Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Min PS3-fläkt varvar upp mycket oftare

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 September 2010 - 09:51

Silverschnitzel
  • Silverschnitzel
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Min Ps3-fläkt har börjat varva upp mycket oftare på senare tid. Under sommaren tänkte jag inte på det så mycket för det var ju galet varmt, antog att det var oundvikligt. Men nu när det är svalare så gör den det ändå efter 10-20 minuter i grafiktyngre spel. Har försökt att dammsuga vid fläkthålen men det hjälpte inte.

Vad kan man göra?

Postad 07 September 2010 - 09:59

Unregistered73199dd3
  • Unregistered73199dd3
  • Forumräv

• 704 inlägg
  • 0
STOP!!!! Damsug inte vid fläkthålet! Dammsugaren skapar statisk elektrisktet som kan gå in i din ps3a och då har du mkt större problem än att fläktarna varvar upp.

Om garantin är gången så tycker jag du plockar isär den och blåser ur den med tryckluft. De gjorde jag och min är mkt tystare nu.

Postad 07 September 2010 - 10:05

KeeKe
  • KeeKe
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
och om du har garanti kvar så är det bara att lämna in den

Postad 07 September 2010 - 10:18

Silverschnitzel
  • Silverschnitzel
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Min första PS3 fick det klassiska problemet att lasern dog, jag reklamerade och fick en ny, refurbished eller vad det heter. Denna jag har är alltså den, vet inte om man har nån garanti på den?

Apropå att inte dammsuga, min dammsugargrejjs är av plast, så trodde det skulle vara lugnt? Aja det är hjort nu iaf och ps3an funkar fortfarande. Kanske inte gör om det då :)

Redigerat av Silverschnitzel, 07 September 2010 - 10:19.

Postad 07 September 2010 - 10:20

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

• 1134 inlägg
  • 0
Tryckluft (finns på burk till och med, så man behöver inte gå till en verkstad) är bra, men en dammsugare fungerar det med. Rent principiellt förstå jag inte inte vad den elektriska skillnaden skulle kunna vara mellan att blåsa respektive att suga luft. Engelsmän och amerikaner har fattat det där. "Suck" och "blow" betyder samma sak ibland! :)

Slutsats. Dammsug, men gör det med förnuft. Undvik direktkontakt mellan munstycke och din PS3. Jag rekommenderar för övrigt samma sak om du använder tryckluft.

Postad 07 September 2010 - 10:23

Silverschnitzel
  • Silverschnitzel
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Tack för svaren, ska testa tryckluft. Finns det på typ Claes Ohlsson och liknande butiker?

Postad 07 September 2010 - 10:25

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

• 1134 inlägg
  • 0

Tack för svaren, ska testa tryckluft. Finns det på typ Claes Ohlsson och liknande butiker?

Japp. Det ser så ut.

http://www.clasohlso...px?id=136175439
http://www.kjell.com...tem=18094&path=

Redigerat av Kimpost, 07 September 2010 - 10:28.

Postad 07 September 2010 - 10:31

Silverschnitzel
  • Silverschnitzel
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Är det nån som vet om man har nån garanti på refurbished enhet? Min garanti på den gamla konsollen hade ju gått ut men iom att jag reklamerade så funkade det ändå.

Postad 07 September 2010 - 12:18

Unregistered73199dd3
  • Unregistered73199dd3
  • Forumräv

• 704 inlägg
  • 0
Kimpa kimpa kimpa, för fan. Jag vet inte hur många ggr man har hört polare som bara damsugit bredvid sin dator som står på golvet och vipps så funkar den inte. Vet inte varför de e skillnad på att damsuga/tryckluft men om du kollar så är det sällan man använder damsugare i elektronikverstäder. Vi hade speciella damsugare på mitt gamla jobb men dom var jordade mot skrivbordet som sedan var jordat det med. De hörs ju tom att blåsa alltid är bättre än att suga :)

Postad 07 September 2010 - 12:40

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

• 1134 inlägg
  • 0

Kimpa kimpa kimpa, för fan. Jag vet inte hur många ggr man har hört polare som bara damsugit bredvid sin dator som står på golvet och vipps så funkar den inte. Vet inte varför de e skillnad på att damsuga/tryckluft men om du kollar så är det sällan man använder damsugare i elektronikverstäder. Vi hade speciella damsugare på mitt gamla jobb men dom var jordade mot skrivbordet som sedan var jordat det med. De hörs ju tom att blåsa alltid är bättre än att suga :)

Ekaa, din östgötska räv! :)

Dra en dammsugare fram och tillbaks på ett golv, eller ännu hellre en matta, och du alstrar garanterat en massa statisk elektricitet. Låt sedan dammsugaren stöta till datorn som står där på golvet och vips... Men om du istället för att dra munstycket fram och tillbaks på ett el-alstrande sätt, bara riktar munstycket lite försiktigt mot områden som du vill suga av (hehe) - så kommer det att fungera bra.

Om du skulle ta ett tryckluftmunstycke, och dra det fram och tillbaka mot en heltäckningsmatta, och sedan låta munstycket vidröra moderkortet - så riskerar du att också då förstöra något. Precis som med en dammsugare alltså.

Ditt gamla jobb förstod grejen. Jorda verktygen man använder när man leker med elektronik. Helst ska man jorda även tryckluftsprutan. Men eftersom det kan vara lite opraktiskt ibland (att åstadkomma fullständigt korrekt jordning), så kan man istället använda tryckluft eller dammsugare lite smart och försiktigt. Luftens riktning har dock ingen som helst betydelse.

Postad 07 September 2010 - 13:11

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Ekaa din gamla östgötska röv! :)

"Punktsuger" man så är det inga problem. Gäller ju bara att vara försiktig.
Man måste ju vara försiktig med tryckluft också. Gäller ju att se till så att man blåser bort skiten och inte in.

Redigerat av BrittBastard, 07 September 2010 - 13:11.

Postad 27 September 2010 - 17:10

Silverschnitzel
  • Silverschnitzel
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Köpte en sån där tryckluft på burk från kjell o co nu. Märker att det sprutar ut n ån slags vätska då och då som snabbt "avdunstar". Vad är det? Är det säkert att använda på ps3an genom att spruta in i fläkthålen??

Postad 27 September 2010 - 17:33

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

• 1134 inlägg
  • 0
Håll burken upprätt när du använder den, så ska du slippa läckande drivgas. Och håller du den en liten bit ifrån (ett par dm) så bör du slippa kondens också.

Postad 27 September 2010 - 17:36

Silverschnitzel
  • Silverschnitzel
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
men om jag håller den ett par dm från fläkthålen så hjälper den väl knappast? Så stark är den inte tycker jag.

Postad 27 September 2010 - 17:40

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

• 1134 inlägg
  • 0
Håll den närmare då, men upprätt som sagt. Och håll handen framför i början så att du känner om det kommer vätska i början.

Postad 28 September 2010 - 20:19

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0
Det går väldigt mycket snack om på nätet att de nya CECH 2500... varianterna ska vara väldigt tysta, dvs de nya 320gb/160gb... någon som köpt som kan bekräfta?

http://www.avforums....ech-2500-a.html

Redigerat av Unregistered1232, 28 September 2010 - 20:31.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.