HEGEL HD11
103 svar till detta ämne
Postad 07 November 2011 - 22:50
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1711 inlägg
Titta vad jag hitta och den fanns redan på prisjakt
hegel-hd11.jpg 17.5K
24 Antal nerladdningarHegel HD11 använder sig av en helt ny 32-bitars omvandlare från Texas Instruments, som enligt chefskonstruktör Bent Holter har mätbart bättre prestanda än det gamla 24-bitarschipet från Analog Devices, genom att ha betydligt mindre jitter (digital förvrängning). USB-porten har dessutom uppgraderats till samma standard som i toppmodellen HD20. Sist men inte minst har HD11 en fjärrkontroll så att man kan välja ingång från soffan. Volymen får man dock styra från signalkällan (HD11 har ingen volymkontroll som HD20 har) Fördelar: # Mycket bättre ljudkvalitet en HD10 (högre upplösning) # Ny 32 bit DAC # 24/96 kHz via USB # 24/192 kHz via Coax/Optisk # Fjärrkontroll # ”special coax 1” som i HD20 # Kan fjärrstyra Spotify/iTunes etc med fjärren Tekniska data:# Coaxial: 24bit 192kHz # Optical: 24bit 192kHz # USB: 24bit 96kHz # Dac IC / digital filter: 32 bit # Output signal level: 2.5V RMS (at 0dBFS) Digital inputs:# 2 x Coaxial # 1 x Optical # 1 x USB-B Analog outputs:# 1 x XLR balanced # 1 x RCA / phono unbalanced # Frequency response: 0Hz - 50kHz # Phase response: Linear phase analog filter # Noise floor: -140dB # Distortion: Typically less than 0.0007% # Power supply: Internal toroidal transformer and 30.000uF capacitors # Dimensions: (HxWxD) 60x210x260mm # Weight: 3,5kg
Postad 08 November 2011 - 16:40
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Hej,
Såg demon på Malmömässan i helgen. Den är verkligen ett ljudmässigt lyft mot föregångaren och fjärren kan ju vara bra att ha om man kan ha laptopen stående vid stereon, annars vet jag inte. Trådlös överföring typ Arcam RDac hade ju också varit bra. Hur som helst grymt prisvärd for sina sjutusen kronor.
Postad 17 November 2011 - 23:15
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Ja blir nog en sådan
Postad 18 November 2011 - 16:42
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Ja blir nog en sådan 
Har du inte haft tillräckligt med dacar under det senaste året eller så?
Postad 18 November 2011 - 22:12
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Jo en del har det blivit Cambridge Dac magic, Lead LA 100 & nu Music Streamer, hänger du inte med i utvecklingen?
Har länge haft en Lead LA 100 som reference i sin prisklass, och nu mellanlandar jag på en music streamer II som är helt okey men inte riktigt vad jag söker.
När jag köpte min music streamer lyssnade jag på Hegel HD20 och den lät grymt, men var för tillfället för dyr för mig.
Tror Hegels nya HD11 kommer bli bra men man får låna hem den och testa först.
Postad 28 November 2011 - 14:34
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Jo en del har det blivit Cambridge Dac magic, Lead LA 100 & nu Music Streamer, hänger du inte med i utvecklingen?
Har länge haft en Lead LA 100 som reference i sin prisklass, och nu mellanlandar jag på en music streamer II som är helt okey men inte riktigt vad jag söker. När jag köpte min music streamer lyssnade jag på Hegel HD20 och den lät grymt, men var för tillfället för dyr för mig. Tror Hegels nya HD11 kommer bli bra men man får låna hem den och testa först.
Lyssna även på Arcam RDac. Kaffepengar i detta sammanhang (3500 kr.) men låter fantastiskt, i alla fall i min anläggning. Har bytt leverantör från Hifiklubben till Ljudtema, så jag vet inte riktigt vem som säljer Arcam nu.
Postad 05 December 2011 - 19:17
markie
-
markie
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Har nu en Hegel HD11 som står och spelar här hemma! 
Första intrycket: Mycket bra
Postad 08 December 2011 - 21:53
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Har du jämnfört med andra dacar?
Postad 08 December 2011 - 22:31
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1711 inlägg
Nu har det gått tre dagar
berätta nu mer än att det låter bra
Postad 08 December 2011 - 22:45
markie
-
markie
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jag har inte A/B jämfört med någon annan men hade HD20 hemlånad för test tidigare och för mig känns förbättringen likvärdig, dvs samma karaktär, mycket tightare.
Med detta inte sagt att det inte är nån skillnad mellan 11an och 20an, för det borde det ju va, men efter att utifrån test av HD20 ha bestämt mig för HD11 så är jag efter några veckors väntan mycket nöjd med vad den presterar.
För ett bra tag sen testade jag även DACmagic men upplevde inte alls samma skillnad som med hegel, dock har en del andra delar bytts ut sen dess så det är inte en helt rättvis jämförelse.
Postad 13 December 2011 - 16:25
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Jag har inte A/B jämfört med någon annan men hade HD20 hemlånad för test tidigare och för mig känns förbättringen likvärdig, dvs samma karaktär, mycket tightare. Med detta inte sagt att det inte är nån skillnad mellan 11an och 20an, för det borde det ju va, men efter att utifrån test av HD20 ha bestämt mig för HD11 så är jag efter några veckors väntan mycket nöjd med vad den presterar. För ett bra tag sen testade jag även DACmagic men upplevde inte alls samma skillnad som med hegel, dock har en del andra delar bytts ut sen dess så det är inte en helt rättvis jämförelse.
