Fastbränd bild på Samsung PS50C7705
83 svar till detta ämne
Postad 15 January 2011 - 17:46
Unregisteredab974272
-
Unregisteredab974272
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Hej!
Min tv är bara en vecka gammal och jag är rätt nöjd med tv´n MEN!
Jag har kört lite Gran Turismo 5 idag. Sedan var jag inne och duschade och rakade mig. Var väl
borta i 30 minuter kanske och nu har viss text och logga bränt fast i skärmen längs med nederkanten.
Vad gör man åt det här?
Jag har haft lcd innan och detta är första plasman jag har köpt. Läste på nätet innan att det enbart var äldre
modeller av plasma där bilden kunde bränna fast.
Det är ju helt otroligt det här.....en tv för 15000:- som nu är förstörd???
Postad 15 January 2011 - 17:50
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Kommer säkerligen gå bort men de kan ta ett tag..
Annars kan du köra myrornas krig nägra dagar..
Om de inte finns nått tvättprogram i tv
Postad 15 January 2011 - 17:52
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
En fråga. Varför har man igång tvn när man inte befinner sig i rummet? Det är rätt enkelt att stänga av den.
Det finns dessutom en skärmsläckare på ps3. Använd den.
Redigerat av Unregistereddc471864, 15 January 2011 - 17:54.
Postad 15 January 2011 - 17:55
Unregisteredab974272
-
Unregisteredab974272
-
Amatör
-
-
96 inlägg
En fråga. Varför har man igång tvn när man inte befinner sig i rummet? Det är rätt enkelt att stänga av den.
Skojar du med mig? skall man behöva stänga av tv´n varje gång man skall göra något annat? om man skall hoppa i duschen t.e.x, eller ut i köket och fixa lite käk, eller gå ut för att röka o.s.v På av på av på av på av.....nja...
Postad 15 January 2011 - 18:00
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Tja lev med massa IR istället då. Själv stänger jag av min så slipper man det problemet 
Det försvinner igen. Det kan ta lite tid bara. Permanenta inbränningar är extremt sällsynt idag.
Postad 15 January 2011 - 18:16
Mathzon
-
Mathzon
-
Lärjunge
-
-
487 inlägg
Skojar du med mig? skall man behöva stänga av tv´n varje gång man skall göra något annat? om man skall hoppa i duschen t.e.x, eller ut i köket och fixa lite käk, eller gå ut för att röka o.s.v
På av på av på av på av.....nja...
Går ju att läsa manual och sedan gå in i menyn och ändra lite på inbränningskyddet som finns för tvn. Sedan så går det t.ex att använda sig av skärmsläckare på dom flesta konsollerna som finns. Så kan man sänka kontrasten och ändra lite andra inställningar just bara för att minska risken att få inbränningar på skärmen. Något jag själv har gjort på varje plasmaskärm jag har haft.
Postad 15 January 2011 - 18:26
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
För det första är din tv ny och då bör man ta det lite lugnt men efter ett visst antal timmar kommer inte din tv vara lika känslig längre. Du får lättare tillfälliga inbränningar i början men de borde försvinna. Kör myrornas krig ett tag.
Sedan behöver man inte stänga av tv:n utan du kan pausa spelet och byta källa till TV tex som har rörlig bild.
Redigerat av Chippe, 15 January 2011 - 18:27.
Postad 15 January 2011 - 18:43
Unregisteredab974272
-
Unregisteredab974272
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Inbränningsskyddet verkar enbart fungera nnär hela bilden är stilla, då ingenting rör sig alls.
Jag hoppas ni har rätt.....känns som det har blivit något bättre nu...
/Niklas
Postad 15 January 2011 - 19:04
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
kör vittvätt om du inte gjort det än.
Postad 15 January 2011 - 19:05
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Vad kör du med för inställningar? Inte dynamisk bild, hoppas jag? Stäng av det i så fall och ta det lite lugnt med kontrast och skärpa i början.
