http://www.webhallen...lter_for_kinect
Den verkar vara väldigt smidig grej när man inte har så mycket utrymme hemma..
Tacksam för all info jag kan få..
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 01 October 2011 - 14:18
Jag undrar bara om någon har köpt och/eller testat Nykos zoom filter för kinect?
http://www.webhallen...lter_for_kinect Den verkar vara väldigt smidig grej när man inte har så mycket utrymme hemma.. Tacksam för all info jag kan få.. Postad 01 October 2011 - 15:13
Vad jag läst så är den totalt värdelös så jag avbokade den jag hade beställt.
Postad 01 October 2011 - 16:45
På vilket sätt skulle den vara värdelös?
Dålig passform? Försämrar den känsligheten? Jag tackar för svaret, men du får jättegärna utveckla det lite mer. Postad 02 October 2011 - 10:03
Köpte i tisdags och lämnade tillbaka i onsdags... Fick bild genom den men kinect kunde inte se spelarna längre så nu är det tillbaka på att flytta möbler när man ska spela
Postad 03 October 2011 - 06:00
Usch vad besviken jag blev nu.
Tack för att ni tog er tid, även om svaret inte var det jag helst ville höra. /Kristofer Postad 03 October 2011 - 06:14
Jepp också grymt besviken. Det blir nog att sälja mitt kinect nu. Jag kan inte hålla på och möblera om varenda gång jag ska använda det.
Postad 04 October 2011 - 03:27
Den lösning jag tänkt prova innan jag hittade zoom filtret var att placera kinect kameran långt upp, nästan i takhöjd, för att på så sätt öka längden till spelaren/-na.
Frågan är dock om det ger så stor effekt... Manulen säger att man skall vara ca 2,5 m ifrån kameran. Pythagoras sats säger att a2 + b2 = c2 (gäller en rätvinklig triangel). Då drar jag enligt enkla beräkningar följande slutsatser. a = avståndet till spelaren b = kamerans höjd c = linjen mellan punkterna När jag möblerar om: a = 3,5 m, b = 1,5 m ger c = 3,8 m Utan att möblera om: a = 2 m, b = 1,5 m ger c = 2,5 m Kameran nära taket a = 2 m, b = 2,3 m ger c = 3,0 m Så enligt den gamle greken så borde det fungera att flytta upp kameran. Skall testa om inte någon hinner före, Postad 04 October 2011 - 06:32
Har funderat på samma sak. Har den iofs redan runt 2 meter redan. Men jag tänker om det kanske ger några nackdelar som att den ser spelarna sämre när vinkeln blir större? Det är ju bara testa men jag har inte orkat med att skruva upp skiten högt upp mot taket.
Redigerat av SejLax, 04 October 2011 - 06:34. Postad 05 October 2011 - 07:41
Innan ni skruvar upp en hylla nära taket kanske ni skall fundera på vad ni räknar på. Kristofers beräkningar handlar om avståndet till spelarens fötter. Om vi säger att spelarens mittpunkt befinner sig på cirka 1,3m över golvet blir det lätt att räkna. Då ger en förskjutning på 0,8m i höjdled inte mer än 20 centimeter på hypotenusan. Gör det någon skillnad?
Postad 05 October 2011 - 08:27
Du har rätt. Det är mer än fötterna kameran måste kunna se
Jag provade ha min kamera ovanpå tvn men det funkade inte för då fick den inte med mina fötter ordentligt. Jag får bäst resultat med kameran på bänken framför tvn. Då är den ca 60cm över golvet Postad 05 October 2011 - 09:24
Ja men vadå? Om du helt plötsligt ser mycket mer av golvet än du behöver så riktar du ju upp kameran så du får med huvudet också. Det är klart man tjänar på att höja upp kameran. 20 cm mer spelyta på 80 cm höjning är ju absolut användbar skillnad när man redan har det väldigt trångt.
Det jag undrar över är hur känslig mjukvaran är för den ökade kameravinkeln. Förväntar sig Kinecten att se dig mer eller mindre rakt framifrån? Med tanke på hur den räknar ut dina rörelser. Postad 05 October 2011 - 09:32
Jag tjänade inget på att höja upp den. Tvärtom så såg den inte mina fötter då. Vinkeln den ser blir inte större för att du sätter den på högre höjd. Finns en anledning till att det finns en rekommenderad höjd den ska sitta på.
Rikta kameran? Den riktar sig själv efter var man står. Det kan man väl inte påverka själv. Redigerat av Unregistereddc471864, 05 October 2011 - 09:35. Postad 05 October 2011 - 10:19
Om den inte lyckades autojustera så den såg dina fötter så skulle du kanske ha riktat hela enheten nedåt?
"Vinkeln" är självklart samma, men du blir "smalare" från Kinecten sett och den ser således mer av dig. Men jag antar att detta påverkar noggrannheten på något sätt. Bergis därför det finns ett rekommenderat intervall. Hur mycket bättre eller sämre det blir om man går utanför detta intervall är okänt. Edit: Vinkeln jag talade om är alltså inte kameralinsens synfält utan vinkeln mellan dig och kameran. Redigerat av SejLax, 05 October 2011 - 10:24. Postad 05 October 2011 - 10:32
Aha du menar så. Har tyvärr ingen möjlighet att ändra sånt. Jag kan bara ha den stående plant antingen på tvmöbeln eller uppe på tvn.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |