Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

LCD-TV, vad köpa? Blir tokig...

101 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 12 January 2011 - 22:50

Floddy
  • Floddy
  • Rookie

• 2 inlĂ€gg
  • 0
Hojt!

Har under en tid försökt lÀsa/kolla mig till vad som Àr vettigt att köpa, men blir bara mer och mer förvirrad. Jag har i princip bara kommit fram till att jag vill ha en LCD. NÀr det verkar som att man hittat nÄgon vettig teve, sÄ hittar man nÄgot irriterande med den. Sist jag var Ä glodde i en butik sÄ stod en LE850N brevid en NX700, den ena hackade vid vÄgrÀta panoreringar, den andra vid lodrÀta... Kan iofs bero pÄ lustiga instÀllningar, men ÀndÄ skumt.

SÄ... Finns det nÄgon teve som i princip Àr failsafe att köpa? Polaren köpte en PFL7665H som jag inte sett nÄgra större fel pÄ, dock sÄ gillar jag verkligen inte designen, om man nu orkar bry sig om sÄdant. Dessutom har jag nÄgot i bakhuvudet emot Philips...

Teven skall anvÀndas för just tevetittande, lite film samt tevespelande. Kostnad? Tjae... Finns det nÄgon 100% vettig teve som kostar lite mer, sÄ hellre det Àn att lÀgga lite mindre för en tveksam.

Tacksam för tips!

mvh
Floddy

Postad 12 January 2011 - 23:24

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlĂ€gg
  • 0
Om du ska anvÀnda den till TV-tittande och film sÄ förstÄr jag inte varför du köper en LCD, men nÄvÀl, det Àr ju din ensak. Att det hackar, ser konstigt ut etc. beror oftast pÄ instÀllningar. Det Àr omöjligt att utvÀrdera en TV i butiksmiljö pÄ ett rÀttvist sÀtt.

Om du ska jÀmföra TV-apparater bör ljuset i rummet Äterspegla ett vardagsrum och instÀllningarna bör vara "rÀttvisa".

Postad 13 January 2011 - 11:04

Izak80
  • Izak80
  • LĂ€rjunge

• 379 inlĂ€gg
  • 0

Hojt!

Har under en tid försökt lÀsa/kolla mig till vad som Àr vettigt att köpa, men blir bara mer och mer förvirrad. Jag har i princip bara kommit fram till att jag vill ha en LCD. NÀr det verkar som att man hittat nÄgon vettig teve, sÄ hittar man nÄgot irriterande med den. Sist jag var Ä glodde i en butik sÄ stod en LE850N brevid en NX700, den ena hackade vid vÄgrÀta panoreringar, den andra vid lodrÀta... Kan iofs bero pÄ lustiga instÀllningar, men ÀndÄ skumt.

SÄ... Finns det nÄgon teve som i princip Àr failsafe att köpa? Polaren köpte en PFL7665H som jag inte sett nÄgra större fel pÄ, dock sÄ gillar jag verkligen inte designen, om man nu orkar bry sig om sÄdant. Dessutom har jag nÄgot i bakhuvudet emot Philips...

Teven skall anvÀndas för just tevetittande, lite film samt tevespelande. Kostnad? Tjae... Finns det nÄgon 100% vettig teve som kostar lite mer, sÄ hellre det Àn att lÀgga lite mindre för en tveksam.

Tacksam för tips!

mvh
Floddy

JAg och sambon köpte en Philips 46PFL5605H i höstas och Àr vÀldigt nöjda med den. Panoreringar i bÄde "lodrÀt och vÄgrÀt" hanterar den vÀldigt bra Àven med 100HZ instÀlklningarna avstÀngda. Fungerar ypperligt till bÄde spel (en av Ärets tv-modeller med lÀgst inputlag) och film och det Àr naturligtvis en fantastisk upplevelse att se blueray. Vi hade bÄda letat lÀnge och vÀl innan vi bestÀmde os för denna modell och Àn sÄ lÀnge Àr vi vÀldigt nöjda. Clouding, som jag upplevt pÄ tidigare modeller jag haft hemma för "testkörning" existerar fatist inte heller pÄ vÄrt exemplar. Designen kanske inte Àr sÄ inspirerande men det Àr inget vi ens brydde oss om vi valet av den.

Redigerat av Izak80, 13 January 2011 - 11:04.