Vet inte hur det är på dagens Samsung, men jag har sett skräckexempel gällande IR och förra årets Samsung-apparater. Kommer tyvärr inte ihåg modellnumren just nu.
Postad 15 January 2011 - 19:11
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Skojar du med mig? skall man behöva stänga av tv´n varje gång man skall göra något annat? om man skall hoppa i duschen t.e.x, eller ut i köket och fixa lite käk, eller gå ut för att röka o.s.v
Möjligheter till fasanfulla händelser kan inträffa. Du kokar något på spisen, får en stroke. Spisen står på hela natten. Kan du tänka dig hur mycket du ångrar att du inte lär dig att stänga av elektronik? Jag gör såna grejer själv ibland. Odödlig som man tror man är brukar jag koka vatten och springa ner till affären och köpa något. Det är så korkat att jag inte ens reagerar...
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 15 January 2011 - 19:12.
Postad 15 January 2011 - 19:49
Unregistered0c1427ae
-
Unregistered0c1427ae
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Det är en plasma du har köpt...... De kräver lite mer omtanke än LCD. Jag var själv inne på att köpa plasma men efter att ha läst "experternas" diverse pyssel med sina plasmaburkar så drog jag öronen åt mej........
Redigerat av Unregistered0c1427ae, 15 January 2011 - 20:43.
Postad 15 January 2011 - 19:52
Unregistered0c1427ae
-
Unregistered0c1427ae
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
.
Redigerat av Unregistered0c1427ae, 15 January 2011 - 19:54.
Postad 15 January 2011 - 19:56
Unregisteredbd2b39d2
-
Unregisteredbd2b39d2
-
Veteran
-
-
1570 inlägg
Helt otroligt att man för höra detta 2011. Lämna tillbaka och köp en LCD för fan
Postad 15 January 2011 - 20:00
Mathzon
-
Mathzon
-
Lärjunge
-
-
487 inlägg
Fördelen är väl att man läser på lite om tvn eller ställer frågorna till personalen i butiken man köper tvn ifrån om vad man skall tänka på och vilka risker det finns.
Sedan finns det inställningar som hjälper på traven. Självklart kan man köra högkontrast på filmer ifrån någon spelare som inte visar någon konstant logga uppe i hörnet så som dom gör på vanligt tv.
Sitter själv med Samsung av samma modell och har inte haft några problem alls då jag har ändrat på lite inställningar så som när det gäller inbränningsskydd och inställningar för bild.
Har annars en Panasonic plasma till min xbox och har aldrig haft inbränning på den. Och då kan jag ändå glömma av att tvn står på med xboxen i dashboard t.ex när man får ett tlf samtal och går iväg i drömmarnas värld. Men efter ett tag så mörkar ju xboxen bilden tack vare dess skärmsläckare.
Postad 15 January 2011 - 20:49
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Köp aldrig plasma! att folk aldrig lär sig att tekniken har dessa problem med inbränning.
Postad 15 January 2011 - 20:54
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2527 inlägg
Köp aldrig plasma! att folk aldrig lär sig att tekniken har dessa problem med inbränning.
Vilka inbränningar? Om man vårdar sin TV väl får man inte inbränningar. Skall man ha en dataskärm däremot är LCD ett bra val.
Postad 15 January 2011 - 21:05
Unregisteredbd2b39d2
-
Unregisteredbd2b39d2
-
Veteran
-
-
1570 inlägg
Vilka inbränningar? Om man vårdar sin TV väl får man inte inbränningar. Skall man ha en dataskärm däremot är LCD ett bra val.
Vadå vårdar? Tekniken skall väl hålla att använda utan 100-tals timmar inkörning eller andra särskilda hänsyn. Sen får plasman ge vilken drömbild som helst, men om ingen kan se det utan att stänga av den om man skall på toa samt att de surar som ett getingbo så får det vara för min del
Redigerat av Unregisteredbd2b39d2, 15 January 2011 - 21:15.
Postad 15 January 2011 - 21:26
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2527 inlägg
Vadå vårdar? Tekniken skall väl hålla att använda utan 100-tals timmar inkörning eller andra särskilda hänsyn. Sen får plasman ge vilken drömbild som helst, men om ingen kan se det utan att stänga av den om man skall på toa samt att de surar som ett getingbo så får det vara för min del
Nu spelar jag inte spel, men nog kan min TV stå på i kanske tio timmar på samma kanal utan inbränningar från någon kanallogga. Sedan tycks jag haft tur då inget surr hörs alls från TV:n även om man har stängt av ljudet från den. Men spelar man mycket så kanske man kan ta en brejk då och då och köra en whitewash eller liknande om man är orolig. Annars kan man stilla sin oro och köpa en LCD med dess fel och brister. Som någon skrev, den perfekta teven finns inte, så man får välja vilka dåliga sidor man måste acceptera.
Postad 15 January 2011 - 21:52
Unregisteredab974272
-
Unregisteredab974272
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Jag har själv alltid vart "emot" plasma, och jag har alltid haft lcd. Men denna tv´n hade fått bra betyg överallt plus att plasma skall vara mycket bättre för 3d.
Jag börjar dock ångra mig lite nu.....skall ju inte behöva vara såhär.....vågar knappt gå på toaletten nu utan att slå över på tv.
Tycker även att tv´n har svårt att hänga med vid snabba rörelser. Rullande text t.e.x eftersläpar något fruktansvärt.
Postad 15 January 2011 - 23:01
Mygel
-
Mygel
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Nu är det visserligen inte inbränningar som TS beskriver även om han kallar det så, utan IR (Image Retention). Dessa går bort om man tvättar bilden med den inbyggda ISM. Skulle vara väldigt förvånad om man får en permanent inbränning under normal användning med en plasma idag.
Postad 15 January 2011 - 23:06
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Jepp. Då ska du ha en LCD. Jag har dock inga problem alls med inbränningar, IR eller ghosting på min plasma. Köp aldrig plasma! att folk aldrig lär sig att tekniken har dessa problem med inbränning.
Nja. Möjligtvis det är ett problem om du sätter igång tvn med en statisk bild och åker på semester i en vecka annars är det rätt lugnt.
Postad 15 January 2011 - 23:45
Mathzon
-
Mathzon
-
Lärjunge
-
-
487 inlägg
Jag har själv alltid vart "emot" plasma, och jag har alltid haft lcd. Men denna tv´n hade fått bra betyg överallt plus att plasma skall vara mycket bättre för 3d.
Jag börjar dock ångra mig lite nu.....skall ju inte behöva vara såhär.....vågar knappt gå på toaletten nu utan att slå över på tv.
Tycker även att tv´n har svårt att hänga med vid snabba rörelser. Rullande text t.e.x eftersläpar något fruktansvärt.
Men som du har skrivit i en annan tråd om ditt problem med bild ang släpningar så gav folk dig råd om hur du skall lösa detta problem. Sedan kan det bero kanske på du har stängt av alla bildförbättringar eller inte. Roliga är ju att folk inte läser igenom sina manualer dom får till sina apparater dom köper utan går ut på internet och skapar en massa trådar och beklagar sig över att dom inte hittar någon rätt info. Självklart kan man alltid fråga då man inte hittar någon info. Men tycker det är en mer lathet av många då det finns säkert 1000 tals trådar skapade just med att folk tror att deras problem är unikt. Undrar hur många trådar som är skapade bara för att en person skall köpa en tv eller har ett problem med sin tv. Läs manualen, annars gå in på tillverkarens hemsida och sök problemet där. Se efter att det inte finns någon uppdatering som kan lösa problemet. Otroligt roligt att läsa vettiga trådar där det inte gnälls på att plasma är bättre eller sämre. Lcd har lika många problem dom med men andra. Men att folk bara går in för att klaga är fel. Men hoppas trådskaparen fick löst sitt problem iaf.
