Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips för inköp av duk och projektor

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 April 2011 - 09:28

peol9996
  • peol9996
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hej.

Jag skall för första gången köpa en projektor och duk.
Nu skulle jag vilja få lite råd och tips.
Jag har en budget på 10.000 kr.

Mitt rum är 6m men mellan duk och projektor kommer det vara 5m.
Jag har som tanke att montera duken i taket (helst motordriven duk) och projektorn på väggen.

Någon som har ett bra förslag på hur jag skall fördela pengarna.
Jag förstår att det skulle kunna kosta hur mycket som helst, men budgeten är klar och spikad (förhandlat med frun ;) )

Helst så köper jag saker som finns i fysiska butiker.

Med vänlig hälsning
Peter Olsson

Redigerat av peol9996, 10 April 2011 - 09:45.

Postad 10 April 2011 - 17:08

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
måste du ha duken och projen så långt från varandra?

och hur stor bild vill du ha?

länk till hyfsade bra paket med både proje och duk:
http://www.netonnet....90/149283.3122/

http://www.netonnet....90/149279.4849/

http://www.netonnet....90/151876.4849/

http://www.netonnet....90/151874.4849/

http://www.netonnet....90/151883.4849/

http://www.netonnet....90/151878.4849/

Du kan självklart kombinera egna paket med men då blir det lite dyrare men det finns billiga motorstyrda där ute med.

Du behöver inte vara rädd för att handla på nätet i vissa fall kan det till och med vara bättre då man får pröva sakerna och om man inte är nöjd är det bara att skicka tillbaka dom.

Redigerat av film-fanatiker, 10 April 2011 - 17:16.

Postad 10 April 2011 - 19:02

peol9996
  • peol9996
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Tackar för länkarna och tipsen.
Jag siktar på att ha en bildyta på ca 90".
Nu vet jag inte direkt hur man skall räkna bildytan i förhållande till hur långt ifrån man sitter, men uppdatera mig gärna på det.
Jag skall spana lite på länkarna.

Kan iof lägga till att rummet som kommer att användas går inte att mörklägga mer än ett vanligt vardagsrum.

//Peter

Postad 10 April 2011 - 19:46

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Um först så ska du ha en länk till calcylator så du kan räkna ut avstånd mellan proje och duk och dukstorlek:

http://www.projector...culator-pro.cfm

det första du gör här är att välja tillverkare i ruta 1 sen väljer du modell i ruta två sen är det bara att laborera med avstånd och så vidare.

Snälla glöm inte bort nedanstående för i all världen det är nästan viktigare än både val av proje o duk idag.

Att tänka på lite extra som kan göra väldigt mycket om inte extremt mycket är mörkläggning: Skaffa bra mörkläggning till eventuella fönster och om du inte bryr dig för mycket om hur det ser ut i taket så häng upp ett svart sammets tyg som är c.a 2m*2.30m så har du fått ett rejält lyft i svärtan bara där och sen kan man bara tänka sig att ju mer du mörkar ned rummet desto bättre bild kommer du få.

Mvh

Postad 10 April 2011 - 21:00

peol9996
  • peol9996
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
hmmmm Tackar för tipsen.
Skall kika mera på allt detta.. får ta en stund och fundera, är ju gift osv.. ;)
Vet inte om frun går med på alla bra ideer ;)

//Peter

Postad 11 April 2011 - 16:04

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0

hmmmm Tackar för tipsen.
Skall kika mera på allt detta.. får ta en stund och fundera, är ju gift osv.. :rolleyes:
Vet inte om frun går med på alla bra ideer :)

//Peter

Gör som jag fjäska och låt henne vara med och bestämma samt gör henne delaktig i arbetet då kommer du långt jag lovar. Om det inte skulle räcka så ge henne en skön rygg massage det brukar uppskattas och då kommer hon att mjukna hehe bara tipps :)

Mvh

Postad 20 April 2011 - 14:39

peol9996
  • peol9996
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Nu är projektorn beställd.
Det blev en BenQ W600+.
Har läst så mycket gott om den nu och priset gjorde att jag inte kunde låtabli längre.
Lite högt fläktljud ev.. men bättre proj än för dom pengarna kan jag nog inte hitta idag.
4790 kronoer på inte.se och då ingår frakten i priset.
Tack för det inet.

Postad 21 April 2011 - 09:44

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Hade varit kul att se den projektorn, verkar vara en vettig instegsprojje till ett bra pris.

Postad 21 April 2011 - 16:04

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0

Nu är projektorn beställd.
Det blev en BenQ W600+.
Har läst så mycket gott om den nu och priset gjorde att jag inte kunde låtabli längre.
Lite högt fläktljud ev.. men bättre proj än för dom pengarna kan jag nog inte hitta idag.
4790 kronoer på inte.se och då ingår frakten i priset.
Tack för det inet.

Då är jag hemskt ledsen å dina vägnar du kommer få uppleva kraftig rbe samt dåliga färger har ett test här hemma i hembiotidningen där de anser att den var testets sämsta projektor förstår inte att du inte lyssnade på mina tipps men så är det. Hoppas dock du själv blir nöjd men så billigt pris för den tyckte inte jag det var personligen då jag sett den för det priset länge hos netonnet.se med fri frakt men efter att ha sett tester av den så är jag inte så imponerad.

Redigerat av film-fanatiker, 21 April 2011 - 16:09.

Postad 24 April 2011 - 09:25

peol9996
  • peol9996
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Kan nog erkänna att jag är hur nöjd som helst..Nu har jag inte några andre referenser då detta är den första projektorn.. Men när duk och ljud är på plats så kan jag lova att hela familjen kommer att sitta bänkade många timmar med filmtittande..
4790 är det lägsta pris jag har hittat på denna proj.. och det var samma pris då på net on net.

Tipsen du gav är ändå värda guld.. utan tips och ideer så kan man inte bilda sig en egen uppfattning vad man tycker.
Lärorikt här på min hemma bio för en newbie som jag ;)

Hade varit kul att se den projektorn, verkar vara en vettig instegsprojje till ett bra pris.

den är testkörd på vägg för att se hur den fungerar .. redan på väggen är bilden kanon..
Nästa vecka kommer duken och ljudet på plats så då kan det bara bli ännu bättre ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.