Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Olympus XZ-1

204 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Olympus XZ-1 (Kompaktkameror) 9 8.999998 (18) Inga priser

Postad 31 December 2010 - 11:18

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Det har ju länge varit känt att Olympus skulle tränga sig in på marknaden för high-end kompakter, dvs en seriös utmanare till LX5, Samsung EX1 och S95. Av det lilla jag vet så sätter den S95 i ett hörn, eftersom både optiken är ljusstarkare och har längre brännvidd. Däremot har ju LX5 bättre vidvinkel men också ett mindre ljusstarkt objektiv.

Nu har det dykt upp speccs(inte fulla) på denna goding.

Några speccs.
Objektivet är riktigt ljusstarkt, f1.8-2.5 med 28mm - 112mm i brännvidd. (S95 2.0-4.9, LX5 2.0-3.3 och Samsung EX-11.8-2.4 ).
Har Oled skärm med 610K upplösning.
Använder samma sensor som LX5 från Panasonic.
Har hotshoe.
Trupic engine V.

Källa: http://www.43rumors....an-oled-screen/

Det förväntas komma mer information under CES mässan som startar 6:e jan.

Hoppas att den blir konkurrenskraftig och inte fysiskt större än LX5. Blir JPEG bilderna så bra som Olympus brukar få dem har dem iallafall en köpare i form av mig :).

Redigerat av liath, 31 December 2010 - 11:21.

Postad 05 January 2011 - 10:38

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Ska bli intressant att se vad de har att komma med i detta intressanta segment ;)
f/2.5 @ "112mm" är mkt bra också. S95 får skämmas här :unsure:

Har det inte ryktats om en större sensor än såhär förresten? Minns att jag sett nån video (som säkert du länkat till) där det hintas om nåt unikt på den fronten..

Postad 05 January 2011 - 13:41

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Ska bli intressant att se vad de har att komma med i detta intressanta segment ;)
f/2.5 @ "112mm" är mkt bra också. S95 får skämmas här :P

Har det inte ryktats om en större sensor än såhär förresten? Minns att jag sett nån video (som säkert du länkat till) där det hintas om nåt unikt på den fronten..

Tjo!
Japp det kommer nya uppgifter hela tiden om denna kamera. Den förväntas bli officiell imorgon (6:e). Den slår helt klart Canon s95 på fingrarna. Läste nyss att den är något mindre än LX5 också vilket jag tycker är mycket bra. Det finns också en ring på objektivet som kan styra bländare och antagligen också slutartid (beroende på vilket läge du kör i). Dessutom ska interfacet vara ganska olikt det som Olympus haft i sina tidigare kompakter vilket är en fördel då jag förstått att det gamla fått en del kritik.

Det som sas i filmen var att den skulle ha större sensor än det befintliga kompakterna på marknaden. Det stämmer ju till viss del då den har större än de flesta och lika stor som LX5:an :). Men jag uppfattade det som du gjorde, dvs att de skulle ha en ännu större sensor men troligtvis blev det så här eftersom Olympus köper sensorer från Panasonic främst!

Det ryktas om ett utgångspris på 450 dollars over there, vad det blir i Sverige får vi väl vänta på men 25% moms är väl att räkna med :unsure:. Ungefär som LX5 med andra ord.

Om allt ser ut att vara så bra som det gör just nu kommer jag köpa den ganska direkt efter release men kommer dock läsa några tester innan för att försäkra mig om att allt är som det ska.

Sedan ryktas det ju om att Olympus ska släppa uppgifter om en "high-end" m43 i slutet av februari ;). Kanske kan bli något!

Postad 06 January 2011 - 13:10

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Nu är kameran officiellt lanserad. Orkar inte skriva så mycket mer då intresset är lagom ljummet på detta forum.

Mycket samlad info finns på 43rumors.com för den som vill läsa mer.

Postad 06 January 2011 - 13:26

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Orkar inte skriva så mycket mer då intresset är lagom ljummet på detta forum.

Du får smyga in nåt spontant "Nikon" eller Canon" i texten så kommer intresset öka :P

Postad 06 January 2011 - 13:44

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Du får smyga in nåt spontant "Nikon" eller Canon" i texten så kommer intresset öka :P

Hehe ja det kanske hade gjort susen. Sony verkar poppis här också. Du får läsa min nya tråd i Systemkamera avdelningen om nya E-PL2 så det blir lite liv i den tråden! Jag tycker att det är tråkigt att intresset är så lite för Panasonic och Olympus m4/3 objektiv och kameror. Läser du internationella forum ser du att användarbasen är mycket större och väldigt nöjda. Fattar inte varför det har så svårt att slå i Sverige ;/. Jag skulle tycka det var roligt om det fanns ett svenskt forum där man kan diskutera med svenskar om systemet :P.

