Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur avgör man om högtalare är trög- eller lättdrivna

33 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 February 2011 - 05:49

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0
Som titeln anger så är frågan om hur man egentligen kan avgöra om högtalare är trögdrivna eller inte. Många har säkert erfarit att högtalare låter betydligt bättre när de matas med mer jämn effekt från tex ett slutsteg eller en effektstark förstärkare. Men hur vet man egentligen om en högtalare är lätt- eller trögdriven? Och finns det olika grader av trögdrivenhet. Går det att se i högtalarens specifikationer?

En missuppfattning som jag tror är vanlig är att förstäkarens känslighet (dvs, ljudstyrka 1m från högtalaren när den matas med 1W) är ett slags mått på hur trögdriven den är. Personligen tror jag att det har mer med impendans och mekanik att göra, men vet helt enkelt inte och ställer därför frågan.

Postad 10 February 2011 - 06:01

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0
Det beror på hur man ser det !
En högtalare med en hög resistans (ohm) är lättdriven ur en vanlig förstärkares perspektiv.
En högtalare med låg resistans innebär större belastning för förstärkaren/slutsteget eftersom det då flyter en högre ström genom högtalaren. Denna stora ström måste då förstärkaren kunna leverera.
Men detta är bara en liten del i resonemanget eftersom vi pratar om frekvenser och en högtalare är en spole.
Detta innebär att det flyter olika stora strömmar beroende på frekvens vilket kort sagt innebär att man inte direkt kan säga om en hög- eller lågohmig högtalare är lätt- eller tungdriven !

många faktorer som spelar in.. man kan gå hur djupt som helst i detta ämne

Postad 10 February 2011 - 06:28

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0
När det gäller högtalare så är det impendans (dvs resistans vid växelström) som man normalt sett betraktar och jag instämmer i att den har med saken att göra. Om man ser lite till det fysiska så omvandlas en förstärkt signal med en given effekt till mekansisk rörelse i högtalarens membran som i sin tur skapar ljudvågor (vars ljudstyrka beror på effekten samt verkningsgrad i systemet). Olika högtalarelement (och högtalare) har olika stort fysiskt motstånd och kräver olika mycket effekt för att kunna leverera, eller tänker jag fel nu?

Högtalare som en spole? Hur menar du nu här?

Postad 10 February 2011 - 08:35

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Olika högtalarelement (och högtalare) har olika stort fysiskt motstånd och kräver olika mycket effekt för att kunna leverera, eller tänker jag fel nu?

Ja det är ungefär så, fast en högtalare har inte en resistans eller en impedans utan impedansen är frekvensberoende. Alltså, beroende på vilken frekvens som återges så behövs det olika mycket effekt.

Speccar i allmänhet utelämnar en del info som skulle kunna vara bra för konsumenten. Jag hade gärna sett frekvenskurvor och impedanskurvor på högtalare men det är väl inget som tillverkarna vill visa alla gånger.

Postad 10 February 2011 - 09:04

Ramius
  • Ramius
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Det vanliga är väl att mäta högtalarnas Känslighet i "dB".
Desto högre tal desto högre spelar högtalaren med samma effekt.
Det är väl det "enkla" sättet att mäta lätta eller tröga högtalare.
Men visst dom mäter väl vid en viss frekvens också, där det är högst.
Det kluriga är att detta kan ju skifta ganska markant vid olika frekvenser. Plus att impedansen spelar ju roll och fasvridningen. Men då pratar vi om förstärkaren.
Jag tycker att tidningen HiFi & Musik har bra tester på detta.
Till exempel denna: LÄNK (PDF)

Postad 10 February 2011 - 10:59

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Bra specer kan berätta detta men framförallt så är det mätningar som säger mest.

Postad 10 February 2011 - 11:53

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

men framförallt så är det mätningar som säger mest.

Jo, det borde absolut gå att mäta.

Bra specer kan berätta detta [...]

Hur ser en sådan spec ut och vad i specen är det som säger att den är trögdriven?

(Jag frågar för att jag inte vet och gärna vill veta!)

Postad 10 February 2011 - 12:02

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
En bra spec ska hålla sig till sanningen, berätta om "känsligheten" och nominell och lägsta impedansen. Sen kan man kanske vilja ha med fasvridningar om dom är svåra vid jobbiga dippar.