Postad 13 January 2011 - 11:33

deeyay
  • deeyay
  • ForumrĂ€v

• 719 inlĂ€gg
  • 0
Varför har du kommit fram till att du ska ha LCD? Film, TV samt TV-spel talar allt till plasmas fördel. Sen att det hackar kan ju vara svÄrt att komma ifrÄn helt och hÄllet dÄ det beror pÄ hur kÀllmaterialet var inspelat, vilket sÀllan Àr helt hack fritt.

Postad 13 January 2011 - 11:44

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlĂ€gg
  • 0
Led Àr tunnast alltsÄ bÀst.

Postad 13 January 2011 - 11:51

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1029 inlĂ€gg
  • 0
PÄ detta forumet kommer du tyvÀrr att bli överöst med argument frÄn plasma-fanboys att inte köpa LCD. Tröttsamt men det Àr inget att bry sig om, det Àr upp till var och en vad man trivs bÀst med. Troligen kommer de hugga pÄ mig ocksÄ nu men de förstÄr nog inte bÀttre :)
Du skrev att du bla tittat pÄ en nx700, Sonys nx-serie har fÄtt mycket bra rescensioner och de flesta Àgare verkar helnöjda. Jag stÄr ocksÄ inför samma val och för mig lutar det Ät nx710 som verkar vara en mycket bra tv.

Postad 13 January 2011 - 11:56

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • ForumrĂ€v

• 857 inlĂ€gg
  • 0

PÄ detta forumet kommer du tyvÀrr att bli överöst med argument frÄn plasma-fanboys att inte köpa LCD. Tröttsamt men det Àr inget att bry sig om, det Àr upp till var och en vad man trivs bÀst med. Troligen kommer de hugga pÄ mig ocksÄ nu men de förstÄr nog inte bÀttre :)
Du skrev att du bla tittat pÄ en nx700, Sonys nx-serie har fÄtt mycket bra rescensioner och de flesta Àgare verkar helnöjda. Jag stÄr ocksÄ inför samma val och för mig lutar det Ät nx710 som verkar vara en mycket bra tv.

Samma hÀr.. man blir ju nÀstan sÀngvÀtare av alla miljoner modeller med identiska specar och olika priser.
Ska du sattsa pÄ nx710 sÄ passa pÄ, den börjar ta slut i butikerna och har utgÄtt ur sortimentet hos flera ÄterförsÀljare. SjÀlv vÀntar jag bara pÄ att den skall sjunka i pris... men jag gissar att den hinner försvinna innan jag fÄr som jag vill! :)

Postad 13 January 2011 - 12:06

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlĂ€gg
  • 0

NejdĂ„, men det gĂ„r inte att komma frĂ„n att plasma ger en naturligare bild vid filmvisning. Plasma i sig behöver inte vara bĂ€ttre, men bilden ser oftast bĂ€ttre ut. Åtminstone om man jĂ€mför i samma prisklass. Men jĂ€mför du en plasma för 7000 kr med en LCD för 25000 kr sĂ„ blir det kanske likvĂ€rdigt. Det Ă€r bara att vĂ€lja vad man vill betala för.
Jag stör mig som de flesta pÄ ghosting och annat "kul", men vÀljer ÀndÄ den TV som ger bÀst bild för pengarna oavsett övriga nackdelar.

Postad 13 January 2011 - 12:10

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • ForumrĂ€v

• 791 inlĂ€gg
  • 0
GÄ in pÄ nÀrmaste lada med 30-dagars öppet köp och plocka hem en mellanklass modell exempelvis panna g20(plasma), blir du inte nöjd Àr det bara att gÄ tillbaka och byta till en lcd om du kÀnner för det.

Ska du tvunget ha lcd sÄ hÄll dig till traditionell och inte led belyst om du inte tÀnker handla för 15000+ men som sagt pröva en plasma pÄ öppet köp, jag Àr övertygad att om du inte fÄr ett dÄligt ex kommer du bli helnöjd.
Bildkvalitet= plasma
Design: lcd-led

