Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DisplayPort -> HDMI, klarar ljud?

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 July 2011 - 13:33

T1G3R
  • T1G3R
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har sedan ett tag tillbaka funderat på att bygga ihop en ny PC då min nuvarande börjar bli en aning gammal. Den nuvarande PC'n ska byggas om till en HTCP och pga detta har jag stött på ett problem som jag inte riktigt har koll på och därför behöver er expert hjälp.

För tillfället har jag en Onkyo SR608 reciver som har 2 optiska ingångar och 6st HDMI-ingångar. Då den bara har 2 optiska ingångar så är jag lite fundersam över hur jag ska göra med ljudet då TVn använder en av de optiska, och den blivande HTPCn kommer använda den andra ingången.

För att göra möjligtvis göra det lite klarare visar jag hur jag tänkt att koppla när nya PCn är här:

HTPC
HTPC Bild -> HDMI -> TV
HTPC Ljud -> Optisk -> Reciver

TV
TV Ljud -> Optisk -> Reciver

PC
PC Bild -> DisplayPort-HDMI -> TV (?)
PC Ljud -> DisplayPort-HDMI -> Reciver (?)

1. Fungerar det att koppla på detta vis?
2. Är det möjligt att koppla DisplayPort-HDMI till TVn för bild och DisplayPort-HDMI till Recivern för ljud?
3. Finns det något annat smartare sätt jag kan koppla på?

Jag kan tillägga att jag har testat koppla allt till recivern via HDMI, sedan från reciverns HDMI-utgång kopplad till TVn. Detta fungerade inte då datorskärmen började blinka så fort man stängde av/satt på TVn.

Om det har någon relevans så är det detta moderkort och grafikkort som jag kommer köpa:
Grafikkortet: http://www.komplett....aspx?sku=623698
Moderkortet: http://www.inet.se/a...8p67-pro-rev-b3

Om jag vart otydlig eller om det är något ni inte förstår med min fråga säg gärna till så ska jag försöka förtydliga mig en aning.

Tack på förhand, Dennis.

Postad 23 July 2011 - 08:43

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5176 inlägg
  • 0
Du kan i alla fall i Windows 7 köra ljudet genom HDMI.

Du bör därför koppla
HTPC och PC
HTPC(PC) Bild och ljud ->HDMI->Reciver
Reciver bild->HDMI->TV.

Förstärkare är alltid bättre bild och ljud växlare än TV då de är byggda för det.
Tänk på antalet knapptryckningar för att byta ingång i en förstärkare jämfört med en TV.

Postad 31 July 2011 - 22:50

T1G3R
  • T1G3R
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Du kan i alla fall i Windows 7 köra ljudet genom HDMI.

Du bör därför koppla
HTPC och PC
HTPC(PC) Bild och ljud ->HDMI->Reciver
Reciver bild->HDMI->TV.

Förstärkare är alltid bättre bild och ljud växlare än TV då de är byggda för det.
Tänk på antalet knapptryckningar för att byta ingång i en förstärkare jämfört med en TV.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så blinkar datorskärmen till i ca 5-10 sekunder när TV/Recivern stängs av eller sätts på om allt är inkopplat via HDMI, det är därför jag kör med denna "workaround". Har letat i antal timmar efter vad det är som gör att det blinkar när TV/Reciver stängs av eller sätts på men har tyvärr inte hittat något alls.

Postad 10 October 2011 - 13:55

Byggare Röe
  • Byggare Röe
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har sedan ett tag tillbaka funderat på att bygga ihop en ny PC då min nuvarande börjar bli en aning gammal. Den nuvarande PC'n ska byggas om till en HTCP och pga detta har jag stött på ett problem som jag inte riktigt har koll på och därför behöver er expert hjälp.

För tillfället har jag en Onkyo SR608 reciver som har 2 optiska ingångar och 6st HDMI-ingångar. Då den bara har 2 optiska ingångar så är jag lite fundersam över hur jag ska göra med ljudet då TVn använder en av de optiska, och den blivande HTPCn kommer använda den andra ingången.

För att göra möjligtvis göra det lite klarare visar jag hur jag tänkt att koppla när nya PCn är här:

HTPC
HTPC Bild -> HDMI -> TV
HTPC Ljud -> Optisk -> Reciver

TV
TV Ljud -> Optisk -> Reciver

PC
PC Bild -> DisplayPort-HDMI -> TV (?)
PC Ljud -> DisplayPort-HDMI -> Reciver (?)

1. Fungerar det att koppla på detta vis?
2. Är det möjligt att koppla DisplayPort-HDMI till TVn för bild och DisplayPort-HDMI till Recivern för ljud?
3. Finns det något annat smartare sätt jag kan koppla på?

Jag kan tillägga att jag har testat koppla allt till recivern via HDMI, sedan från reciverns HDMI-utgång kopplad till TVn. Detta fungerade inte då datorskärmen började blinka så fort man stängde av/satt på TVn.

Om det har någon relevans så är det detta moderkort och grafikkort som jag kommer köpa:
Grafikkortet: http://www.komplett....aspx?sku=623698
Moderkortet: http://www.inet.se/a...8p67-pro-rev-b3

Om jag vart otydlig eller om det är något ni inte förstår med min fråga säg gärna till så ska jag försöka förtydliga mig en aning.

Tack på förhand, Dennis.

Hur blir din bild? Jag kan få både ljud och bild från htpc till tv via hdmi in i förstärkaren, men bilden blir inte alls bra med för stark kontrast och dålig skärpa, jag vet inte alls hur man ska ställa in på datorn för att ändra signalen till ett bättre allternativ.
Kanske någon här kan hjälpa mig?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.