Postad 06 January 2011 - 14:15

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Här kommer en kort video preview:
http://www.youtube.c...layer_embedded#!

Ser helt klart intressant ut!

Postad 06 January 2011 - 23:13

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0
En förhandsttitt på Dpreview.
http://dpreview.com/...ews/olympusXZ1/

Har sneglat på LX5 i några månader & velat hit & dit, glad att jag velat för om denna håller måttet efter specarna så verkar den ju grym!

Det enda som lockar med S95 är ju fickvänligheten, annars så föredrar jag LX5 eller denna.

Den är snäppet större än LX5 men det kan jag nog ta då ingen av dem ändå verkar passa in i jeansfickan, det gör nog bara S95...

Redigerat av Unregistered29af8ed6, 06 January 2011 - 23:15.

Postad 06 January 2011 - 23:48

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0
http://www.davidchua...-review-part-1/

http://www.dcresourc...mpus/xz1-review

Redigerat av Unregistered29af8ed6, 06 January 2011 - 23:50.

Postad 07 January 2011 - 00:32

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Japp visst är den trevligt. Jag har redan läst det du länkat och ser fram emot kameran. Den är något högre än LX5 men samtidigt något kortare/mindre bred. Tror också att den är tunnare än LX5 ;). Bättre optik dock med största sannolikhet.
Zuiko brukar ju inte göra dåliga glas!

Redigerat av liath, 07 January 2011 - 12:39.

Postad 07 January 2011 - 01:37

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0
Ja jag är i eld & lågor över denna, nu är bara frågan. Svart eller vit ;)

Postad 07 January 2011 - 02:50

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Ja jag är i eld & lågor över denna, nu är bara frågan. Svart eller vit :)

Måste faktiskt erkänna att vit med de svarta detaljerna ser riktigt läcker ut ;D.

Postad 07 January 2011 - 03:52

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0
Mycket läcker men nackdelen är att den skriker nog lite väl mycket, man blir inte direkt nån diskret fotograf med den på magen...

Postad 07 January 2011 - 09:13

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Intressant kamera...Inbyggt ND filter kan ju vara användbart.

Postad 07 January 2011 - 12:14

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Intressant kamera...Inbyggt ND filter kan ju vara användbart.

Det är bara att hoppa på Olympus tåget Biggles :). Vi ses på andra sidan!

Mycket läcker men nackdelen är att den skriker nog lite väl mycket, man blir inte direkt nån diskret fotograf med den på magen...

Haha ja jag tänkte precis samma sak men någon gång kan man väl sticka ut ;). Lär bli så att man köra det säkra för det osäkra dock =) Vore nice om man fick se dem IRL på någon MediaMarkt eller liknande!

Postad 07 January 2011 - 17:23

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0
Jag ska kila förbi på Mediamarkt & kolla om dom vet när dom kan få den. Antar att det kan ta ett tag, den säljs väl ingenstans än va? Är väl bara presenterad?

Postad 07 January 2011 - 19:38

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Jag ska kila förbi på Mediamarkt & kolla om dom vet när dom kan få den. Antar att det kan ta ett tag, den säljs väl ingenstans än va? Är väl bara presenterad?

Nej inte ännu men det går faktiskt väldigt snabbt med denna kamera.
Adorama (Vad det nu är för internationell) affär har börjat att ta emot preorders redan. Amazon och BHphoto har redan lagt till den på deras hemsida men det går inte att lägga beställningar ännu. Jag har sett rykten om att den ska hitta ut till affärer i slutet av januari. Om det gäller lilla norden vet jag inte!

Postad 08 January 2011 - 13:54

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0
Oj, en Olympustråd i den här avdelningen! :)

Det hade jag missat...

Jag är svag för kompaktkameror som har ordentlig vidvinkel och bra ljusstyrka, så denna gillar jag!

Personligen har jag valt att gå i andra riktingen just nu, för jag har skaffat en Olympus E-5.

Å andra sidan har jag en Olympus E-620 också, och den är verkligen kompakt...

Postad 08 January 2011 - 15:57

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Oj, en Olympustråd i den här avdelningen! ;)

Det hade jag missat...

