Efter att ha läst ganska mycket så är det just nu framförallt fyra frågor som jag inte har lyckats få svar på som jag hoppas att någon av CRT-gurusarna på forumet kan besvara.
1) Hur hanterar man anamorfiska filmer. Om DVD-spelaren är inställd på att skärmen är 16:9 så kommer ju det som skickas ut att vara en "skev" 4:3 bild. Kan CRT-projektorerna ställas in med så komprimerad geometri så att det ändå stämmer, eller hur gör man? Alternativet är ju givetvis att ställa dvd-spelaren till att man har en 4:3 skärm men då kommer ju inte den fulla upplösningen att utnyttjas eftersom en stor del går åt att skicka "sorgkanterna"
2) Hur hanterar man olika spect-ratios med maskning av en duk. Det enklaste för mig verkar vara att ha en 4:3 duk med svarta kanter som dras upp en liten bit vid 16:9 material och en bit till vid 2.35:1. Det förutsätter givetvis att projektorn kan ställas in så att bilden hamnar i den övre delen av skärmen och inte i mitten. Är detta möjligt och är det så man normalt gör?
3) Jag är framförallt ute efter en Barco Graphics 808 då den verkar ha den bästa mixen av prestanda och möjligheter att hitta vettiga reservdelar. En hake verkar vara att Barco använder sk PPL-koder för remote control i stället för RC-5 som de flesta prylar använder i dag. Tydligen började inte Barco med RC-5 förrän ca: 2000. Helst vill jag ju att hanteringen av projektron skall integreras med övriga systemet. För närvarande har jag Pronto - kan den lära sig Barco koderna. Om inte hur gör man då. Finns det lämpliga program för PC så man kan automatisera med Girder eller liknande. Och kan Barcon 808 ta emot fjärrstyrningskommandon via PC/RS-232
4) Går det bra att ha en glasruta framför projektron när man använder den, dvs projicera genom en glasruta som skyddar projektorn från klåfingriga ungar. Behöver de i så fall vara någon speciell typ av glas och skall det sitta i en viss vinkel i förhållande till projektorn?
Tacksam för all hjälp och alla förslag som ni har.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?