Postad 10 February 2011 - 12:10

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Jo, det borde absolut gå att mäta.

Hur ser en sådan spec ut och vad i specen är det som säger att den är trögdriven?

(Jag frågar för att jag inte vet och gärna vill veta!)

Att den visar hur lågt högtalaren dippar, vilken fasvridning, vilka frekvenser etc. samt känsligheten per meter och watt.

Täcker in det mesta man behöver veta. Är egentligen inte så mycket svårare. B)

Redigerat av Unregistered1254, 10 February 2011 - 12:10.

Postad 10 February 2011 - 16:53

Almen2
  • Almen2
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Man kan säga att känsligheten (oftast angiven i dB/2,83 V/m) visar hur spänningskrävande högtalaren är och impedanskurvan visar hur strömkrävande den är.

Stereophile redovisar detta med informativ text enligt nedanstående:

The Coltrane was slightly less sensitive than specified, at an estimated 87dB(B)/2.83V/m. This is average—87dB is the average sensitivity of the 575 loudspeakers I have measured over the past 15 years—but the Coltrane's impedance plot (fig.1) reveals it to be quite a demanding load. The impedance magnitude remained below 5 ohms throughout the bass, regardless of the setting of the rear-panel rotary switch. This switch affects the relative heights of the two reflex impedance peaks. With the switch set to its maximum position, the upper peak is at its highest, the lower peak at its lowest; set to its lowest position, the opposite is the case, though in that case the impedance drops to an amplifier-punishing 1.9 ohms at 43Hz. With the switch set to its central position, which is how Michael Fremer auditioned the Coltranes, the impedance remained between 2.5 and 3 ohms from 20 to 100Hz.

Postad bild
Fig.1 Mårten Design Coltrane, electrical impedance (solid) and phase (dashed) with rear-panel switch set to (from top to bottom at 40Hz): "5," "3," "0" (2 ohms/vertical div.).

The generally higher magnitude of the Coltrane's impedance in the upper midrange and treble will mean that the speaker will sound a little tilted-up when used with tube amplifiers that have a higher-than-normal output impedance. However, the fact that the reflex "saddle" in the magnitude trace occurs at a very low 20Hz suggests excellent bass extension. However, the shape of the impedance trace implies a rather underdamped alignment, as Mikey noted in his auditioning.

Postad 10 February 2011 - 17:58

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Det vanliga är väl att mäta högtalarnas Känslighet i "dB".
Desto högre tal desto högre spelar högtalaren med samma effekt.
Det är väl det "enkla" sättet att mäta lätta eller tröga högtalare.

Det har ju egentligen ingenting med att göra hur tröga dom är ?
Det säjer ju bara hur många watt du måste stoppa in för att få ut en given ljudstyrka.
Den säjer man att om man har 100 watt att tillgå, och en högtalare har en känslighet på 90 db, då kan man spela ca 110 db en meter från högtalaren, men den specen i sej säjer ju inte ett skit om du inte vet om högtalaren har några rejäla dippar eller peakar i impedansen ?

Ska man räkna så, så måste man ju förutsätta att stärkaren kan lämna dom där 100 watten oavsett högtalarens impedans, och det är ju inte säkert.

Kolla Infinity Kappa Ren 90, som är den tyngsta högtalaren jag känner till.
Den har en känslighet på 87 db. Det är ju fullt normalt för en högtalare.
Skulle man bara kolla den specen så skulle ju det betyda att man skulle kunna lira ca 106 db en meter från högtalaren med dom där 100 watten, MEN den högtalaren dippar ner till 0,8 ohm i basen...
Hur många stärkare grejar det...? B)

Postad 10 February 2011 - 18:44

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite med en fråga, jag har precis maxat mina högtalare med musik från cd, det var första gången, kör cambridge pre out till Rotel 1075 och sen till Amphion Prio 520. Maxvolym var på -22db, jag brukar ha -30-35db när jag kollar på film.
När jag maxade så var det inte så sjukt högt som man hade väntat sig, det lät fortfarande klart och tydligt och högtalarna hade klarat mer utan problem tror jag.
Mitt mål var inte att maxa utan jag blev förvånad när det helt plötsligt stod MAX på försteget, jag ville ha lite högre.