Postad 13 January 2011 - 12:11

deeyay
  • deeyay
  • ForumrĂ€v

• 719 inlĂ€gg
  • 0

Jag var bara nyfiken pĂ„ varför han hade bestĂ€mt sig för LCD som han skrev han hade gjort, vilket tydligt mĂ„ste ha framgĂ„tt av min frĂ„ga till honom? Hans Ă€ndamĂ„l upplevs Ă€ndĂ„ bĂ€st pĂ„ plasma (speciellt spelandet och för film). Varför ska jag rekommendera LCD nĂ€r jag personligen anser att plasma passar bĂ€ttre? Är det att hjĂ€lpa honom pĂ„ ett korrekt sĂ€tt? Han har inte sagt nĂ„gon anledning till Varför han inte vill ha plasma (vilket han inte heller sagt att han inte vill ha) sĂ„ han kanske Ă€r öppen för förslag. Försöker bara hjĂ€lpa en medmĂ€nniska att göra sĂ„ bra val som möjligt för det han ska ha TV'n till. Sen om det placerar mig i ett f*nboy fack sĂ„ Ă€r det ditt problem. Du kan lika gĂ€rna vara LCD f*nboy enligt de argumenten.

Redigerat av deeyay, 13 January 2011 - 12:16.

Postad 13 January 2011 - 12:52

Hampesso
  • Hampesso
  • AnvĂ€ndare

• 157 inlĂ€gg
  • 0
Skulle vilja höja ett glas för ex500, sÀtan va nöjd jag Àr med tvn! köpte den för ett par dagar sen!
Sen skulle jag vilja sÀga att vilken tv som passar bÀst till vad Àr ju en smaksak, inget man kan slÄ fast att det Àr lika för alla.
Personligen upplever jag film bÀst pÄ plasma men tvspel bÀst pÄ lcd!

Spring in Ä kolla pÄ ex500 dÀr den finns uppstÀlld nÄnstans och lek lite med instÀllningarna! jag har sjÀlv 55tummarn, sjukt fin faktiskt!

Postad 13 January 2011 - 13:13

deeyay
  • deeyay
  • ForumrĂ€v

• 719 inlĂ€gg
  • 0

:) DÄ Àr jag bara lite nyfiken pÄ varför du tycker LCD passar bÀttre till spel?

Postad 13 January 2011 - 13:14

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlĂ€gg
  • 0

Skarpare bild pÄ LCD. Kan ju vara en fördel i spel. Ingen risk för linebleeding eller IR heller.

Postad 13 January 2011 - 13:18

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlĂ€gg
  • 0

Till spel Àr nog LCD att föredra, i alla fall enligt mig.

Postad 13 January 2011 - 13:22

baltimore
  • baltimore
  • AnvĂ€ndare

• 110 inlĂ€gg
  • 0

Skulle vilja höja ett glas för ex500, sÀtan va nöjd jag Àr med tvn! köpte den för ett par dagar sen!
Sen skulle jag vilja sÀga att vilken tv som passar bÀst till vad Àr ju en smaksak, inget man kan slÄ fast att det Àr lika för alla.

Spring in Ä kolla pÄ ex500 dÀr den finns uppstÀlld nÄnstans och lek lite med instÀllningarna! jag har sjÀlv 55tummarn, sjukt fin faktiskt!

Jag Àr ocksÄ inne pÄ ex500 helt klart men sen finns det ju alltid alternativ!
Den hÀr har fÄtt bra betyg i tester, Philips 46PFL5605H.

Kanske finns det nÄgon hÀr som har en Äsikt om den modellen?

Postad 13 January 2011 - 13:23

Hampesso
  • Hampesso
  • AnvĂ€ndare

• 157 inlĂ€gg
  • 0

radiozo och mafix tog orden ur mun pÄ mig.
Precis dÀrför föredrar jag att spela pÄ lcd istÀllet för plasma. :)

Postad 13 January 2011 - 13:26

deeyay
  • deeyay
  • ForumrĂ€v

• 719 inlĂ€gg
  • 0

Skarpare bild pÄ LCD. Kan ju vara en fördel i spel. Ingen risk för linebleeding eller IR heller.

Det dĂ€r med skarpare Ă€r jag lite halvt skeptisk till Ă€ndĂ„. Mest för att jag var hemma hos en kompis hĂ€romdagen och tittade pĂ„ History HD. Jag tyckte det sĂ„g ut som ett mellanting mellan HD och SD pĂ„ min. Trots att vi bĂ„da har samma utbud frĂ„n comhem. Han har 46" men jag 50" men min har Ă€ndĂ„ mycket skarpare linjer och bĂ€ttre detaljer. LCD skĂ€rpa tycker jag ofta gör att kanter blir onaturliga. ÖverskĂ€rpta sĂ„ att det lĂ€ggs till en rad med helt vita pixlar utanpĂ„ objektet typ, dĂ€rav illusion av skarpare bild men det förstör ocksĂ„ bilden. Upplever inte samma sak pĂ„ plasma vid mycket skĂ€rpeökning. Det blir inte de dĂ€r lysande kanterna pĂ„ samma sĂ€tt utan det blir bara skarpt pĂ„ ett bra sĂ€tt.

