Jag har en Onkyo A-5VL med inbyggd DAC. Då borde jag väl kunna koppla min iPod direkt till ett digitalt uttag? 3.5mm till coax, t.ex.? Eller? För det är väl från 3.5mm-uttaget på iPoden som jag drar kabel till "iStreamer", eller går det via blåtand däremellan?
Edit: Har kommit på att detta ändå inte är något alternativ. Känns ovärt att köpa en iPod bara för att kunna ha en kortare kabel. Bristerna med mp3-formatet känns inte värda ansträngningen och kostnaden. Då kan jag lika gärna köra en 10m Toslink från min stationära. Det skulle vara om man hade en massa Flac på sin iPod, som det kunde komma på tal att försöka vinna även på en bättre kabel.
Edit igen: Frågar vidare på detta om analogisering av ljudet.
Är alla DAC kompatibla med alla digitala ljudformat? Alltså, kan en DAC alltid omvandla från mp3 till analog och från FLAC till analog? Eller är detta inte en självklarhet? Är det så att säga skillnad på digitalt och digitalt? Eller spelar formatet ingen roll?
Det här hänger dessutom ihop med hur jag ska koppla CD-spelaren till förstärkaren? Ska jag koppla digitalt eller analogt? Alltså: Om jag har en CD-skiva med brända mp3-filer, måste jag koppla CD-spelaren via digitaluttaget på förstärkaren? Till skillnad från en vanlig CD-skiva där jag kopplar via analog RCA?
Tacksam för klargörande.
Redigerat av spleendid, 27 December 2010 - 19:43.