Jag är svag för kompaktkameror som har ordentlig vidvinkel och bra ljusstyrka, så denna gillar jag!

Personligen har jag valt att gå i andra riktingen just nu, för jag har skaffat en Olympus E-5.

Å andra sidan har jag en Olympus E-620 också, och den är verkligen kompakt...

Hehe japp inte så vanligt med Olympus trådar här inte.

Vi får hoppas att kameran producerar bra bilder och att Olympus lyckats optimera sensorn från Panasonic. Om så är fallet kan detta mycket väl bli den nya kungen bland kompakter. Det ser onekligen bra ut. Hoppas priset blir rimligt också!

Postad 08 January 2011 - 16:15

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0
Rekommenderat cirkapris 4800 är det sagt.

Postad 08 January 2011 - 19:53

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Rekommenderat cirkapris 4800 är det sagt.

Jasså det är så pass högt ändå? Den ska ju konkurrera med EX1, S95 och LX5. LX5 får vi ju för 3800, S95 för 3300 och EX1 för 2800.

Tycker spontant att 4800 är för högt men men... En ny produkt som kanske är väldigt populär. Då antar jag att man kan ha den prisbilden.

Postad 08 January 2011 - 23:06

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0
Man ska tänka på att 4800 är rekommenderat capris, jag har en känsla av att det kan pressas men dyrare än LX5 bör den nog bli. Tror nog att rekommenderade capriset på LX5 är bra mycket högre än vad den säljs för, det sätts ju av generalagenten & sen så brukar det justeras ned i butik...

Fick uppgiften om capriset ifrån en lokaltidning på nätet (kommer inte ihåg vilken) som presenterade den häromdagen, vi får se var det hamnar när den kommer...

Postad 08 January 2011 - 23:10

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0
Ser att även kamera & bild säger 4800...

http://www.kamerabil...a-1.383547.html

Postad 09 January 2011 - 00:20

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

Jasså det är så pass högt ändå? Den ska ju konkurrera med EX1, S95 och LX5. LX5 får vi ju för 3800, S95 för 3300 och EX1 för 2800.

Ser att tex Scandinavian photo tar 4395 för LX5, att det sen kanske går att hitta den för 3800 är en annan sak.
Vad jag menar är att vi nog kan dra av en hel del på det rekommenderade capriset på XZ-1 när den väl kommer ut i butik, vågar vi kanske gissa på en prisnivå som LX5 eller ett par hundringar över kanske ;)

Postad 09 January 2011 - 00:39

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Ser att tex Scandinavian photo tar 4395 för LX5, att det sen kanske går att hitta den för 3800 är en annan sak.
Vad jag menar är att vi nog kan dra av en hel del på det rekommenderade capriset på XZ-1 när den väl kommer ut i butik, vågar vi kanske gissa på en prisnivå som LX5 eller ett par hundringar över kanske ;)

Ja vi får hoppas det(att den går ner lite i pris relativt fort). Jag tänker inte vänta länge innan jag slår till om recensionerna är goda nämligen. Har varit utan kamera alldeles för länge nu ;/. Hoppas det dyker upp några reviews snart! Borde inte vara allt för långt bort!

Postad 09 January 2011 - 01:02

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0
Ja jag ska sälja bort lite systemkameraprylar & sen så blir det nog affär om den håller i testerna. Jag är nöjd om den håller LX5-kvalite men hoppas förstås att den är snäppet vassare...

Postad 10 January 2011 - 09:22

Wilke
  • Wilke
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Olympus XZ-1 bilder

Tycker att det verkar helt lysande! Det blir en sådan, köpt från USA.

Postad 10 January 2011 - 10:39

solvittra
  • solvittra
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Större än LX-5!
Man kan inte ändra inställningar för vilken funktion som kopplas till bakre och främre kontrollring! Bakre exp.justerar i de flesta fall, främre olika beroende på vilket exp.program som används!
Finns inget 5:4-läge!

Men oj vilket objektiv (utifrån spec)!
Snygg!
Bra menysyst!

Hm, precis köpt S95 - sälja eller inte?! För sugen blir man - JÄTTE!

Postad 10 January 2011 - 12:03

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Större än LX-5!
Man kan inte ändra inställningar för vilken funktion som kopplas till bakre och främre kontrollring! Bakre exp.justerar i de flesta fall, främre olika beroende på vilket exp.program som används!
Finns inget 5:4-läge!

