Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vicoustics akustikprodukter i Stockholm?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Vicoustic Wave wood (Övrigt) 0 8.333332 (2) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 22 August 2011 - 12:07

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Hej,

Lider av extremt taskig akustik i mitt rum (se galleri så fattar ni :D ) och är på jakt efter olika åtgärder. Har kollat en del på Vicoustics produkter som jag tycker både är snygga och nåågorlunda vettiga i pris. Hade tänkt mig placera 2-3 st bakom/ovan frontarna, alltså totalt 4-6 st plattor. Sen ska jag komplettera med andra saker också innan någon börjar skrika om att det inte är tillräckligt. :D

MEN, problemet är, vart ska man köpa dem? De webshopar jag kollat på har alla lite olika sortiment av Vicoustics produkter, främst när det gäller färger (skulle vilja ha vita). Har du något bra tips på fysisk butik i stockholm eller en vettig nätbutik så vore det kanon!

De som jag tittat mest på är Vicoustics Wave Wood samt Flexi Wood, den senare verkar inte finnas i vitt utförande??

Postad 24 August 2011 - 20:30

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Wow! Rymligt var ordet. Du behöver enorma mängder akustiska pryttlar för att få bra ljud. Å andra sidan har du verkligen plats för jättestora basabsorbenter. Börjar du i den änden så kommer du långt. Men du måste tänka stort. Riktigt stort. Absorbenter från musikaffärer är bara att strunta i. Du behöver snarare ta kontakt med en akustiker som kan räkna ut hur "illa" det låter hemma.

Lite roligt att teven ser ut som en fjutt-teve på grund av storleken på rummet. Jag tror inte ens en åttiotummare skulle se imponerande ut. :blink:

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 24 August 2011 - 20:32.

Postad 24 August 2011 - 21:12

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Hehe, jag tror du blir lite lurad av bilderna trebban, visst är det rymligt men inte så rymligt. Rummet är ca 25kvm. Bilderna är tagna med vidvinkelobjektiv som lurar ögat en hel del.

Men akustiken är sjukt konstig. Basfattigt och med massor av eko. Inne på toaletten som ligger bakom TVn dundrar det som om det vore jordbävning, vore trevligt om den basen kunde ta sig till lyssnarpositionen istället =)

Men prio 1 är att få bort ekot, och det borde lite fina absobenter och diffusorer kunna fixa till viss del. Funderar på att handla från sound of science också (3x120cm) men det går inte att välja motiv så jag har velat i några månader (kan de inte bara välja typ 3 modeller som man får välja från?!?!?!).

Sen tycker jag att plattorna från Vicoustics är ganska snygga också. :blink:

Postad 25 August 2011 - 07:44

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Om du pratar om att få bort eko så kan det räcka med plattor. Se till bara att verkligen täcka så mycket du vågar. Alla kala ytor som är parallella kommer att ge klappeko. Basfattigheten du upplever beror nog alla gånger på att du sitter på fel plats i rummet. Gå omkring i rummet och leta var basen låter bäst och placera din lyssning där.

Rummet såg verkligen jättestort ut. Typ 40 kvadrat istället 25. Du har verkligen fångat en känsla av rymd i ditt foto. :D

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 25 August 2011 - 07:45.

Postad 25 August 2011 - 11:18

Sounds Of Science
  • Sounds Of Science
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Men prio 1 är att få bort ekot, och det borde lite fina absobenter och diffusorer kunna fixa till viss del. Funderar på att handla från sound of science också (3x120cm) men det går inte att välja motiv så jag har velat i några månader (kan de inte bara välja typ 3 modeller som man får välja från?!?!?!).

:D

Tre val för anarkizt

Postad 25 August 2011 - 19:33

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1880 inlägg
  • 0
Haha det såg ju stort ut som en balsal nästan. :D

Men akustiken är sjukt konstig. Basfattigt och med massor av eko. Inne på toaletten som ligger bakom TVn dundrar det som om det vore jordbävning, vore trevligt om den basen kunde ta sig till lyssnarpositionen istället =)

Men prio 1 är att få bort ekot, och det borde lite fina absobenter och diffusorer kunna fixa till viss del.

