Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Andersson RB-100

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 August 2010 - 18:58

The_Witness
  • The_Witness
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej alla,

Har sökt och hittar bara två trådar som rör "Andersson RB-100" men ingen av dom behandlar mitt fel så startar en ny tråd.

Jag har precis kommit hem och kopplat in min nya reciever (som tydligen inte är rekommenderat på det här forumet, men passar min ekonomi väl) och får relativt smärtfritt igång allting.
Jag har kopplat in min dator och mitt PS3 till systemet och får igång allt, men ljudet envisas med att lägga av hela tiden.

När jag trycker på "Input mode" på fjärrkontrollen så kommer "V2 COAX" och trycker jag igen kommer (ibland) "UNLOCK" och sedan "PCM" upp och då funkar ljudet igen! Men bara en liten stund (ibland 3-4 sek, ibland uppemot 30 min).

Eftersom ljudet kommer igång när jag ändrar inställningarna så har jag uteslutit glappkontakter någonstans (eller?) - men vad beror detta på?!

Är väldigt färsk på recievers och liknande så förklara gärna åt en dummy. :)
Evigt tacksam för all hjälp jag kan få!
Tack på förhand.

Postad 29 August 2010 - 19:20

Rickard-76
  • Rickard-76
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Hej.

Kan inget om andersson men det låter som något är fel.
Har den någonsin fungerat utan detta felet eller var det såhär direkt när du kopplade in den?
Händer samma sak oavsett signal källa?
Testa att ta bort allt o sätt in 1 enhet i taget. tex testa o kör med Ps3 par dagar eller tills det händer igen.

Kolla också setup i förstärkaren o se så rätt signal källa "om du kan ställa det" är inställt . Digital optisk / digital coaxial eller analog inkoppling.

Att ljudet skulle fungera ett tag för sen bli tyst kan jag inte tänka mig är någon funktion som finns i förstärkar sammanhang . jag förutsätter att alla kablar är rätt kopplade så det inte är något överslag eller skydds relä som går in.

Om felet kvarstår så hade gått till affären o bett om att få byta ut den , öppet köp om nu inte tiden har sprunget iväg.

Postad 30 August 2010 - 00:32

The_Witness
  • The_Witness
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Hej.

Kan inget om andersson men det låter som något är fel.
Har den någonsin fungerat utan detta felet eller var det såhär direkt när du kopplade in den?

Hej, och tack för svar!
Jag köpte receivern idag så det blev så direkt när jag kopplade i den.

Händer samma sak oavsett signal källa?
Testa att ta bort allt o sätt in 1 enhet i taget. tex testa o kör med Ps3 par dagar eller tills det händer igen.

Japp, har provat att köra genom både datorn och PS3 och fenomenet uppstår på båda källorna.

Kolla också setup i förstärkaren o se så rätt signal källa "om du kan ställa det" är inställt . Digital optisk / digital coaxial eller analog inkoppling.

Jag tror att det är det jag växlar mellan när det ibland dyker upp "UNLOCK" / "PCM" och sedan hoppar igång igen...

Att ljudet skulle fungera ett tag för sen bli tyst kan jag inte tänka mig är någon funktion som finns i förstärkar sammanhang . jag förutsätter att alla kablar är rätt kopplade så det inte är något överslag eller skydds relä som går in.

Jag har nu provat att skala om kablarna då jag läste att man max skulle skala av 10mm för att undvika kortslutning och jag tidigare skalat av 2-3 cm på varje kabel. Detta fungerar dock inte (även om det möjligen fungerade aningen bättre).
Det jag kommit att tänka på är att jag kör med de kablar som följde med högtalarna. Eftersom det inte är "top-of-the-line-högtalare" så kanske de kablarna inte är de bästa heller, så när jag får tid ska jag köra med högtalarkablar som jag köpte extra på NetonNet (0.75mm - räcker det?). Skulle det hjälpa tro, eller ska jag bespara mig det besväret?

Om felet kvarstår så hade gått till affären o bett om att få byta ut den , öppet köp om nu inte tiden har sprunget iväg.

Ja, det skulle ju kunna vara så enkelt som att den är trasig. :)

Redigerat av The_Witness, 30 August 2010 - 00:34.

Postad 30 August 2010 - 06:58

Rickard-76
  • Rickard-76
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Jag tror inte att kablarna till högtalarna är boven till detta så jag hade kört tillbaka o bett om en ny eller pengarna tillbaka. o ang högtalar kablarnas storlek så låter 0.75 lite smått finns tom 2.5kvmm på harald nyborg som ligger i 25 eller 50m som är billig o helt ok. körde dem innan.

Beroende på din budget så har du möjlighet så lägg till 700 kr o investera i :
http://www.hifiklubb...eiver_svart.htm

2498kr kostar den o den lär vara bättre på alla vis än andersson om nu inte andersson har fler utgångar eller dyl som du måste ha. Skit i vad dom speccar i watt denon lär vara starkare endå.

Du kan alltid lämna tillbaka andersson o köpa denon på öppet köp . säg att du vill lyssna på den hemma , så kan du gämföra.

//Rickard

Postad 30 August 2010 - 09:00

Unregisteredfee4bf58
  • Unregisteredfee4bf58
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag skulle ringa alternativt åka tillbaka och förklara vad som händer och att du har läst manualen och gjort "vad du kan". (förutsatt att du gjort det). Testa först om det finns inställning i CV/DVD/BD spelar för digitalt ljud ut, ofta kan man välja pcm/dts/pcm multi/dirket el dyl.

Postad 30 August 2010 - 11:18

The_Witness
  • The_Witness
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Åkte till Netonnet idag och bytte ut recievern mot en ny och nu funkar det ju alldeles utmärkt :)

Tack för all hjälp!

Postad 30 August 2010 - 11:31

Rickard-76
  • Rickard-76
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Kul att det löste sig :)

Postad 30 August 2010 - 16:57

J_Bronson
  • J_Bronson
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Får man fråga hur förstärkaren fungerar annars då? Nåt att ha? Bra tryck i högtalarna?

Postad 31 August 2010 - 00:27

The_Witness
  • The_Witness
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Får man fråga hur förstärkaren fungerar annars då? Nåt att ha? Bra tryck i högtalarna?

Den funkar kanon! :)
Jag har anslutit ett PS3 och en Mac Mini till HDMI-portarna vilket gör att jag får en till övers och jag kommer även att köpa en sladd så jag kan koppla in min Airport Express imorgon så jag kan köra musik trådlöst till högtalarna genom AUX-ingång.
Nackdelen är att jag måste köra extra ljudkablar till både PS3 och datorn eftersom det bara är passthrough på HDMI-kanalerna (rätta mig om jag har fel?).

Ljudet är jag väldigt nöjd med och det är bra tryck och då kör jag bara med två golvhögtalare. Nu ska det påpekas att jag inte är särskilt kräsen och skulle tro att det finns flera här inne på forumet som skulle kalla dom för "skit" faktiskt då de är rätt billiga ändå. ;) Något som jag märkte är att det tydligen är Pioneer-högtalare (står iaf under dom) men att dom säljs under "Andersson", vilket kanske bidragit till det rätt så bra ljudet trots prislappen.

Men jag är supernöjd ändå. :P

Redigerat av The_Witness, 31 August 2010 - 00:27.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.