Haha det såg ju stort ut som en balsal nästan.
Men akustiken är sjukt konstig. Basfattigt och med massor av eko. Inne på toaletten som ligger bakom TVn dundrar det som om det vore jordbävning, vore trevligt om den basen kunde ta sig till lyssnarpositionen istället =)
Men prio 1 är att få bort ekot, och det borde lite fina absobenter och diffusorer kunna fixa till viss del.
Om det är snyggt nog bör 10 kvm vitt melaminskum i tre eller fem centimeters tjocklek ge märkbart mindre eko och pyramidskum ger även spridning.
http://www.schaumsto...issklebend.html (självhäftande variant)
Det är brandsäkrare än det vanligare polyuretanskummet samt att det inte gulnar med tiden som vitt polyuretan. Har själv 4 kvm Basotect på väggen bakom plasman och lila samt svart polyuretan på sidoväggarna, basfällor uppe i bakre hörn. Ångrar nästan att jag inte tog mer vitt då det färgade gör att rummet känns lite mörkt. Bra för dem med projektor iofs.
På bilden ser dina FS 207A ut att stå ganska nära väggen. Har du provat att dra ut dem 50cm från väggen - bättre eller sämre bas? När jag först ställde in mina FS 249 ställde jag dem nära väggen, så som mina Infinity stått tidigare. Med Adaptive DRC påslaget lät det bra men utan mycket sämre. Nu har jag dragit ut dem ungefär 40cm från väggen och då blir det istället för mycket bas med DRC - Pure Direct låter nu bra, något det inte gjorde när högtalarna stod nära väggen. Prova också att dra ut soffan 50cm eller mer - bättre, sämre eller ingen skillnad? Optimalt tittavstånd för 55-tums plasma borde bli drygt 2 meter vid 1080p men det kanske blir mer bas längre bak och med plasman på väggen blir det nog omöjligt att sitta så nära. Min är utdragen till jämnhöjd med fronten på högtalarna...
Vilket väggmaterial har du bakom högtalarna? Extremt(?) vore att försöka reflektera bas tillbaka in i rummet med sten eller cement bakom högtalarna. Polyetylen används en del som ljudisolerare men vet ej om det har någon som helst effekt som basreflektor... Neopren och gummi ljudisolerar också men som reflektor?
Redigerat av Unregistered77a7e886, 25 August 2011 - 19:49.