Blev också sugen på HD 11:an och lånade hem en. Först och främst; en jäkligt bra dac är det och snygg som tusan. Har en RDac och jämförde fram och tillbaka åtskilliga gånger under helgen. Inga stora skillnader mellan de två men tyckte att Hegel lät lite lugnare, mognare kanske, men saknade också lite driv jämfört med Arcam. Å andra sidan kanske detta är att föredra i längden? Kanske lossnar lite efter inspelning, om det nu existerar något sådand med en dac. Hur spelar du upp musiken, dator eller sonos?
Postad 13 December 2011 - 22:55
markie
-
markie
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Blev också sugen på HD 11:an och lånade hem en. Först och främst; en jäkligt bra dac är det och snygg som tusan. Har en RDac och jämförde fram och tillbaka åtskilliga gånger under helgen. Inga stora skillnader mellan de två men tyckte att Hegel lät lite lugnare, mognare kanske, men saknade också lite driv jämfört med Arcam. å andra sidan kanske detta är att föredra i längden? Kanske lossnar lite efter inspelning, om det nu existerar något sådand med en dac. Hur spelar du upp musiken, dator eller sonos?
Jag har en WD TV Live Gen.3 som jag streamar till ansluten via optiska ingången, det var främst för att få bättre ljud ifrån denna som jag införskaffade HD11. Sen har jag även en H/K dvd ansluten via coax för CD uppspelning, här blev skillnaden mot att köra analogt från dvd spelaren mycket större än jag förväntat mig, vilket ju är positivt! :-)
Postad 14 December 2011 - 21:52
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Jag har en WD TV Live Gen.3 som jag streamar till ansluten via optiska ingången, det var främst för att få bättre ljud ifrån denna som jag införskaffade HD11. Sen har jag även en H/K dvd ansluten via coax för CD uppspelning, här blev skillnaden mot att köra analogt från dvd spelaren mycket större än jag förväntat mig, vilket ju är positivt! :-)
Kör själv Sonos och det funkar mycket bra. Sonos låter i sig själv helt ok men tillsammans med dac:en blev det riktigt bra. Även min gamla cd fick ett rejält lyft, för att inte tala om PS3, blev plötsligt en super-blueray. Riktigt kul det här med bra dacar. Kan inte riktigt släppa Hegeln förstås...
Postad 15 December 2011 - 00:02
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Vilken gillar du nu bäst då, Hegel eller Arcam?
Jag funderar själv på att gå från music streamer II plus 2011 till en Hegel HD11, saknar lite anslutningar på music streamer II plus.
Hoppas även på en bättre ljudupplevelser med?
Postad 15 December 2011 - 06:15
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag har en Nuforce DAC2 men frågan är om man hör skillnader mellan en sådan och en Hegel HD10? Jag har prövad Hegels minsta DAC också, men jag menar att skillnaderna är så pass små.
Postad 15 December 2011 - 10:08
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Vilken gillar du nu bäst då, Hegel eller Arcam?
Jag funderar själv på att gå från music streamer II plus 2011 till en Hegel HD11, saknar lite anslutningar på music streamer II plus. Hoppas även på en bättre ljudupplevelser med?
Arcam spelar med mer auktoritet, mer driv och engagemang överlag. Detta utan att någonsin tappa kontrollen. Hegel är lite mer sansad men spelar oerhört vackert och kontrollerat, beror kanske på vilken typ av musik man lyssnar på. Sedan är ju matchningen mot övrig utrustning tämligen avgörande. Jag spelar på SA aura 60/Sugden A21A, en i sig väldigt kraftfull/spelglad kombination. Båda Dacarna är sanslöst bra, du måste nog prova båda. Gillar du Arcam så sparar du ju 3500 kronor. Vad gäller ingångar så har Arcam 1 optisk, 1 coax och 1 usb. Väljer du trådlös så tillkommer ju 1500 kr + dongel til dator eller ipod/iphone a' ca. 1000 kr till. Hegel har ytterligare en coax plus balanserad ingång och så har den ju fjärr, det har inte Arcam. Vad du än väljer kommer du att få ett sanslöst lyft, den saken är säker! Lycka till. Eller sanslöst lyft förresten, jag läste nog inte riktigt att du redan har en bra dac. Riktigt bra grejor det med. Men ingångar får du ju onekligen fler av med ovanstående alternativ.
Redigerat av laddie15, 15 December 2011 - 10:39.
Postad 17 December 2011 - 00:15
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Efterlyser fortfarande tester mellan instegs-dac:ar för ca 1200:- gentemot dyrare från exempelvis Musical Fidelity eller Hegel. Hur många har jämfört och vilka är egentligen skillnaderna?
Efter vad jag läst så torde dac:en i en cd/dvd spelare vara tämligen felkonstruerad om en extern dac ger en markant skillnad, så avancerad kan inte avkodningen vara eller rättfärdiga prisskillnaderna?
