Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SW update av Marantz sr6003

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 September 2011 - 10:58

ronnieutter
  • ronnieutter
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Hej!
Min Marantz stödjer inte min nya comhembox(Motorola) Så jag får köra HDMI kabeln direkt till Tv:n och sean köra en tosslink tillförstärkaren. En sladd för mycket.
Kör jag HDMI direkt in i förstärkaren får jag varken bild eller ljud. Det kan hända att jag får bild och ljud ett par sekunder men sedan slår det ifrån. Jag har hört att enledningen kan vara en ny HDMI standard som är mjukvarurelaterat. Men min marantz är ju nu ca 3 år. Jag har anslutit xbox, ps3, dvd, macbook pro 2011 och allt detta har fungerat.

Så 2 frågor.
hur kollar jag vilken HDMI standard jag har? Har hört att jag ska hålla in 3 knappar i remoten i ca 3 sekunder för att hamn i service mode.

Kan jag göra SW update själv? För butiken säger att det inte går?

Postad 24 September 2011 - 08:51

DB9
  • DB9
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
Vilken Comhembox har du? Har du testat med tex den HDMI kabel du har till PS3 (kan ju vara kabeln som är kass)?

Postad 24 September 2011 - 09:13

ronnieutter
  • ronnieutter
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Vilken Comhembox har du? Har du testat med tex den HDMI kabel du har till PS3 (kan ju vara kabeln som är kass)?

¨Tjena!
Jag har provat att byta plats på alla kablar och även provat att vända på dem. Ingen förbättning.
Pratade med Av-Link (De som reparerar Marantz) och de sa att det kan ha att göra med att min marantz sr6003 kanske inte har en HDMI standard som heter H24. Men jag köpte denna för ca 3 år sedan och betalade 9990. Har det kommet en ny HDMI standard efter den? Han sa att jag kan i min remote trycka auto, exit + clear i ca 4 sec så kommer jag inte i menyn "Service mode" och där kunna se om jag har H24. (fick dock inte det att fungera= Å andra sidan tyckte han att jag ska prova att skicka min comhembox på service för oftast tycker support på comhem att deras grejer är felfria så länge det fungerar till tvn:
Om det är så att det är p.g.a. H24 standarden då är det märkligt att det fungerar på min tv Samsung M86 som jag köpte för 4 år sedan och inte Maratz sr6003. Så nu i skrivande stund har jag kommit fram till att jag ska googla vilket HDMI standard som finns i comhem boxen, tvn, ps3an och marantz sr6003. Kan återkommer med den information i denna tråd så fort jag fått fram den.
Boxen jag har är http://www.comhem.se...64/-/index.html

edit: läste precis att det finns hdmi 1.3 ocg 1.4. min marantz har 1.3. Kan det ha betylse. Sitter just nu i comhems telefon kö för att se om jag blir smartare av att prata med tekniskt support.

edit2: motorola vip1920-9c är modellen av boxen

edit3: Motorola spec hittar ni här och versionen verkar vara "HDMI v1.2 with HDCP" vilket är äldre än min marantz som har 1.3.

Redigerat av ronnieutter, 24 September 2011 - 10:01.

Postad 13 March 2012 - 19:54

LarsP2
  • LarsP2
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag har samma problem med Motorola boxen och SR6003. Den fungerar med en gammal LG TV med HDMI 1.3 och en ny Sony med HDMI 1.4, men inte med SR6003. Comhems enklare HD box (Humax) utan on demand fungerar också med SR6003.

Det är trist om den inte går att använda förstärkaren som HDMI växel mellan projektor och TV.

Har du hittat någon lösning?

Postad 13 March 2012 - 21:51

ronnieutter
  • ronnieutter
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Jag har samma problem med Motorola boxen och SR6003. Den fungerar med en gammal LG TV med HDMI 1.3 och en ny Sony med HDMI 1.4, men inte med SR6003. Comhems enklare HD box (Humax) utan on demand fungerar också med SR6003.

Det är trist om den inte går att använda förstärkaren som HDMI växel mellan projektor och TV.

Har du hittat någon lösning?

Hej!
Svaret jag fick från verkstaden (dit butiken skickar Marantz produkter på service och det är vad jag vet sveriges enda auktoriserade verkstad i GBG) är att en SW update löser problemet. Jag har inte hunnit uppdatera ännu.

Så här skrev verkstaden:
FirmWare h24 löser de flesta HDMI problem. Och man kan kontrollera vilken version man har genom att sätta marantzen i Service mode. Det gör man med följande knappar.

På förstärkaren under luckan tryck Auto, clear och Exit samtidigt i ca 5 sec. Då försätter du marantzen på service mode. Tryck därefter på Enter knappen ett par gången tills du ser om du har H21 eller H24. Jag har H21 och därmed den äldre FW.
Jag har inte stängt tråden eftersom jag inte gjort FW update och kontrollerat om det löser problemet.

Företaget jag fick svar ifrån är:
AV-Link AB
Norra Långebergsgatan 4
421 32 Västra Frölunda
Sweden

Redigerat av ronnieutter, 13 March 2012 - 21:52.

Postad 13 March 2012 - 23:15

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

• 1009 inlägg
  • 0
Har man problem bör man alltid först kolla så det inte finns någon uppdatering som löser problemet.

Postad 14 March 2012 - 13:42

ronnieutter
  • ronnieutter
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Sant. Men de tar 999 kr för det och har inte hunnit göra det ännu. Vet inte ens om det löser problemet.

Har man problem bör man alltid först kolla så det inte finns någon uppdatering som löser problemet.

Postad 14 March 2012 - 17:51

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

• 1009 inlägg
  • 0
:o så mycket....

Postad 19 March 2012 - 08:55

naslin80
  • naslin80
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Har även jag problem med min Marantz 6003 och HDMI, jag får dock inventerade färger på skärmen och måste byta input och sedan tillbaks igen för att det ska fungera. Rätt drygt..
Var också i kontakt med service-företaget i GBG och de skulle ha 999kr för uppdatering, sedan kostar det en slant att skicka iväg den också.
Jag frågade dom om det var något man kunde göra själv men det kunde man inte.

Har även sökt en del på nätet efter firmware samt hur man gör uppgraderingen men hittar ingenting.
Borde inte vara så svårt egentligen om man får tag i rätt grejer.

Postad 19 March 2012 - 11:53

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

• 1009 inlägg
  • 0
Problemet är att du inte kommer att få tag på grejerna för uppdate... Det är sådant som dde troligtn håller väldigt hårt på...
"företags hemligheter" då man säkert kan göra väldigt mycket mer om man fick itag på koden. Tex lägga in andra uppskalningar, nua tillägg osv..

Postad 20 March 2012 - 23:44

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Tycker detta borde vara inom garantin?

Postad 20 March 2012 - 23:46

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

• 1009 inlägg
  • 0
Ja jag tycker också det.

Postad 20 March 2012 - 23:55

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Fast då kanske man skall skicka in den under garanti tiden.Eller reklamera den inom 3 år då den inte uppfyller förväntningarna man har.

Postad 21 March 2012 - 00:18

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Håller med till fullo. Jag hade blivit vansinnig om min receiver inte klarade av sådana här simpla saker. En sak är nya ljud och bildformat, det köper jag rakt av men inte en sådan här simpel sak. Man kan tycka att vissa butiker borde kunna ha befogenheter att utföra den här sortens enkla uppdateringar...

G

Postad 21 March 2012 - 20:31

LarsP2
  • LarsP2
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag köpte min i december 2008 så det är tyvärr för sent att reklamera den. Marantz har släppt firmware till andra modeller, men inte SR6003.

http://firmware.marantz.eu/

999kr är en vettig kostnad för en service som kräver 1 och en halv timmes arbetstid eller ett dyrt instrument. De kanske måste skruva isär den och plocka ut ett gammaldags eprom som ska raderas och programmeras?

Redigerat av LarsP2, 21 March 2012 - 20:39.

Postad 21 March 2012 - 20:46

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

• 1009 inlägg
  • 0
Jo men om du kollar är det bara mjukvara till de senaste två årens modeller typ...
Det är inte så gammla modeller som x003 serien...

Men det är sant. Det kan ju vara så att de måste fysiskt öppna den och programera om chipet och då är det "billigt"

Postad 16 May 2012 - 18:06

Beemer
  • Beemer
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Jag har inga jätteproblem men det är grymt irriterande när jag kör GT5 på PS3 och jag tillfälligt tappar HDMI-signalen. Jag antar att det handlar om Marantzens bildväxel och möjligtvis skulle en FW update hjälpa!?

Postad 16 May 2012 - 18:55

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

• 1009 inlägg
  • 0
Beemer, om du kopplar den till tvn blir det samma då?

Om det inte blir så då är det troligen Marantzen.

Postad 16 May 2012 - 20:06

fourfinger
  • fourfinger
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Fast då kanske man skall skicka in den under garanti tiden.Eller reklamera den inom 3 år då den inte uppfyller förväntningarna man har.

Reklamera för att den inte uppfyller förväntningarna? Vilken planet kommer du ifrån?

Reklamationsrätten är om en produkt är felaktig från fabrik inte en förlängd garanti!

Postad 17 May 2012 - 02:34

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Min maranz tappar också bilden när jag kör Bluray filmer. Det hela yttrar sig så här.

1, Jag stoppar in filmen i Bluray spelaren.
2, Filmen laddas i spelaren.
3, Första bilden visar sig på projen.
4, Nu kommer första bildtappet.
5, Bilden dyker upp igen och nu är det val av exempelvis språk.
6, 2a bildtappet.
7, Menyn visas och jag väljer inställningar såsom ljudformat, text etc...
8, 3e bildtappet.
9. Filmen börjar.

Det här fenomenet uppstår varje gång jag ska köra en film via BD-spelaren. Jag har även kopplat en DVD-spelare till receivern, men där har jag inte alls samma problem. Där flyter det på...
Nu är bildtappet bara under 1-1½ sek vilket inte innebär att jag missar ngt, men ändå....

Någon som har liknande upplevelse?

G

Postad 17 May 2012 - 16:35

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

• 1009 inlägg
  • 0
Det kan bero på spelaren också då den ställer om dig så bryter den signalen ut under någon millisekund och då kommer tappet.
Behöver inte vara marantzen.

Annars kan det också vara marantzen som behöver koda om och förstå den nya koden.

Testa med en annan spelare om det inte funkar är det marantzen.

Men att den tappar bild under inställningarna som GAES nämner är inte ovanligt på gamla recivers. Detta var "normalt" på många gamla receivers men tappar den under själva filmer är det onormalt.

Du kan även kolla om den gör så under uppspelning när du bara ändrar ljud på "audio" knappen om din bd har en sådan.

Men tyvärr så kommer du nog få leva med det om du inte väljer att uppgradera hdmi-växeln.

//Krozz

Postad 18 May 2012 - 00:01

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Bildtappet sker alltså varje gång ngn har gjort en ny meny i flmen. Under själva filmen eller respektive meny bryter aldrig bilden.

Jag ska testa med min PS3a. Men jag har svårt att se att bildtappet har att göra med min BD-spelare....

G

Ps. För övrigt stör jag mig inte speciellt mkt på bildtappet då filmen visas som den ska.

Postad 20 May 2012 - 22:06

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Reklamera för att den inte uppfyller förväntningarna? Vilken planet kommer du ifrån?

Reklamationsrätten är om en produkt är felaktig från fabrik inte en förlängd garanti!

Om den inte funkar vilket den inte gör så är det ju ett fel.

Bildtappet sker alltså varje gång ngn har gjort en ny meny i flmen. Under själva filmen eller respektive meny bryter aldrig bilden.

Jag ska testa med min PS3a. Men jag har svårt att se att bildtappet har att göra med min BD-spelare....

G

Ps. För övrigt stör jag mig inte speciellt mkt på bildtappet då filmen visas som den ska.

Skönt att slippa såna problem.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.