Men du har ju rÀtt med det dÀr med IR och linebleeding, kan ju störa vissa.

Till spel Àr nog LCD att föredra, i alla fall enligt mig.

Om det inte vore för den dÀr rörelseoskÀrpan sÄ skulle jag vara benÀgen att hÄlla med. Men den stÀller till det rejÀlt vid spelande.

Redigerat av deeyay, 13 January 2011 - 13:29.

Postad 13 January 2011 - 13:28

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlĂ€gg
  • 0

Led Àr tunnast alltsÄ bÀst.

:) :)

Postad 13 January 2011 - 13:28

Hampesso
  • Hampesso
  • AnvĂ€ndare

• 157 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr ocksÄ inne pÄ ex500 helt klart men sen finns det ju alltid alternativ!
Den hÀr har fÄtt bra betyg i tester, Philips 46PFL5605H.

Kanske finns det nÄgon hÀr som har en Äsikt om den modellen?

Inte sett den tyvÀrr, men det som Àr bÀst med ex500 tycker jag Àr att jag ser fan inge clouding, helt underbart :) Ä bleeding finns det inte heller.
Om man ska se nÄ clouding pÄ den sÄ mÄste man leta ordentligt, och dessutom mÄste det vara en helfÀrgad bild pÄ tvn med exakt rÀtt fÀrg och mörkhet för att man ska kunna se det, och ÀndÄ blir det extreemt lite!
sÄ nÀe, du ser det inte nÀr du anvÀnder tvn :)

Postad 13 January 2011 - 13:29

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlĂ€gg
  • 0
Jag har spelat spel pÄ bÄde plasma och lcd och tycker inte det Àr ngn skillnad. Funkar fint pÄ bÀgge.

Postad 13 January 2011 - 13:30

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlĂ€gg
  • 0
Japp, en bra LCD-panel har inga direkt mÀrkbara fel vid spelande enligt mig. Till film dÀremot krÀver jag lite kvalitet pÄ mojjÀngen. :)

Postad 13 January 2011 - 13:37

baltimore
  • baltimore
  • AnvĂ€ndare

• 110 inlĂ€gg
  • 0

Inte sett den tyvÀrr, men det som Àr bÀst med ex500 tycker jag Àr att jag ser fan inge clouding, helt underbart :) Ä bleeding finns det inte heller.
Om man ska se nÄ clouding pÄ den sÄ mÄste man leta ordentligt, och dessutom mÄste det vara en helfÀrgad bild pÄ tvn med exakt rÀtt fÀrg och mörkhet för att man ska kunna se det, och ÀndÄ blir det extreemt lite!
sÄ nÀe, du ser det inte nÀr du anvÀnder tvn :)

Hur Àr ex500 nÀr man ser pÄ vanlig tv frÄn digitalbox? (ej hd)

Postad 13 January 2011 - 13:38

BennySlyden
  • BennySlyden
  • ForumrĂ€v

• 981 inlĂ€gg
  • 0

Jag har spelat spel pÄ bÄde plasma och lcd och tycker inte det Àr ngn skillnad. Funkar fint pÄ bÀgge.

+1

Postad 13 January 2011 - 13:39

Hampesso
  • Hampesso
  • AnvĂ€ndare

• 157 inlĂ€gg
  • 0

faktiskt förvÄnansvÀrt bra tycker jag. bÀttre Àn LG PK550 t.ex.
den fÄr helt klart ett högt betyg. jÀmförde med massa olika lcd och plasma-skÀrmar pÄ media markt hÀrom dagen dÄ dom precis hade "vanlig tv" ut i alla, och ex500 var i toppen med nÄgon fler.

Postad 13 January 2011 - 13:40

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlĂ€gg
  • 0

Den Àr bra. Jag matar min med Canal Digitals inspelningsbara HD-box med hdmi och bilden pÄ SD kanaler Àr bra. PÄ vissa kanaler riktigt bra...pÄ en del andra sÀmre. Inbyggda DVB-T mottagaren i EX500 ska tydligen inte vara vÀrldens bÀsta dock...