Vad blir det som styrker skillnaderna mellan dac:arna, är det analogdelen/kontaktdon/D/A omvandlaren, eller kan det vara nätdelen som påverkar?
Redigerat av Glidtassen, 17 December 2011 - 00:17.
Postad 17 December 2011 - 12:00
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Testa själv och avgör, det är ju trots allt dina öron som avgör inte priset kanske?
Men vissa dyra grejer låter bättre, men frågan är om det är värt sitt pris? Många gånger alldeles för dyrt tyvärr.
Postad 19 December 2011 - 13:24
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Efterlyser fortfarande tester mellan instegs-dac:ar för ca 1200:- gentemot dyrare från exempelvis Musical Fidelity eller Hegel. Hur många har jämfört och vilka är egentligen skillnaderna?
Efter vad jag läst så torde dac:en i en cd/dvd spelare vara tämligen felkonstruerad om en extern dac ger en markant skillnad, så avancerad kan inte avkodningen vara eller rättfärdiga prisskillnaderna?
Vad blir det som styrker skillnaderna mellan dac:arna, är det analogdelen/kontaktdon/D/A omvandlaren, eller kan det vara nätdelen som påverkar?
Allt kostar pengar, så även dacar, oavsett externa eller integrerade. Att kunna ansluta en extern dac ger ju möjligheten att uppgradera till en bättre helt enkelt. Inte minst om man har en äldre enhet kan det bli stor skillnad. För min del blev det stor skillnad på både PS3, Teac-cd och Sonos med Arcam RDac för 3500. Inga stora pengar i förhållande till kvalitestlyftet vill jag lova. Utvecklingen går ju framåt rätt fort och man får hela tiden mer för mindre pengar. Imorgon kanske RDac får rejält spö av något till halva priset från Kina.....
Postad 19 December 2011 - 16:49
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Håller helt med dig det skiljer en hel den från dac till dac beroende på vad man har för andra prylar. Utveklingen går framåt rejält med dacar.
Postad 19 December 2011 - 22:22
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Lagen om den avtagande nyttanDrister mig till att generalisera en aning. Vi befinner oss i ett forum med övervägande antalet män. Många av dessa är ungkarlar med för mycket fritid, så har det åtminstone varit för mig under årens gång fram tills nu. I samband med min examen och jag fått fast tjänst så har mycket av min fritid övergått i rent arbete. För att backa en aning så söker nog alla efter substans i tillvaron, vilket också gör det lätt att fastna i ett endimensionellt tröstshoppande när vi inte hittar det vi egentligen söker. Jag kan nästan svära på ett mycket av den lyxkonsumtion i samband med så pass triviala saker som: DAC:ar, vinylsnurror är skapade behov men som egentligen inte fyller någon funktion? Utifrån de DAC:ar som jag faktiskt har prövat har skillnaderna varit så pass små, vilket jag egentligen varit medveten om ändå intalat med att det är saker som jag behöver. Efter de trådar jag följt är en dac:ar så är dessa egentligen en förhållandevis enkel konstruktion, och kostar inte mycket i sitt blygsammaste utförande. Vad en separat dac möjligtvis skulle kunna tillföra i jämförelse med en billigare (dvd, cd-spelare) vore ifall den första dac:en vore av så pass undermålig kvalité så den gjorde större felberäkningar. Vem skulle vilja förväxla en Hegel HD11 med ljudet från en DVD-spelare från Överskottsbolaget?
Redigerat av Glidtassen, 19 December 2011 - 22:30.
Postad 20 December 2011 - 10:45
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Lagen om den avtagande nyttan
Drister mig till att generalisera en aning. Vi befinner oss i ett forum med övervägande antalet män. Många av dessa är ungkarlar med för mycket fritid, så har det åtminstone varit för mig under årens gång fram tills nu. I samband med min examen och jag fått fast tjänst så har mycket av min fritid övergått i rent arbete.
För att backa en aning så söker nog alla efter substans i tillvaron, vilket också gör det lätt att fastna i ett endimensionellt tröstshoppande när vi inte hittar det vi egentligen söker. Jag kan nästan svära på ett mycket av den lyxkonsumtion i samband med så pass triviala saker som: DAC:ar, vinylsnurror är skapade behov men som egentligen inte fyller någon funktion? Utifrån de DAC:ar som jag faktiskt har prövat har skillnaderna varit så pass små, vilket jag egentligen varit medveten om ändå intalat med att det är saker som jag behöver.
Efter de trådar jag följt är en dac:ar så är dessa egentligen en förhållandevis enkel konstruktion, och kostar inte mycket i sitt blygsammaste utförande. Vad en separat dac möjligtvis skulle kunna tillföra i jämförelse med en billigare (dvd, cd-spelare) vore ifall den första dac:en vore av så pass undermålig kvalité så den gjorde större felberäkningar.
Vem skulle vilja förväxla en Hegel HD11 med ljudet från en DVD-spelare från Överskottsbolaget?
Öronen ljuger aldrig! Tycker man det låter bättre så gör det det helt enkelt. Sedan skall man på inget vis förringa glädjen med att köpa och äga en häftig pryl, såna är vi nog lite till mans..och till kvinns också för den delen. Gucci eller hifi, samma grej i det avseendet. Jag anar att du vill ge en uppiggande känga till oss nördar så här till jul. För inte menar du väl allvar?? Prova förresten gärna whiskyn som är min avatar. Smakar egentligen finkel, jag har bara ett extemt behov att slösa pengar....
