Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ändrar svärtan av själv? Hel mysko?

43 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 November 2010 - 11:39

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Hej,
Jag ställer in svärtan efter DVE osv och denna tråd gäller en Samsung PS50B551T3P.

Men när jag kollar på filmer och det kommer upp mörka scener te.x natt så är det bra svärta i ca1-2 sec sedan så ljusar TVn upp svärtan så den blir ljusgrå detta är väldigt störande och irriterande då allt är kalibrerat perfekt!
Sedan när den byter scen så är det bra svärta och sedan gör den samma sak igen dvs ljusar upp bilden.
Detta verkar vara något automatiskt som TVn gör och är väldigt irriterande.

Dom funktioner som jag undrar över vad det är för något är dessa som ev. kan ha något med saken att göra och undrar lite vad ni tror och tänker?

Cellljusstyrka: står på nivå 8.
Svärtningsnivå: AV
Dynamisk kontr: AV
Kantförbättring: AV
xvYCC: AV

Brusreducering: AV
Filmläge: AV

Som Ni ser så har jag stängt av alla extra skit funktioner i TVn och på så sätt fått en optimalbild via DVE skivan och bilden är verkligen klockrent förutom just det där med svärtan blir ljusare av sig själv.

Vad kan det vara?
Cellljusstyrka kanske kan ha något med det att göra?
Man kanske skall testa att sänka den -1 snäpp till 7 och sedan ljusa upp på Ljusstyrka istället och se om det blir bättre?

Redigerat av MrBurn, 02 November 2010 - 11:40.

Postad 02 November 2010 - 12:48

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Verkar ska fungera så
Floating blacks brukar det kallas

http://www.youtube.c...h?v=4rmAqmXV-iQ

Postad 02 November 2010 - 12:59

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0

Verkar ska fungera så
Floating blacks brukar det kallas

http://www.youtube.c...h?v=4rmAqmXV-iQ

Hur tar man bort det? Man måste ju kunna avaktivera den funktionen?

Postad 02 November 2010 - 13:01

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Tyvärr är jag så lite insatt i Samsung..
Men läs här www.avsforum.com

Postad 02 November 2010 - 16:44

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0

Tyvärr är jag så lite insatt i Samsung..
Men läs här www.avsforum.com

Läste att man kan avskruvats funktionen i servicemenyn, någon som vet hur man kommer in där?
Och hur man tar bort funktionen där inne?

Postad 02 November 2010 - 18:42

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Läste att man kan avskruvats funktionen i servicemenyn, någon som vet hur man kommer in där?
Och hur man tar bort funktionen där inne?

Visserligen ett gammalt inlägg som jag hittade, men det kan vara värt att prova:
service meny

Om det funkar, skriv ner ALLA siffror du hittar i menyn. Jätteviktigt!!

Postad 02 November 2010 - 19:02

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Eller ta kort på akka menyer

Postad 02 November 2010 - 21:06

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Det msåte ju finnas ett självklart val och endast ett alternativ för att avaktivera denna funktion.

Postad 02 November 2010 - 21:18

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Njaa....Det verkar som att det ska vara så här..
Det jag hittat om dess syfte är detta...Vet inte om det stämmer....Det är i Panasonic tråden för floating blacks.
kanske är samma för Samsung

The panels 'normal' or 'natural' black level is the higher black level seen above 6% APL. This black level allows for stable high speed operation. When there is below 6% APL the panel switches to a lower black level to maximize contrast to the viewer at the expense of driving stability.

So, stated simply. IMO the advantage is to increase contrast when a lot of black is on the screen.

http://www.avsforum....d.php?t=1236475

Postad 02 November 2010 - 21:45

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Som sagt, fast dom har detta i Tvn så måste man ju kunna stänga av funktionen, någon som vet vad detta problem heter på engelska?

Postad 02 November 2010 - 21:52

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Floating blacks

Postad 02 November 2010 - 23:54

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
:P

Sorry...Skrev snabbare än jag tänkte :)

Postad 03 November 2010 - 00:48

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0

Ja "problemet" kanske kallas så, men jag tror dom menar vad kan parametern i servicemenyn kallas/heta.

Precis, det ska finnas en off funktion men hittar den inte.
Btw jag har hittat uppdateringar till ps50b551t3w dom borde väll fungera till min ps50b551t3p också?
Samsung har Inget om just min modell på deras sida, misstänker att w är ärlig och min p är gråimporterad.
Den uppdateringen borde fungera eller?

Ingen som vet vart off funktionen är?

Postad 03 November 2010 - 05:02

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Funktionen skulle kunna ligga i servicemenyns bildmeny.