Postad 16 January 2011 - 00:27
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Men som du har skrivit i en annan tråd om ditt problem med bild ang släpningar så gav folk dig råd om hur du skall lösa detta problem. Sedan kan det bero kanske på du har stängt av alla bildförbättringar eller inte.
Roliga är ju att folk inte läser igenom sina manualer dom får till sina apparater dom köper utan går ut på internet och skapar en massa trådar och beklagar sig över att dom inte hittar någon rätt info. Självklart kan man alltid fråga då man inte hittar någon info. Men tycker det är en mer lathet av många då det finns säkert 1000 tals trådar skapade just med att folk tror att deras problem är unikt. Undrar hur många trådar som är skapade bara för att en person skall köpa en tv eller har ett problem med sin tv.
Läs manualen, annars gå in på tillverkarens hemsida och sök problemet där. Se efter att det inte finns någon uppdatering som kan lösa problemet.
Otroligt roligt att läsa vettiga trådar där det inte gnälls på att plasma är bättre eller sämre. Lcd har lika många problem dom med men andra. Men att folk bara går in för att klaga är fel.
Men hoppas trådskaparen fick löst sitt problem iaf.
Spot on. Bingo! och Allt det där som bekräftar att du träffat rätt punkt  Exakt så är det.
Postad 16 January 2011 - 00:53
Unregisteredab974272
-
Unregisteredab974272
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Det går att ta bort, men det tar tid! Och det räcker med att jag är inne och spelar några minuter och går ut och tittar på tv så har jag "Lap time" "Best time" o.s.v i skuggad text på tv´n. Syns dock bara om man går närmare tv´n, men ändå.....helt kasst.... :-/
Postad 16 January 2011 - 01:10
Unregistered8b1dd9ee
-
Unregistered8b1dd9ee
-
Forumräv
-
-
791 inlägg
Varför inte bara stänga av tvén om du går i väg en längre stund?(endast tvén alltså) är det jobbigt att trycka på en knapp 2ggr?
Vet inte hur det är på samsung eller andra tillverkare men på panna kan man slå av bilden från menyn i tvén vilket jag brukar göra om jag inte vill stänga av.
Snacka om att göra en höna av en fjäder det står väl till och med i instruktionsboken att man inte ska visa en stillbild en längre stund!
Dessutom informeras det om detta ständigt på olika forum så om man verkligen inte klarar av att trycka på en knapp några ggr kanske man skulle överväga en annan teknik?
Jag daltar gärna med min tv när den ger mig bättre bild än motsvarande lcd även om jag inte tycker det ska vara så.
Välj själv:
Dalta och få bättre bild eller slipp daltandet men få sämre bild, det är upp till gemene man att avgöra hur jobbigt det är.
Buzz och andra dumheter har inte jag råkat ut för så kan inte uttala mig där, förutom att det verkligen inte är så på alla apparater utan är en gammal skröna.
Postad 16 January 2011 - 01:20
Unregisteredab974272
-
Unregisteredab974272
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Varför inte bara stänga av tvén om du går i väg en längre stund?(endast tvén alltså) är det jobbigt att trycka på en knapp 2ggr? Vet inte hur det är på samsung eller andra tillverkare men på panna kan man slå av bilden från menyn i tvén vilket jag brukar göra om jag inte vill stänga av.
Snacka om att göra en höna av en fjäder det står väl till och med i instruktionsboken att man inte ska visa en stillbild en längre stund!
Dessutom informeras det om detta ständigt på olika forum så om man verkligen inte klarar av att trycka på en knapp några ggr kanske man skulle överväga en annan teknik? Jag daltar gärna med min tv när den ger mig bättre bild än motsvarande lcd även om jag inte tycker det ska vara så.