Vad beror det på att jag måste köra med så hög volym, har det nåt med att dom är trögdrivna?

Redigerat av Lactoferrin, 10 February 2011 - 18:45.

Postad 10 February 2011 - 18:56

Ramius
  • Ramius
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Det har ju egentligen ingenting med att göra hur tröga dom är ?
Det säjer ju bara hur många watt du måste stoppa in för att få ut en given ljudstyrka.
Den säjer man att om man har 100 watt att tillgå, och en högtalare har en känslighet på 90 db, då kan man spela ca 110 db en meter från högtalaren, men den specen i sej säjer ju inte ett skit om du inte vet om högtalaren har några rejäla dippar eller peakar i impedansen ?

Ska man räkna så, så måste man ju förutsätta att stärkaren kan lämna dom där 100 watten oavsett högtalarens impedans, och det är ju inte säkert.

Kolla Infinity Kappa Ren 90, som är den tyngsta högtalaren jag känner till.
Den har en känslighet på 87 db. Det är ju fullt normalt för en högtalare.
Skulle man bara kolla den specen så skulle ju det betyda att man skulle kunna lira ca 106 db en meter från högtalaren med dom där 100 watten, MEN den högtalaren dippar ner till 0,8 ohm i basen...
Hur många stärkare grejar det...? B)

Nja, visst för diskussionens skull men kan man inte tänka sig att om en högtalare är "trögdriven" så spelare den inte så högt så som en "lättdriven" högtalare gör vid samma effekt?

Postad 10 February 2011 - 19:08

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Nja, visst för diskussionens skull men kan man inte tänka sig att om en högtalare är "trögdriven" så spelare den inte så högt så som en "lättdriven" högtalare gör vid samma effekt?

Nej. Det är inte samma sak.
Att en högtalare är "trög" eller "tung" om man nu föredrar det, betyder att den är jobbig för förstärkaren att driva.
En högtalare som konstant, från 20 hz till 20khz, håller exakt 6 ohm, är jättelätt för en förstärkare att driva, oavsett om känsligheten bara ligger på 80 db.
Däremot kan man inte spela så högt om man bara har tillgång till 100 watt, men det är ändå inte tungt för stärkaren.
Allså ingen "tung/trögdriven högtalare. B)

Postad 10 February 2011 - 19:51

Unregistered9d9405bb
  • Unregistered9d9405bb
  • Forumräv

• 663 inlägg
  • 0

Att en högtalare är "trög" eller "tung" om man nu föredrar det, betyder att den är jobbig för förstärkaren att driva.
En högtalare som konstant, från 20 hz till 20khz, håller exakt 6 ohm, är jättelätt för en förstärkare att driva, oavsett om känsligheten bara ligger på 80 db.
Däremot kan man inte spela så högt om man bara har tillgång till 100 watt, men det är ändå inte tungt för stärkaren.
Allså ingen "tung/trögdriven högtalare. B)

+ på den :P

Postad 10 February 2011 - 22:35

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Bra inlägg där Almen. :)

Postad 10 February 2011 - 23:01

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Lånar tråden lite med en fråga, jag har precis maxat mina högtalare med musik från cd, det var första gången, kör cambridge pre out till Rotel 1075 och sen till Amphion Prio 520. Maxvolym var på -22db, jag brukar ha -30-35db när jag kollar på film.
När jag maxade så var det inte så sjukt högt som man hade väntat sig, det lät fortfarande klart och tydligt och högtalarna hade klarat mer utan problem tror jag.
Mitt mål var inte att maxa utan jag blev förvånad när det helt plötsligt stod MAX på försteget, jag ville ha lite högre.

Vad beror det på att jag måste köra med så hög volym, har det nåt med att dom är trögdrivna?

Tycker det låter skumt själv spela jag på - 11 i dag och kan gå ända till boten på +20 tror jag det är på marantzen som agerar som försteg .
Har inte provat längre än till just minus 11 då det var riktigt högt .
Kanske kan det vara Roteln som inte orkar mer ..