Om du tar bilder på alla siffror i menyerna kan du prova med att slå av och slå på funktioner. Men räkna med en liten risk att garantin kan ryka. Men kanske du blir hjälte på kuppen. Det är en avskyvärd funktion... :)

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 03 November 2010 - 05:07.

Postad 03 November 2010 - 14:12

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0

Funktionen skulle kunna ligga i servicemenyns bildmeny.

Om du tar bilder på alla siffror i menyerna kan du prova med att slå av och slå på funktioner. Men räkna med en liten risk att garantin kan ryka. Men kanske du blir hjälte på kuppen. Det är en avskyvärd funktion... ;)

Hur kommer man in i service menyn?

Postad 03 November 2010 - 14:57

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Testat instruktionerna i trebbans länk ?

Postad 03 November 2010 - 15:20

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Cellljusstyrka: står på nivå 8.
Svärtningsnivå: AV
Dynamisk kontr: AV
Kantförbättring: AV
xvYCC: AV

xvYCC (ungefär utökade färger) ska vara på Auto eller På. På LG står den alltid på Auto och går inte att ändra. Detta styrs av BD-spelaren och inte av TVn under förutsättning att man använder Hdmi 1.3-apparater och kabel.

Postad 03 November 2010 - 20:35

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0

xvYCC (ungefär utökade färger) ska vara på Auto eller På. På LG står den alltid på Auto och går inte att ändra. Detta styrs av BD-spelaren och inte av TVn under förutsättning att man använder Hdmi 1.3-apparater och kabel.

Om man bara kopplar via datorn sa blir det inte sa bra

Postad 03 November 2010 - 21:42

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Jag har hittat några enormt konstiga saker i min service menu efter jag har pillat runt lite.

Min modell enligt den är: PS58B550 (Står ej så på utsidan av TVN och ja det är en 50").

Känns som att man kanske skall uppdatera till PS50B551T3W mjukvaran.

Sedan så hittade jag en funktion som kan vara intressanta för alla det är 24Px4 support!
Fan det här kanske blir bra tillslut detta också.

P.S
Va inte inne och pilla om Ni inte håller tungan mitt i munnen man kan sabba hela TVn.

Postad 03 November 2010 - 23:02

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Vi behöver inte hålla tungan rätt i mun. Det får du göra... :)
Har du hittat något intressant?

Postad 04 November 2010 - 00:08

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0

Vi behöver inte hålla tungan rätt i mun. Det får du göra... :)
Har du hittat något intressant?

Jag tror faktist att jag har hittat hur man stänger av funktionen, ska se en mörk film sen så jag är säker.
Den har iaf inte ljusat upp bilden något nu efteråt vad jag kan se.

Hittade som sagt 24x4 funktionen samt real 100hz support.

Stängt av så att inte barnen kan stänga av Tvn osv med hjälp av knapparna på panelen vilket är grymt skönt

Postad 04 November 2010 - 23:21

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
OKej nu har jag hittat buggen och fixat det faktist =)

Detta skall fungera på alla PS**B5** modeller.

Ni gör följande:
stäng av TVN
Tryck följande snabbt:
info
Menu
Mute
Power

På dosan då kommer Ni in i service menyn.
Ni väljer sedan följande Control > Sub Option
Så knappar ni er fram till 24Px4 Support
Och ändrar det till ON

Sedan för att spara så klickar ni en gång på return och sedan trycker Ni av TVN igen på power knappen.
Ni kommer att få ställa om alla Era färginställningar osv på TVn så se till att Ni har dom sparade på papper.

Och i hotellmenyn kan ni stänga av så att knapparna på panelen på TVn inte fungerar att trycka på vilket är kanon om man har barn i åldrarna 1-3år

Då kommer inte detta att hända när Ni spelar upp 23, 24hz samt 60hz filmer iaf.

Hoppas ni blir glada för jag har bökat i flera timmar med detta, så skriv gärna tack i tråden.

Redigerat av MrBurn, 04 November 2010 - 23:22.

Postad 05 November 2010 - 00:25

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Hur kan 24Px4 Support påverka floating blacks ?

Kul att det löste sig iaf :)

Postad 05 November 2010 - 11:34

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0

Hur kan 24Px4 Support påverka floating blacks ?

Kul att det löste sig iaf :)

Detta pga. när man aktiverar 24Px4 Support så kommer det en till funktion i standardmenyn som heter cinema smooth som du ska ställa på off.

Glömde säga det, det är därför man skall aktivera detta.

Någon som vet varför 100Hz Support är OFF i service menyn?
Känns lite som att det är mer för LCD än för Plasma men vad händer om man aktiverar det?