Postad 20 December 2011 - 13:36
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Noop, det var i så fall en blygsam känga ha, ha.Är inte min avsikt att moralisera över er lyxkonsumtion i jul. Men jag tycker som vanligt att det är roligt hur många uppskattar att belöna sig själva. Jag har prövat Nuforce uDAC2, Hegel H2, HEED DACTILUS och även lyssnat på en DAC från Music Hall där den sistnämnde kostade 10 000:- Men jag kanske bara har lyssnat på fel dac:ar för att jag aldrig lyckats uppfatta påtagliga skillnader. Men viss börjar jag dregla när jag ser bilder på Musical Fidelity’s M1 och Hegel HD10. Min frågeställning bottnade därför i att: Hur tråkigt det vore att upptäcka att en Nuforce uDAC ger en nästintill identiskt ljudåtergivning som en Hegel HD10
Redigerat av Glidtassen, 20 December 2011 - 13:50.
Postad 20 December 2011 - 14:23
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Det är väl så att de DACár du testat, G-tassen,, är förhållandevis likadana i
ljudsignatur = svårt att upptäcka eventuella skillnader.Testa mot en
som tillverkaren tweakat till utgångsdelen på med rör eller annat.
Ett exempel från mina tidiga missbruksår. En Pioneer 668 mot Hegels instegsd = ingen hörbar
skillnad. Men skulle jag köra en av dessa mot polarens Meridian G08 eller min färgade cdspelare.
(älskar både den och Meridian  ) = Då får man vara döv för att inte höra skillanden. Vad man
sen föredrar är en annan femma.
Hade en Lavry DA-10 länge. Men till slut orkade jag inte med att höra sanningen.....
Redigerat av Bongo_Mongo, 20 December 2011 - 14:34.
Postad 20 December 2011 - 15:21
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Det är väl så att de DACár du testat, G-tassen,, är förhållandevis likadana i ljudsignatur = svårt att upptäcka eventuella skillnader.Testa mot en som tillverkaren tweakat till utgångsdelen på med rör eller annat.
Ett exempel från mina tidiga missbruksår. En Pioneer 668 mot Hegels instegsd = ingen hörbar skillnad. Men skulle jag köra en av dessa mot polarens Meridian G08 eller min färgade cdspelare. (älskar både den och Meridian ) = Då får man vara döv för att inte höra skillanden. Vad man sen föredrar är en annan femma.
Hade en Lavry DA-10 länge. Men till slut orkade jag inte med att höra sanningen..... 
+1 på den!
Postad 20 December 2011 - 15:56
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Noop, det var i så fall en blygsam känga ha, ha.
Är inte min avsikt att moralisera över er lyxkonsumtion i jul. Men jag tycker som vanligt att det är roligt hur många uppskattar att belöna sig själva.
Jag har prövat Nuforce uDAC2, Hegel H2, HEED DACTILUS och även lyssnat på en DAC från Music Hall där den sistnämnde kostade 10 000:-
Men jag kanske bara har lyssnat på fel dac:ar för att jag aldrig lyckats uppfatta påtagliga skillnader. Men viss börjar jag dregla när jag ser bilder på Musical Fidelity’s M1 och Hegel HD10. Min frågeställning bottnade därför i att: Hur tråkigt det vore att upptäcka att en Nuforce uDAC ger en nästintill identiskt ljudåtergivning som en Hegel HD10
' Det vore väl inte alls tråkigt, förutsatt att du inte redan köpt HD10:an förstås. Det roliga är när man får allt att lira ihop och låta riktigt bra. Bara ett plus om man kommer dit för rimliga pengar. Har förresten hört ett riktigt "skräckexempel" på temat dyra grejor noll utdelning; Handlaren från vilken jag lånade hem HD11 berättade om en kund som hade en DCS(?) för 170.000(!!) kr. När han testade HD 20 fann han ingen större skillnad mot sin egen "lite" dyrare enhet!? Så kan det gå.. Hoppas du hittar nåt som gör dig nöjd och glad. God Jul!
Postad 20 December 2011 - 16:05
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Hegel Dacárna fanns inte när jag var i farten. Annars hade det garanterat i något skede
hamnat en sån i racket. Prisvärt!
Postad 20 December 2011 - 20:44
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Hrrmpf, ni kanske har en punchline!Jag får ta och kolla in en dyrare, och kanske lite bättre dac efter jul. Även om jag älskar Hegel så känner jag att Musical Fidelity M1 verkar trevlig och den har många fina in och utgångar.
Postad 20 December 2011 - 21:32
Unregistered2e106cea
-
Unregistered2e106cea
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Hrrmpf, ni kanske har en punchline!
Jag får ta och kolla in en dyrare, och kanske lite bättre dac efter jul. Även om jag älskar Hegel så känner jag att Musical Fidelity M1 verkar trevlig och den har många fina in och utgångar.
