Canal Digital via BBB problem via router
14 svar till detta ämne
Postad 02 February 2012 - 12:56
marja
-
marja
-
Rookie
-
8 inlägg
HEJ alla.
Ber om ursäkt i förväg om jag är helt ute och cyklar nu men jag har googlat sönder för att försöka få reda på mer information om min situation, utan resultat - även fast det borde vara ett ganska vanligt problem.
Jag har haft BBB sedan jag flyttade in, Routern (DLink DIR 855) har fungerat perfekt sedan dess också. Nu i veckan har vi beställt en Canal Digital Box via BBB och det fungerar bra sålänge jag kopplar in nätverkskabeln dikrekt i väggen, men inte genom routern. Och vi måste ju ha det genom routern - annars kan vi ju inte ha internet till våra datorer samtidigt?
Först och främst är jag NOLL kunnig när det gäller nätverk men jag har en god vän som försökte hjälpa mig igår över telefon. Vi testade att enable'a DMZ på min router (via 192.168.x.x). När det inte hjälpte bekräftade han det en annan bekant sagt tidigare - att jag behövde göra en brygga ...
Min fråga nu är - hur gör jag en brygga? Eller finns det något annat sätt att "lura" boxen på så den tror att den är ikopplad direkt i väggen?
Redigerat av marja, 02 February 2012 - 12:57.
Postad 02 February 2012 - 13:59
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Prova tråden om CD iptv. Eller ring bredbandsbolaget.
Redigerat av porch123, 02 February 2012 - 14:03.
Postad 02 February 2012 - 14:25
marja
-
marja
-
Rookie
-
8 inlägg
Vi har redan pratat med bredbandsbolaget... de säger att de inte kan hjälpa oss.. får leta reda på tråden då om ingen här vet nåt..... Förstår dock inte hur detta inte kan vara ett vanligt problem? Vi har ju inget fancy shmancy direkt. Ett bredbandsuttag - en digitalbox - två datorer: ganska standard i dagens hushåll, right? obs: digitalboxen är INTE wireless.
Redigerat av marja, 02 February 2012 - 14:44.
Postad 02 February 2012 - 17:50
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Vi har redan pratat med bredbandsbolaget... de säger att de inte kan hjälpa oss.. får leta reda på tråden då om ingen här vet nåt..... Förstår dock inte hur detta inte kan vara ett vanligt problem? Vi har ju inget fancy shmancy direkt. Ett bredbandsuttag - en digitalbox - två datorer: ganska standard i dagens hushåll, right? obs: digitalboxen är INTE wireless.
Låter konstigt att din leverantör BBB inte kan hjälpa till. Du betalar ju för internet och nu för tv till dem. Men problemet i detta fall är routern , är väl därför de inte hjälper till. Men går det inte att lösa med en switch? Får du inga svar så prova i htpc forumet, är själv inte jätteduktig på detta. /Fredrik
Postad 02 February 2012 - 22:34
marja
-
marja
-
Rookie
-
8 inlägg
Bredbandsbolaget sa att man skulle brygga det...
skulle du kunna ge en länk till forumet du pratar om?
Redigerat av marja, 02 February 2012 - 22:35.
Postad 03 February 2012 - 08:27
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Bredbandsbolaget sa att man skulle brygga det... skulle du kunna ge en länk till forumet du pratar om?
Du befinner dig ju på detta forum https://www.minhembi...hp?showforum=15Sök efter brygga eller switch uppe till höger. /Fredrik
Postad 03 February 2012 - 08:34
Unregistered710b3906
-
Unregistered710b3906
-
Veteran
-
-
2199 inlägg
Yes, du behöver en switch, en router tilldelar iptv boxen fel ipadress.
Postad 03 February 2012 - 08:46
Unregistered4eff8a47
-
Unregistered4eff8a47
-
Amatör
-
-
93 inlägg
En väldigt enkel lösning (om än inte den snyggaste för du behöver en "kloss" till) är att som sagts ovan köpa en switch. Köp en billig unmanaged 1Gbit (100Mbit funkar säker också iofs, men det är ingen prisskillnad direkt nuförtiden).
Koppla sedan bb-uttag till swich, switch till iptv-box samt switch till din nuvarande router.
Då kommer en ip-box få en "publik" adress, vilket den verkar behöva.
De flesta leverantörer verkar å andra sidan ha egna routers, som har allt detta inbyggt (wlan, några lan-uttag, uttag för iptv, uttag för ip-telefoni). När jag hade BBB för adsl för ett tag sedan, var det en sådan de körde med.
Andra varianten är att kolla med BBB vilka portar som behövs för deras ipntv och använda "port forwarding" från routern till iptv-boxen. Funkar nog också, men är litet klurigare att sätta upp.
Postad 03 February 2012 - 08:55
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Hade samma problem för ett tag sedan och lösningen var som redan
nämnts att digitalboxen måste ha en publik ip-adress, dvs du kan inte
koppla in den till en router som delar ut egna interna ip-adresser.
Köpa en switch är som redan nämnts lösningen på problemet.
Lycka till!
Postad 03 February 2012 - 11:05
marja
-
marja
-
Rookie
-
8 inlägg
Andra varianten är att kolla med BBB vilka portar som behövs för deras ipntv och använda "port forwarding" från routern till iptv-boxen. Funkar nog också, men är litet klurigare att sätta upp.
Tja, eftersom att jag redan testat med DMZ, och det inte fungerade inte,, så då har jag fått höra att port forwarding inte heller skulle funka.... men tack för alla svar. däremot tycker jag det är lite svinigt av Bredbandsbolaget att inte skicka med en switch direkt, de borde väl förstå att jag skulle behöva en sådan isåfall och inte bara säga att jag behöver brygga det .. kanske hade otur på kundtjänsten, inte vet jag, men it doesnt make any sense att sånt inte ingår när det handlar om iptv och inte modem..
Redigerat av marja, 03 February 2012 - 11:51.
Postad 03 February 2012 - 11:13
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Om du betalar BBB för internet och nu Canal Digital måste de ju skicka utrustning till dig för att det ska fungera. Som nope skriver så har kanske BBB en router där det går att koppla in allt.
Ring igen!
/Fredrik
Postad 03 February 2012 - 11:52
marja
-
marja
-
Rookie
-
8 inlägg
porch, jag kontaktade nyss BBB själv (sambon gjorde det förra gången) - faktiskt innan jag såg ditt inlägg
och de säger att de skickar en specialrouter kostnadsfritt.. man måste tydligen ha deras för att det ska fungera. så problem löst. Men jag fattar bara inte då varför min sambo sa att de sagt att de inte kunde hjälpa till... så ja, det var nog otur på kundtjänsten. frågan är nu bara vad vi ska göra med vår dyra router vi köpte i våras, hah.
Redigerat av marja, 03 February 2012 - 11:54.
Postad 03 February 2012 - 11:54
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Postad 27 July 2012 - 21:06
Ford82
-
Ford82
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Marja: hur slutade historien, fick du en router och vad blev det för någon?
Postad 28 July 2012 - 00:28
marja
-
marja
-
Rookie
-
8 inlägg
Ja, som sagt, vi fick en special-router från BBB som är deras egen,
och vi har kopplat ihop den med vår dyra som jag nämnde tidigare,
först hade vi problem då TVboxen inte fungerade med den dyra inkopplad samtidigt,
så lösningen var att bara koppla både internet och TV via BBB-routern,
men att även koppla in vår egen router men då endast för internet,
så vårt internet går nu via två routrar, och TVn bara via BBBs egna,
lite rörigt förklarat, men är lite övertrött just nu
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|