Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung PS50C7705 buzzar efter panelbyte, källan?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 januari 2012 - 10:14

rikardlarsson
  • rikardlarsson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
I förrgår var en servicetekniker från Samsung Support hemma hos mig och bytte ut skärmen/panelen på min TV, eftersom jag hade felanmält den för en röd pixel mitt i bilden. Inga döda eller missfärgade pixlar på den nya vad jag kan se, men däremot "buzzar" TV:n ganska högt efter bytet.

Kan inte minnas att den buzzade någonting alls innan bytet. Det är klart hörbart när jag sitter i soffan med normal ljudvolym och ökar ju ljusare bilden blir. Lyssnar jag över TV:n i "värmeledningshålen" hörs det rejält och verkar inte komma från någon specifik plats i TV:n, utan låter jämnhögt oavsett vart jag sätter örat över TV:n.

Den enda förändring som har skett är att panelen har bytts, vilket medförde att teknikern öppnade bakstycket, plockade bort alla kretskort och dylikt, bytte ut panelen och därefter på med alla kretskort osv. samt bakstycken igen. Annars allt annat lika. Samma kablar in i TV:n på samma ställen, strömkontakterna till TV:n och digitalboxen tillbaka på samma plats i samma uttag osv.

Efter att ha läst en del i olika forum får jag känslan av att det är lite utav ett lotteri om en plasma av den här typen buzzar eller inte, men jag blir inte klok på vad källan är? Sitter "felet" inneboende i den nya panelen? Eller är det serviceteknikern som har slarvat eller förstört något när han skruvade loss och sedan tillbaka bakstycket och alla kretskort mm?

Innan jag kontaktar supporten igen och beklagar mig känner jag att det vore bra att ha lite mer kött på benen, och vilka är bättre att vända sig till än er! :-)

Postad 26 januari 2012 - 10:35

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0
Har du provat att lägga handen på bakstycket på lite olika ställen för att se om det minskar eller försvinner?

I vissa lägen kan det bero på vibrationer i själva chassiet/bakstycket som förstärker ljudet.

Postad 26 januari 2012 - 10:36

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Endast om man öppnar apparaten vet man varför det surrar. Det finns många möjligheter till surr. Det kan vara hela baksycket som surrar. Det kan vara transormatorn. Det kan vara sympativibrationer. Jag tycker du ska kontakta serviceverkstaden helt enkelt och beskriva problemet. Men det är inte säkert att de uppfattar surr som ett problem då teven funkar i övrigt. Så du har delvis rätt i när du säger att det är en chansning att få tag i en tyst teve.

Men vad du än gör, öppna inte teven själv då det är livsfarlig ström i den.

Postad 03 februari 2012 - 12:28

rikardlarsson
  • rikardlarsson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Endast om man öppnar apparaten vet man varför det surrar. Det finns många möjligheter till surr. Det kan vara hela baksycket som surrar. Det kan vara transormatorn. Det kan vara sympativibrationer. Jag tycker du ska kontakta serviceverkstaden helt enkelt och beskriva problemet. Men det är inte säkert att de uppfattar surr som ett problem då teven funkar i övrigt. Så du har delvis rätt i när du säger att det är en chansning att få tag i en tyst teve.

Men vad du än gör, öppna inte teven själv då det är livsfarlig ström i den.

Tack för ett informativt inlägg. Jag kontaktade serviceverkstaden och beskrev problemet precis enligt ovan, och servicekillen var säker på att det är panelen som måste bytas (och att källan till surret således inte kan vara någon annan). Kontentan blev att han gick med på att byta panelen igen, vilket går på garantin, men att han inte kunde garantera att det blev bättre.

Mitt argument var att jag har två paneler att jämföra emellan under exakt samma förutsättningar, och den nya surrar mycket mer än den gamla (som jag inte kan minnas surrade överhuvudtaget). Som jag skrev tidigare hörs surret över TV-ljudet vid normalvolym sittandes i soffan ca 2,5 m från TV. Mute-ar jag och ställer mig i köket ca 8-10 m från TV:n hörs det fortfarande trots att kylskåpet står bredvid och brummar, så pass high-pitchat är surret. Jag framförde att jag kan köpa att det är ofrånkomligt att en plasma surrar lite pga hur bilden "skapas", men att det här är mer än vad jag kan acceptera. Håller du med mig?

Postad 04 februari 2012 - 09:37

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Ja, jag håller med dig.

Postad 04 februari 2012 - 10:39

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0
Samsungs plasmapaneler är ett lotteri, den ena kan vara nästan tyst medan en annan är olidligt, så har det varit i tre år nu.

Postad 27 mars 2012 - 18:55

rikardlarsson
  • rikardlarsson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Även den tredje panelen hade fel, den här gången pixel- och ljusfel, vilket fick mig att välja att häva köpet. Samsung Support hämtade den och skickade ett uppdrag till Hembiobutiken där jag köpte den. Dom erbjöd mig antingen en D7005 utan extra kostnad eller en D8005 mot en mellanskillnad på ca 1000 kr. Jag valde att köra på en D8005. Den kom i dag, så nu har jag äntligen en riktig TV igen! Det var så klart segt att det ena felet avlöste det andra, men måste ge Samsung Support en guldstjärna för grymt bra support! Även Hembiobutiken skötte det hela på ett snyggt och smidigt sätt.

Postad 30 mars 2012 - 11:37

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Skönt att läsa om ett lyckligt slut på den historian! Jag köpte ett retur-ex hos Netonnet som var nedsatt 25% utöver de vanliga 1000:- för returex. Lite skraj för buzz var jag allt i o m detta, men det förekom inte så mycket. Har man volymen helt avslagen kan man höra det om man lyssnar aktivt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.