//P

Postad 13 January 2011 - 13:42

deeyay
  • deeyay
  • ForumrĂ€v

• 719 inlĂ€gg
  • 0
SÄ mÄnga utav er avskyr rörelseoskÀrpa nÀr det kommer till film, men vid spelande spelar det ingen större roll? Det Àr ju minst lika mycket snabba rörelser vid spelande som film tittande sÄ det finner jag lite mÀrkligt. Om man tycker en bra LCD hanterar spel bra sÄ borde man ju tycka detsamma om film pÄ samma LCD. Lite motsÀgelsefullt.

Redigerat av deeyay, 13 January 2011 - 13:46.

Postad 13 January 2011 - 13:45

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlĂ€gg
  • 0

SÄ mÄnga utav er avskyr rörelseoskÀrpa nÀr det kommer till film, men vid spelande spelar det ingen större roll? Det Àr ju minst lika mycket snabba rörelser vid spelande som film tittande sÄ det finner jag lite mÀrkligt.

Alla LCD Àr inte dÄliga. JÀmför du en bra plamsa med en dÄlig LCD kommer ju alltid plasman att vinna.

Det finns för- och nackdelar med bÄda teknikerna och spelar man mycket rekommenderar jag fortfarande LCD, Àven om jag sjÀlv har och hurrar för plasma.

Postad 13 January 2011 - 17:02

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • ForumrĂ€v

• 857 inlĂ€gg
  • 0
Jag kan för allt i vÀrlden tydligen inte gilla plasman. Och jag har verkligen försökt baktala mig sjÀlv alla fördelar den har.
Den bÀsta plasman i prisklassen 10-13.000 tycker jag motsvarar den bÀsta LCD i samma prisklass, men jag gillar inte heller den bÀsta LCD'n i den prisklassen. Jag kommer nog förbli en LCD-****** ser det ut som... :)
Kan nog ha en del att göra med belysning, instÀllningar etc. Men ska det vara sÄ svÄrt att fÄ till en vettig bild pÄ en plasma Àven om det Àr i en vÀlbelyst butik?

Jag trodde verkligen att utvecklingen gÄtt framÄt mycket mer sedan min tv tillverkades 2006. Men tydligen har utvecklingen nÀstan gÄtt bakÄt det senaste Äret.
Min "gammla" Philips stÄr sig oerhört bra mot dagens TV bortsett frÄn att den inte har FULL-HD. Visst, mer skÀrpa kan jag fÄ i FULL-HD filmer, men i övrigt Àr det inte mycket som Àr bÀttre i bildkvallitet pÄ en ny LCD under 15.000,-.

Postad 13 January 2011 - 17:05

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlĂ€gg
  • 0

Jag kan för allt i vÀrlden tydligen inte gilla plasman. Och jag har verkligen försökt baktala mig sjÀlv alla fördelar den har.
Den bÀsta plasman i prisklassen 10-13.000 tycker jag motsvarar den bÀsta LCD i samma prisklass, men jag gillar inte heller den bÀsta LCD'n i den prisklassen. Jag kommer nog förbli en LCD-****** ser det ut som... :blush:
Kan nog ha en del att göra med belysning, instÀllningar etc. Men ska det vara sÄ svÄrt att fÄ till en vettig bild pÄ en plasma Àven om det Àr i en vÀlbelyst butik?

Jag trodde verkligen att utvecklingen gÄtt framÄt mycket mer sedan min tv tillverkades 2006. Men tydligen har utvecklingen nÀstan gÄtt bakÄt det senaste Äret.
Min "gammla" Philips stÄr sig oerhört bra mot dagens TV bortsett frÄn att den inte har FULL-HD. Visst, mer skÀrpa kan jag fÄ i FULL-HD filmer, men i övrigt Àr det inte mycket som Àr bÀttre i bildkvallitet pÄ en ny LCD under 15.000,-.