Men oj vilket objektiv (utifrån spec)!
Snygg!
Bra menysyst!

Hm, precis köpt S95 - sälja eller inte?! För sugen blir man - JÄTTE!

Hehe den är större på bredden med 0.6mm. Den väger 4 gram mer utan batteri. Att säga att den är större är inte riktigt rättvist tycker jag om man inte säger hur lite det skiljer.
110.6(w) x 64.8(h) x 42.3(d)mm vikt 275g utan batteri (från olympus.com)
110(w) x 65(h) x 43(d)mm vikt 271g utan batteri. (från cyberphoto.se)

Hade kanske hellre sett 24mm på Olympus objektivet (precis som LX5) men då kanske kameran hade blivit ännu större med tanke på att objektivet också är mer ljusstarkt än det som sitter i LX5.

Du glömde nämna OLED displayen som säkerligen är riktigt nice :(.

Har LX5 ring på objektivet överhuvudtaget?

Den största(enda?) fördelen S95 har mot XZ-1 är väl att den är påtagligt mindre men annars är väl det inte så mycket mer? Förutsatt att XZ-1 presterar vad som finns på papperet men det vet vi ju inte riktigt nu. Har bara sett korta tester och då har kameran varit pre-production. Därför är väl frågan du ska ställa dig om du känner att du kan gå upp lite i storlek? Om inte, behåll S95 som även den verkar vara en bra kamera. Själv kör jag på XZ-1 :D.

Olympus XZ-1 bilder

Tycker att det verkar helt lysande! Det blir en sådan, köpt från USA.

Vet inte om jag vågar köpa från USA? Har Olympus världsgaranti? Bara då är det ett alternativ för mig! Sedan vill man ju stödja Olympus Sverige så att de inte försvinner från marknaden totalt ;).

Redigerat av liath, 10 January 2011 - 12:05.

Postad 10 January 2011 - 12:49

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Att frontringen inte går att programmera är en nackdel mot S95.
Ringen är större än den på s95 vilket förmodligen = mer greppvänlig (den på s95 är i minsta laget för större labbar).

Annars ser Dpreview's bilder bra ut... väntar ivrigt på övriga test.

Postad 10 January 2011 - 13:17

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Att frontringen inte går att programmera är en nackdel mot S95.
Ringen är större än den på s95 vilket förmodligen = mer greppvänlig (den på s95 är i minsta laget för större labbar).

Annars ser Dpreview's bilder bra ut... väntar ivrigt på övriga test.

Jag har aldrig haft en frontring som justerar tex bländare eller slutartid förut men låt oss säga att du kör i bländar-läge. Även om det såklart hade varit ett plus att den går att programmera så är det väl 95% av fallen smidigast att ha just bländare på ringen eller tänker jag helt knas? Är som sagt ny när det gäller frontring :(.

Sedan en annan fråga. Att den inte skulle vara programbar ligger väl till största del i mjukvaran och inte hårdvaran? Detta bör alltså gå att fixa med en firmware upgrade om Olympus nu känner för att lägga in det?

Jag såg bilderna på Dpreview också och tyckte att de såg bra ut. Läste en tråd om bilderna efter och några som pixel-kollat tyckte att linsen tappade lite skärpa nere i högre hörnet. Kollade igen på bilderna men kunde inte direkt se vad de pratade om.

Postad 10 January 2011 - 15:26

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0
Nog är det synd att ringen inte är programeringsbar men det är en smäll man får ta, kommer själv att mest köra tidsautomatik & då ställs bländaren med ringen.

Har ännu inte kikat på bilderna då jag nu surfar på mobilen men är i princip säker på att det blir en sån här. S95 har som sagt bara storleken på sin sida & Olyn ser trevligare ut hanteringsmässigt än Lx5 men det får jag bedöma bättre när jag får klämma på den. Sen så är det ju detta med ljusstyrkan, mums!

Postad 10 January 2011 - 15:45

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

Läste en tråd om bilderna efter och några som pixel-kollat tyckte att linsen tappade lite skärpa nere i högre hörnet. Kollade igen på bilderna men kunde inte direkt se vad de pratade om.

