Postad 17 mars 2011 - 19:53
Postad 17 mars 2011 - 20:01
Postad 17 mars 2011 - 20:10
Ratten på subben på max, om du inte har en bypass på filtret, samt i förstärkaren skall subben stå på 120 Hz.
alltså LPF/HPF 120hz i stärkaren? den går ifrån 40hz till 180hz. Vad menar du med bypass? Ursäkta men inte så påläst om detta
Redigerat av master_blom, 17 mars 2011 - 20:11.
Postad 17 mars 2011 - 20:24
Tanken är att undvika dubbla delningsfilter för att inte försämra ljudet.
I förstärkaren ska delningsfrekvensen för subben ställas på 120 Hz, även om en eventuell autokalibrering ställer en på tex 80 Hz.
Subkanalen kan nämligen innehålla information upp till 120 Hz, ställer du delningen lägre än 120 Hz kommer du att ta bort delar av den informationen.
Blev det glasklart nu? Annars fråga igen.
Mvh/macman
Postad 17 mars 2011 - 20:35
En del subbar har en vippa så att signalen går föbi det inbyggda delningsfiltret. Om subben inte har det så ställ in delningsfiltret på subben på max, dvs 180 Hz i ditt fall.
I förstärkaren ska delningsfrekvensen för subben ställas på 120 Hz, även om en eventuell autokalibrering ställer en på tex 80 Hz.
Subkanalen kan nämligen innehålla information upp till 120 Hz, ställer du delningen lägre än 120 Hz kommer du att ta bort delar av den informationen.
Mvh/macman
Japp förstår ska bara klargöra att på recivern går den ifrån 40-180hz men på subben går den från 20-240hz men jag antar att ratten på subben ändå ska stå på max??
Postad 17 mars 2011 - 20:44
En del subbar har en vippa så att signalen går föbi det inbyggda delningsfiltret. Om subben inte har det så ställ in delningsfiltret på subben på max, dvs 180 Hz i ditt fall.
Mvh/macman
80Hz är dock men mycket bättre frekvens att dela vid, oftas lättast att få en schysst integregering. Detta beror på rum till rum och vilken bas man har. Så testa allt ifrån 40-120Hz att dela vid.
Postad 17 mars 2011 - 20:53
Japp!
Tack för att du tog dig tid

80Hz är dock men mycket bättre frekvens att dela vid, oftas lättast att få en schysst integregering. Detta beror på rum till rum och vilken bas man har. Så testa allt ifrån 40-120Hz att dela vid.
Ska testa lite olika och se

Postad 17 mars 2011 - 20:56
Postad 17 mars 2011 - 20:57
Fel, det är en vanlig missuppfattning. Delningen mella sub och satteliter sker inte med delningsfrekvensen för subkanalen, den sker med inställningen för alla andra kanaler. + att i detta fallet skriver trådskaparen att han kör frontarna som large och subläge both.
Postad 17 mars 2011 - 21:05
Om man ställer subben på över 80 Hz, är det då inte risk att man hör vart ljudet kommer från? Alltså att mörka röster eller dylikt kan komma från subben och inte centern tex. Kanske är detta endast ett teoretiskt problem?
Om du delar centern vid 80 Hz, hur får då subben frekvenser över det?
subbens delning har ingenting med delningen av övriga kanaler att göra. Subkanalen .1 är en egen kanal där man lägger basljud upp till 120 Hz.
Att dela subben lägre kan vara aktuellt om man använder den för att fylla ut ett par högtalare längst ned i basen, tex i ett tvåkanalssystem.
Postad 17 mars 2011 - 21:43
subbens delning har ingenting med delningen av övriga kanaler att göra. Subkanalen .1 är en egen kanal där man lägger basljud upp till 120 Hz.
Att dela subben lägre kan vara aktuellt om man använder den för att fylla ut ett par högtalare längst ned i basen, tex i ett tvåkanalssystem.
Om vi då ska ha bästa inställning till musik så kanske jag ska sänka delningen då? (ska testa mig fram) sen undrar jag om det e bäst att ha inställning large på frontarna till musik lyssning?
Postad 18 mars 2011 - 05:18
Fel, det är en vanlig missuppfattning. Delningen mella sub och satteliter sker inte med delningsfrekvensen för subkanalen, den sker med inställningen för alla andra kanaler. + att i detta fallet skriver trådskaparen att han kör frontarna som large och subläge both.
Jag vet väl att man ställer in alla kanaler separat. Nu fram går det inte vilken sub han har men vid 120Hz har jag svårt att tro att det skulle bli bäst. Nu trodde jag han körde både LPF och HPF. Kan även bli bättre att dela frontarna också om han inte gör det.
Kan bli så, mycket beror på rummet. Trial and error

