Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

surfplatta eller laptop.

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 November 2011 - 11:42

Unregistered99f076a3
  • Unregistered99f076a3
  • Forumräv

• 800 inlägg
  • 0
Hej.

Min kärring ska plugga igen, och hon undrar om hon ska ha surfplatta eller laptop till studier.?

Jag vet inget om surfplattor, så ni får hjälpa mig, vad är bäst till plugget?

Postad 01 November 2011 - 12:57

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0
Jag inbillar mig att de flesta skriver mycket när de läser, då vill man ha en laptop.(Eller en surfplatta med dockningsbart tangentbord..?)
Sedan så skapar man ju något som man vill ha lite backup på oftast. Då blir ju surfplattan mindre attraktiv.
Går ju heller inte att köra några vidare program på en surfplatta

Postad 01 November 2011 - 15:04

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0
Skall man vara väldigt mobil är en 10" mini-laptop ganska optimal. Väger som en stor surfplatta men kan f-n så mycket mer.
Har man en förkärlek för frukt-produkter är macbook air också lämplig, men tre gånger så dyr...

Postad 02 November 2011 - 22:56

Manks
  • Manks
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
En mini-dator alla dagar i veckan om hon ska vara mobil och ha den med sig, om hon inte behöver kånka runt den alltför mycket eller inte störs av vikt skulle jag avlt en lapttop med 15" skärm för det är skönare att jobba ed textdokument på lite större skärm.

Postad 02 November 2011 - 23:06

Ringarn
  • Ringarn
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Skall man vara väldigt mobil är en 10" mini-laptop ganska optimal. Väger som en stor surfplatta men kan f-n så mycket mer.
Har man en förkärlek för frukt-produkter är macbook air också lämplig, men tre gånger så dyr...

Det beror helt på vad man skall göra. Själv skriver jag väldigt mycket vid datorn, visserligen kod, vilket kräver mycket skärmyta men tycker inte en minidator är att rekommendera även om man klarar den lilla skärmen. Jag vill gärna tipsa om denna mycket smidiga produkt. En Macs skal innehållande en PC:
https://www.prisjakt...kt.php?p=963559

Postad 02 November 2011 - 23:53

TobbeT
  • TobbeT
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Det ultimata enligt mig skulle vara en Macbook Air 10" eller 13". Anledningen är enkel: Dom är lätta, fungerar som en dator ska och är helt underbara att använda. En surfplatta skulle vara alldeles för omständlig att använda på grund av saknaden av fysiskt tangentbord och smidigare multi-tasking.

Postad 03 November 2011 - 00:37

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Det givna valet ska naturligtvis var det nya fenomenet "Ultrabooks". Alltså, ingen netbook utan en Ultrabook.
Skillnaden mellan en ultrabook och en netbook är prestandanda och storlek.

Det var sagt att under november skulle det komma ut ett par netbooks på marknaden, men hittills har jag bara sett 2 leverantörer, bortsett ifrån Apples Air.

Jag väntar ivrigt på Lenovos nya U300s den skulle passa mig som handen i handsken.
Att priset kommer vara betydligt mer humant än Mcbook air ser jag bara som positivt. Rent prestandamässigt ser jag inget som helst att klaga på. Det enda man inte kan göra med en ultrabook är givetvis att spela tunga spel, men säg vilken bärbar som klarar dom nya spelene hyfsat bra????
.
Länk till Lenovos nya: Jag tror att priset kommer att landa runt 6-7000 kr vilket är synnerligen bra för en sådan här burk. Asus presenterade även sin nya häromdagen så vitt jag förstår.
Nu har alltså Lenovo, Asus, Acer, toshiba och Sony presenterar sina Ultrabooks. Nästa år lär det blir braksuccé när de nya kretsarna för grafikkort + processor + nätverkskort kommer ut på marknaden. Men som sagt, det dröjer ett år tills dess....
Läsplattor ger jag inte mkt för i dagsläget. Mitt tips är att det är är en fluga. Inom ett par år kommer man att kunna köpa en Ultrabook med ett display som är avtagbar ifrån chassit..

Länk 1: ASUS http://www.prylporta...t-1.491346.html

Länk 2: Lenovo http://www.lenovo.co...u-series/u300s/

Lycka till Försök få frugan att glömma konceptet läsplatta. Detta gäller i synnerhet om hon ska använda datorn till plugget. En läsplatta kan duga till att skriva texter likt sms. I och med plugg kommer hon garanterat att skriva uppsatser. Att göra det på en läsplatta är bara att glömma. Hon kommer tröttna efter 2 meningar och sedan är det U i den kursen...

