Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Råd! 2.0, 2.1 eller 3.1

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 January 2011 - 22:43

McAn_
  • McAn_
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Hej!

Tänkte höra med er om ni kan komma med lite tips/råd på hur anläggningen skall
se ut, först och främst om jag ska fortsätta med endast 2.0, vilket känns lite tråkigt
trots att jag aldrig riktigt upplevt en "riktig" uppsättning med frontar, center, surrar och sub.

Jag skall använda det till det mesta, alltså att lyssna på musik, glo film (främst semesterfilmer i x264
genom mediaspelaren, men även en och annan BR på ps3an), spela xbox 360/ps3.

Självfallet skulle jag ju villja ha ett eget 5.1/7.2(!)-system, men min etta på 42 m2 som jag nyligen
flyttat in i tillåter inte riktigt det, i alla fall inte enligt min nuvarande möblering:

Bifogad fil  mhb1.png   248.29K   4 Antal nerladdningar

Bifogad fil  mhb2.png   466.44K   3 Antal nerladdningar

Bifogad fil  mhb3.png   439.24K   2 Antal nerladdningar

(.skp-filen kan fås vid intresse)

På bilderna ovan syns själva rummet och den nuvarande möbleringen, det enda som skiljer
sketchupbilderna från verkligheten är centern och subben som inte existerar, annars står
där nu ett par Klipsch RF-62:or straight outta Felgiganten, som drivs av en onkyo 608 även den från den
där helvetiska kedjan med konstiga prissättningar.

Centern och subben på bilderna är där för att det är så jag vill ha det, och jag postar
den här tråden för att höra om det är något ni rekommenderar.

Hade tänkt komplettera med en RC-52 och en RW-10D. Tag gärna det jag skrivit ner här
nedanför i beaktning när ger mig råd om 2.0/2.1/3.1

Avståndet mellan väggarna (ryggen på soffan till tv-bänken) är 3,5 meter och mellan högtalarna
cirkus 1,5 meter, som det är nu så står vänster front precis mitt framför divanen på soffan,
vilket inte gör det helt optimalt att sitta där vid filmtittande, eller?
Hur ska man rikta högtalarna på bästa sätt tycker ni, är medveten om att det är något man kanske
bör avgöra själv vilket som låter bäst, men vad är korrekt rätt? köra båda rakt fram eller riktiga båda
lite inåt, eftersom avstånden är så korta kanske det blir för "spetsigt" riktat om det, men om de står
helt raka så får ju den som sitter vid divandelen nästan bara höra vänsterkanalen(?).

Är säkerligen någonting jag glömt nu, men det får jag ta i morgon.

Tack på förhand!

Postad 27 January 2011 - 23:42

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Själv kör jag numera 3.0 och det fungerar utmärkt. Sub ska man försöka undvika i lägenhet tycker jag.
2.0 funkar till det mesta, men en center gör väldigt mycket för ljudbilden i film. Visst, man klarar sig utan, men har man väl haft en center en gång blir det svårt att göra sig av med den.

Surround tycker jag är kul, men har inte haft ork till att installera det i min nya lägenhet än.

Postad 28 January 2011 - 01:47

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0
Har du hötalarna så pass nära tv:n så är det inte säkert att du kommer höra väldigt stor skillnad med att dra dit en center. Gällande sub och lägenhet så är hus olika bra isolerade (om man bryr sig om grannar, vilket man gör om man inte vill bli väckt mitt i natten av att de hämnas med rave-fest) och det kan absolut vara något som höjer upplevelsen...

Postad 28 January 2011 - 08:30

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Du ska nog sätt en högtalare bredvid balkongdörren och den andra bredvid fönstret så att högtalarna kommer lika långt från väggarna. På skissen är en högtalare enligt mig så nära en vägg, att ljudbilden riskerar att bli sned.

Postad 28 January 2011 - 22:01

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Tycker det ser ok ut förutom att högtalarna är lite för ihop-tryckta lite längre i mellan dom och satsa på RC 62 du kommer inte ångra dig . Själv skulle jag vilja att klipsch gjorde en center med dubbla 8 tumare i .

Postad 28 January 2011 - 23:16

McAn_
  • McAn_
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0

Själv kör jag numera 3.0 och det fungerar utmärkt. Sub ska man försöka undvika i lägenhet tycker jag.
2.0 funkar till det mesta, men en center gör väldigt mycket för ljudbilden i film. Visst, man klarar sig utan, men har man väl haft en center en gång blir det svårt att göra sig av med den.

Surround tycker jag är kul, men har inte haft ork till att installera det i min nya lägenhet än.