Rent spontant känns det som att du borde ha rätt angående skillnaden, det enda dacen gör är ju trots allt att konvertera ettor och nollor, om den lyckas med det så borde resultatet vara detsamma oavsett om den har en jättetransformator eller om chassit är svart eller vitt. Var är de muntra blindtestarna när man behöver dem? Hur som så är det alltid kul att tillverkarna har hittat en ny komponent som vi kan dregla över:) Men ovanstående är ju iofs ett hyfsat bristfälligt argument kan appliceras på varenda komponent i kedjan, jag menar "om den lyckas med det så borde resultatet vara detsamma oavsett".
Redigerat av Unregistered2e106cea, 20 December 2011 - 21:36.
Postad 20 December 2011 - 22:59
markie
-
markie
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Men ovanstående är ju iofs ett hyfsat bristfälligt argument kan appliceras på varenda komponent i kedjan, jag menar "om den lyckas med det så borde resultatet vara detsamma oavsett".
Ja det enda förstärkaren ska göra är ju att förstärka signalen! ;-) Jag upplever iaf en positiv förändring med HD11 så jag är nöjd, och det är huvudsaken för mig. :-)
Postad 20 December 2011 - 23:14
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Beträffande dac:arDet är alltid lika fascinerande att många vill återkoppla till blindtest i denna kategori av produkter. Varje gång jag går till snabbköpet för att handla lite godis vet jag oftast vad jag vill ha: choklad eller lakrits. Jag betalar jag sällan mer än trettio kronor för lördagsgodiset, men det råder inga tvivel om vad jag kommer hem med i matkassen. Lakritsen är svart och smakar oftast salt, alltmedan chokladen har en rundare och sötare smak och har dessutom en helt annan färg. - Alltså, jag vet vad jag betalat för! Det går att handla en dac för dryga tusenlappen, samtidigt resultatet vid ett lyssningstest kan vara likvärdigt efter att ha lyssnat på en fem ggr så dyr dac? Om en dac fungerar som den skall, så torde ju resultatet bli detsamma. Dac:en kan inte gärna extrahera ut mer information än vad som redan finns på skivan. Visst handlar det även om att klocka om signalen, vilket utgör en stor del av processen. Personligen tror jag i så fall på signalbehandlingen av försteget i dac:en, eller den analoga delen. Vissa av maskinerna har även balanserade utgångar, vilket jag aldrig prövat. Lite kabelmagi tror jag på, det gör jag men inom rimliga gränser. Det kanske inte är lika kul att lägga 3000:- på ett par matchande balanserade kablar efter att ha bränt 5000:- på en dac, det känns bara dumt.
Redigerat av Glidtassen, 20 December 2011 - 23:16.
Postad 20 December 2011 - 23:23
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Är du nöjd med NuForce, så lägg pengarna på roligare saker. Du har väl med säkerhet
andra intressen också.
Men nog är det kul att testa olika prylar, det kan jag villigt erkänna. Men personligen är jag klar med
det digitala. Hittade nåt jag gillar och kan leva med utan att fundera på om gräset är grönare på andra sidan stängslet. (Med mer tur än skicklighet  ) Och nog f'n
fanns den i Norge. Gudars skymmning vilket utbud det är på begagnatmarknaden där
jämfört med här hemma...
Redigerat av Bongo_Mongo, 20 December 2011 - 23:25.
Postad 21 December 2011 - 19:06
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Jag har testat en hel del dacar och visst är det skillnader. (Cambridge dac magic, Lead LA 100, Hegel HD 10, Music Streamer II plus)
Om man inte lyckas höra skillnader så är väl dac valet fel eller något annat i kedjan som sätter begränsningar.
Postad 21 December 2011 - 19:21
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4217 inlägg
Öronen ljuger aldrig!
Jo, tyvärr är det ju snarare så att öronen ljuger nåt så in i h-e om de bara vill (eller rättare sagt, om du vill), precis som våra andra sinnen. Våra förväntningar påverkar vad vi hör väldigt mycket. Tycker man det låter bättre så gör det det helt enkelt. Sedan skall man på inget vis förringa glädjen med att köpa och äga en häftig pryl, såna är vi nog lite till mans..och till kvinns också för den delen. Gucci eller hifi, samma grej i det avseendet.
Helt rätt och riktigt!  Sedan undrar jag vad man ska med en 32-bit-DAC till om den bara kan hantera upp till 24-bit-material ändå? Eller har det med interpolering och icke-ideal-kompensation att göra?
Postad 22 December 2011 - 08:41
markie
-
markie
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Sedan undrar jag vad man ska med en 32-bit-DAC till om den bara kan hantera upp till 24-bit-material ändå? Eller har det med interpolering och icke-ideal-kompensation att göra?
Detta har jag åxå funderat på. Som du säger så känns det som att den interpolerar, vet inte hur man annars skulle kunna dra nytta av att ha 32 bitar!?
Postad 22 December 2011 - 16:40
Falloutboy
-
Falloutboy
-
Lärjunge
-
-
444 inlägg
Jag har testat en hel del dacar och visst är det skillnader. (Cambridge dac magic, Lead LA 100, Hegel HD 10, Music Streamer II plus) Om man inte lyckas höra skillnader så är väl dac valet fel eller något annat i kedjan som sätter begränsningar.