I butiken Àr det vÀldigt svÄrt, ja. :)

Om du har vÀgarna förbi UmeÄ nÄgon gÄng har du en stÄende inbjudan till en hÀrlig filmkvÀll framför en underbar och kalibrerad plasma. :)

Postad 13 January 2011 - 19:15

Hampesso
  • Hampesso
  • AnvĂ€ndare

• 157 inlĂ€gg
  • 0

I butiken Àr det vÀldigt svÄrt, ja. :(

Om du har vÀgarna förbi UmeÄ nÄgon gÄng har du en stÄende inbjudan till en hÀrlig filmkvÀll framför en underbar och kalibrerad plasma. :blink:

Eller om du vill kan du fÄ en hÀrlig filmkvÀll framför en underbar LCD istÀllet ;) i samma ort! B)
Sen bestÀmmer du ju sjÀlv vilken du vÀljer ;) Hehe

Postad 13 January 2011 - 19:41

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlĂ€gg
  • 0

Vad menar du med bildkvalitet ? Pappa har en philips 7 serien frÄn 2007 som Àr hd ready och jag har en och annan synpunkt pÄ den :blink:
Edit: frĂ€mst Ă€r det betraktningsvinklar, rörelsehanteringen (handkamera flyt som ser snabbspolat ut jĂ€mfört med dagens interpolering )eller judder/oskĂ€rpa utan rörelseinterpolering, SVÄRTA 1.0 cd/m2, en modern LCD frĂ„n samsung/sony har frĂ„n 0.03 cd/m2 till 0,1 cd/m2 kontrast blir lidande dĂ„ med ,ojĂ€mn bakgrundsbelysning, fĂ€rgkorrekthet osv.

Redigerat av Unregistered1df9a6f7, 13 January 2011 - 23:33.

Postad 13 January 2011 - 21:24

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlĂ€gg
  • 0

Eller om du vill kan du fÄ en hÀrlig filmkvÀll framför en underbar LCD istÀllet :( i samma ort! ;)
Sen bestÀmmer du ju sjÀlv vilken du vÀljer ;) Hehe

Bor du hÀr alltsÄ? Vi fÄr vÀl styra upp en showdown dÄ. :blink:

Postad 13 January 2011 - 21:31

Hampesso
  • Hampesso
  • AnvĂ€ndare

• 157 inlĂ€gg
  • 0

Bor du hÀr alltsÄ? Vi fÄr vÀl styra upp en showdown dÄ. :blink:

JajjemÀn, hela livet har jag bott hÀr! :(
Ja, det hade varit mycket intressant! ;)

Postad 13 January 2011 - 21:40

Hampesso
  • Hampesso
  • AnvĂ€ndare

• 157 inlĂ€gg
  • 0
vet dock inte om jag vÄgar efter att ha kikat in ditt galleri = )
Ungkarl som jag Àr sÄ Àre rÀtt mycket budget jag har hÀr hemma :blink:

Postad 13 January 2011 - 23:00

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlĂ€gg
  • 0
Ja, passa dig. :blink:

Postad 13 January 2011 - 23:19

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • MĂ€stare

• 3398 inlĂ€gg
  • 0
Förr ansÄg jag att det var Plasma till film och Lcd till spel som gÀllde.
Eftersom jag prioriterar film köpte jag 2008 min första Plasma, en Samsung 50" hd-ready för 10000 kr, var den billigaste 50" som fanns dÄ.
Min polare köpte veckan innan Samsung Lcd 46" med full HD för 18000 kr.

Eftersom hans var nÀstan dubbelt sÄ dyr och 4" mindre tyckte jag vi skulle jÀmföra.

BÄde han och jag ansÄg att min Plasma gav bÀttre bild pÄ Dvd, Bd, Ps 3 via Hdmi och Xbox 360 via komponent.
BÄda var kalibrerade efter DVE via SAmsung BD-1500.

Dom lcd som jag sett folk spela pÄ med hÀnvisning "skarp bild" ser för mig bara ljus och blÄkall ut.
Men sjÀlvklart kan man tycka inkorrekt bild Àr bra bild, sÄ vad som Àr bÀst Àr ju just till köparen att avgöra.
Tycker dock man ska jÀmföra pÄ dom villkor man anvÀnder tvn, inte i en lada med lysrör.

Postad 13 January 2011 - 23:39

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • ForumrĂ€v

• 791 inlĂ€gg
  • 0
Ett av mina dummaste köp var en sharp xl1:a och kostade mig runt 30000kr 2007.
Min g20 slÄr denna pÄ alla punkter nÀr det gÀller bildkvalitet, sÄ nej jag tror inte att ni som har apparater frÄn -06- -08 har bÀttre bild Àn dagens mellanklassare.
Förövrigt var det nÄgon som skrev i en annan trÄd att hans sharp gd1e eller vad tusan modellen innan xl1:an heter slog g20'n med hÀstlÀngder, keep om dreaming sÀger jag den modellen Àr och förblir vÀrdelös.