Kul att höra och jag har hört samma sak från flera, att när man väl haft en center i sin ägo
så är det svårt att göra sig av med den/den känns väldigt saknad om den inte skulle vara där.
Det man inte vet, mår man inte dåligt av, osv.

Har du hötalarna så pass nära tv:n så är det inte säkert att du kommer höra väldigt stor skillnad med att dra dit en center. Gällande sub och lägenhet så är hus olika bra isolerade (om man bryr sig om grannar, vilket man gör om man inte vill bli väckt mitt i natten av att de hämnas med rave-fest) och det kan absolut vara något som höjer upplevelsen...

Precis det jag menar och eftersom jag inte har någon erfarenhet av centerhögtalare så kändes det dumt att
slänga ut 3-4-5.000kr för att få någon slags placeboeffekt. Jag bor på bottenvåningen och det är inte så himla
lyhört, den närmsta grannens hund skäller fan oavbrutet så en sub skulle nästan vara värd endast av det skälet.

Du ska nog sätt en högtalare bredvid balkongdörren och den andra bredvid fönstret så att högtalarna kommer lika långt från väggarna. På skissen är en högtalare enligt mig så nära en vägg, att ljudbilden riskerar att bli sned.

Du menar på samma vägg som det är möblerat nu, men att man skjuter upp högtalarna i kant med de linjerna?
Läste för ett tag sedan att man naturligtvis inte skall placera en högtalare direkt i ett hörn, men 30-40cm ut
skulle räcka och någon annanstans rekommenderar folk minst en meter ut. Men subben kan i praktiken stå direkt i ett hörn, som på sketchup-bilderna. Nu står bara höger fronhögtalare cirkus 60cm från hörnet och så måste det
nästan förbli tror jag.

Tycker det ser ok ut förutom att högtalarna är lite för ihop-tryckta lite längre i mellan dom och satsa på RC 62 du kommer inte ångra dig . Själv skulle jag vilja att klipsch gjorde en center med dubbla 8 tumare i .

Det kan jag hålla med om, men har nu i sketchup flyttat på beståskänken som stod bredvid och försökt
öka utrymmet lite, ska testa det på riktigt i morgon hade jag tänkt:

Postad bild

Kommer 5,25"-basarna i RC-52:an ställa till det med 6,5"-basarna i RF-62:orna tror du? i sådana fall även
om man skaffar en RW-10D?
Det är ju en markant prisskillnad på dessa, men det är ju dumt att vara dumsnål, det kanske räcker med att
ha fått frontarna till ett riktigt bra pris:

RC-62 (ej II) verkar ej finnas i lager någonstans och även om det skulle finnas, så är prisskillnaden mellan dem
och II:orna marginell.

Postad 28 January 2011 - 23:27

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Nä du kommer nog inte störa dig på den mindre men du kommer förmodligen få mer kropp i ljudet med den större centern jag skulle satsa extra på den eller så letar du reda på en synergy C3 dom lirar bra i hop med med är billigare än RF centern .
Jag valde Synergy serien för att den har basporten framåt för jag kan inte dra ut högtalarna så mycket men skillnaden var inte enorm på dessa och RF serien tycker Synergy gick djupare men sämre mellanregister .

Postad 28 January 2011 - 23:38

McAn_
  • McAn_
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0

Nä du kommer nog inte störa dig på den mindre men du kommer förmodligen få mer kropp i ljudet med den större centern jag skulle satsa extra på den eller så letar du reda på en synergy C3 dom lirar bra i hop med med är billigare än RF centern .
Jag valde Synergy serien för att den har basporten framåt för jag kan inte dra ut högtalarna så mycket men skillnaden var inte enorm på dessa och RF serien tycker Synergy gick djupare men sämre mellanregister .

Det vore ju tråkigt om något, men det känns ju för jävligt att det skiljer 2100kr mellan 52 och 62 :D
Pengar saknas det ju inte, men jag är nog fan den mest snåla/prismedvetna ovanför smålands skogar.

Anledningen till att jag valde RF-serien var mestadels för att Felgiganten sålde de för 2 papp styck och
att de var svarta till skillnad från mina Dynavoice M-65:or i "calvados" :)
Kan inte heller ha högtalarna så långt ut, har nästintill överdrivit lite på sketchup-bilderna, men jag pluggar
nog igen ena eller båda basreflexerna och satsar på en RW-10D som jag placerar på lämpligt ställe.

Postad 28 January 2011 - 23:48

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Har inte lyssnat så mycket på Klipsch sub men vissa tycker inte dom är prisvärda så lyssna innan . Jo man skall tänka innan köp men jag gör inte om missen att ha för liten center den kan inte bli för stor enligt mig men det är vad jag tycker .

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.