Det kan ju vara så att det inte är hörbara skillnader också. Den största skillnaden brukar vara i utgångsnivån, så att jämföra dacar utan precis nivåmatchning (med voltmeter) är helt meningslöst. Nivåmatchning och möjlighet att göra snabba byten är grundkrav om man ska undersöka skillnader mellan apparater seriöst. Sen kan man givetvis ifrågasätta meningen med att göra A/B-jämförelser om inte en av apparaterna är en referens, men det är en annan diskussion. Sedan undrar jag vad man ska med en 32-bit-DAC till om den bara kan hantera upp till 24-bit-material ändå? Eller har det med interpolering och icke-ideal-kompensation att göra?
Det betyder bara att D/A-kretsen kan ta emot en 32-bits PCM-signal. Det säger inget om D/A-omvandlarens prestanda eller hur den hanterar signalen. Moderna D/A-kretsar (oavsett om de kallas 32-, 24- eller 16-bits) är i regel multibits delta/sigma som arbetar internt med mellan 3 och 7 bitar och har en faktisk prestanda som ligger någonstans mellan 16 och 20 bitar (vilket är mer än tillräckligt). Att marknadsföra 32-bits D/A-omvandlare handlar bara om att tjäna pengar på audiofilers okunskap.
Postad 22 December 2011 - 18:41
azimuth
-
azimuth
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej!
Är det någon som vet hur HD11 står sig mot HD20?
Om jag förstått rätt så ska detta vara efterföljaren till HD10.
Men om jag som lekman tittar på tekniska prestanda så borde man kanske jämföra den med HD20.
Postad 22 December 2011 - 20:18
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1372 inlägg
Beträffande dac:ar Det är alltid lika fascinerande att många vill återkoppla till blindtest i denna kategori av produkter. Varje gång jag går till snabbköpet för att handla lite godis vet jag oftast vad jag vill ha: choklad eller lakrits. Jag betalar jag sällan mer än trettio kronor för lördagsgodiset, men det råder inga tvivel om vad jag kommer hem med i matkassen. Lakritsen är svart och smakar oftast salt, alltmedan chokladen har en rundare och sötare smak och har dessutom en helt annan färg. - Alltså, jag vet vad jag betalat för! Det går att handla en dac för dryga tusenlappen, samtidigt resultatet vid ett lyssningstest kan vara likvärdigt efter att ha lyssnat på en fem ggr så dyr dac? Om en dac fungerar som den skall, så torde ju resultatet bli detsamma. Dac:en kan inte gärna extrahera ut mer information än vad som redan finns på skivan. Visst handlar det även om att klocka om signalen, vilket utgör en stor del av processen. Personligen tror jag i så fall på signalbehandlingen av försteget i dac:en, eller den analoga delen. Vissa av maskinerna har även balanserade utgångar, vilket jag aldrig prövat. Lite kabelmagi tror jag på, det gör jag men inom rimliga gränser. Det kanske inte är lika kul att lägga 3000:- på ett par matchande balanserade kablar efter att ha bränt 5000:- på en dac, det känns bara dumt.
Lite lustigt med de här resonemangen från dig som hör jätteskillnader på två olika Rega-spelare. Så länge de snurrar med 33,3 rpm så....skulle man lika gärna kunna säga. Få apparater innehåller så lite elektronik som ett Riaa och återigen jätteskillnader. Har själv ingen Dac så inte bitter men tycker att det är stora skillnader i ljudkaraktär på olika cd-spelare.
Postad 23 December 2011 - 00:00
Unregistered56edd2b0
-
Unregistered56edd2b0
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Tjena på er
Är inne på att köpa en dac någon gång under nästa år och har en liten fråga .
Är det någon på detta forumet som har testat både hegel
samt musical fidelity dac och kan beskriva ljud karaktären på dessa. Har tyvärr ingen möjlighet att låna
hem något för att testa,annars hade jag gjort det. Har hört att MF har lite mjukt ljud,stämmer det eller är jag helt ute och seglar :-) . Vad har hegel för ljudkaraktär ?.
Min rigg är just nu naim cd5i ,cayin 252b förstärkare,samt dynaudio 72.
Anledningen till mitt dac sug är att jag hade en ok pioneer dvd spelare som jag har skänkt bort och istället
köpt en en panasonic blueray spelare i samband med mitt plasma tv köp . Ljudet är ok men inte mera
på blueray spelaren, ljudet på min gamla pioneer tyckte jag var bättre. Jag lyssnar en del på live konserter
och skulle vilja få lite bättre ljud. Har en till noob fråga som jag inte har koll på . Kan man få ut 2 kanals ljud
via dacen om man kör en blueray film ? Blev ju inte riktigt klok på BR film ,i och med att jag kör 2 kanals analog förstärkare så får jag inte inte ut ljud från rca utgångarna på blueray spelaren när jag kollar BR film,gäller nästan alla
BR filmer,finns få undantag. Med dvd film är det inga problem. Jag vet att det är olika ljud format men jag tycker att
man borde få ut 2 kanals stereo ljud på BR film. Har labbat med alla ljud inställningar på BR spelaren men nä det går ej. Så nu om jag ska kolla BR film så får jag köra ljudet via hdmi tilll teven och sedan från tevens rca uttag till förstärkaren ,då fungerar det ok. MEN vill gärna slippa den långa vägen via tv'n .
Ursäkta att det blev lite off topic. men har grubblat ett tag på detta och det rann bara ur mig .