Var det på största bländaren? Ju ljusstarkare optik man gör desto svårare är det att få optimal skärpa över hela bildytan när man kör vidöppet. Jag är själv ingen pixelpeepare som sitter & blåser upp bilder till 100 % & söker fel & kommer aldrig att göra några mastodontförstoringar så det duger nog :(

Postad 10 January 2011 - 18:36

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Var det på största bländaren? Ju ljusstarkare optik man gör desto svårare är det att få optimal skärpa över hela bildytan när man kör vidöppet. Jag är själv ingen pixelpeepare som sitter & blåser upp bilder till 100 % & söker fel & kommer aldrig att göra några mastodontförstoringar så det duger nog :)

Kan inte svara på det pga flera orsaker ;). Dels var det bilder som var tagna med olika bländare och dessutom var det ingen av de i tråden som hade pixelpeepat som sa vilken bild de sett det på :P. Personligen tyckte jag bilderna såg bra ut och det går ju att få rätt så lite DOF om ditt motiv är relativt nära och bakgrunden lite längre bort.

Postad 10 January 2011 - 21:13

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0
Ja att kunna trolla fram kort skärpedjup är ju ofta önskvärt men som gammal mellanformatsfotograf så förväntar jag mig inga underverk där men jämfört med en DSLR med ljussvag zoom så vetefan om inte förutsättningarna är större med Olyn :)

EDIT : Jämförelsen med MF var mer ett skämt ;)

Redigerat av Unregistered29af8ed6, 10 January 2011 - 21:19.

Postad 10 January 2011 - 21:57

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Ja att kunna trolla fram kort skärpedjup är ju ofta önskvärt men som gammal mellanformatsfotograf så förväntar jag mig inga underverk där men jämfört med en DSLR med ljussvag zoom så vetefan om inte förutsättningarna är större med Olyn :)

EDIT : Jämförelsen med MF var mer ett skämt ;)

Hehe nej inget underverk kanske men lite är ju alltid ett plus. Du får gärna gå in på DPreview och kika på bilderna och sedan läsa tråden som ligger under Olympus forumet för att ta del av det som skrivs där. Vore intressant att höra vad du tycker om bilderna och sedan vad du tycker om det som skrivs!

Postad 10 January 2011 - 23:03

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0
Har kikat lite på bilderna & har inte nåt negativt att säga. Som sagt, jag är ingen pixelpeepare :) inväntar dpreviews fulla review & kommer då mest att kika på brusnivåer vid hög iso...

Postad 10 January 2011 - 23:38

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Har kikat lite på bilderna & har inte nåt negativt att säga. Som sagt, jag är ingen pixelpeepare :) inväntar dpreviews fulla review & kommer då mest att kika på brusnivåer vid hög iso...

Det kommer ju dröjja innan mupparna på DPreview har gjort sin review dock. Jag vill ju helst ha den tidigare än så ;/.

Postad 11 January 2011 - 01:52

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0
Ja själv så köper jag den omgående när den finns :)

Postad 11 January 2011 - 10:40

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Enligt svenska Olympus Presscenter och PDF filen som finns att ladda ner är Snabbaste Slutartiden är 1/4000
men på Olympus Europa står det 1/2000 .

Lite minus :
* Linsskyddet (samma fipplande som med DSLR)
* Storleken (inte så fickvänlig som Canon S95 utan mer åt m4/3 hållet a la Panasonic GF2)
* M-JPEG format på film (AVCHD hade vart bättre tar mindre plats)

Om de nu har samma sensor som Panasonic LX5 varför inte samma :
* möjlighet till samma lägsta ISO 80
* multi aspect ratio på LX5 använder större del av sensorn vid 3:2 och 16:9.... XZ1 som bara klipper till 4:3 bilden.

LX5: 3776 x 2520 (3:2)
XZ1: 3648 x 2432 (3:2)

LX5: 3968 x 2232 (16:9)
XZ1: 3648 x 2056 (16:9)

Redigerat av Biggles2002, 11 January 2011 - 11:38.

Postad 11 January 2011 - 12:05

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Enligt svenska Olympus Presscenter och PDF filen som finns att ladda ner är Snabbaste Slutartiden är 1/4000
men på Olympus Europa står det 1/2000 .

Lite minus :
* Linsskyddet (samma fipplande som med DSLR)
* Storleken (inte så fickvänlig som Canon S95 utan mer åt m4/3 hållet a la Panasonic GF2)
* M-JPEG format på film (AVCHD hade vart bättre tar mindre plats)

Om de nu har samma sensor som Panasonic LX5 varför inte samma :
* möjlighet till samma lägsta ISO 80
* multi aspect ratio på LX5 använder större del av sensorn vid 3:2 och 16:9.... XZ1 som bara klipper till 4:3 bilden.