Postad 22 December 2010 - 23:10

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Tack för en jättebra tråd. Jag har också en PS50B551T3P med samma problem och försökt som en galning att få bukt med problemet genom olika inställningar men inte lyckats.

Vill kontrollera med dig, MrBurn att problemet verkligen försvunnit efter att du varit i servicemenyn och justerat?

Jag läste i någon annan tråd att man kunde ställa om tv:n så att usb-ingången även kunde användas till att titta på film på. Är det något du har testat?

Tack för en super tråd. Om detta löser problemet så har det sparat mig en frakt till reparatör då jag hade tänkt lämna in den för problemet då jag har garanti kvar.

Postad 22 December 2010 - 23:21

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
MrBurn: Hur har du i övrigt ställt in bilden. Jag kör såhär:

Läge:Film
Cellljusstyrka:8
Kontrast:90
Ljusstyrka:49
Skärpa:10
Färg:53
Ton:G50/R50
Färgton:Varm2

Allt annat är avstängt

Postad 24 December 2010 - 01:05

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Kom du fram till något vad gäller 100Hz-funktionen?

Postad 26 December 2010 - 11:26

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Edit: kom på att detta var en ny tråd

Det talades tidigt om att cinema smooth ljusar upp bilden men det handlade om att ljusheten var konstant och inte skiftande som jag uppfattade det. Detta var något man såg i allt utom 60hz. Vissa modeller kunde stänga av cinema smooth men den aktiverades ändå.
Bland det första jag gjorde då jag fick tv:n var att få igång den inbyggda mediaspelaren vilket man gör genom att bla. ändra tv:n till en högre modell i servicemenyn och jag minns det som att även cinema smooth funktionen kom fram då och att jag stängde av den eftersom det länge hade talats illa om funktionen. Detta kan förklara varför jag inte sett skiftande svärta men jag måste in i menyn igen och titta för att vara säker.
Det har talats om att film i 60hz skulle ge väldigt mycket bättre svärta och kan man även få det i både 96hz och 100hz är det jättebra. Jag hoppas jag inte stängt av cinema smooth ännu för jag vill ha bättre svärta!

Redigerat av Chippe, 26 December 2010 - 19:07.

Postad 26 December 2010 - 11:31

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0

Edit: kom på att detta var en ny tråd

Det talades tidigt om att cinema smooth ljusar upp bilden men det handlade om att ljusheten var konstant och inte skiftande som jag uppfattade det. Detta var något man såg i allt utom 60hz. Vissa modeller kunde stänga av cinema smooth men den aktiverades ändå.
Bland det första jag gjorde då jag fick tv:n var att få igång den inbyggda mediaspelaren vilket man gör genom att bla. ändra tv:n till en högre modell i servicemenyn och jag minns det som att även cinema smooth funktionen kom fram då och att jag stängde av den eftersom det länge hade talats illa om funktionen. Detta kan förklara varför jag inte sett skiftande svärta men jag måste in i menyn igen och titta för att vara säker.
Det har talats om att film i 60hz skulle ge väldigt mycket bättre svärta och kan man även få det i både 96hz och 100hz är det jättebra. Jag hoppas jag inte stängt av cinema smooth för jag vill ha bättre svärta!

Återkom gärna med vilken modell du ändrade till samt om du hade stängt av cinema smooth eller inte. Skulle vara spännande om man även fick igång medaspelaren :)

Postad 26 December 2010 - 12:03

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Ändrade till B650 och det har funkar bra i snart 1 år.

Jag har skummat en tråd på avforum och det talades om att man inte skulle ändra modell om man hade firmware 2009 (lcd-tv)
Har inte läst allt men som vanligt kan det ha med personen bakom att göra..
se här: http://www.avforums....k-part-2-a.html

Ändra tillbaka till B550 vid uppgradering av FW för att vara på säkra sidan. Mediaspelaren är för övrig smidig men inte så jättebra, DTS-ljud klarar den inte tex samt färre bildinställningar.

Redigerat av Chippe, 26 December 2010 - 12:05.

Postad 26 December 2010 - 12:55

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Ställde om till 650 nu för första gången. Kan inte hitta cinema smooth.
Har ni koll på i vilken meny det finns?

Redigerat av bo_man, 26 December 2010 - 14:42.

Postad 26 December 2010 - 13:11

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Coolt. Media spelaren funkar att spela film med. Däremot är flickandet kvar. Testade med en DVD där jag vet att det händer och det var samma sak tyvärr.

Ska testa och stänga av cinema smooth om jag hittar funktionen.

Postad 26 December 2010 - 13:14

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Blir många poster nu..
Kan man koppla ljudet digitalt även om man inte kör den ibyggda boxen?

Postad 26 December 2010 - 15:29

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Har nu hittat var cinema smooth-funktionen finns men jag kommer inte åt den.