Postad 11 February 2011 - 01:27

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Att den visar hur lågt högtalaren dippar, vilken fasvridning, vilka frekvenser etc. samt känsligheten per meter och watt.

Täcker in det mesta man behöver veta. Är egentligen inte så mycket svårare. :)

Ok, men förklara för en som inte fattar hur du ur dessa variabler läser ut att den är trögdriven eller inte (och gärna hur trögdriven den isf är). Btw, finns det någon definition och skala på trögdrivenhet?

Allså ingen "tung/trögdriven högtalare. :D

Hm, nu börjar det likna något som jag förstår; dvs ju mer impendansen varierar destå mer trögdriven är den, är det korrekt?

Postad 11 February 2011 - 02:59

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Högtalare som en spole? Hur menar du nu här?

känner du inte till grunden för hur en högtalare eller ett sk. element är uppbyggt?

en högtalare är en spole!
en spole (talspolen) fäst vid ett membran rör sig i en luftspalt med ett koncentrerat magnetfält. En ström genom spolen skapar en mekanisk kraft som flyttar membranet/spolen proportionellt mot strömstyrkan och skapar på så sätt en ljudvåg.

http://sv.wikipedia..../wiki/Högtalare

Redigerat av Xicaxo, 11 February 2011 - 03:01.

Postad 11 February 2011 - 03:16

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

känner du inte till grunden för hur en högtalare eller ett sk. element är uppbyggt?

en högtalare är en spole!
en spole (talspolen) fäst vid ett membran rör sig i en luftspalt med ett koncentrerat magnetfält. En ström genom spolen skapar en mekanisk kraft som flyttar membranet/spolen proportionellt mot strömstyrkan och skapar på så sätt en ljudvåg.

http://sv.wikipedia..../wiki/Högtalare

Sorry, fick totalt hjärnsläpp.

Redigerat av Unregisteredcc128e50, 11 February 2011 - 03:52.

Postad 11 February 2011 - 06:29

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Kanske kan det vara Roteln som inte orkar mer ..

Rotel har en effekt på 200W i 4 ohm, högtalarna är specade 150W 4 ohm, så det borde inte vara nåt problem för Roteln, eller beror det på nåt annat?

Postad 11 February 2011 - 08:26

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Hm, nu börjar det likna något som jag förstår; dvs ju mer impendansen varierar destå mer trögdriven är den, är det korrekt?

Precis. Vid en jättehög topp i impedansen kan ju inte stärkaren lämna lika mycket effekt, men hög impedans är ändå inte tungt.
Vid en jättelåg dipp däremot.. Då kan det ju vara ganska svårt för förstärkaren att lyckas bibehålla den givna effekten.
Det är ju inte jättemånga förstärkare på marknaden (läs Svenssonstärkare) som gillar när det går ner mot 2-3 ohm, och som i t.ex Ren 90 ända ner till 0,8...
Det optimala skulle ju vara en impedans som var som ett skottrakt streck mellan 20 och 20k hz. :)

Postad 11 February 2011 - 08:33

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Du lirade förmodligen högre än du tror, du hade förmodligen upplevt ljudet som mycket högre om du hade haft sämre högtalare som distade mer. :)

Postad 11 February 2011 - 09:01

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Du lirade förmodligen högre än du tror, du hade förmodligen upplevt ljudet som mycket högre om du hade haft sämre högtalare som distade mer. :)

ok. Rummet är 4,5x5m och jag satt 1,5m ifrån dom båda.

Men när jag kollar på film så har jag inte så högt ljud men ändå nära maxvolym, visserligen driver Roteln 5st högtalare då än bara 2 som när jag kör cd.

Postad 11 February 2011 - 09:04

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Ok, men förklara för en som inte fattar hur du ur dessa variabler läser ut att den är trögdriven eller inte (och gärna hur trögdriven den isf är). Btw, finns det någon definition och skala på trögdrivenhet?

Det bästa är om impedansen är linjär. Då säger förstärkaren så här: mumma!

Det finns inga tumregler inom högtalarkonstruktion dock, men tänkt dig själv om du ska tvätta bilen eller vattna blommorna, och hela tiden ändras trycket i vattenslangen så du måste anpassa dig efter detta. Ibland kommer det nästan inget vatten och ibland är det så högt tryck att lacken på bilen släpper.

