Ger spdif kabel 5.1 surround ljud. Testat ett hemmabio system till mitt ps3. Med Spdif kabel mellan ps3 och 2 (röd och vit) in till receivern. Tycker inte jag hör surround.
hemmabion är en Philips hts3357
/Lars
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 04 February 2012 - 16:30
Hej
Ger spdif kabel 5.1 surround ljud. Testat ett hemmabio system till mitt ps3. Med Spdif kabel mellan ps3 och 2 (röd och vit) in till receivern. Tycker inte jag hör surround. hemmabion är en Philips hts3357 /Lars Postad 04 February 2012 - 16:42
Ja och nej. Du får surround med SPDIF om ljudet är kodat i ex. Dolby Digital- eller DTS-format (vilket det ofta är i filmer). Du får inte surroundljud om du skickar ljudet i PCM-format (d.v.s. okomprimerat).
Vad menar du här? Om du kopplar med röd + vit är det inte SPDIF, det är vanlig analog RCA och då är det bara stereo. Postad 04 February 2012 - 16:49
nej jag har en sån här kabel
http://ladda-upp.se/.../bccetcuuhugyi/ och kopplar din vita och röda, in till varsin ingång på receivern.. Postad 04 February 2012 - 17:04
Jupp och då får du bara "stereoljud" ut från ps3:an.
Skall du ha ut multikanalsljud så får du endera köra en HDMI eller en spdif/toslink-kabel till recievern (HDMI är att föredra men har du ingen sådan ingång på recievern så kör med Toslink). Länk till spdif/toslink: http://www.pricerunn...sp/toslink.html Postad 04 February 2012 - 17:06
Som BitterMelon sa så är det inte S/PDIF. S/PDIF går separat ifrån AV-anslutningen, antingen via en koaxialkabel (uttagen är vanligtvis färgmärkta orange) eller optiskt via Toslink.
I vissa fall går det att få matriskodat surroundljud via stereosignalen, men jag vet inte om PS3 mixar ned ljudet med matriskodning. I så fall kan hemmabiosystemet återskapa surroundmixen genom Dolby Pro Logic II, vilket dock ger en mer diffus och instabil ljudbild än med diskret 5.1-ljud. Om PS3 inte mixar ned med matriskodning kommer det mesta ljudet komma ifrån fronthögtalarna. Utifrån vad jag kan se i bruksanvisningen för HTS3357 (http://download.p4c...._12_dfu_eng.pdf) så har den en digital koaxial ingång. Möjligtvis kan man använda en omvandlare från Toslink till koaxial S/PDIF för att koppla in PS3 till hemmabiosystemet och få ut Dolby Digital eller DTS den vägen. Postad 04 February 2012 - 17:16
Det är inte samma system, jag har 4 små sateliter. (inga högtalare på stativ). Och har endast 2 rca audio in. Ingen digital koax. =/
Jag har märkt att det bara är stereo 5.1 ljud. Om jag vill ha äkta 5.1 går det?. Om jag kopplar på en optisk/rca omvandlare från ps3 till hemmabion? Redigerat av larsk84, 04 February 2012 - 17:25. Postad 04 February 2012 - 17:29 Har du bara 2 RCA in (röd + vit) kan du aldrig få surroundljud, nej. Spelar ingen roll vad du har för omvandlare. Postad 04 February 2012 - 18:19
Det bästa man kan få utan digitalingång är matrissurround genom Dolby Pro Logic II, men som sagt vet jag inte om PS3 mixar ned matriskodat. Det skadar inte att prova hur ljudet blir när det redan är inkopplat om man aktiverar Pro Logic II.
Om ljudet från PS3 är matriskodat så får man en hyfsad återskapning av ljudfältet med Pro Logic II, men inte lika detaljerad och stabil som med diskret 5.1-ljud. Är det inte matriskodat får man ljudet uppfördelat mellan frontkanalerna med lite spridning till surroundkanalerna, men inte några avsiktliga surroundeffekter. Postad 04 February 2012 - 18:25 Där blev det lite fel ifrån din sida tror jag... Postad 04 February 2012 - 18:43
riktig 5.1 surrondljud går alltså bara med toslink kabel . Typiskt=/ Min modell av philips receiver är ju gammal, vill behålla högtalarna för dom är riktigt bra. Vilken billig receiver kan ja använda. Och då kommer ju bekymret med att högtalarkontakterna har speciella anslutningar som endast passar philips-recivrar. =/ och inte är kompatibla med andra.
Redigerat av larsk84, 04 February 2012 - 18:44. Postad 05 February 2012 - 02:30
Ja, du har lite otur där. Din Philips verkar ha 1 digital koaxial in, medans PS3 endast har 1 optisk ut vad jag kan se. Vad du skulle behöva är något i stil med detta att koppla emellan http://www.kjell.com...vandlare-p37412
PS3 --> tosslink kabel --> optisk till koaxial omvandlare --> digital koaxial kabel --> Philips Redigerat av twintin, 05 February 2012 - 02:31. Postad 05 February 2012 - 09:38
Tycker du nu högtalarna är bra och vill ha billigaste möjliga lösning så köp typ en onkyo 309 eller yamaha 376 hemmabioförstärkare. Då har du alla anslutningar du behöver. Angående högtalarkablarna så klipper du bara av de kontakterna och kopplar in dem till den nya förstärkaren på plus och minus ingångarna för respektive högtalarposition. Problemet blir sedan med subben som är passiv, den kommer inte fungera ihop med resten av systemet om du köper en ny hemmabioförstärkare, utan då behöver du en aktiv sub. Postad 05 February 2012 - 10:55
EN sista fråga. Kan det fungera med ett externt ljudkort typ Sweex SC016? om jag kopplar den till USB:n på dvd spelaren?
Den har toslink ingång. Ps3 --> externt ljudkort --> DVD Postad 05 February 2012 - 11:57
Nej det kommer inte fungera. USB-anslutningen är bara till för att spela upp bild/film/musik från en usb sticka och går inte att använda som du har tänkt dig. Postad 05 February 2012 - 12:27 Hur då? Eller menar du att jag uteslöt matriskodat surround, för i så fall stämmer det. Postad 05 February 2012 - 13:16
Hur gör jag en vanlig ledare till RCA. ? går det överhuvudtaget.
Redigerat av larsk84, 05 February 2012 - 13:17. Postad 05 February 2012 - 15:05 Vad menar du? Postad 05 February 2012 - 15:06 RCA är kontakttypen och det är densamma som de röd/vit/gul du har på din kabel. Däremot är det mer eller mindre vedertaget att säga RCA-kabel om den är terminerad med RCA-kontakter. Så det du kallar för "vanlig" ledare är om den har RCA-kontakter i så fall en RCA-kabel. Redigerat av tomano58, 05 February 2012 - 15:07. Postad 05 February 2012 - 17:24
Misstänker att han är inne på att sätta en RCA kontakt på sin passiva sub och koppla den till pre-out. Det brukar ju vara populärt att försöka med detta när man byter ut receiverdelen i sitt allt-i-ett-system mot en riktigt hemmabioreceiver
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |