lapp. Jag har inga skärmade elkablar i min anläggning.

Alla ni som vet att ni utan transformator fått bättre ljud med en annan elkabel än den som följde med apparaten bör se efter andra problem i anläggningen än elkablarna.

Redigerat av hmarkstrom, 25 November 2010 - 11:59.

Postad 25 November 2010 - 13:41

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Lyssna nu lite kära forumvänner! Det ENDA som spelar någon som helst roll för ljudet är vilket tecken man är född i. Är man tex fisk som jag är ljudet lite grummligare men med en svärta som ger skön stereobredd i ljudets mer dynamiska yttre stereobredds egenskaper, att ni missat detta bevisar att ni inte hänger med. Förövrigt är det löjligt att tro att en homer simpson mugg kan göra skillnad när alla vet att det bara funkar om man är född i vattumannens tecken och samtidigt är jordad direkt i golvet och merkurius står i direkt kontakt med Saturnus.
LÄS PÅ BÄTTRE NÄSTA GÅNG!!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.