Enklast blir att spackla lite lätt och slipa med fint papper, eller använda dig av trälim utspätt med lite vatten och pensla på det först... Då slipper du måla flera ggr... Shellack ska även fungera fint...
Nu vet jag inte vad du tänker måla med för färger men om du ska pensla eller rolla vanlig 1-komponents färg som är antingen vatten eller olje-baserad så blir det svårt att få kanten perfekt... Den härdar för sakta för att kanten ska förseglas ordentligt, färgen hinner då sugas in... Jag har provat med vissa färger upp till 4-5 tjocka lager utan att kanten blir perfekt... Betydligt enklare att spackla lite snabbt med en 2k spackel, t ex Plastic padding super spackel... Då kan du slipa och måla efter en kvart...
Men om du använder dig av t ex 2k syrahärdande färger som härdar extremt snabbt så behövs ingen förbehandling eftersom kanten inte hinner suga åt sig färgen lika mycket... Då räcker det med 2 lager primer så blir kanten som vilken yta som helst...
Men som sagt, jag upplever det enklast att spackla eller stryka på nån förseglare... 3-4 lager färg på kanten innebär ju också typ 3 dygn härdning innan man kan fortsätta med projektet... (om man kör man 1 komponents grejer)