Välj själv: Dalta och få bättre bild eller slipp daltandet men få sämre bild, det är upp till gemene man att avgöra hur jobbigt det är.
Buzz och andra dumheter har inte jag råkat ut för så kan inte uttala mig där, förutom att det verkligen inte är så på alla apparater utan är en gammal skröna.
Visst skulle jag kunna göra det, men nu är det ju extremt! Jag "tvättade" precis bort allt så att man inte såg någonting. Gick in och körde ett lopp som tog knappt 3 minuter. Slog direkt över på tv och nu har jag hela textraden ifrån loppet; Position, Lap, Lap time, Best time o.s.v. Bara efter ynka 3 minuter, och nu skall jag behöva "tvätta" skiten i 5 minuter för att få bort det. Skall det verkligen vara så???
Postad 16 January 2011 - 02:01
Unregistered8b1dd9ee
-
Unregistered8b1dd9ee
-
Forumräv
-
-
791 inlägg
Visst skulle jag kunna göra det, men nu är det ju extremt! Jag "tvättade" precis bort allt så att man inte såg någonting. Gick in och körde ett lopp som tog knappt 3 minuter. Slog direkt över på tv och nu har jag hela textraden ifrån loppet; Position, Lap, Lap time, Best time o.s.v. Bara efter ynka 3 minuter, och nu skall jag behöva "tvätta" skiten i 5 minuter för att få bort det. Skall det verkligen vara så???
Nej jag tycker inte det ska vara så, kolla runt lite är det vanligt på din modell? Beroende på vilken tillverkare och prisklass det gäller brukar folk ha mer eller mindre problem, är du nöjd med bilden en plasma ger så pröva en annan modell eller försök få din apparat utbytt mot en ny om du misstänker att den är defekt. Jag hade inte tolererat att min uppförde sig så iallafall. Jag spelar och kollar på film och i vissa fall blir det svarta kanter uppe eller vid sidorna(Halo splitscreen) vilket inte rekommenderas av tillverkaren den första tiden men jag har aldrig sett inbränningar trots pass från 30min-2tim. Händer även att jag har datorn inkopplad och får ju därmed en statisk bild och har väl haft det Max 5min men iaf aldrig fått ir av det.
Redigerat av Unregistered8b1dd9ee, 16 January 2011 - 02:04.
Postad 16 January 2011 - 02:03
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Håller med där. Jag har spelat 360 i 8 timmar i sträck på min LG utan minsta lilla spår av IR.
Postad 16 January 2011 - 02:23
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Du ändrar dig fort, må jag säga. För några veckor sedan var "LED" det allenarådande för dig. Strax efteråt var det plasma som gällde och nu förkastar du plasma helt. Förtroendeingivande, verkligen.
Postad 16 January 2011 - 02:28
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Du ändrar dig fort, må jag säga. För några veckor sedan var "LED" det allenarådande för dig. Strax efteråt var det plasma som gällde och nu förkastar du plasma helt. Förtroendeingivande, verkligen.
Ett litet troll kanske?
Redigerat av Bigrauk, 16 January 2011 - 02:30.
Postad 16 January 2011 - 07:48
Unregistered0c1427ae
-
Unregistered0c1427ae
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Uppenbarligen så har han rätt i att förkasta en teknik, dvs plasma efter egna erfarenheter
Postad 16 January 2011 - 09:02
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Skulle säga att de låter som att din tv är trasig eller att du fått ett väldigt känsligt ex..
Eller att du kör kontrast på max..Du har inte skrivit vilka inställningar du har..
Sen blir istort ett alla plasmor betydligt mindre känslig med tiden.
Lirar mellan 2-4 timmar varje kväll..Ser aldrig minsta lilla IR ..
När tv var ny kunde jag provocera fram IR med max kontrast och spel med huds.
Sen tar de ju några minuter läsning att förstå att Samsung och LG är lite känsligare än Panasonic.Iaf till en början.