Postad 14 January 2011 - 10:19

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • MĂ€stare

• 3398 inlĂ€gg
  • 0

Ett av mina dummaste köp var en sharp xl1:a och kostade mig runt 30000kr 2007.
Min g20 slÄr denna pÄ alla punkter nÀr det gÀller bildkvalitet, sÄ nej jag tror inte att ni som har apparater frÄn -06- -08 har bÀttre bild Àn dagens mellanklassare.
Förövrigt var det nÄgon som skrev i en annan trÄd att hans sharp gd1e eller vad tusan modellen innan xl1:an heter slog g20'n med hÀstlÀngder, keep om dreaming sÀger jag den modellen Àr och förblir vÀrdelös.

SÄger inte att jag inte hĂ„ller med dig, men i slutĂ€ndan Ă€r det ju smak som avgör.

En polare Àr sÄÄÄÄÄÄ nöjd med svÀrtan pÄ sin led-lcd, men jag ser inga fördelar med ett nedslÀckt parti av bilden helt utan detaljer.

Farsan envisas med att stÀlla om bilden pÄ deras Plasma Lg PQ3000 som jag kalibrerat till dom. Jag tycker bilden ser ut som skit nÀr han pillat pÄ den, det tycker alla andra utom han.

Postad 14 January 2011 - 15:56

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • ForumrĂ€v

• 857 inlĂ€gg
  • 0

Vad menar du med bildkvalitet ? Pappa har en philips 7 serien frÄn 2007 som Àr hd ready och jag har en och annan synpunkt pÄ den :)
Edit: frĂ€mst Ă€r det betraktningsvinklar, rörelsehanteringen (handkamera flyt som ser snabbspolat ut jĂ€mfört med dagens interpolering )eller judder/oskĂ€rpa utan rörelseinterpolering, SVÄRTA 1.0 cd/m2, en modern LCD frĂ„n samsung/sony har frĂ„n 0.03 cd/m2 till 0,1 cd/m2 kontrast blir lidande dĂ„ med ,ojĂ€mn bakgrundsbelysning, fĂ€rgkorrekthet osv.

Kan inte sÀga att jag nÄgonsin haft det minsta problem med betraktningsvinkel. Trodde detta bara hörde till LCD-teknikens barndom men har insett att en del nya modeller faktiskt lider av detta.
Rörelsehanteringen Àr vÀl si sÄdÀr.. inget jag direkt stör mig pÄ förÀnn vid riktiga panoreringar.
SvÀrtan tyckte jag var riktigt dÄlig, framförallt i SD, men efter en hel del tittandes pÄ olika TV hÀr och dÀr sÄ har jag inte hittat mÄnga som Àr sÄ pass mycket bÀttre att det skulle vara vÀrt att investera i en ny TV.

Har sett att Philips har vÀldigt ojÀmn kvallitet pÄ sina paneler. En det Àr ruskigt dÄliga medans andra Àr helt okej.
Nu har jag inte gjort nÄgon direkt anstrÀngning för att botanisera i deras sortiment dÄ dom inte har nÄgot intressant i dagslÀget. Har bara rÄkat snubbla över nÄgra av deras riktiga lik. Förhoppningsvis sÄ var dom bara trasiga, för annars kan jag inte riktigt förstÄ varför man försöker sÀlja sÄ dÄliga paneler.

Postad 14 January 2011 - 17:37

ssb1570
  • ssb1570
  • LĂ€rjunge

• 264 inlĂ€gg
  • 0

Ex Àr bÀttre och tror den Àr billigare ocksÄ..............

Postad 14 January 2011 - 18:37

Floddy
  • Floddy
  • Rookie

• 2 inlĂ€gg
  • 0
Till er som undrar varför jag valt LCD: Annars hade jag ju haft Ànnu fler teveapparater att vÀlja mellan! :)

SkÀmt Äsido; inbrÀnningar, eller IR. Efter att ha pausat super mario (8-bitars, sÄklart!) pÄ polarens plasma för en bit mat sÄ vill jag inte riktigt vara med pÄ det tÄget. Nu var jag dessutom tvungen att googla pÄ linebleeding, och jag fick nÀstan lite spunk nÀr jag sÄg filmerna pÄ youtube. Nu finns det sÀkert en massa som tycker att argumenten Àr helt galna, samt att LCDn har lika mÄnga galenskaper för sig, men men...

Är nĂ€stan inne pĂ„ att kolla lite allvarligare pĂ„ EX503, som vĂ€l i princip Ă€r en EX500 (som flera skrivit om) med DVB-T2? Dock sĂ„ grĂ„ter prylbögen inom mig nĂ€r jag tĂ€nker sĂ„dana tankar.

mvh
Floddy

Postad 15 January 2011 - 01:18

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • ForumrĂ€v

• 857 inlĂ€gg
  • 0

Vad vet du som ingen annan vet?
Billigare Àn NX, JA, men knappast bÀttre. ;)

Postad 15 January 2011 - 10:45

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlĂ€gg
  • 0

EX Àr inte bÀttre Àn NX, bara billigare.

Postad 15 January 2011 - 11:17

deeyay
  • deeyay
  • ForumrĂ€v

• 719 inlĂ€gg
  • 0

Efter att ha pausat super mario (8-bitars, sÄklart!) pÄ polarens plasma för en bit mat sÄ vill jag inte riktigt vara med pÄ det tÄget.

mvh
Floddy

En retro kille. Det Àr ordning pÄ dig!

Postad 15 January 2011 - 12:38

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlĂ€gg
  • 0

SkÀmt Äsido; inbrÀnningar, eller IR. Efter att ha pausat super mario (8-bitars, sÄklart!) pÄ polarens plasma för en bit mat sÄ vill jag inte riktigt vara med pÄ det tÄget. Nu var jag dessutom tvungen att googla pÄ linebleeding, och jag fick nÀstan lite spunk nÀr jag sÄg filmerna pÄ youtube. Nu finns det sÀkert en massa som tycker att argumenten Àr helt galna, samt att LCDn har lika mÄnga galenskaper för sig, men men...

Jag fÄr ocksÄ IR om jag pausat ett TV-spel i en halvtimme, men det tar ju 20 sekunder av TV-tittande innan det försvinner. Ser inte problemet.

Postad 15 January 2011 - 16:54

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlĂ€gg
  • 0

Jag fÄr ocksÄ IR om jag pausat ett TV-spel i en halvtimme, men det tar ju 20 sekunder av TV-tittande innan det försvinner. Ser inte problemet.

VadÄ "ser inte problemet"? PÄ din teve försvinner det pÄ 20 sekunder, men det lÀr vÀl variera beroende pÄ vilken teve man har? Klart att det kan vara ett problem för nÄgon som stör sig pÄ IR.

//P

Postad 15 January 2011 - 16:56

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlĂ€gg
  • 0

VadÄ "ser inte problemet"? PÄ din teve försvinner det pÄ 20 sekunder, men det lÀr vÀl variera beroende pÄ vilken teve man har? Klart att det kan vara ett problem för nÄgon som stör sig pÄ IR.

//P

Hur kan det vara et problem? Det syns ju inte frÄn en meters avstÄnd och verkligen inte nÀr nÄgon annan bild visas.

Eller Àr det bara vetskapen som ska göra en deprimerad? ;)

Postad 15 January 2011 - 16:59

Bigrauk
  • Bigrauk
  • ForumrĂ€v

• 892 inlĂ€gg
  • 0

Hur kan det vara et problem? Det syns ju inte frÄn en meters avstÄnd och verkligen inte nÀr nÄgon annan bild visas.

Det kanske inte syns pÄ din tv 1 m eller lÀngre ifrÄn, men andra kanske har mer IR Àn vad du lyckats fÄ pÄ din.

Postad 15 January 2011 - 17:03

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlĂ€gg
  • 0
Ja, har man IR som syns pÄ flera meters avstÄnd och medan man kollar pÄ film, dÄ Àr det ett problem. Vilka har det problemet?

Postad 15 January 2011 - 17:11

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlĂ€gg
  • 0

Återigen - det varierar vĂ€l mellan olika apparater hur pass framtrĂ€dande det Ă€r? Och bara för du inte anser det vara ett problem sĂ„ betyder det ju inte att alla andra delar din Ă„sikt?! Men det Ă€r som vanligt pĂ„ MHB...problem pĂ„ plasma negligeras, förringas och ifrĂ„gasĂ€tts av ett antal medlemmar...

Lets face it...bÄde LCD och plasma har nackdedlar. Vissa mÀnniskor har svÄrt med begrÀnsade betraktningsvinklar och clouding/bleeding, medan andra inte gillar IR eller buzzing.

//P

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.