Postad 18 mars 2011 - 07:51
Jag vet väl att man ställer in alla kanaler separat. Nu fram går det inte vilken sub han har men vid 120Hz har jag svårt att tro att det skulle bli bäst. Nu trodde jag han körde både LPF och HPF. Kan även bli bättre att dela frontarna också om han inte gör det.
Kan bli så, mycket beror på rummet. Trial and error
Nu vet jag inte om du missförstår mig, inte läst alla inlägg eller om jag varit otydlig , men:
Inställning 120 Hz på subkanalen har ingenting att göra med delningen av de andra högtalarna i en hembioreciver.
Har heller ingenting att göra med vilken sub man har.
Eller hur dom andra högtalarna klarar av att möta upp subben,
Allt sånt sköts av delningsinställningen på dom andra kanalerna.
Många märken ställer där in fel, dock ställer min integra rätt, alltid 120 Hz på subben, även om övriga mäts att gå till 40, 60,80 Hz

Postad 18 mars 2011 - 13:15
Det andra kan man ha lite hur som helst. Men jag delar också vid 80 hertz.
Postad 18 mars 2011 - 16:07
Nu vet jag inte om du missförstår mig, inte läst alla inlägg eller om jag varit otydlig , men:
Inställning 120 Hz på subkanalen har ingenting att göra med delningen av de andra högtalarna i en hembioreciver.
Har heller ingenting att göra med vilken sub man har.
Eller hur dom andra högtalarna klarar av att möta upp subben,
Allt sånt sköts av delningsinställningen på dom andra kanalerna.
Många märken ställer där in fel, dock ställer min integra rätt, alltid 120 Hz på subben, även om övriga mäts att gå till 40, 60,80 Hz
Ja såklart att alla högtalare delas individuellt i recivern, eller inte alls.

Varför skulle inte delningen ha något med vilken sub man har..?
Hur menar du nä du säger att din integra allt ställer rätt?
Postad 18 mars 2011 - 16:42
Precis som trebban skriver ovan så är LFE-kanalen, exakt som det låter, en EGEN kanal när det gäller 5.1 eller 7.1.
Om du kapar bort frekvenser ovan tex 80 Hz i inställningarna så har du sumpat allt mellan 80 -120 Hz. Dessa frekvenser förs inte över till nån annan kanal.
Delningsfrekvensen för de andra kanalerna avgör vid vilken frekvens som ljudet skall styras över till subben.
Om du tex delar center och surrounder vid 80 Hz så styrs allt ljud under 80 hz från dessa kanaler till subben, då spelar subben dels det som ligger kodat som subkanal( LFE, .1 ) samt ljudet från center och surrounder under den delningsfrekvens du valt.
Om det inte ligger nåt ljud kodat i subkanalen spelar dom alltså bara ljudet under 80 Hz från center och surrar.
Om alla högtalare går som large så spelar subben bara det ljud som ligger kodat som subkanal, OM man inte ställer in förstärkaren i läge typ both eller sub+ main eller vad det kan heta.
Postad 18 mars 2011 - 17:01
Det jag menar är att en bra punkt att utgå ifrån är 80Hz LPF på subben och 80Hz HPF på frontarna.
Postad 18 mars 2011 - 17:25
Allt finns att läsa ovan.
Ha det gott!
Postad 18 mars 2011 - 18:26

Postad 18 mars 2011 - 19:01
Eftersom jag gillar audyssey så rekommenderar dom att man alltid ska ställa högtalarna till small, oavsett storlek.
Däremot kan ju delningen hamna på kanske 40 Hz.
Postad 18 mars 2011 - 20:31
Fast varför ställa NÅGON högtalare som large om man har en eller flera subbor...?
Jo håller med!
Bagarn hajjar du vad han försöker säga till mig...?
Man delar ju
Front 80Hz
Bas 80Hz
Cent 200Hz
Surr 120Hz
Typ...
Postad 18 mars 2011 - 20:46
Jo håller med!
Bagarn hajjar du vad han försöker säga till mig...?
Man delar ju
Front 80Hz
Bas 80Hz
Cent 200Hz
Surr 120Hz
Typ...
Hjälp...finns det nån som är bättre på att förklara+++, försöker igen..