Postad 16 January 2011 - 09:05
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2527 inlägg
Att förkasta en teknik på grund av sina egna begränsade empiriska erfarenheter låter inte seriöst, speciellt som man generaliserar och drar alla apparater över samma kam.. Trots allt finns det plats för både plasma och LCD på marknaden och man skall nog själv välja teknik efter sina egna förutsättningar.
Min empiriska erfarenhet av dessa två tekniker som bildvisare så är plasman överlägsen LCD och det är på grund av min utgångspunkt som sport samt filmintresserad jag anser detta. Men givetvis är det inte säkert att en plasma är det givna valet nästa gång en ny TV skall införskaffas, det får granskning av intressanta objekt och plånbok avgöra, för man vet ju inte hur snabbt utvecklingen går framåt och hur 2011 års kollektion ser ut.
Redigerat av Huddingebo, 16 January 2011 - 09:05.
Postad 16 January 2011 - 14:05
ericsundell2
-
ericsundell2
-
Användare
-
-
115 inlägg
Köp inte plasma då får man det där problemet. Plasmonauterna säger att de inte existerar men det gör det i högsta grad.
Att som du säger , behöva stänga av tvn när man pissar , röker , gör en macka eller dushar är absurt. Jag kör på LCD och går bort långa stunder ibland när de kommer upp saker. But who cares för jag kan inte få inbränningar.
Next time go LCD
//Eric
Postad 16 January 2011 - 14:24
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2527 inlägg
Köp inte plasma då får man det där problemet. Plasmonauterna säger att de inte existerar men det gör det i högsta grad.
Att som du säger , behöva stänga av tvn när man pissar , röker , gör en macka eller dushar är absurt. Jag kör på LCD och går bort långa stunder ibland när de kommer upp saker. But who cares för jag kan inte få inbränningar.
Next time go LCD 
//Eric
För att få en bra bild får man offra lite, därför föredrar jag plasma före LCD då den ger en bättre bild vid vanligt TV-tittande. Men inte behöver man vara så petig som du noterar. Min plasma kan stå på i timmar utan inbränningar, En dag med Eurosport färgglada logga utan några inbränningar alls. Men det är min åsikt och jag vill inte som du rekomendera den ena eller andra tekniken, speciellt med så dåligt och felaktigt faktaunderlag, utan låter folk få välja fritt efter deras egna krav och önskemål. Det är bara jobbigt med alla dessa som har plasmafobi eller LCD-fobi i dessa forum som försöker pracka på sitt synsätt och hittar på saker för att hävda sina ståndpunkter. Ibland kan man tro att det är Talibaner och kristna fundamendailster som diskuterar, dvs man har alltid rätt och motparten alltid fel.
Redigerat av Huddingebo, 16 January 2011 - 14:26.
Postad 16 January 2011 - 14:48
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
ericsundell2
Du vet att en lcd är inte helt säker heller..
Kan få liknande fel som plasma.
Dock inte lika lätt men iaf
Postad 16 January 2011 - 14:49
Unregistered8b1dd9ee
-
Unregistered8b1dd9ee
-
Forumräv
-
-
791 inlägg
Det skulle nog behövas en liten faktatråd ang plasma idag.
Känns som att dom flesta går på gamla myter eller jämför alla plasmor efter att de haft ett defekt exemplar hemma.
Ska jag vara konkret så behöver man inte få buzz, ir, ghosting eller fb bara för att man väljer plasma.
Råkar man ut för något av dessa i den grad att man inte klarar använda apparaten, så är det väl bara att påpeka till butiken så att man får en ny eller den första reparerad.
Det är bra att ni lcd fantaster är nöjda men ni behöva inte pracka på tekniken på folk som faktiskt vill ha lite bildkvalitet.
Jag är ingen fantast på något sett, jag har helt enkelt varit med från början och haft ett gäng high-end lcd sedan starten, totalt 6st men blev aldrig riktigt nöjd förens det kom in en plasma i hemmet.
Men som sagts tidigare jag har inga problem med att trycka på en knapp två ggr och jag lider inte av något annat tjafs heller.
Postad 16 January 2011 - 14:54
uzzi
-
uzzi
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
Next time go LCD 
//Eric
Har sett 2st Lcd i hemmiljö det senaste halvåret med fastbrända logotyper så att du inte "kan" få inbränningar är helt fel.
Postad 16 January 2011 - 15:39
Greedy
-
Greedy
-
Forumräv
-
-
744 inlägg
Allvarligt... Folk beter sig som om det vore jordens undergång?!?! Har en 50" LG PS2000, budgetmodell. Riktigt nöjd då tvn innan var en Sony LCD med halos, hack i panoreringar å allsköns eländen samt clouding. Med denna får jag riktigt fin bild. Dock misshandlas tv rätt rejält med sittningar på PS3 i 8-10 timmar emellanåt. Får en del tillfälliga inbränningar men det försvinner ju, Så varför bry sig? Man ska inte jaga upp sig. Folk tror tydligen att allt är permanenta inbränningar.. Herregud.
Postad 16 January 2011 - 15:54
ericsundell2
-
ericsundell2
-
Användare
-
-
115 inlägg
För att få en bra bild får man offra lite, därför föredrar jag plasma före LCD då den ger en bättre bild vid vanligt TV-tittande. Men inte behöver man vara så petig som du noterar. Min plasma kan stå på i timmar utan inbränningar, En dag med Eurosport färgglada logga utan några inbränningar alls.
Men det är min åsikt och jag vill inte som du rekomendera den ena eller andra tekniken, speciellt med så dåligt och felaktigt faktaunderlag, utan låter folk få välja fritt efter deras egna krav och önskemål. Det är bara jobbigt med alla dessa som har plasmafobi eller LCD-fobi i dessa forum som försöker pracka på sitt synsätt och hittar på saker för att hävda sina ståndpunkter. Ibland kan man tro att det är Talibaner och kristna fundamendailster som diskuterar, dvs man har alltid rätt och motparten alltid fel.
Plasma kan ha bättre bild , de är lite olika då de finns alla i olika prisklasser(både plasma o lcd). Ja , de finns helt klart för mycket sånna nissar härinne. I slutändand väljer man själv vad man tycker är bäst för sig själv. ericsundell2
Du vet att en lcd är inte helt säker heller.. Kan få liknande fel som plasma. Dock inte lika lätt men iaf
Helt säker , jo kan säga de att under mina 26 år på denna planet har jag aldrig haft en inbränning på mina lcd , crt eller nått annat. Plasma on the outher hand är en helt annan historia , där är inbränningar och ghosting vardag. Så i mitt fall har du 100% fel. Har sett 2st Lcd i hemmiljö det senaste halvåret med fastbrända logotyper så att du inte "kan" få inbränningar är helt fel.
Undra var du hittade dessa , då jag har aldrig sett en inbränning på en LCD men på plasmas finns de överallt , på jobbet , flygplatsen , köpcentren , hemma hos folk, ja är man dum nog att sätta upp en plasma med en nattmeny/meny eller någon form av statisk bild som dessa ställen har då får man permanenta inbränningar.Men som sagt båda teknikerna har fel och man bör välja de som passar en bäst, tex vill jag kunna ha statisk bild , spela och lämmna den på med start menyn i 100 timmar om jag så önskar. Alltså ingen plasma för mig, dock bygger jag nångång ett dedikerat biorum , då måste jag nog titta närmare in i tekniken. //Eric
Redigerat av ericsundell2, 16 January 2011 - 15:58.
Postad 16 January 2011 - 16:07
Z-man75
-
Z-man75
-
Beroende
-
-
1292 inlägg
Alltså ingen plasma för mig, dock bygger jag nångång ett dedikerat biorum , då måste jag nog titta närmare in i tekniken.
//Eric
Men i ett dedikerat biorum lär du väl knappast sätta en TV, så då är det ju inte heller något problem!!
Postad 16 January 2011 - 16:29
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2527 inlägg
Sitter här på jobbet med fyra LCD-skärmar framför mig. Två visar smärre inbränningar och två visar inte det. För 6 månader sedan byttes en av skärmarna ut då inbränningarna var för svåra att det störde bilden. Det visar att även LCD kan få inbränningar om det är en statisk bild för många timmar i ett sträck. För övrig är bilden från två av skärmarna flammiga, vilket jag aldrig skulle vara nöjd med i min hemmiljö.
Men givetvis kan man inte dra alla LCD-skärmar över en kam, då det finns olika tillverare som ställer olika krav på sin produkt och bildresultatet kan gå från uruselt till mycket bra beroende märke.
Postad 16 January 2011 - 16:37
Hampesso
-
Hampesso
-
Användare
-
-
157 inlägg
Helt säker , jo kan säga de att under mina 26 år på denna planet har jag aldrig haft en inbränning på mina lcd , crt eller nått annat. Plasma on the outher hand är en helt annan historia , där är inbränningar och ghosting vardag. Så i mitt fall har du 100% fel.
//Eric
Faktiskt så kan lcd få inbränningar, även om inte du sett det. Så killen har rätt
Postad 16 January 2011 - 18:02
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Som jag sa så är det inte vanligt på en lcd.
Det är inte heller vanligt på en plasma som används till de den ska ..
Men vet man med sig att man ska använda sin tv för att visa stillbilder i timmar utan skärmsläckare så är lcd helt klart ett bättre val på många sätt...
Nu är det inte inbränningar de handlar om på en lcd,men det ser likadant ut och försvinner oftast rätt fort..
goggla på lcd burn in eller lcd image resistence tex
Postad 16 January 2011 - 23:17
Mathzon
-
Mathzon
-
Lärjunge
-
-
487 inlägg
Ganska roligt att tråden blev en debatt tråd istället.
Sedan finns det alltid för och nackdelar med allt man köper.
Postad 17 January 2011 - 07:26
oliven
-
oliven
-
Beroende
-
-
1347 inlägg
Ingen av teknikerna är perfekta. Köp det ni gillar bäst helt enkelt. I vilket fall kommer man få göra kompromisser.
Postad 17 January 2011 - 08:03
deeyay
-
deeyay
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
När du säger att du får inbränningar snabbt som syns, ser du dem lätt från soffan där du tittar på TV eller måste du gå fram till apparaten för att du ska se dem?
Postad 17 January 2011 - 15:09
Unregisteredab974272
-
Unregisteredab974272
-
Amatör
-
-
96 inlägg
När du säger att du får inbränningar snabbt som syns, ser du dem lätt från soffan där du tittar på TV eller måste du gå fram till apparaten för att du ska se dem?
Jag måste gå fram oftast, om jag inte har spelat väldigt länge då kan jag se lite ifrån soffan också. Men nu när jag vet att det försvinner så är det inte så farligt längre. Blev bara rädd i början att det inte skulle försvinna.
Postad 17 January 2011 - 15:14
deeyay
-
deeyay
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Jag måste gå fram oftast, om jag inte har spelat väldigt länge då kan jag se lite ifrån soffan också. Men nu när jag vet att det försvinner så är det inte så farligt längre. Blev bara rädd i början att det inte skulle försvinna.
Ser också IR på min Panasonic om jag går fram och tittar, men det är inget man märker från soffan och då är det egentligen inget problem heller. Dessutom är båda våra apparater väldigt nya så de är känsligare för IR innan de är ordentligt inkörda. Men som sagt det lilla man får nu försvinner ju efter nån timmars vanligt TV tittande bara så man behöver inte oroa sig för något permanent. Då ska man misshandla TV'n ordentligt i så fall.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|