LX5: 3776 x 2520 (3:2)
XZ1: 3648 x 2432 (3:2)

LX5: 3968 x 2232 (16:9)
XZ1: 3648 x 2056 (16:9)

Det jag skriver här nedan jag tyvärr inte koppla till en källa då jag läst så mycket om denna kamera att hålla koll på alla källor är ohållbart. Här är lite info jag snappat upp:

Den har linsskydd men tydligen ska uppstarten av kameran och att linsen fälls ut vara så kraftig att skyddet lätt "poppar" av. Om detta är ok att göra vet jag inte men det vore sannerligen smidigt (att sätta på skyddet är sällan lika kritiskt som att ta av då en exponering kan vara över på några sekunder).

Storleken är i som LX5. Den går att få ner i fickor om man har fickor av den större modellen. En innerficka på en jacka ska vara lungt.

Det där med multi aspect ratio vet jag inte mycket om. Har alltid fotat i 4/3 förut. Men håller med om att det var dumt att inte utnyttja när de ändå använder samma sensor.

Jag kan hålla med om att video skulle vara i ett annat format men istället går det ju att zooma under inspelning och det ska tydligen inte S95 klara av?

Ingen kamera är perfekt tyvärr. Själv inväntar jag lite reviews för att se vad som sägs.

Postad 12 January 2011 - 12:47

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Nu har XZ-1, vit och svart, dykt upp på Cyberphotos hemsida. Undervattenshuset finns också tillagt. Inga priser är satta ännnu.
http://www.cyberphoto.se/ Sök sedan på XZ-1. Den svarta går att lägga i kundvagnen och verkar vara beställd från leverantör men oklart när den kommer i lager.

Samma sak på Scandinavian Photo. Inga priser men är beställd från leverantör, oklart leveransdatum.
http://www.scandinav...ult.aspx?q=xz-1

Postad 12 January 2011 - 13:33

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Cyberphoto Olympus XZ-1

Postad 12 January 2011 - 15:02

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Cyberphoto Olympus XZ-1

Ja, se på f*n nu har pris dykt upp också och det var riktigt bra istället för 4800! Tack för det Olympus/Cyberphoto. Nu hoppas vi att testerna blir riktigt bra.

Postad 12 January 2011 - 20:19

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Ser att Komplett lagt upp kameran på sin sida också, 4499. Det intressanta är (Inte på lager. Antagen leveranstid till oss: 10 dagar)
Om detta stämmer vet jag ju inte men jag har hört i slutet av januari och det är väl ungefär då.

http://www.komplett....rch.aspx?q=xz-1

Postad 13 January 2011 - 16:13

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Några test bilder:

C A
Ja,vad säger man.....skakningsoskärpa?

Olympus Japan Ser hyggligt ut

Redigerat av Biggles2002, 13 January 2011 - 16:51.

Postad 13 January 2011 - 17:26

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Några test bilder:

C A

Olympus Japan Ser hyggligt ut

2 bilden är ju tyvärr inte så skarp nej.

Bilderna från Olympus tar jag med en nypa salt. Vem vet hur många ggr de tagit om dessa bilder.

Väntar ivrigt på en review (oavsett vad betyget blir).

Postad 13 January 2011 - 20:35

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Några test bilder:

C A

Alltid lätt att hitta något exempel som ser risigt ut. CA är lätt att locka fram i första bilden. Inget unikt.

Andra bilden är med 1/5s. Detta på en arm som inte är bildstabiliserad :blink:

Exempel från Lenstip: http://lenstip.com/1...and_videos.html

Postad 13 January 2011 - 21:46

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Alltid lätt att hitta något exempel som ser risigt ut. CA är lätt att locka fram i första bilden. Inget unikt.

Andra bilden är med 1/5s. Detta på en arm som inte är bildstabiliserad :blink:

Exempel från Lenstip: http://lenstip.com/1...and_videos.html

Hittade förvånansvärt lite CA på Dpreviews bilder.......hittade dock ett annat exempel med CA ..

Andra bilden är det skakningsoskärpa på ....var menat som en förklaring för oskarpheten i bilden inte negativ kritik .

Bilderna på lenstip ser bra ut... skärpa ställd på minsta möjliga värde.

Postad 13 January 2011 - 21:56

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Jag tycker de flesta exemplen ser bra ut. Dessutom har ju kameran utrymme att blända ner ett steg och ändå vara ljusstarkare än de flesta kameror :blink:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.