Jaa, och subben ställer du på 120 Hz.... i förstärkaren.
Då kommer subben att spela allt under frekvenserna du skrev, SAMT allt som ligger i LFE-kanalen upp till 120 Hz..
Se nästa post....
Redigerat av macman, 18 mars 2011 - 20:58.
Postad 18 mars 2011 - 20:55
Fråga:
Mauro LoRusso Nov-05 2010
On my speaker configuration, there is setting called "LPF on LFE". Do you know what this is and what should the setting be. Right now I have it on 120 Hz.
Svar från Chris Kyriakakis, Audyssey labs:
It's a filter that is applied to the content of the separate LFE track found in 5.1 content. That content is authored up to 120 Hz and so the only correct setting is 120 Hz.
Nov-05 2010 07:47.
Och:
The LPF filter for the LFE channel should always be set to 120 Hz. Any other setting is wrong. This filter has nothing to do with speaker roll offs and crossovers. It is a filter that is applied only to the separate LFE track found in 5.1 content. That material is authored to have content up to 120 Hz.
The crossover filter are a separate matter. They consist of a highpass and lowpass filter that is applied to the signal sent to each speaker. They are determined after the in-room measurements find the roll off points of each speaker.
Jan-09 2011 07:11.
Postad 18 mars 2011 - 21:17
Postad 18 mars 2011 - 21:28
Sen är det ju inte säkert att receivern har en LPF för LFE. Om den har detta filter så är ju 120Hz "rätt", men det är viktigt att inte blanda ihop denna inställning med delning för övriga högtalare.
Hembioförstärkare/recivers brukar bara ha en inställning för varje högtalare inkl sub
Se tex detta exempel från min Audyssey prokalibrering hemma:

Postad 18 mars 2011 - 21:48
Testat att köra auto blir alldrig bra, kattpiss

Postad 18 mars 2011 - 21:51
Hembioförstärkare/recivers brukar bara ha en inställning för varje högtalare inkl sub
Se tex detta exempel från min Audyssey prokalibrering hemma:Audyssey_Customer_Certificate.pdf 335,2K 158 Antal nerladdningar
Känns som du försöker förklara nått som alla redan vet men tror att ingen förstår?
Kort fråga.. vad är det för front high högtalare du har som delas så högt som 200hz?
Redigerat av Unregistered60e95600, 18 mars 2011 - 21:53.
Postad 18 mars 2011 - 21:58
Men då är det ju lysande att alla vet att subben skall ställas på 120 Hz, det var bara jag som inte förstod att alla redan visste detKänns som du försöker förklara nått som alla redan vet men tror att ingen förstår?
Kort fråga.. vad är det för front high högtalare du har som delas så högt som 200hz?