Det är lättare med ett konstant tryck och vattenflöde.

Totalt bakvänt och felaktig jämförelse, men kunde inte komma på någon bättre visuell grej. Matematiskt är det ju enklare att rita upp. :)

Postad 11 February 2011 - 10:00

Unregistered1978
  • Unregistered1978
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Mina Infinity Kappa 90 är verkligen svåra, det sket sig rejält med bara hembioreceivern.... :)
Men med Denons POA6600A så blommade det ut!

Vet inte om jag ska skaffa "större" steg, skulle det låta bättre?

Postad 11 February 2011 - 10:00

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Det bästa är om impedansen är linjär. Då säger förstärkaren så här: mumma!

Det finns inga tumregler inom högtalarkonstruktion dock, men tänkt dig själv om du ska tvätta bilen eller vattna blommorna, och hela tiden ändras trycket i vattenslangen så du måste anpassa dig efter detta. Ibland kommer det nästan inget vatten och ibland är det så högt tryck att lacken på bilen släpper.

Det är lättare med ett konstant tryck och vattenflöde.

Totalt bakvänt och felaktig jämförelse, men kunde inte komma på någon bättre visuell grej. Matematiskt är det ju enklare att rita upp. :)

Jo, men så långt är jag också med och det är så jag förstår det ngt luddiga begreppet "tungdrivenhet". Men det är väldigt sällan (läs aldrig) som jag sett någon bra graf på hur impendansen ser ut för en högtalare...

Postad 11 February 2011 - 10:06

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Det är egentligen ganska "oviktigt" då de flesta förstärkare kan hantera nästan alla laster. Det som är viktigt för folk är ju hur högt de ska kunna spela, och då ökar man bara strömstyrkan (den så kallade hära vahetteru watten).

Visst går det att mäta, men oftast räcker det att veta hur lågt den dippar och sedan välja en strömstark förstärkare som klarar av det. Därför det inte läggs någon energi på det skulle jag gissa.

Postad 11 February 2011 - 10:13

Jucky
  • Jucky
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Vad kan vara konsekvenserna utav att använda en för klen förstärkare?

Postad 11 February 2011 - 10:15

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Vad kan vara konsekvenserna utav att använda en för klen förstärkare?

Det beror på hur högt du spelar, men värsta fallet är att både förstärkare och högtalare går sönder, då den börjar lämna likström.

Postad 11 February 2011 - 10:19

Jucky
  • Jucky
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Låt oss anta att jag inte alls spelar speciellt högt. Men att slutsteget går in i ett "standby" läge efter ett tag.

Postad 11 February 2011 - 10:29

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Det är egentligen ganska "oviktigt" då de flesta förstärkare kan hantera nästan alla laster. Det som är viktigt för folk är ju hur högt de ska kunna spela, och då ökar man bara strömstyrkan (den så kallade hära vahetteru watten).

Visst går det att mäta, men oftast räcker det att veta hur lågt den dippar och sedan välja en strömstark förstärkare som klarar av det. Därför det inte läggs någon energi på det skulle jag gissa.

Ok, och hur lågt den dippar brukar ju stå så då är man ju safe om ens stärkare fixar det.

Anledningen till att jag driver frågan lite hårt är att termen "trögdrivenhet" används i min mening ganska valhänt vid olika förslag på kombination av stärkare och högtalare och att många förväxlar känslighet med om huruvida burkarna är trögdrivna eller inte.

Postad 11 February 2011 - 10:30

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Låt oss anta att jag inte alls spelar speciellt högt. Men att slutsteget går in i ett "standby" läge efter ett tag.

Då blir det tyst och ingenting händer. :)

Postad 11 February 2011 - 17:33

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Anledningen till att jag driver frågan lite hårt är att termen "trögdrivenhet" används i min mening ganska valhänt vid olika förslag på kombination av stärkare och högtalare och att många förväxlar känslighet med om huruvida burkarna är trögdrivna eller inte.

Ja. Tyvärr. Det är nog många som tror att högtalare med låg känslighet är tungdrivna.
Så behöver det inte alls vara. :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.