Om det är snyggt nog bör 10 kvm vitt melaminskum i tre eller fem centimeters tjocklek ge märkbart mindre eko och pyramidskum ger även spridning.
http://www.schaumsto...issklebend.html (självhäftande variant)
Det är brandsäkrare än det vanligare polyuretanskummet samt att det inte gulnar med tiden som vitt polyuretan. Har själv 4 kvm Basotect på väggen bakom plasman och lila samt svart polyuretan på sidoväggarna, basfällor uppe i bakre hörn. Ångrar nästan att jag inte tog mer vitt då det färgade gör att rummet känns lite mörkt. Bra för dem med projektor iofs.

På bilden ser dina FS 207A ut att stå ganska nära väggen. Har du provat att dra ut dem 50cm från väggen - bättre eller sämre bas? När jag först ställde in mina FS 249 ställde jag dem nära väggen, så som mina Infinity stått tidigare. Med Adaptive DRC påslaget lät det bra men utan mycket sämre. Nu har jag dragit ut dem ungefär 40cm från väggen och då blir det istället för mycket bas med DRC - Pure Direct låter nu bra, något det inte gjorde när högtalarna stod nära väggen. Prova också att dra ut soffan 50cm eller mer - bättre, sämre eller ingen skillnad? Optimalt tittavstånd för 55-tums plasma borde bli drygt 2 meter vid 1080p men det kanske blir mer bas längre bak och med plasman på väggen blir det nog omöjligt att sitta så nära. Min är utdragen till jämnhöjd med fronten på högtalarna...

Vilket väggmaterial har du bakom högtalarna? Extremt(?) vore att försöka reflektera bas tillbaka in i rummet med sten eller cement bakom högtalarna. Polyetylen används en del som ljudisolerare men vet ej om det har någon som helst effekt som basreflektor... Neopren och gummi ljudisolerar också men som reflektor?

Redigerat av Unregistered77a7e886, 25 August 2011 - 19:49.

Postad 25 August 2011 - 22:38

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0

:D

Tre val för anarkizt

:) Nu måste jag ju nästan välja en av dem... Går det att byta tyget om man ångrar sig?

På bilden ser dina FS 207A ut att stå ganska nära väggen. Har du provat att dra ut dem 50cm från väggen - bättre eller sämre bas? När jag först ställde in mina FS 249 ställde jag dem nära väggen, så som mina Infinity stått tidigare. Med Adaptive DRC påslaget lät det bra men utan mycket sämre. Nu har jag dragit ut dem ungefär 40cm från väggen och då blir det istället för mycket bas med DRC - Pure Direct låter nu bra, något det inte gjorde när högtalarna stod nära väggen. Prova också att dra ut soffan 50cm eller mer - bättre, sämre eller ingen skillnad? Optimalt tittavstånd för 55-tums plasma borde bli drygt 2 meter vid 1080p men det kanske blir mer bas längre bak och med plasman på väggen blir det nog omöjligt att sitta så nära. Min är utdragen till jämnhöjd med fronten på högtalarna...

Mjo, har flyttat runt högtalarna väldigt mycket för att försöka göra det bästa av situationen. Ju mer jag flyttar fram dem ju mindre bas blir det i soffan. Hörnen av rummet samt alla andra rum i lägenhet får väldigt fin bas dock. :D Säkert nere hos grannen också.

Kan ju prova att ställa fram soffan en del också såklart, men sååå viktigt är det inte att det låter optimalt. Det som är jobbigast är inte basproblemet utan ekot.

Vilket väggmaterial har du bakom högtalarna?

Puts + tegelvägg, samma på bakväggen.

Har beställt 2st Golden Horn från Svanå, får se om det gör någon märkbar skillnad. Vette fan vart jag ska sätta dem bara. Man ska ju ha dem vid första reflex, men eftersom det är glasdörrar på ena sidan och en stor dörröppning på andra sidan vet jag inte hur jag ska göra riktigt...

Postad 25 August 2011 - 22:48

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0
akkelis säljer vita Vicoustics Wave Wood styckvis jag handlade av dom, mycket trevlig människa där, kan nästan lova att han fixar det du behöver han heter Stefan.
/Mats

Postad 25 August 2011 - 22:53

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Ja, jag har sett att Akkelis har dem och när jag var i Gbg för en månad sedan GLÖMDE jag att åka dit, gråter mig till sömns varje kväll för den missen. :D

Tänkte bara att det skulle vara kul att se de live innan. Men får väl ta och ringa till Akkelis och kolla om de kan fixa fram det jag vill ha.