Gallo nucleus micro....
Postad 19 mars 2011 - 13:08
Så, LFE och delningsfrekvens 80 hertz som man delar till de andra högtalarna är två olika saker.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 19 mars 2011 - 13:09.
Postad 14 april 2011 - 06:41
Min audessey kalibrering ställde in mina högtalare som large och lade delningsfrekvensen på 40 hz.
Jag har läst att 80 hz ska vara en bra delningsfrekvens.
Har man sub ska man köra frontarna som "small".
LFE ska inte vara LFE+MAIN utan endast LFE samt ställas in på 120 hz.
Hoppas jag har rätt?
En annan konstig sak var att min audessey kalibrering satte min sub som 6 meter ifrån lyssningposition, men de andra högtalare dvs fronthögtalare + center hamnade runt 2.8-3m, konstigt att subben blev dubbla avståndet...
Hoppas detta hjälpte.
Postad 14 april 2011 - 07:48
Har nästa samma som du, en Marantz SR5005 med två stativare (bw 685) med en velodyne spl 800i sub.
Min audessey kalibrering ställde in mina högtalare som large och lade delningsfrekvensen på 40 hz.
Jag har läst att 80 hz ska vara en bra delningsfrekvens.
Har man sub ska man köra frontarna som "small".
LFE ska inte vara LFE+MAIN utan endast LFE samt ställas in på 120 hz.
Hoppas jag har rätt?
En annan konstig sak var att min audessey kalibrering satte min sub som 6 meter ifrån lyssningposition, men de andra högtalare dvs fronthögtalare + center hamnade runt 2.8-3m, konstigt att subben blev dubbla avståndet...
Hoppas detta hjälpte.
Rent generellt så rekommenderas att låta audyssey ställa in delningsfrekvenserna, förutom att subben ska ställas på 120 Hz om inte stärkaren gjort det.
Audyssey ställer ju delningsfrekvenserna efter rummets påverkan, vilket innebär att det kan skilja en hel del mot tillverkarens specar.Audyssey beräknar sina filter ner till den delningsfrekvens som den väljer själv så att höja delningsfrekvensen är ok men om man sänker delningsfrekvensen så blir de frekvensområde mellan utan filter, tex sänker man frontarna från audysseys 80 Hz till 40 Hz så blir området 40-80 Hz utan filter.
Sen har väl 7005 an multEQ och inte XT32, vilket innebär att det är högre upplösning på filtren till basen(om jag kommer ihåg rätt) så det blir en bättre korrigering i basområdet om subben får jobba med frontarnas bas upp till kanske 80 Hz.
Sen har vi subbens avstånd.. Audyssey tar ju hänsyn till den tidsfördröjning som kan uppstå i delningsfilter och elektronik, då kan avståndet sättas längre än det fysiska avståndet.
Avståndet påverkas även av ditt läge på faskontrollen på subben. Den ska ställa på 0 grader före kalibreringen,fas och avstånd är ju en tidskompensering så att ljudet ska komma "samtidigt" till lyssnaren.
Postad 14 april 2011 - 07:57
Är det en dum idé att skruva upp delningsfrekvensen till 80 hz eller bör jag lämna på 40hz? dvs låta audusseyn bestämma?
Postad 14 april 2011 - 08:14
Jag skulle nog i ditt fall testa att ställa upp frontarna något, 60-80 hz.kolla fasvippans läge på subben samt ha subbens lfe på 120 hz.
Sen har du ju möjligheten att audyssey pro-kalibrera stärkaren, Marantz 7005 har ju den möjligheten.
Det ger möjlighet till att fininställa delningafrekvens, filtren beräkvas efter den delningsfrekvens man väljer samt lite till. Tex finjustering av frekvenskurvan.
Postad 14 april 2011 - 15:20
Postad 14 april 2011 - 16:42
Men small kan ju vara en definitionsfråga. Min Integra ställer bara en delningsfrekvens när man kör Audyssey, så 40 Hz betyder att dom blir small. Full band är ingen delning alls.
Jag har kört Audysseyn 4 gånger autokal) med mina Elavc vägghögtalare, enligt Elac ligger -3 dB på 60 Hz, 2 ggr har audyssey ställt frontarna till 40 Hz, 2 ggr till 60 Hz. När jag sen kör Audyssey pro så rekommenderas olika på vänster respektive höger front, samt man kan välja delningsfrekvens i en fallande ordning.
Det är även så att en liten flyttning av micken på första mätplatsen kan betyda en annan delningsfrekvens beroende på ditt rum.
Postad 29 april 2011 - 16:28
Men vänta lite nu... när man ställer crossover-frekvensen i förstärkaren till 80 Hz.Men då är det ju lysande att alla vet att subben skall ställas på 120 Hz, det var bara jag som inte förstod att alla redan visste det
Det innebär väl bara att subben får allt ljud under 80 Hz från de högtalarna som är satta till "small"?
Subben spelar väl fortfarande alla frekvenser i ett LFE-spår? (vanligtvis upp till 120 Hz om jag har förstått det rätt)
Postad 29 april 2011 - 17:24
borde ha crossover 60/80 (concept 6) och LFE 120? hmm får sätta mig o kalibrera om skiten imorrn.. hade öroninflammation sist så jag hörde inte ett smack och kunde inte finjustera något endå
Postad 29 april 2011 - 17:50
Du kan alltså ställa in frekvens för både LFE och Crossover?satte mina frontar som small, LFE på 80 och lät crossover ligga kvar på 40 som audyssey ville, detta är mao. fel?
borde ha crossover 60/80 (concept 6) och LFE 120? hmm får sätta mig o kalibrera om skiten imorrn.. hade öroninflammation sist så jag hörde inte ett smack och kunde inte finjustera något endå
På min Yamaha RX-V657 finns det bara för Crossover.
Postad 29 april 2011 - 22:14