G

Postad 03 November 2011 - 00:50

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0
Laptop, netbook, ultrabook, same same s**t - new name.

Det har funnits och finns ju en uppsjö av modeller mellan 10" till 14" vidare till mer eller mindre transportabla maskiner.

13" har iaf jag alltid tyckt är en sweetspot mellan mobilitet och ergonomi.

Postad 03 November 2011 - 01:08

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Laptop, netbook, ultrabook, same same s**t - new name.

Det har funnits och finns ju en uppsjö av modeller mellan 10" till 14" vidare till mer eller mindre transportabla maskiner.

13" har iaf jag alltid tyckt är en sweetspot mellan mobilitet och ergonomi.

Visst kan man raljera med sina datorkunskaper och skriva same same. För en ovan kille som frågar efter råd här på forumet kan det dock vara av yttersta vikt att han frågar efter just en ultrabook och inte en netbook. Det är ganska stor skillnad på en netbook och en ultrabook, men det visste du säkerligen Dunde. då du uppenbarligen är en mästare på det här med datorer ;) Att skriva same same är ju nästan på gränsen till smålarvigt.

Visst vill man ha en liten dator med någorlunda prestanda kan man visserligen köpa en Lenovo X-serie eller en HP Elite book, men då är man dessutom tvungen att hosta upp runt 20 000 kr, vilket jag inte tror att trådskaparen är ute efter. Små datorer har funnit länge men priset har också varit därefter. Sedan kom fenomenet med nebooks, vilket snabbt blev en flopp då prestandan var minst sagt undermålig. I och med konceptet Ultrabooks, vilket inte är nytt i sig om man enbart syftar på mått vilket även återfinns i Lenovos X serie och HPs Elitebooks, kommer äntligen prestanda, portabilitet och pris att samverka.

Sjålv tror jag stenhårt på Ultrabooks. Att sedan komma att påstå att det är same same... Ska man skratta eller gråta? Ta reda på fakta innan du yttrar dig nästa gång dunde ;) Ett tips är att du även skriver till de stora datortillverkarna Lenovo, HP, Acer mfl och hävdar med en dåres envishet att en Ultrabook är lika med en netbook same same. Sedan skulle jag även vilj att du hänvisar till en Netbook med liknande prestanda som dagens Ultrabooks. Faktum är att Intel satt vissa krav för att datortillverkarna ska få kalla datorn för ultrabook, men det visste du säkerligen också ;) Same same vettttttu!!!

G

Postad 03 November 2011 - 17:41

Ringarn
  • Ringarn
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Visst kan man raljera med sina datorkunskaper och skriva same same. För en ovan kille som frågar efter råd här på forumet kan det dock vara av yttersta vikt att han frågar efter just en ultrabook och inte en netbook. Det är ganska stor skillnad på en netbook och en ultrabook, men det visste du säkerligen Dunde. då du uppenbarligen är en mästare på det här med datorer ;) Att skriva same same är ju nästan på gränsen till smålarvigt.

Visst vill man ha en liten dator med någorlunda prestanda kan man visserligen köpa en Lenovo X-serie eller en HP Elite book, men då är man dessutom tvungen att hosta upp runt 20 000 kr, vilket jag inte tror att trådskaparen är ute efter. Små datorer har funnit länge men priset har också varit därefter. Sedan kom fenomenet med nebooks, vilket snabbt blev en flopp då prestandan var minst sagt undermålig. I och med konceptet Ultrabooks, vilket inte är nytt i sig om man enbart syftar på mått vilket även återfinns i Lenovos X serie och HPs Elitebooks, kommer äntligen prestanda, portabilitet och pris att samverka.

Sjålv tror jag stenhårt på Ultrabooks. Att sedan komma att påstå att det är same same... Ska man skratta eller gråta? Ta reda på fakta innan du yttrar dig nästa gång dunde ;) Ett tips är att du även skriver till de stora datortillverkarna Lenovo, HP, Acer mfl och hävdar med en dåres envishet att en Ultrabook är lika med en netbook same same. Sedan skulle jag även vilj att du hänvisar till en Netbook med liknande prestanda som dagens Ultrabooks. Faktum är att Intel satt vissa krav för att datortillverkarna ska få kalla datorn för ultrabook, men det visste du säkerligen också ;) Same same vettttttu!!!

G

+1
"same same" var mycket opassande av herr dunde att skriva, med tanke på hur trådskaparen kan komma att resonera kring det uttalandet.

Jag ser inte att man skulle behöva mer prestanda till vardagligt arbete exkluderat redigering & spelande än den prestanda som dagens ultrabooks ger, så prestandaproblem på ultrabooks är inget direkt att tänka på om man inte ska spela eller redigera bilder.

Kan även tillägga att jag aldrig varit ett fan av bärbara datorer under 13" då det medför ett trångt tangentbord, dålig skärm och jag kan nog fortsätta att ha negativ inställning till dessa men men;

Till trådskaparen; Hos mig är surfplattan en leksak. Inget jag arbetar på. (Detta är endast min personliga åsikt.)

En Ultrabook är prefekt. Macbook air är väldigt smidig men mac är inte för alla och asus ultrabook har en mycket trevlig upplösning på skärmen. Högre upplösning => Mer arbetsyta => Enligt mig; effektivare arbete men som sagt. Vad innebär "arbete/studier" i detta fall. En mycket relevant fråga.

Redigerat av Ringarn, 03 November 2011 - 17:44.

Postad 03 November 2011 - 20:36

Unregistered99f076a3
  • Unregistered99f076a3
  • Forumräv

• 800 inlägg
  • 0
Oki, Det blir en dator som e billig. Hon ska läsa ekonomi så det räcker med en budget dator.

Hon ska läsa på distans via nätet sammtidigt som hon jobbar.

Redigerat av Unregistered99f076a3, 03 November 2011 - 20:37.

Postad 03 November 2011 - 21:19

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Bara som en liten parentes. Du kommer att kunna hitta en sk Ultrabook för ca 6500 kr. Sedan är det upp till var och en att avgöra vad som är billigt/dyrt.
Sett till vad man får i pretanda och portabilitet tycker jag att en ultrabook för 6500 kr är ett kanonköp, men det är bara jag. Alla har naturligtvis rätt till egna åsikter.

Jag kommer att slå till på en Lenovo ultrabook när dom släpps...

Lycka till med datorköpet.

G

Postad 04 November 2011 - 14:46

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

G

Väldigt mycket OT men: Det var ju ett rätt konstigt inlägg du gjorde. Kan inte riktigt förstå att min åsikt över tillverkarnas glädje för nya familjenamn på maskiner kan få dig att ta så illa upp att du behöver gå till något slags personangrepp. Sedan att forumet kallar någon med ett visst antal inlägg för "mästare" kan ju inte jag rå för. Men jag förstår av hur du angriper mig så tror du att jag skrivit detta i min forumprofil själv, vilket iofs gör ditt inlägg lite skojigare.
Sedan spär du på med lite oväsentligheter som jag inte riktigt förstår mig på.

Förövrigt så har ju trådskaparen tvärt emot vad du skriver frågat efter ett explicit tips på en dator. Så du har ju ingen aning om vad han/hon vill ha utan spekulerar vilt mellan olika alternativ.
Och om du läser tråden igen så ser du ett inlägg från mig direkt under första inlägget, men det förstår jag att du hade missat.

Om vi går OnT igen: Det finns ju mängder med prisvärda laptops idag i smidigt format, en sådan här t.ex: https://www.prisjakt...kt.php?p=785266

Man får väl egentligen själv vikta mobilitet mot funktion, pris, vikt, storlek, optisk enhet eller inte osv.

Postad 04 November 2011 - 15:10

Ringarn
  • Ringarn
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Oki, Det blir en dator som e billig. Hon ska läsa ekonomi så det räcker med en budget dator.

Hon ska läsa på distans via nätet sammtidigt som hon jobbar.

Det lät roligt "Läsa eknonomi, räcker med en budgetdator" ;)

Jag tycker att det är viktigt att skärmen håller bra kvalité och med en antiglare som inte är för störande vid läsning av text då det kan komma att bli mycket text vid studier.

Nu har ju alla väldigt olika budget men jag tror att denna maskin är lagom till damen. Pris, prestanda & mobilitet

https://www.prisjakt...kt.php?p=936949

Jag rekommenderar dock att bege sig till en butik och känna på de olika maskinerna(behöver inte köpa, bara känna;) som erbjuds och överväga vad som är en rimlig summa.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.