Postad 25 August 2011 - 22:56

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0
Tycker jag du ska göra för dom är verkligen snygga också!
/Mats

Postad 26 August 2011 - 09:52

Sounds Of Science
  • Sounds Of Science
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

:( Nu måste jag ju nästan välja en av dem... Går det att byta tyget om man ångrar sig?

Nej nej, det måste du inte alls :P Bara på skoj!

Byta tyget? Ja, det kan du väl göra fast vi säljer inte enbart canvasen, men du kan ju ta eget tyg, förstås. Anledningen till att vi inte säljer enbart canvasen är att det inte är helt enkelt att sätta på den snyggt och risken finns då att folk har fula Sounds of Science absorbenter hängande hemma eller på kontoret och det vill vi undvika. Framföralllt svårt är det om det är ett tryck som går över flera paneler. Vi har folk som har gått till 12 år på konstskola för det - att få en linje i ett motiv att gå snyggt över från en panel till nästa är ett konsthantverk, jag försäkrar.

Postad 26 August 2011 - 11:30

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
jag vill bara lite snabbt gå in och rekommendera sound of silence's produkter. jag köpte två tavlor (150x100 styck) och upplevde en enormt stor förbättring i ljudet. nu när jag renoverat hemma och inte fått upp tavlorna ännu så känner jag att ljudet bara skär i öronen när det skuttar runt i rummet. akustikreglerare är verkligen ett måste och att få dessa i tavelform är smått fantastiskt utan att ljuga på något sätt =)

... och till sounds of silence: jag är faktiskt så pass nöjd så att jag nog inom en snar framtid ska disskutera med tanten om att vi kanske borde se om vi inte vill ha ytterligare två 150x100-tavlor på en annan vägg samt två 50x100 brevid bioduken som ska upp på väggen. hade varit assnyggt och sjukt prisvärt =)

Redigerat av Zartok, 26 August 2011 - 11:30.

Postad 26 August 2011 - 15:03

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1880 inlägg
  • 0

Mjo, har flyttat runt högtalarna väldigt mycket för att försöka göra det bästa av situationen. Ju mer jag flyttar fram dem ju mindre bas blir det i soffan.

Jo portarna sitter enbart på baksidan så det blir väl annorlunda mot mina eller om det beror på annat väggmaterial i villan här.

Puts + tegelvägg, samma på bakväggen.

Tegel ska vara en bra reflektor men finns ju med olika densitet. Skulle du hitta kurvade betongblock kan du försöka dig på en akustisk spegel. :P

Har beställt 2st Golden Horn från Svanå, får se om det gör någon märkbar skillnad. Vette fan vart jag ska sätta dem bara. Man ska ju ha dem vid första reflex, men eftersom det är glasdörrar på ena sidan och en stor dörröppning på andra sidan vet jag inte hur jag ska göra riktigt...

Vid första reflex bör du få bättre effekt med absorbtion. Men du får väl se när du testar om det märks någon förbättring. Om du kan tänka dig veckade gardiner som hänger ner vid kanterna/sidan av fönsterna så hjälper det också mot eko.

Postad 27 August 2011 - 09:58

Sounds Of Science
  • Sounds Of Science
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

jag vill bara lite snabbt gå in och rekommendera sound of silence's produkter. jag köpte två tavlor (150x100 styck) och upplevde en enormt stor förbättring i ljudet. nu när jag renoverat hemma och inte fått upp tavlorna ännu så känner jag att ljudet bara skär i öronen när det skuttar runt i rummet. akustikreglerare är verkligen ett måste och att få dessa i tavelform är smått fantastiskt utan att ljuga på något sätt =)

... och till sounds of silence: jag är faktiskt så pass nöjd så att jag nog inom en snar framtid ska disskutera med tanten om att vi kanske borde se om vi inte vill ha ytterligare två 150x100-tavlor på en annan vägg samt två 50x100 brevid bioduken som ska upp på väggen. hade varit assnyggt och sjukt prisvärt =)

Kul att höra! Ja, du valde verkligen bra motiv som passade väl in med övriga inredningen, tycker jag :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.