Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Android: Uppdateringar mjuk och hårdvara

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 May 2011 - 22:37

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
OBS. Inga modellspecifika detaljer när det gäller hårdvara utan enbart diskussion om hur tätt nya modeller släpps.

Efter att det i flera trådar börjar pratas om kortare tider mellan nya modeller en modell hinner knappt släppas innan rykten om nästa börjar dyka upp, flera tillverkare har inte mer än 6-8 månader mellan nya värstingar osv. Problemet är att om man köper en telefon idag så räknar man ju med att ha den ett tag, många köper med abb och betalar av på 24 månader osv.

Kanske dags att försöka ställa krav på tillverkarna att de redan när en lur släpps talar om hur länge de tänker ge support på den. Den första som går ut och säger att de kommer att uppdatera sina lurar i tex 24 månader efter släpp kommer förmodligen att få viss konkurrensfördel. Kan också köpa att budgetlurar får kortare support eftersom att det kostar en del att utveckla och tillverkaren enbart kan garantera att det blir obrandade lurar som blir uppdaterade.

Risken är ju annars att det släpps nya lurar tätare och tätare och de struntar helt i 6 månader gamla lurar.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 01 May 2011 - 22:53.

Postad 02 May 2011 - 07:13

Hitman TheSwede
  • Hitman TheSwede
  • Forumräv

• 561 inlägg
  • 0
Lg släpper ju snart sin 3d lur så det ligger något i vad säger.släpper nu samsung en värsting så vill ju all komma med något värre alla krigar ju om samma kunder så då går det ju inte att vänta 7-8 månader då tappar man marknads andelar å då blir aktierägarna inte glada.

Redigerat av Hitman TheSwede, 02 May 2011 - 07:19.

Postad 02 May 2011 - 08:09

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0
I det stora hela får dom nog sälja sina toppmodeller utan att lova nåt om supporttiden...

Postad 02 May 2011 - 10:42

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

I det stora hela får dom nog sälja sina toppmodeller utan att lova nåt om supporttiden...

Klart att de får sälja, men om jag står och väljer mellan 2 lurar och räknar med att ha den minst 1-2 år så skulle ett löfte om att de tänker hålla mig med uppdateringar kunna vara det som fäller avgörandet.
Jag är visserligen inte särskilt rädd för att lägga in en custom rom, men jag vet ju att alla inte är så sugna på att spendera sin fritid på xda.

Som det ser ut idag så skulle jag inte göra om missen jag gjorde sist jag köpte telefon, då jag köpte en som är besvärlig att roota

Postad 02 May 2011 - 18:18

Volvis
  • Volvis
  • Forumräv

• 709 inlägg
  • 0
Tror inte dom riktigt kan lova något om hur länge dom uppdaterar.
Till att börja med vet dom ju inte vad som krävs av nästa uppdatering.
En 18 månader gammal telefon kanske inte har specen att klara nästkommande uppdatering
eller den efter det.

Jag håller dock med dig kring hysterin med att släppa nya modeller så tätt in på varandra
som dom flesta tillverkare gör. Låser man sig på tex 24 månader hinner det ju komma 2-3 ersättare
till modellen man köpt. Tyvärr är väl elektronikbranchen så och kommer väl troligtvis fortsätta i den
här takten,om det inte blir ännu tätare modell släpp ;-))

Postad 02 May 2011 - 18:33

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Tror inte dom riktigt kan lova något om hur länge dom uppdaterar.
Till att börja med vet dom ju inte vad som krävs av nästa uppdatering.
En 18 månader gammal telefon kanske inte har specen att klara nästkommande uppdatering
eller den efter det.

Jag håller dock med dig kring hysterin med att släppa nya modeller så tätt in på varandra
som dom flesta tillverkare gör. Låser man sig på tex 24 månader hinner det ju komma 2-3 ersättare
till modellen man köpt. Tyvärr är väl elektronikbranchen så och kommer väl troligtvis fortsätta i den
här takten,om det inte blir ännu tätare modell släpp ;-))

Hittills är det ju bara ett par lurar där inte hårdvaran hänger med vad jag vet. Det största problemet tror jag är att det skulle kosta tillverkare en massa pengar iom att de bygger om så mycket, tex LG och samsung skulle klara det bättre än SE och Htc.
De lurar som släpps idag kommer säkert att klara både 2.4 och om det behövs även honycomb

Postad 02 May 2011 - 21:50

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0
Om ingen lovar sånt så kommer de sälja på som vanligt, ja sa inte kartell nu men.. :)
Alla tillverkare vill nog sälja sina nya modeller och kommer prioritera dom, ett tag.

Är väl heller inget som berättigar till eviga uppdateringar, bara för att man köpt en telefon, tyvärr.
Jag förstår tillverkarna.

Redigerat av mrNoodles, 02 May 2011 - 21:50.

Postad 02 May 2011 - 22:01

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Om ingen lovar sånt så kommer de sälja på som vanligt, ja sa inte kartell nu men.. :)
Alla tillverkare vill nog sälja sina nya modeller och kommer prioritera dom, ett tag.

Är väl heller inget som berättigar till eviga uppdateringar, bara för att man köpt en telefon, tyvärr.
Jag förstår tillverkarna.

Delvis håller jag med dig, men samtidigt som sagt så har de flesta inte råd att byta lur var 6:e månad om det kommit en ny android då. Verkar ju som att tex samsung ryckt upp sig och uppdaterar galaxy s relativt frekvent, visar de att de fortsätter med det så lär det ju ge dem fördelar jämfört med tex HTC som mer eller mindre verkar behöva tvingas till att underhålla sina lurar och enbart uppdaterar topmodellerna mer än en gång.

Att fler tillverkare gör det lättare att roota lurarna och vad det verkar även öppna bootloadern verkar mest vara ett sätt att slippa uppdatera och låta användarna göra det jobbet istället. Jag tycker det är surt, även om just jag inte har nått emot att leka och flasha så vet jag att många andra inte vill det. Dessutom måste man i de fallen själv hålla koll på om det kommer uppdateringar som löser buggar osv.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 02 May 2011 - 22:01.

Postad 04 May 2011 - 07:20

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Ni missar väl inte "Googles I/O Conference"?
10-11/5, här har ni hemsidan.

Postad 11 May 2011 - 21:56

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Google verkar ha hört mig :P

De vill införa en 18-månaders uppdateringsgaranti och har talat med ett antal tillverkare HTC, SE, LG och motorola som alla gått med på att lämna de 18 månaderna.

Källa

Chansen finns ju att tillverkarna kommer att göra sina ändringar mer ytliga för att spara tid och pengar vilket inte skulle vara av ondo, de kan få samma effekt ändå i lunchers och program utan att behöva bygga om hela koden.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 11 May 2011 - 23:10.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.