Digitalboxen sitter i HDMI1. Boxen skickar 750p och tv skalar till 1080i Där är cinema smooth utgrådad.
DVD:n är kopplad i HDMI2. DVDn skala upp til 1080p, Där kommer jag inte in i filmläget alls.

Några tips?

Postad 26 December 2010 - 18:26

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
bo_man:
vilken film använder du för att se flickandet?
Var inte redan 24Px4 support satt på on när du ändrade till B650?
Visst dyker väl cinema smooth upp i den vanliga tv-menyn?

Cinema smooth är något man endast kan använda, ställa in med filmer i 24 fps har jag för mig. Har inte tv:n hos mig nu så jag får titta någon annan gång.

Så här verkar det ligga till när det gäller denna modell och även de nya:

60hz ger bra svärta
50hz ger betydligt sämre svärta
24hz eller 24 fps-film sätter igång cinema smooth vilket ger lika dålig svärta som vid 50hz. Lösningen är att stänga av cinema smooth för filmer i 24 fps.

Flickande/justerande svärta verkar dock kvarstå?

Redigerat av Chippe, 26 December 2010 - 19:25.

Postad 26 December 2010 - 21:21

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Jag kollar på Ice Age 2, scenen när "lejonen" ska attackera människobyn och bakgrunden är lite grådaskigt/brun.

När jag byter till 650 så så händer följande: hoppar texten cinema smooth upp under Bildalternativ/filmläge.
DVD:n är kopplad till HDMI2. Går jag in under menyn Bildanternativ så är menyn filmläge gråad.

När jag kollar genom comhems HD-box, kopplad till HDMI 1 och går in i menyn kommer jag åt Bildalternativ/filmläge men cinema smooth är gråad.

När jag ställer tv:n till en 650 så är 24Px4 mycket riktigt på on.

Postad 26 December 2010 - 21:29

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Cinema smooth kan bara aktiveras eller ändras av och på om filmen har 24 fps fast nu är det ju AV den skall vara.

Redigerat av Chippe, 26 December 2010 - 21:30.

Postad 26 December 2010 - 22:16

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Hur vet man om det är 24 fps eller inte?
Om den är grå, är den av då eller är det bara att det inte går att stänga av den?

Postad 27 December 2010 - 00:54

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Film spelas in i 24 bilder per sekund men sedan kan de konverteras (dvd tex som har 50i/60i). Det är i stort sett bara filmer på bluray som har 24 fps/bps, eller rippade "blurayfilmer". Cinema smooth är grå för att filmen inte har 24 fps, den borde alltså inte vara på.

Om jag tolkar MrBurn rätt har han kört en blurayfilm i 24 fps och hans tv har haft cinema smooth på. När han trixade i servicemenyn kom cinema smooth fram i vanliga menyn och då kunde han stänga av det. Svärtan blir genast bättre utan cinema smooth, men att svärtan slutar skifta om man nu har det problemet vet jag inte om det stämmer innan han kan bekräfta det. Detta skulle då enbart gälla filmer i 24 fps.

50hz ger fortfarande sämre svärta än 60hz. Stänger man av CS kan man få lika bra svärta när man ser filmer i 24 fps. Man kan dock ställa in vissa spelare, dator eller vad man nu har att alltid skicka 60hz vilket inte är optimalt för annan film än dvd-filmer ntsc (usa) men jag tror det är få som stör sig på bilden. Jag tycker själv det funkar hur bra som helst.

Redigerat av Chippe, 27 December 2010 - 01:06.

Postad 27 December 2010 - 06:29

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Tack för klarläggandet Chippe.
Kollar man i forumet nu så verkar det inte bara vara Samsung som har detta problem tyvärr.
Ska nog ta och ringa Samsung i mellandagarna och se vad de säger. Förmodligen har de ingen koll.

Postad 27 December 2010 - 09:09

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
En fundering bara. Då min dvd (yamaha 2700) skala upp till 1080p, blir det då inte 24fps också?
(har dålig koll på fps, uppskalning och sådant).

Postad 27 December 2010 - 11:29

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Nej, tror du kan se vad för signal som ges om du trycker på info på tv-dosan. Skalar dvd:n upp borde det stå 1080p 50 tex.
En bluray skulle visa 1080p 24.

Redigerat av Chippe, 27 December 2010 - 11:30.

Postad 27 December 2010 - 15:15

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Mycket riktigt. Står 1080(p) 50 Hz.

Postad 06 January 2011 - 09:58

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Upptäckte nu att efter att jag ställt om tv:n till en 650 så funkar bild-i-bild.
Någon som vet om DLNA också fungerar?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.