aa det är en denon 1910 och det finns både där jag kan välja small eller large på alla kanaler, sen "LPF for LFE" som står på 80hz och sen där jag kan välja crossover för front, center och surround. stärkaren ställer frontarna på 40hz även när jag använder "small".Du kan alltså ställa in frekvens för både LFE och Crossover?
På min Yamaha RX-V657 finns det bara för Crossover.
Trodde det bara var att ändra alla högtalare till small sen var allt klart, det är ju det vanliga man hör/läser.
Ska titta närmare på inställningarna i morgon när jag kan sitta ner i lugn och ro.
edit: testade nu lite snabbt att ändra crossover till 60hz och LPF for LFE till 120hz och det lät inget vidare, tyngden och kraften i ljudet försvann. Ska testa vidare imorrn när jag kan ha normal volym
Redigerat av Unregisterede2549596, 29 april 2011 - 22:19.
Postad 30 april 2011 - 07:18
Okej, du kan alltså ställa in crossovern individuellt för högtalarna. Min förstärkare är ingen värsting och har några år på nacken, har bara en gemensam crossover.aa det är en denon 1910 och det finns både där jag kan välja small eller large på alla kanaler, sen "LPF for LFE" som står på 80hz och sen där jag kan välja crossover för front, center och surround. stärkaren ställer frontarna på 40hz även när jag använder "small".
Trodde det bara var att ändra alla högtalare till small sen var allt klart, det är ju det vanliga man hör/läser.
Ska titta närmare på inställningarna i morgon när jag kan sitta ner i lugn och ro.
edit: testade nu lite snabbt att ändra crossover till 60hz och LPF for LFE till 120hz och det lät inget vidare, tyngden och kraften i ljudet försvann. Ska testa vidare imorrn när jag kan ha normal volym
Men var det stereoljud du testade med? Om du sätter "LPF for LFE" på 80hz så kommer du troligtvis att förlora 80-120 Hz när du lyssnar på 5.1-ljud. Du borde nog ha "LPF for LFE" på 120hz och istället justera crossovern när du testar.
Jag har alltså ingen "LPF for LFE". Är det någon med Yamaha-förstärkare som vet om crossovern även påverkar LFE-spår? Vill inte "förlora" 80-120 Hz. Tycker nämligen att 80 Hz är bäst för musik. Har läst manualen, men tycker inte att det är helt solklart vad som gäller.
Redigerat av igelkotten, 30 april 2011 - 07:27.
Postad 01 maj 2011 - 15:20
Onkyo 508 har den icke men 608 har det t.ex.
Postad 01 maj 2011 - 16:41
LFE kan ju inte likställas med ljudet till subbarna utan är en separat ljudkanal för baseffekter. Subbarna spelar ju upp ljud från alla de andra kanalerna också...
LFE skall alltid sättas till 120Hz vilket är övre frekvensen för den kanalen annars tappar man som nämnts lite information i vissa fall.
Delningsfrekvensernan för subbarna mot de andra högtalarna är en helt annan sak. Det är de som avgör vilka frekvenser där subbarna tar över för respektive högtalare. För frontarna bör detta vara 80Hz i de flesta fall (om subbarna är bra) och för övriga högtalare kan det variera (att dela under 80Hz är dock knappas att rekommendera för någon högtalare om man har kompetenta subbar).
Kan tilläggas att de förvirrande begreppen large och small bör avskaffas eftersom de sätter griller i huvudet på folk. Har man bra subbar är alltid de andra högtalarna "small" eftersom de drar nytta av att slippa spela den djupa basen (vilket ju är subbarnas specialitet).
Postad 01 maj 2011 - 18:44
Postad 02 maj 2011 - 12:10
Bra sammanfattning. Köper man sub bör man nästan alltid sätta högtalarna som "small". Annars är det ju lite meningslöst med en subwoofer.
Nja man kan faktiskt använda både och. Dyra golvhögtalare kan oftast göra fin bas ner till 25-30 iaf. Sedan låter man basen också ta hand om basen. På så sätt får man lite mer tryck.
Postad 02 maj 2011 - 14:11
Nja man kan faktiskt använda både och. Dyra golvhögtalare kan oftast göra fin bas ner till 25-30 iaf. Sedan låter man basen också ta hand om basen. På så sätt får man lite mer tryck.
Jag är skeptiskt till den typen av double bass. Det är som regel bättre att låta avlasta frontarna från basen och låta bashögtalarna göra det de är bäst på. Möjligtvis kan man ha glädje av det i sällsynta fall då man har extremt baskapabla frontar och då man inte spelar så högt...
Postad 02 maj 2011 - 14:31
Ja just det.
Eftersom jag gillar audyssey så rekommenderar dom att man alltid ska ställa högtalarna till small, oavsett storlek.
Däremot kan ju delningen hamna på kanske 40 Hz.
Du verkar kunna det här så jag frågar dig bara för att vara säker på att jag förstått allt rätt.
Jag har nyligen kalibrerat systemet via min Integra och den ställde då subben på 120, centern 80 och frontarna på 40hz. Innebär detta nu att all bas under 40hz automatiskt går via subben, men att bas ned till 40hz går via frontarna, samt att det är som du säger att subben är en egen kanal så där kommer viss bas alltid spelas från 120hz och nedåt i t.ex en film där ljudet är mixat på det sättet? Hur funkar det för övrigt när man kör 2 kanal? Jag antar för övrigt att eftersom förstärkaren delat frontarna vid 40kz så borde det innebära att den kör bas både från sub och front?
Redigerat av Mikael_80, 02 maj 2011 - 16:28.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar