Kommentarer till Ljud=fysik inte magi av timandersson89
Startad av
timandersson89
, Dec 15 2010 16:37
32 svar till detta ämne
Postad 15 December 2010 - 19:43
Fasen vad fint ni fått de tim
, du får ta och lägga till bilderna så man kan tagga varje produkt på bilderna dock
,,
Postad 16 December 2010 - 11:19
tack så mkt för kommentarerna. Ska ta och lägga upp bilder med bättre kvalitet så de blir trevligare i albumet
Postad 01 March 2011 - 19:07
Ser riktigt fint ut! Snyggt med svart/vitt. Hur och med vilken färg målade du om dina högtalare?
Postad 01 March 2011 - 19:18
min första tanke närjag såg den nya färgen på jamo.. NEEEEJ.. men det blev ju riktigt bra med omgivningen.. passade sig faktiskt riktigt bra..
Postad 09 March 2011 - 12:54
riktigt snyggt tim!
får man fråga vart du inhandlat matbord och de fyra stolarna?
mvh erik!
får man fråga vart du inhandlat matbord och de fyra stolarna?
mvh erik!
Postad 18 May 2011 - 21:43
Fin setup, men är det inte bättre om du flyttar ner din Mac Mini och iPad så att inte Dom tar stryk av värmeutveckligen från receivern? : )
Postad 18 May 2011 - 22:02
haha nej det är lugnt. Förstärkaren utvecklar inte mycket värme alls, absolut inte ända upp till datorn.
Postad 29 May 2011 - 11:21
Med blindtest, menar du då en enkel A/B-jämförelse? Det finns ju andra metoder att undersöka hur saker och ting färgar ljudet. T.ex LTS F/E-lyssningsmetod, en kalibrerad bypass-koppling.
Kom ihåg att du aldrig kan bevisa ett fenomens frånvaro, bara närvaron. Du kan alltså inte med dina mätningar eller lyssningar för den delen, bevisa att en manick inte färgar, bara att manicken ännu inte kunnat beläggas vara färgande.
För övrigt så tycker jag att du har ett fint vardagsrum
Kom ihåg att du aldrig kan bevisa ett fenomens frånvaro, bara närvaron. Du kan alltså inte med dina mätningar eller lyssningar för den delen, bevisa att en manick inte färgar, bara att manicken ännu inte kunnat beläggas vara färgande.
För övrigt så tycker jag att du har ett fint vardagsrum
Postad 30 May 2011 - 22:18
Signalerna påverkas definitivt av valet av kabel , dock kan man lite om fysik, matte och äger ett oscilloscop och multimeter så kan man enkelt konstatera att det är omöjligt för mänskliga örat att uppfatta så små skillnader som valet av högtalarkabel gör. ljudet som vi människor upplever är en fruktansvärt grov uppskattning av tryck skillnader i luften. Har testat att koppla in mitt oscilloscop och kollatt ifall min högtalarkablar tar upp några mätbara störningar från härvan av kablar bakom mitt tv bord...............nej intstrumentet gav inte utslag över huvud taget. Testade också med att höja och sänka frekvensen på signalen med 1 Hz............ingen kunde höra skilnad mellan 4001Hz eller 4002Hz dock så gav mina instrument stora utslag på förändringen av 1 Hz.
Har valt just dessa frekvenser för att det är i 4000Hz området som mänskliga örat ä som känsligast.
Mitt lilla experiment är långt ifrån vetenskapligt korrekt men ett så här grovt test som jag gjorde räcker gott och väl för att förstå hur kassa våra mänskliga sinnen är på att uppfatta verkligheten iförhållandevis till alla typer av intstrument som finns.
De som argumenterar för dyra högtalarkablar är oftast inte kunniga inom fysik eller/och så är det försäljare.
Hoppas ni tyckte de var intressant att läsa:)
Har valt just dessa frekvenser för att det är i 4000Hz området som mänskliga örat ä som känsligast.
Mitt lilla experiment är långt ifrån vetenskapligt korrekt men ett så här grovt test som jag gjorde räcker gott och väl för att förstå hur kassa våra mänskliga sinnen är på att uppfatta verkligheten iförhållandevis till alla typer av intstrument som finns.
De som argumenterar för dyra högtalarkablar är oftast inte kunniga inom fysik eller/och så är det försäljare.
Hoppas ni tyckte de var intressant att läsa:)
Postad 31 May 2011 - 05:17
Jag tycker det är intressant och jag håller med dig om att val av kabel inte är så viktigt. Du skriver dock fel igen när du skriver att "det är omöjligt för det mänskliga örat att uppfatta..." osv. Det du lyckats med kallas nollresultat. Men inget utesluter att det går att göra en relevant testuppställning där det faktiskt går att höra skillnader mellan olika kablar.
Annars var ditt inlägg intressant att läsa. Tack för att du tog dig tiden.
Annars var ditt inlägg intressant att läsa. Tack för att du tog dig tiden.
Postad 31 May 2011 - 08:54
Ingen som har lyckats höra skillnader (mig vetligen)i dubbelt blind test. Det mesta tros handla om placebo och nocebo effekt. Jag vet att man aldrig kan utesluta fenomen barar mot bevisa dem.
Postad 01 June 2011 - 17:47
Nej, inte vad jag vet heller.
Kablar måste vara det mest ointressanta att lägga pengar på. Det är nästan så att ju mindre pengar man spenderar på dem , dess bättre blir de. Men lite kul är det ju att mecka till egna med snygga bananer och krymslang osv
Jag tycker du verkar ha en sund inställning till ljud och önskar dig ett stort lycka till på din resa.
vh/ Mikael
Kablar måste vara det mest ointressanta att lägga pengar på. Det är nästan så att ju mindre pengar man spenderar på dem , dess bättre blir de. Men lite kul är det ju att mecka till egna med snygga bananer och krymslang osv
Jag tycker du verkar ha en sund inställning till ljud och önskar dig ett stort lycka till på din resa.
vh/ Mikael
Postad 02 June 2011 - 16:08
Ser att du är glad för frukt i alla dess former. Själv kommer jag enbart hålla mig till äpplen i framtiden. 
Snygga färgkombinationer, fina högtalare och en underbar soffa = Topp!
Snygga färgkombinationer, fina högtalare och en underbar soffa = Topp!
Postad 04 June 2011 - 12:57
vad gäller kablar så kan jag inte säga något angående mätresultat för jag har inget som kan mäta så exakt. Dock har jag gjort ett antal blidtester med mina vänner, både sånna som är ljuditreserade och de som inte bryr sig alls. Och ALLA kunde höra skillnad på ljudet när jag bytte kablar. och då har jag testat analogt signalkabel, högtalarkabel, strömkabel samt aven digitalkablar som många oturligt nog inte tror kan göra skillnad. Det kanske kan vara sant men då har över 20 personer med vitt skilda kunskper vid flera olika tillfällen gissat rätt vid alla tillfällen då jag förevisade tre olika kablar.
Så man kan säga vad man vill om testresultat men uppenbarligen kan människan höra skillnad på olika kablar iallafall.
Så man kan säga vad man vill om testresultat men uppenbarligen kan människan höra skillnad på olika kablar iallafall.
Postad 05 June 2011 - 14:20
Gratulerar. Då är ni de första som lyckats höra skillnad på högtalarkablar. Synd bara att det inte gjordes under kontrollerade former så det kunde dokumänteras.
Postad 05 June 2011 - 22:27
Jag skulle tro att det bara är tillräckligt dåliga kablar som är hörbart färgande om det är rimligt kort längd på dem och förstärkarna är rimligt styva. Kablar behöver inte så många parametrar för att beskrivas.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
21 bilder
942 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?