PS ..Att behålla pioneer dvd spelaren var inte aktuellt då den hade fel färg = i-lands problem
Mvh
DrT
Redigerat av Unregistered56edd2b0, 23 December 2011 - 00:00.
Postad 23 December 2011 - 08:27
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Lite lustigt med de här resonemangen från dig som hör jätteskillnader på två olika Rega-spelare. Så länge de snurrar med 33,3 rpm så....skulle man lika gärna kunna säga. Få apparater innehåller så lite elektronik som ett Riaa och återigen jätteskillnader. Har själv ingen Dac så inte bitter men tycker att det är stora skillnader i ljudkaraktär på olika cd-spelare.
Du har helt rätt och jag backar för att omvärdera.Sedan min Rega P3-24 anlände så tyckte jag mig höra all världens skillnader, men hade inte vid det tillfället en annan referens på plats. Jag köpte en Rega P1 till en vän i födelsedagspresent, visserligen begagnad och utrustad med en enklare puppa än den jag har på min P3-24. Detta var också ett halvår efter det att jag gjort mina första utlåtanden om min P3-24. Därför spelade jag dessa två mot varandra i somras och slogs av hur små skillnaderna verkligen är. Skillnaderna är inte så stora som jag velat intala mig själv, det törs jag medge. Därför lyfter jag numera min skepsis i andra trådar. Män överlag förälskar sig i kicken av konsumtionen för att vi är samlare. Men i mitt fall behövde jag snarare tröstshoppa än en ny skivspelare. Jag tror inte att mitt förhållande till prylar och konsumtion är unikt i detta sammanhang. För egen del har jag inte velat se att jag egentligen köper likvärdiga produkter. Detta har varit för att jag trott mig behöva belöna mig själv med prylar för att må bra. But hey, that's just me!
Redigerat av Glidtassen, 23 December 2011 - 08:47.
Postad 23 December 2011 - 11:25
disromance
-
disromance
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Hej!
Är det någon som vet hur HD11 står sig mot HD20? Om jag förstått rätt så ska detta vara efterföljaren till HD10. Men om jag som lekman tittar på tekniska prestanda så borde man kanske jämföra den med HD20.
Det stämmer att HD11 är efterföljaren till HD10. Jag pratade med Anders från Hegel nere på Malmö Hifi mässa om skillnaderna på HD11 och HD20 och han berätta att HD11 saknar volymkontroll vilket medför att den inte går att använda som försteg, plus att det sitter betydligt bättre analogdel i HD20. Detta var de två stora skillnaderna sedan fanns det mindre tekniska skillnader till HD20:ans fördel som nog var mest teoretiska.
Postad 23 December 2011 - 16:03
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Jo, tyvärr är det ju snarare så att öronen ljuger nåt så in i h-e om de bara vill (eller rättare sagt, om du vill), precis som våra andra sinnen. Våra förväntningar påverkar vad vi hör väldigt mycket.
Helt rätt och riktigt! 
Sedan undrar jag vad man ska med en 32-bit-DAC till om den bara kan hantera upp till 24-bit-material ändå? Eller har det med interpolering och icke-ideal-kompensation att göra?
Kanske lite ute och cyklar här, men vad är upsampling egentligen Jo, tyvärr är det ju snarare så att öronen ljuger nåt så in i h-e om de bara vill (eller rättare sagt, om du vill), precis som våra andra sinnen. Våra förväntningar påverkar vad vi hör väldigt mycket.
Helt rätt och riktigt! 
Jo, tyvärr är det ju snarare så att öronen ljuger nåt så in i h-e om de bara vill (eller rättare sagt, om du vill), precis som våra andra sinnen. Våra förväntningar påverkar vad vi hör väldigt mycket.
Helt rätt och riktigt! 
Kanske ute och cyklar här men vad är egentligen upsampling? Görs inte alla signaler om till 32 bit i dacen? Naturligtvis kan man inte få ut mer info än vad som stoppas in men det är väl någon form av kalkylering som görs. Funkar ju bra med filmer även om det inte blir riktigt blueray kvalitet av dvd:erna. Återigen, jag kanske är ute och cyklar angående upsamplingen. Sedan får jag väl i viss mån krypa till korset angående öronens pålitlighet, eller snarare vad hjärnan gör med inkommande info. Jag ville tex hemskt gärna gilla mina gamla Audiovector. Ibland lyckades jag föra mina öron bakom ljuset och andra dagar inte. Dock visade sig att ärlighet varar längst, bytte till System Audio och blev förälskad på riktigt...
Postad 23 December 2011 - 20:12
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1372 inlägg
Du har helt rätt och jag backar för att omvärdera.
Sedan min Rega P3-24 anlände så tyckte jag mig höra all världens skillnader, men hade inte vid det tillfället en annan referens på plats. Jag köpte en Rega P1 till en vän i födelsedagspresent, visserligen begagnad och utrustad med en enklare puppa än den jag har på min P3-24. Detta var också ett halvår efter det att jag gjort mina första utlåtanden om min P3-24.
Därför spelade jag dessa två mot varandra i somras och slogs av hur små skillnaderna verkligen är.
Skillnaderna är inte så stora som jag velat intala mig själv, det törs jag medge. Därför lyfter jag numera min skepsis i andra trådar. Män överlag förälskar sig i kicken av konsumtionen för att vi är samlare. Men i mitt fall behövde jag snarare tröstshoppa än en ny skivspelare.
Jag tror inte att mitt förhållande till prylar och konsumtion är unikt i detta sammanhang. För egen del har jag inte velat se att jag egentligen köper likvärdiga produkter. Detta har varit för att jag trott mig behöva belöna mig själv med prylar för att må bra.
But hey, that's just me!
Point taken. Håller med helt och fult. Lätt att man hamnar i ett läge där man försöker motivera sig själv att ett nyinköp är helt nödvändigt och att varje uppgradering innebär en förändring. Det kan lika gärna handla om kläder, inredning, cykel bil, foto osv. I många fall finns skillnader men det handlar mest om tycke och smak. I vissa fall som svindyra kablar blir det direkt löjligt. Att behålla gamla grejer och byta tillbaks efter en tid kan vara intressant som sagt..... Det är såklart upp till var och en men ibland hävdar vissa att de sitter inne med sanningen när det gäller vilka prylar som gäller. Funkar inte så....
Postad 23 December 2011 - 21:31
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Jag ville tex hemskt gärna gilla mina gamla Audiovector. Ibland lyckades jag föra mina öron bakom ljuset och andra dagar inte. Dock visade sig att ärlighet varar längst, bytte till System Audio och blev förälskad på riktigt... 
Det är inte vid tydliga skillnader som problemen uppstår (jag tycker det är mycket klara skillnader mellan de Audiovector och de SA jag hört). Det är vid små eller inga skillnader som hjärnan mycket lätt vill sväva ut och "fylla i" ev uteblivna skillnader. Det är därför man nog kanske skall ifrågasätta sig själv om man alltid upplever skillnader mellan t.ex. olika dacar, usb-kablar, strömkablar eller ser skillnader på bilden med olika hdmi-kablar, mm.
Postad 23 December 2011 - 21:44
Unregistered2110
-
Unregistered2110
-
Användare
-
-
110 inlägg
Tjena på er
Är inne på att köpa en dac någon gång under nästa år och har en liten fråga . Är det någon på detta forumet som har testat både hegel samt musical fidelity dac och kan beskriva ljud karaktären på dessa.
Mvh DrT
hej! skulle säga att hegel har mer stabil botten, samt högre detaljeringsgrad. väldigt bra dac som låter bra när inspelningarna är bra. musical fidelity är lite snällare med ett bra driv, men på väl inspelad musik låter hegel nästan alltid (i mina öron) bättre!
Postad 27 December 2011 - 10:42
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Det är inte vid tydliga skillnader som problemen uppstår (jag tycker det är mycket klara skillnader mellan de Audiovector och de SA jag hört). Det är vid små eller inga skillnader som hjärnan mycket lätt vill sväva ut och "fylla i" ev uteblivna skillnader. Det är därför man nog kanske skall ifrågasätta sig själv om man alltid upplever skillnader mellan t.ex. olika dacar, usb-kablar, strömkablar eller ser skillnader på bilden med olika hdmi-kablar, mm.
Nja, nu vet jag inte om jag håller med dig riktigt. Har man varit med ett tag har man (oftast) kommit förbi det där statustänkandet. Det kan ta ett tag att avgöra vilken enhet man gillar bäst, men det kan ofta vara de där små skillnaderna som får allt att falla på plats. Därmed på intet sätt sagt att den dyrare enheten alltid vinner. Högtalare är ett dåligt exempel, det har du rätt i, här är skillnaderna ofta ganska stora. Skall också säga att Audiovector är mycket bra högtalare, men för mig föll allt på plats med SA. Smaken är som baken.
Postad 27 December 2011 - 13:24
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Nja, nu vet jag inte om jag håller med dig riktigt. Har man varit med ett tag har man (oftast) kommit förbi det där statustänkandet.
Nej, man kan inte träna bort eller ignorera inbillning. Det krävs blindtester och nivåmatchning för att verkligen veta.
Postad 27 December 2011 - 16:26
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Nja, nu vet jag inte om jag håller med dig riktigt.
Det är, i många olika sammanhang, lätt hänt att man upplever skillnader och förändringar (även om de är så små att de inte är "upplevelsebara" eller inga skillnader / förändringar alls) bara genom att man antar att det skall finnas några. Det är inget man håller med om eller inte, det bara är så.
Postad 28 December 2011 - 11:38
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Det är, i många olika sammanhang, lätt hänt att man upplever skillnader och förändringar (även om de är så små att de inte är "upplevelsebara" eller inga skillnader / förändringar alls) bara genom att man antar att det skall finnas några. Det är inget man håller med om eller inte, det bara är så. 
Det är ju förstås sant. Men det är en sak att anta, och vad det nu kan föra med sig initialt. Det är en helt annan sak vad man tycker efter ett antal timmars lyssnande. Upplever man inga skillnader då lär man ju inte köpa prylen. eller hur? Det skulle ju vara konstigt. Jag förväntade mig ett lyft med Hegel H11 mot min Rdac, det uteblev och jag köpte inte Hegeln, så enkelt var det med det.
Postad 28 December 2011 - 12:15
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Jag är också sugen på Hegel, men ska testa och låna den.Men den behöver ju inte låta bättre än min usicstreamer II+
Redigerat av Audio One, 28 December 2011 - 12:16.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|